Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: högre fläkthastighet genom att flasha bios?

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    9
    Respekt
    0

    högre fläkthastighet genom att flasha bios?

    tjena,

    nu har jag läst många fint skrivna guider och använt sökfunktionen flitigt, men jag lyckas ändå inte förstå hur jag ska lösa mitt problem med fläkten.

    jag har bytt fläkt och har xbmc som dash(?). chippet är ett duo-x2 som monterades av psxcare-gänget i nov -05. problemet är att fläkthastigheten ställer ned sig för lågt när jag startar ett spel så att xboxen blir överhettad och stänger av sig. grundhastigheten är alltså för låg, de 20% som det skrivs om på flera ställen. jag har ändrat fläkthastigheten i xbmc men det påverkar ju endast hastigheten i dess applikationer. jag har även ändrat hastigheten i unleash men det löste inte problemet heller.

    jag har nu laddat ned både evtool och xbtool som jag har förstått kan ändra fläkthastigheten direkt i bioset genom att jag flashar bioset. stämmer det?
    hur ser jag vilken biosversion jag har? i exovdash står det bios: unknown. och i c:/bios finns det flera stycken. alla slutar på 256 kb. hur vet jag vilket som används?

    hur funkar det med evtool eller xbtool? kan jag använda dem för att ändra fläkthastigheten i bios och hur gör jag då? de är ju .exe filer, ska jag starta dem i min dator och modifiera biosen och sen stoppa in dem i xboxen? jag har flashat bios på "vanliga" pc men inte på xboxen. om jag förstår saken rätt så ändrar jag ett befintligt bios med xbtool?

    tacksam för hjälp

    /F

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Ja, det går att ändra hastigheten direkt i bioset. Jag använde mig av Evtool när jag laborerade med biosar.

    Installera evtool i datorn och starta det, gå på "load bios" och hämta bioset som måste finnas på datorn (Ftp'a över bioset från Xboxen eller ladda hem ett nytt nånstans ifrån).

    OBS! VIKTIGT! Du MÅSTE ha rätt bios till RÄTT version av Xbox. OBS! VIKTIGT

    Finns säker nyare biosar men dom här vet jag brukar fungera:
    (M8 Plus) till (Xboxar 1.0 - 1.5), Focus och Connexant videochip
    (M8 plus 16) till (Xboxar 1.6) Xcalibur videochip

    Ändra sen fläkthastigheten i Evtool och gå på "save bios" och välj ställe på datorn där den ska sparas. Ftp'a sen tillbaka bioset till C:/bios på Xboxen och boota om Xboxen.

    Nu brukar jag använda mig av Evoxdashboardens inbyggda Flashmeny, men det finns säkert andra dashboardar som har en inbyggd flashmeny som du kan använda dig av. Gå till "Flash Bios", välj det nya bioset och tryck "Y" (tror det var Y-knappen) och så får man hoppas att flashningen går bra.

    OBS.. Det hände mig flera gånger att det blev nått fel på bioset och flashningen misslyckades så att xboxen inte startade, så gör det på egen risk.

    Skulle det gå åt H-vete så går det ju flasha om chippet i en programmerare eller genom göra en s.k Hotflash. Som sagt gör det på egen risk..

    LYCKA TILL

    / M
    Last edited by MisterX; 2007-02-18 at 05:33.

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    stort tack för svar.

    egentligen vill jag inte experimentera med nyare versioner av bios, är det verkligen nödvändigt?

    så den sista frågan blir ju alltså, hur vet jag vilken bios jag har idag? i katalogen bios ligger det ju flera stycken. finns det något program jag kan köra i xboxen som visar vilken biosversion jag har för tillfället så att jag kan plocka ut den? annars får jag väl ladda ned nån av dem du hänvisade till men det känns alltd bättre med den jag har som funkar..

    /F

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Asså gammla bios versioner
    x2_5035_v16plus_512k till V1.6
    x2_5035_512k till resten
    så har du det senaste bios versionen

    PS
    Till chip som har plats för 512kb bioser resten får nöja sig med gammalt skit
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    tack.

    när jag är inne i evotool så ska man kopiera MD5 till sin clipboard för att lägga in den i evox.ini. är detta något som behövs göras? står inget om det i de i övrigt eminenta handledningar som finns här. är det bara att flasha in det och sen inga ändringar i evox.ini?

    /F

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    x2_5035 står redan på 10% så inga ändringar behövs
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    nu förstod jag inte riktigt vad 10% hade med evox.ini att göra..???

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Varför inte öppna boxen och blåsa rent från allt damm så kanske det löser sig utan att du behöver experimentera med Bios ...
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    ehh, om xboxen ställer ned fläkthastigheten till i princip obefintligt enbart när den startar spel, så tror jag inte dammet är problemet...

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Det går att plocka ur det bios som du använder i Xboxen, men forfarande så vet du inte vad bioset heter men som du kan använda dig av.

    Men då ha evoxdashboarden och använda "backup" funktionen. Det bildas då en mapp i C:/Backup som du kan hämta bioset från som heter bios.bin. Då detta bios är hela 1024 kb blir problemet att du måste dela upp bioset i 2 lika stora delar.

    För att göra detta använder jag Totalcommander och markerar 1024 bioset välj "Arkiv" och "Dela up fil" , skriv sedan i fönstret "Byte per fil: 512 kb, då får du 2 st lika stora biosar på 524288 kb vardera som du kan använda en av.
    Ladda in i evtool och ändra fläkthastigheten, men kom ihåg att du sparar bioset som 512 kb som du måste ha till ditt duo-x2.

    / M

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    ah, ok underbart. men jag börjar funta på om jag ska chansa på m8 iaf. men evox.ini behöver jag alltså inte pilla nåt med?

    /F

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av lazarus Visa Inlägg
    ehh, om xboxen ställer ned fläkthastigheten till i princip obefintligt enbart när den startar spel, så tror jag inte dammet är problemet...
    Tycker att det ändå verkar lite underligt att den ställer ner fläkthastigheten så lågt just när du spelar spel..

    / M

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Jag har då aldrig lagt in nått extra i inifilen.

    / M

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av lazarus Visa Inlägg
    ah, ok underbart. men jag börjar funta på om jag ska chansa på m8 iaf. men evox.ini behöver jag alltså inte pilla nåt med?

    /F
    Se till så att du får ett bios som är 512 kb (524288) annars kan du nog dubblera den i Evtoolen när du sparar bioset efter ändringen.
    Duo-x2 ska ju ha 512 kb vad jag förstår.

    / M

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Om du flashar via "system utils flash bios" I EvoxDashen spelar det ingen roll vilken storlek du väljer då den flashern "automatiskt" ser till att en 256K bios flashas in 4x efter varandra i ett 1024k chip. Flashar du med xflash under "Apps" så måste du välja ett 1024K bios.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    ja, det är rätt märkligt. om jag startar evoxdashen så har en högre fläkthastighet, men när jag sen drar igång ett spel, oavsett om det är från evoxdashen eller xbmc så skruvar den ned hastigheten rejält så den blir överhettad.

    ni är underbara med alla svar! nu ska jag bara våga..

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Vad händer om du startar upp boxen i original läget och sen sätter i ett originalspel? Då borde den väl inte gå ner i varv för då används väl originalbioset på moderkortet och det ska väl vara orört?

    / M

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    ehh originalspel?

    allvarligt talat så har jag försökt med spel på skiva också och det blir samma sak. glömde nämna att jag har bytt fläkt så den levererar väl inte lika mkt luft som originalet.

    och nu har jag flashat om. tog en backup av det gamla, ändrade fläkthastigheten i det och döpte om det och flashade. allt funkar utmärkt! en timmes intensivt spelande med LSW2 på flygbanorna som gjorde att xboxen stängde av sig efter ett tag förut och den funkar bra fortfarande. och då hade den stått på i två timmar innan och visat film..

    stort supertack till er som hjälpt mig i denna tråd!!!

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av MisterX Visa Inlägg
    Tycker att det ändå verkar lite underligt att den ställer ner fläkthastigheten så lågt just när du spelar spel..

    / M

    Det är inte alls underligt. Läs första inlägget så förstår du kanske varför.

    Det är INTE en originalfläkt i xboxen!

    Den är utbytt och behöver därför mer ström eller spänning än originalfläkten för att flytta samma mängd luft.

    I XMBC kan man ställa in så att fläkten går snabbare.

    Men så fort du startar ett spel så försvinner XBMC ur minnet, inklusive inställningen för fläkten.

    Ett sätt att fixa detta är att ställa in ett högre värde än normalt i BIOS.

    Ett annat sätt är att sätta i en Molex-förgrenare och driva fläkten direkt från den kabel som går från nätdelen till hårddisken.

    Hoppar man över läsförståelsen HELT i skolorna nuförtiden????
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Det är inte alls underligt. Läs första inlägget så förstår du kanske varför.

    Det är INTE en originalfläkt i xboxen!

    Den är utbytt och behöver därför mer ström eller spänning än originalfläkten för att flytta samma mängd luft.

    I XMBC kan man ställa in så att fläkten går snabbare.

    Men så fort du startar ett spel så försvinner XBMC ur minnet, inklusive inställningen för fläkten.

    Ett sätt att fixa detta är att ställa in ett högre värde än normalt i BIOS.

    Ett annat sätt är att sätta i en Molex-förgrenare och driva fläkten direkt från den kabel som går från nätdelen till hårddisken.

    Hoppar man över läsförståelsen HELT i skolorna nuförtiden????
    Ja du Hansi, jag ber om jag i FÖRSTA inlägget INTE kan läsa mig till hurvida fläkten skulle vara original eller inte. Däremot ser jag i det SISTA inlägget som lazarus skriver att det inte är original fläkten men då hade jag redan hunnit skriva mitt inlägg du citerade till. Kan INTE se in i framtiden tyvärr.

    En sak är att kunna läsa, en annan är att föstå det man har läst i sitt rätta sammanhang..

    / M

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Sorry, menade inte det där med läsförståelse som ett personligt påhopp, borde ha lagt på några smajlisar. Det var mer generellt för många som skriver i forumet :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Sorry, menade inte det där med läsförståelse som ett personligt påhopp, borde ha lagt på några smajlisar. Det var mer generellt för många som skriver i forumet :-)
    Det blev ju så då det var just mitt inlägg citerade, men din ursäkt är accepterad.

    / M

Liknande diskussioner

  1. Flasha om bios på Matrix infinity?
    By PiGGELiN in forum Matrix Infinity
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 18:13
  2. XBOX360.Samsung.Xtreme.V5.1.Firmware-Thanks
    By MoFa in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 13:44
  3. Köpa gamla Xbox 360 som går att flasha på det enklasättet
    By kaTana in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 21:16
  4. Flasha bios på Aladdin EX
    By Hubog in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 47
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 18:15
  5. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •