Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: PS2-romen spinner inte..?

Registrerade
    Dec 2002
    Respekt
    0

Post PS2-romen spinner inte..?

Jahaja, nu har den verkligen totalstrejkat, den saken är klar.

Men varför?

Jag har en Playstation 2 version 4 med ett glatt messiah (Elvis) i. Den fungerade alldeles utmärkt med allehanda spel, och jag var till nyligt en mkt lycklig man med diverse importspel i min ägo.

Problemen började sakteliga med att DVD-spel slutade funka. Lasern verkade kämpa en stund med skivan ackompanjerat av envisa gnällande läten, men summan av kademumman blev "disc read error". Fortfarande funkade vanliga CD-baserade spel, men det var bara en tidsfråga (en kort sådan, kanske 10 minuter) innan de också kastade in handduken.

Det underliga var att det hände så plötsligt.. Jag hade spelat Burnout innan den dagen, utan några som helst problem, och sen bara PANG, misär!

Efter ytterligare sådär 10 försök så ville inte PS2:ans läsare ens spinna längre verkar det som. Man stoppar in en skiva, trycker in dörren, och så bara ett kort "möö". Om jag får gissa är det lasern som luktar lite på skivan, men tillfredställs ej.

I browsern står det "reading disc" i ungefär en sekund, sedan total tystnad.

En annan sak som talar för att den inte spinner är att om jag trycker ut dörren igen så är det ingen delay. Det brukar ju vara det medan skivan saktar ner, men dörren kommer ut som om där inte var någon skiva i.

Jag har läst om flera lösningar på andras, liknande, problem, och hittat allt från linskalibrering/utbyte till säkringar som pajat. Vad tror ni?/du Hansi? Ni verkar ju hemma på sånthär

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Låter som om dammtrollen ätit upp din laser. Har du damm BAKOM gallret vid fläkten så kan du ju tänka dig hur ps2:an ser ut på insidan. Dammet åker ju in på framsidan av ps2:an, passerar lasern, sätter sig i gallret på baksidan...

Dammet sitter då INUTI optiken på lasern. Laserdioden sitter i säg 90 graders vinkel från skivan och passerar diverse linser samt en spegel. För att få bort dammet från de inre linserna och spegeln krävs en del pyssel.

Kolla även att alla kablar på chipet är bra fastlödda, speciellt SCEX-signalen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Dec 2002
    Respekt
    0

Jag vart inne och kikade i den, bara runt lasern och så (vågade inte ta mig längre ner) och den ser helt ren ut. Den moddades för bara någon vecka sedan, och då tror jag den rengjordes lite blygsamt.

Om det du säger om sladden stämmer, kan den då dö lixom långsamt? Man tycker ju att det skulle gå på ett kick i sådana fall.

Och vadmer, är det lasern som påverkar om disken ska spinna upp eller inte?

Anledningen till att jag frågar så mkt på förhand är att jag inte vill påkosta en ny laser för att sedan finna att det inte var laserns fel..

Liknande diskussioner

1. multitap funkar till ps2 men inte till ps1
    By swedengamer in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2003-08-31, 14:18
  2. original pal - ntsc spel funkar inte på min ps2. svara ( inga spel funkar !!!! )
    By Mephisto-Live in forum Messiah - Teknisk support
    Senaste inlägg: 2003-03-02, 13:08
  3. Backupspel funkar inte på min ps2! ! jag ska klaga
    By Mephisto-Live in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2003-02-13, 21:56
  4. inlämmnat ps2 funkar inte!
    By Rob56 in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2003-01-05, 21:55
  5. HJÄLP! MINA PS2 BACKUPS STARTAR INTE!
    By mansnet in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2001-12-27, 18:55

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner