Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Frågor kring ps3

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Frågor kring ps3

    Såg en artikel på nätet där det stod att svenska ps3 inte kommer vara ordentligt bakåtkompatibel med psone och ps2 spel, För min del känns de som att jag kommer importera en amerikansk ps3 men frågan är den går det att lira svenska ps1 och ps2 spel på en amerikansk ps3 utan problem. För vad jag hört så är ju inte ps3 region låst på spelen. någon som har koll?

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Jag har uppfattningen att den är bakåtkompatible med alla spel som tidigare kommit ut till PS/PS2.
    Spelen skall vara regionsfria men inte filmerna, sen är det ju rätt kasst att den inte tar DIVX
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Tack för svaret.
    Men jag ramla över lite info på nätet vad gäller Ps 3.

    Som jag fattar det "ska" ps3 vara region free och alla ps3 spelen "ska" inte vara låsta till Pal/Ntsc men som sagt filmerna ska vara de. Som jag fattade de gällande ps 2 och ps 1 spelen så kommer de inte gå att lira på vilken ps3 som helst Pal ps2 och ps1 kommer gå att lira på EU ps3 osv. Däremot vad gäller ps3 och ps3 spelen så verkar de som att Tv kan vara största problemet så man bör ha en TV som klarar NTSC och pal men de gör väl de flesta nya,

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    Jag har uppfattningen att den är bakåtkompatible med alla spel som tidigare kommit ut till PS/PS2.
    Spelen skall vara regionsfria men inte filmerna, sen är det ju rätt kasst att den inte tar DIVX
    Det är bara installera valfri GNU/Linux distribution så kan du spela upp DivX, XviD x264 mm utan större problem.

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    ja bara för det så gör man ju det right med en gång
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    A va fan jävla sony nu finns inte ett chip som man kan flasha med på den EUROPEISKA versionen av PS3 som finns på alla andra vers som gör att den SKA vara bakåtkompatibelt med gammla spel, den komponenten är väck
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    170
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av razor1394 Visa Inlägg
    Det är bara installera valfri GNU/Linux distribution så kan du spela upp DivX, XviD x264 mm utan större problem.
    True!

    Håller på att tvinga dataföreningen på mitt universitet att göra en grym mediacenterlösning i linux så den kommer förhoppningsvis finnas tillgänglig lagom till att folk börjar få sina ps3r
    Playstation 3 60gb (PAL)
    XBOX +Duo-X2 +120GB
    GameCube (Indigo) +ViperGC +Big DVD Cover (Indigo)
    Game Boy Advanced (Black) +Flash2Advanced 256mb
    DS Lite (White) + CycloDS Evolution (2048mb)

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    A va fan jävla sony nu finns inte ett chip som man kan flasha med på den EUROPEISKA versionen av PS3 som finns på alla andra vers som gör att den SKA vara bakåtkompatibelt med gammla spel, den komponenten är väck
    De europeiska versionerna kommer använda sig av mjukvaruemulering som kommer fungera minst lika bra och även ha stöd för fler spel eftersom mjukvaran kan uppdateras.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    att ha stöd & stödja alla spel är en milsbred lösning som inte håller menar med tanke på priset är det ju den EU som skulle ha den RIKTIGA komponenten och inte en B lösningmen mjukvara inte alls samma sak
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    En fråga??

    Kan typ inget om ps3, men jag undrar om man kan använda ett chippat ps3 som ett xbox. Altså som ett mediacenter, koppla till datorn så man kan se på filmer och överföra spel och annat via nätverk?? Lagra spel på hårddisk och annat??

    Anser att ett tv-spel skall kunna göra lite mer än att bara spela spel på.

    Tack på förhand.

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Du kan ju själv läsa om det jag har sagt innan kolla på nätet .e24/dynamiskt/prylar/did_14825155.asp
    Last edited by pege63; 2007-03-15 at 20:20.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  12. #12
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21

    Lightbulb

    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    Du kan ju själv läsa om det jag har sagt innan kolla på nätet .e24/dynamiskt/prylar/did_14825155.asp
    På vilket sätt är detta relevant till att använda PS3 som en HTPC?

    Kan typ inget om ps3, men jag undrar om man kan använda ett chippat ps3 som ett xbox. Altså som ett mediacenter, koppla till datorn så man kan se på filmer och överföra spel och annat via nätverk?? Lagra spel på hårddisk och annat??

    Anser att ett tv-spel skall kunna göra lite mer än att bara spela spel på.

    Tack på förhand.
    Du behöver inte chippa den för det. Läs vad jag skrivit innan i den här och andra trådar. Du kan använda FTP för att föra över filer till den, spela upp de flesta mediafilerna (inte lika mycket som XBMC dock men det kommer), använda en Wiimote som fjärrrkontroll och mus, titta och spela in tv, lyssna på webbradio, surfa och massa annat. Största problemet är att du inte får tillgång till grafikkortets riktiga renderingsfunktioner så du kan inte ha några häftiga visualizations till din musik än så länge. Optimeras GNU/Linux mer för Cell kommer detta att fungera utan några större problem.

    Läste just på Slashdot att Cell utvecklare hade simulerat ett stort realistiskt 3D landskap med hjälp endast Cell (utan hjälp av RSX) så det kommer att gå. Maskinen är ganska ung så det kommer troligen "peka och klicka" installationer inom en snar framtid. För nuvarande kan det vara lite krångligt för nybörjaren att installera ex Gentoo (som för nuvarande är snabbast på PS3an) men det är ett ganska litet jobb om man jämför med en vanlig Stage1on3 installation på en traditionell dator.

    Det går rykten om en loader (Ferrox/Paradox) som gör att du kan spela upp filmer från hårddisken men då ska du helst ha en extern 3,5". Detta kan även vara nyttigt för att slänga in mediafiler då man inte kommer klara sig med den interna 2.5"arn.

    Många frågar om komprimerade HD filer av typ x264 med 720P eller 1080P går. Jag fick det inte att fungera men några har fått det att funka. Se länkarna nedan.

    http://www.ps3forums.com/showthread.php?t=53590
    http://overlays.gentoo.org/proj/cell...allGentooOnPS3
    http://www.daniel.jp/joomla/info/ps3...n-the-ps3.html
    http://www.youtube.com/results?searc...&search=Search
    http://www.engadget.com/2006/12/18/w...linux-magicks/
    http://ps3.qj.net/MythTV-on-your-PS3/pg/49/aid/79651
    Last edited by razor1394; 2007-03-16 at 16:42.

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Det var väl frågor runt PS3 det hanlade om
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av razor1394 Visa Inlägg
    De europeiska versionerna kommer använda sig av mjukvaruemulering som kommer fungera minst lika bra och även ha stöd för fler spel eftersom mjukvaran kan uppdateras.
    Inte direkt dock, dom kommer att updatera den lite i taget. För den europeiska launchen kommer bara 1000 PS2 kunna vara spelbara, detta enligt Phil Harrison, marknadföringssnubben på Sony. Alla PS1 spel funkar dock. Allt detta är för att sänka kostnaden för tillverkningen av PS3, det och en förminskning av cell-processorn (detta dock efter sommaren, kommer inte att påverka prestanda utan bara minska kostnaden för Sony), som det är just nu så förlorar dom massvist med pengar på varje såld konsoll.

    Källa: www.next-gen.biz

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    ja och mer blir det när EUROPERNA märker att man inte kan spela gammla spel vilket suger att säga att en mjukvara ger samma prestanda som en hårdvara komponent (Emotion Engine 2) ljuger inte bara för sig själv utan för alla andra & det värsta är ju att dom inte tror på det själva. Inte bara det man får betala mer åxå ???
    Jag har sat tv & på ett program på D+ så sade SONY själva med ett böjt huvud & låg röst att den konsol som skall säljas i EUROPA inte håller samma klass på grund av man vill spara ca 3% av kostnaden
    Last edited by pege63; 2007-03-17 at 11:58.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. PS3 60gb och spel säljes.
    By bee in forum Annonser/SPAM
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 20:08
  2. Ps3 testad och klar.
    By Doktorn in forum Playstation 3
    Inlägg: 70
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 09:08
  3. PS 2 Spel på PS3
    By Kjellson in forum Playstation 3
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 21:32
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 15:10
  5. Någon som vill köpa en PS3 från Japan
    By erariwn in forum Playstation 3
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 01:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •