Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: Trasig XBOX!

Registrerade
    Jun 2005
    Respekt
    0

Trasig XBOX!

Jag har en XBOX som har svårt att starta!
    När man trycker på knappen så "andas" den 2 gånger innan den startar helt, och då blinkar den rött och grönt.(CD:n går att mata ut)

Har testat att byta IDE kabel, men utan resultat.

Noterade även att nätagget låter lite när man startar. (Kanske är det som är fel)

Kollade då på att köpa ett nytt men vet inte vilken jag skall välja.

Har en annan XBOX som har en 2 radig kontakt också men inte samma konfig på pinnarna och den ena har Conextan chip och den andra har Focus chip. (Grafikchip)

Någon som har några förslag?

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    21
    Tror inte att det är nått fel på nätaggregatet utan kan nog vara så att den tappat bioset, (drivrutiner som får den att fungera normalt) har inte xboxen detta bios, eller ett felaktigt bios, så uppträder xboxen precis som du beskriver.
    Är den orginal, softmoddad eller chippad ? Är den original eller softmoddad så måste du nog instalera ett chipp med ett bios installerat, + div program i xboxen, som gör att den kan boota (starta upp) normalt.
    Är den redan chippad så får du installera in ett nytt bios så kommer den förmodligen att starta igen.

/ M

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Blinkar Grönt/Rött:
    Antagligen ett dåligt chip eller en dålig BIOS-version.
    Om XBOXEN inte har något chip monterat och inte är flashad med en dålig BIOS-version eller så är det antagligen något som är sönder på moderkortet.
    Kontrollera även IDE-kabeln. Är t.ex. kabeln vänd åt fel håll i någon av enheterna så får man detta fel.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Jun 2005
    Respekt
    0
    Pege63:
    jag har läst på forumet..........
    Hoppas bara att det inte är moderkortet.

MisterX:

Det är någon som försökt chippa denna Xbox. (Faktiskt inte jag)
    Går det på något sätt flasha om orginal bios?
    Tänkte bara för test.

Tack för svaren!

/mALiK

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    21
    Tror inte att det går om originalbioset på moderkortet är defekt, har aldrig hållit på med softmods (flasha bios utan chip) men jag tror att du måste ha en xbox som du kan boota upp på för att kunna göra en omflash.

Det är då jag menar att man kan komma runt problemet med att installera ett chipp som redan har ett fungerande bios och få den att boota upp med hjälp av det istället, men om orginalbioset är defekt så kommer du troligtvis inte att kunna boota upp xboxen utan chipp och använda xboxlive.

Har du otur så är det som pege63 skriver att det är moderkortet som har gått sönder, så för att du inte i onödan ska kosta på en nyinstallation av ett chipp så försök och hitta nån att låna ett chipp av och testa med först.

Se bara till att du har rätt bios på chippet som du ska prova med så att passar just din Xbox. Xboxar som har Connexant och Focus-videochip kan du låna chipp från, dom klarar samma bios. Men hittar du en xbox som har xcalibur-videochip ska du INTE låna chippet från denna xbox. Då kan andra tokigheter ske med moderkortet.

/ M

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    startar boxen med orginalbios när extern chip är avstängt då?
    Eller det är då den blir Rött/Grönt?
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Respekt
    23
    vad sitter det för chip i?

Registrerade
    Jun 2005
    Respekt
    0
    Sitter inget chip i idag, Ska åka till Göteborg i veckan tänkte be någon kolla på den.
    Någon som har några tips på bra butiker i Göteborg?

/mALiK

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Nej, men jag vet att det finns några skumma chippare i göteborg, så välj nån pålitlig....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Respekt
    23
    är den softmoddad?

Registrerade
    Jun 2005
    Respekt
    0
    Nej den är inte softmoddad.(Tror Jag inte)

Kan det vara så att någon chippat den i tron om att det var en orginal Xbox, men egentligen var den softmoddad?
    Vad händer då?

Ärligt talat tror ni det gå att laga den?

/mALiK
    Last edited by mALiK; 2007-02-25 at 18:54.

Liknande diskussioner

1. Xbox till xbox hotswap,tänkte testa de
    By Red_fox in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 00:08
  2. IGR - Kommer till MS-dashboard
    By mansnet in forum Evolution-X Dashboard
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 09:28
  3. vet inte vad jag skall göra...
    By tiito78 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 10:04
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24