Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Startar chippad ibland?

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Inlägg
    196
    Respekt
    21

    Startar chippad ibland?

    XBOX nummer två har har börjat krångla. Maskinen funkar klockrent när jag startar den med chippet avstängt. Men, när jag skall starta med chippet på, fungerar skiten ca: 1 gång av 20. När maskinen väl startar fungerar allt som det ska, dashen (XBMC) drar igång, burken hänger sig aldrig. När den inte startar, går endast HDD och fläkt igång. Ingen ljud eller blidsignal går ut. ringen förblir konstant grön, så inga felmeddelanden visas.

    Tips emottages tacksamt...

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Lödfri installation?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Inlägg
    196
    Respekt
    21

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Funderar på om du har ett DuoX2 och att det kanske kan vara den lilla switchen som man väljer biosbank på som är glapp? Isåfall kan man kanske prova att flasha ny bios på den andra banken och prova.

    Eller om det är XBMC dashboarden som krånglar och om det blir bättre om du installerar om den..

    Hjälper inte det kan du ju alltid formatera om hela HD och lägga in allt på nytt igen. Synd är ju om du har en stor HD och mycket sp.. "program.." i den (!)

    / M

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Inlägg
    196
    Respekt
    21
    Jag tror inte det har med xbmc att göra. Jag har testat att försöka boota med chipet påslaget med superdisc i driven. Tyvärr gäller samma sak då, slå av och på ett par gånger. sen funkar det. Då borde väl inte det vara något fel som ligger lagrat på HDDn, eller?
    Switchen glapp? kan det vara möjligt? jag har aldrig rört den, då borde väl inte den kunna börja glappa, eller?
    Jag kan inte begripa vad felet kan vara eftersom när den väl startar så går allt perfekt. Jag tycker att om något glappar borde väl boxen hänga sig titt som tätt.
    Jättetack för att ni engagerar i mitt problem..

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Tanken jag hade var att en Dator som börjar krånla eller blir slö, kräver ju ibland en diskfragmentering, och när det inte hjälper så får man helt enkelt formatera och installera om installtionsprogrammet, och en en Xbox är ju egentligen en dator det med.
    Xboxen i det här fallet kanske har lite svårt att hitta dom boot filer som behövs för att fungera i det chippade läget, och dom ligger ju på Hd'n. (bara en teori).

    Annars kan det även vara en kallödning av nån tråd till "Chippet" som i bland får kontakt och ibland inte (det verkar ju vara då det krånglar). Samma sak tänkte jag med "switchen", saker och ting oxiderar ju med tiden så det kan ju vara en "möjlig" orsak det med.
    Knäpp "switchen lite fram och tillbaka och ställ den i samma läget som innan och prova boota upp. (kom i håg hur den står från början).

    / M
    Last edited by MisterX; 2007-03-18 at 01:08.

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Inlägg
    196
    Respekt
    21

    Problemet löst

    Äntligen är problemet löst!
    Först och främst ska jag säga att jag hade M8_16 bios på bank 1.
    Jag gjorde så här:
    1. Kämpade på ett tag tills boxen väl startade.
    2. Kopierade över xFlash och x2_5035_16 bioset till E:\APPS\
    3. Stängde av och skruvade isär burken. Plockade ut DVD och HDD men lät kablaget vara kvar.
    4. Startade boxen igen.
    5. Startade xFlash
    6. Slog över switchen på chippet till bank 0.
    7. Flashade och vips allt funkar perfa.

    Tack till er som försökt lösa mitt problem...

Liknande diskussioner

  1. Xbox startar om, kommer inte in i dashborden
    By Majorn in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 17:50
  2. Startar ej på Eject knappen
    By kevito in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 15:12
  3. Xbox som dör/inte startar - ibland.
    By nypon in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 18:44
  4. Xbox startar bara ibland, men stängs av!
    By wh2ne in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-04, 17:55
  5. Boxen startar bara ibland!
    By wh2ne in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-07-04, 17:05

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •