Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Brickat DS lite med G6 & Passcard 3

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    Brickat DS lite med G6 & Passcard 3

    Hej!
    Jag lackade på att inte kunna köra WiFi med G6:an (WiFi mellan två DS), så jag försökte flasha mitt DS med Flashme v7. Jag kom upp i typ 1% innan skärmarna svartnade, trots att strömsladden satt i... Med "A+B+start+select-tricket" kommer jag till G6 Menyn, men där går det varken att välja eller starta program.

    Nu funderar jag på om det finns något annat flashkort att köpa, som gör att jag kan "re-flasha" mitt DS, eller ännu hellre ...om PSXCARE kan återuppliva mitt stackars DS? Jag har letat runt som en tok på nätet och hittat massor av alternativ, vissa relativt svåra/jobbiga att utföra. Jag skulle helst slippa att behöva löda något.

    Vad tror ni/Hansi? Finns det något sätt som kanske är helt självklart, men som jag missat?

    /Bam-Bam

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Enklast brukar vara att reklamera på sin garanti...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Ok...
    Sitter lite dåligt till, dvs. har inte vare sig garanti, låda, dummy cart, mm, tillgängligt här i Stockholm. Du misstänker att det kanske kan vara en bränd säkring ...eller ni kanske inte gör några DS-jobb på PSXCare?

    ...dessutom skulle jag hellre vilja se till och fixa det själv - istället för att låta Nintendo stå för kostnader som de inte gjort sig skyldiga till...

    Inget annat sätt? Jag tänkte till exempel på Hot-Swap av Bios-chippet, men jag har inte nåt annat DS tillgängligt än mitt eget.
    Last edited by Bam-Bam; 2007-02-25 at 23:57.

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    Unbricking ...the soft and the Hard Way...

    Jag skrev tidigare om alternativa lösningar som kan fixa ett brickat DS Lite. För andras intressen postar jag lite info om hur andra har gått tillväga.

    Den mjuka vägen...
    Har du misslyckats med att flasha ditt DS med någon av de senare versionerna av FlashMe (helst v7) men ändå kommit en bit på vägen av installationen (minst 10%), kan du först prova FlashMe's eget felsäkra läge:
    Håll inne knapparna A + B + X + Y och medan du håller inne dessa slår du på strömmen. Detta skall i bästa fall ladda det som finns i GBA-sloten.
    Läs mer här!

    Fungerar inte detta, kan du prova att hålla in knapparna A + B + START + SELECT och medan man håller inne dessa knappar slår man på strömmen. Beroende på vilket flashkort man har, och hur långt den kraschade flashme-flashningen gick, blir resultatet lite olika... Förhoppningsvis får du upp en meny, där du kan välja att starta FlasmMe ånyo, men i de flesta fall är skärmen bara svart.
    Får du bara svarta skärmar när du startar gör följande: För att underlätta felsökning och ominstallation, se till att det flashkort du använder ENDAST har FlashMe installerat! Starta som ovan (A+B+START+SELECT ). Vänta minst 10 sekunder innan du släpper knapparna (alla drivare skall hinna laddas). Tryck därefter upprepade gånger på A-knappen. Har du tur så lyckas du starta FlashMe, trots att du inte sett vad du gjort. FlashMe-menyn skall komma upp = klart för återinstallation.


    Den hårda vägen...
    Personligen kom jag inte längre än 1% innan mitt DS Lite dog. Detta resulterade i att jag visserligen kan starta upp mitt flashkort (ett G6) och se menyn, men jag kan vare sig välja eller starta programmen på flashkortet. För att kunna fixa ett BIOS som bara är flashat till 1% och därmed saknar väsentliga drivrutiner, kan man göra en HotSwap av BIOSet...

    Du behöver:
    - Två (!) DS Lite, varav ett skall vara fungerande.
    - Ett flashkort med senaste versionen av FlashMe för DS Lite.
    - En liten spårskruvmejsel
    - En tri-wing-skruvmejsel (för specialskruvarna på ditt DS)
    - Ett verktyg för att kortsluta SL1-punkten (läs nedan)
    - Laddare
    - Självhäftande tejp för att fixera batteriet (eller ett grymt handlag)

    Skruva försiktigt loss bak-kåpan på bägge DS-apparaterna. Observera att det finns dolda skruvar under gummifötterna. Det sitter även en skruv inne i batterihållaren. AKTA så du inte bryter av strömknappen när du tar loss bak-kåpan.
    På bilden nedan ser du var BIOS sitter, det är socklat så det är bara att försiktigt dra ut det. Lägg noga märke till vilket BIOS som fungerar och vilket som är trasigt, så att du inte blandar ihop dem.



    (Kudos till bitblt som fixade dessa bilder!)

    Sätt fast batteriet på det brickade DSet med självhäftande tejp så att det inte åker iväg och förstör ännu en flashning. Stoppa in det fungerande BIOSet i BIOS-sockeln på det brickade DSet. Starta upp det med strömsladden inkopplad och kör den senaste versionen av FlashMe för NDS Lite från ditt flashkort.
    (Startar inte ditt DS - trots att du satt i ett nytt och fräscht BIOS - är det möjligt att du blåst en säkring. Hur man gör då orkar jag inte gå in på här, men rent teoretiskt kan du löda en tunn kabel över säkringarna och koppla bort den trasiga säkringen ur kedjan. Har du en multimeter kan du testa de markerade säkringarna F1/F2 på bilden ovan.)
    När du kommer till prompten "Press X B X B to continue" byter du ut det fungerande BIOSet till det trasiga - strömkabel i & strömmen på!. Innan du fortsätter: Se till att du har kortslutningsverktyget tillgängligt, batteriet fastsatt, och att din hand är stadig...
    Med det trasiga BIOSet på plats, tryck X, B, X, B för att börja flasha. Kortslut SL1 punkten med verktyget. Se till att du inte avbryter flashningen, dvs. S T A D I G på handen. Efter ett par sekunder bör flashningen vara färdig. Problemet löst. Bara att skruva ihop de två lådorna.

    Denna variant har provats och verifierats av på ett flertal forum.
    Läs mer, vetja!


    Problemet med kortslutningen av SL1...
    På många forum diskuteras vikten av att ha nätsladden inkopplad under FlashMe flashningen. Skälet till detta sägs vara att så fort man kortsluter SL1för att flasha det skrivskyddade minnet på DSet, så byter DSet mellan batteridrift och nätströmsdrift, vilket kan resultera i en dropout i flashningen och därmed brickning. Ett sätt att kringå detta, enligt bl.a. bitblt, är att kortsluta SL1 med hjälp av ett isolerat 1000 Ohms motstånd (se bild nedan). Detta skall kunna avhjälpa en så kallad Drop-Out.

    Länk till 1k Ohms SL1-verktyg, (kinesiska, men fina bilder )

    ...men kring ovanstående tes tvistar de lärde... Många föreslår att man helt sonika avänder sig av en liten hoprullad bit staniolfolie för att kortsluta SL1, och som Lynx demonstrerar i denna video, verkar det fungera lika bra.

    ---

    Mycket lycka med era DS! Men kom ihåg att ni gör detta PÅ EGET ANSVAR! Belasta inte det trevliga företaget Nintendo med trashade DS, bara för att ni inte orkar ta er tiden att fixa era egna brickor.
    Last edited by Bam-Bam; 2007-02-26 at 15:29.

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    PSXCare fixar BIOS!

    För allmän kännedom: Lämnade in mitt DS till PSXCare för att få ovanstående moment utfört på mitt DS. Gjorde så för att PSXCare garanterar att man får en fungerande maskin tillbaks, vilket jag själv inte kan garantera om jag öppnar min egen burk och pillar.

    Utvärdering
    -----------
    + Det tog kort tid.
    + En tidigare brickad maskin fungerar nu klockrent för bara 350:-
    + FlashMe installerat.

    - Eftersom det var första gången PSXCare gjorde en sådan här variant av flashning, tog den ovane teknikern sönder Powerswitchen på miktt DS Lite, och på grund av tidspress satte han inte dit en ny utan...
    ...SATTE PÅ BAK-KÅPAN MED MITT SERIENUMMER PÅ EN ANNAN MASKIN! Jag lämnade in ett nytt o fräscht DS Lite med bara någon månad på nacken, och tillbaka får man en smutgul äldre version av DSet! Nåja, smuts går ju att tvätta bort - men maskinen jag lämnade in hade INTE en helt sönderspelad A-knapp, så nu kan man ju glömma att spela alla spel där A-knappen är väsentlig eftersom maskinen jag fick tillbaka har en grymt seg A-knapp som till och med glappar ibland. Dåligt.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Hmm, ds:en som donerade delar var nästan ospelad, har bara haft den för att visa kunderna hur flashkorten fungerar...A knappen lär ju inte vara sönderspelad, isåfall var A knappen inte inkörd om något.

    Kom in när du har mer tid så kan vi åtgärda det du inte är nöjd med. Det var du som hade bråttom, inte vi :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. NDS Lite & Passkey2 ??
    By vonadel in forum Nintendo DS
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 20:35
  2. Problem med Duo x2
    By RwP in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 22:32
  3. Problem med DMS4 Lite chippet?
    By Hikusaak in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 09:51
  4. 4981.06 på 1.4 med X2 2.1 Lite möjligt?
    By izraman in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-25, 08:48
  5. X-Ecuter2 Lite med stifkontakt??? Ant. Piggar???
    By ^XeN^ in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-01-04, 21:46

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •