Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Förbättrad bildkvalité med RGB kabel?

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Förbättrad bildkvalité med RGB kabel?

    Hej!

    Tråden passar kanske bättre i kategorin "Webshop - Nintendo WII chip och tillbehör", men ingen har börjat skriva där så jag frågar här istället.
    Funderar på att använda(först köpa) en RGB scart kabel istället för den som medföljer, men vill veta om det blir nån konkret bildförbättring först. Nån som sett nån skillnad på Wii(och Xbox1) på tex en vanlig 29" TV? Och är det bra mkt bättre med HDMI kabel?

    achoo

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    58
    Respekt
    18
    edit: Se nedan
    Last edited by Mojo; 2007-04-04 at 18:46.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jo!

    Det som följer med i paketet är en composite video (kompoSKITvideo!) + scartadapter.

    All bild trängs i den gula kontakten, det är en svartvit videosignal + färgen "modulerad" på en viss frekvens.

    Mycket dålig bandbredd för färginformationen.

    TV:n måste använda sitt "kamfilter" för att få fram färgsignalen.

    Färgerna blöder, bilden blir oskarp.

    En scartkabel med RGB använder separata stift i scartkontakten för basfärgerna RÖD, GRÖN, BLÅ

    Det blir MYCKET bättre bild!
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Hej igen!

    Himla snabbt svar tackar!

    Anlendningen att jag frågar är att jag var inne på Game för 1 timme sen, såg denna RGB kabel som såldes http://www.game.co.uk/ViewProduct.as...474&mid=329919
    (hoppas det är ok att skicka länkar)
    Dom sa att med denna kabel så skulle jag få en bättre bild om min TV stödde RGB(kostade mkt, typ 400kr lr nåt). Du menar att det blir samma bildkvalité med denna? Förstår då inte varför dom säljer den.

    achoo

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Oj, nytt snabbt svar!

    Överväger då om jag nu ska kosta på mig en ny kabel ändå.

    achoo

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    58
    Respekt
    18
    Ofc jag som tänker fel, använder själv komponent kabeln :/

    Det Hansi skriver är helt korrekt, orginalkabeln är en komposit kabel med left/right ljud.

    CVBS är den sämsta formen av överföring... I will resign hehe my bad




    ps. kort sagt ja den kabeln du har där på game är bättre bild än den du har hemma nu

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Japp, men du betalar 150:- för mycket för att få den i en snygg kartong med nintendologga...

    Köp den av mig istället, inte sämre, bara billigare

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=561&xSec=79
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Yes!

    Kollat upp lite priser och ni är inte alls dyra. Men står fortf. mellan valet å kvalet. Kommer nämligen förlora kopplingen till stereon så lite burkljud men med bättre bildkvalitet. Varför finns det inte bra helhetslösning

    achoo

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    207
    Respekt
    20
    Kolla en komponent kabel.
    Genom den får du 5 kablar 3 bild 2 ljud.
    Nu har jag inte kopplat mitt till någon reciver men dom borde passa
    direkt in i recivern. Annars finns säkert någon bar konverter så det gör det.
    Man lär sig så länge man lever
    Wii med wikey
    Gamecube med viper cobra 1.1 och BBA
    Gamecube med qoob pro och fullsize case
    C2D 3,0 ghz 750gb ati1950xt
    Bärbar Intel pentium core 2 duo 2ghz 120 gb hd

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    57
    Respekt
    21
    Helt klart värt det. Jag skulle själv köpa en om det inte vore så att jag har en RGB-scart ingång och då tre apparater som måste trängas i den (XBMC, DreamBox och isf en Wii). Jag måste redan nu prioritera bästa bild på de olika apparaterna.

    Jag skulle inte tvivla på det om jag hade en riktigt bra audio/video switch dock

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Lider också av att bara ha 1st RGB-kompatibel scart i min tv.
    Funderar därför på att köra komponentkabel för WII:et istället.
    Någon som har testat båda lösningarna och kan avgöra om det är
    någon grym skillnad, RGB-scart vs. komponent på en LCD-tv?
    Last edited by HorBror; 2007-04-10 at 08:24.

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det blir dubbelt så bra med komponent, 480P istället för 480i
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Har du pengar så skaffa en AVR (Audio video reciever) Den jag har har 2 RGB-ingångar... Detta gör att jag kan köra både min DvD å Wii på RGB å inte behöver kompromissa

  14. #14
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    18
    Körde min Wii på en 42" plasma med originalsladdarna och kan intyga att det blöder och skuggar kraftigt.

  15. #15
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    59
    Respekt
    21
    Finns det ingen RGB-kabel med separata sladdar för ljudsignalerna, som tex S-VIDEO modellen har?

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag tar hem sådana RGB kablar snart, kommer finnas på lager inom c:a 1-2 veckor. En variant med rca honor så man kan koppla in ljudkablar på kabeln.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    59
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Jag tar hem sådana RGB kablar snart, kommer finnas på lager inom c:a 1-2 veckor. En variant med rca honor så man kan koppla in ljudkablar på kabeln.
    Sweet. Precis vad man behöver om man har gammel-TV men kör ljudet i reciever.

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    köpte en rgb kabel till mitt wii. behöver jag ej ställa in rgb ut i wiin? hittar inget om det i menyerna.
    jag tycker ej det blir rgb bild iheller. på dvd, ps2an jag har ser man direkt om det är rgb bild. men nu tycker jag bilden är likadan som innan då jag körde de kablarna som kom med wiin dvs ej skarpa linjer etc mellan färger och så.
    har även ett rgb läge på tvn och då blir färgerna gröna/rosa då jag aktiverar det. Aldrig sett det så innan med ngn annan apparat. så blir det ej med ps2an och dvdn.
    ngt ngn varit med om tidigare?
    Last edited by stimpen; 2007-12-08 at 19:18.

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Troligen en trasig kabel som inte skickar bild på någon av röd/grön/blå stiften
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    oki kan förklara varför allt e fel färg om en färg i skalan fattas. men ej varit med om att ngn apparat ligger och skickar både vanlig video och rgb sammtidigt. för i icke special rgb läget får jag normal bild. men med dvd, ps2an jag har också så har jag rgb bild i icke special rgb läget och i rgb läget. är sony tv som har rgb läge om ngn undrar tror ej alla tv har specifikt rgb läge

Liknande diskussioner

  1. Spela med HD-upplösning
    By Linuus in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 02:55
  2. RGB kabel problem.
    By crimson in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-10, 16:59
  3. Min ps2 verkar helt plötsligt ha fått problem med RGB kabeln eller tvns scart? Hansi?
    By Kampfar in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-16, 18:32
  4. RGB KABEL
    By baathen in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2001-02-01, 19:58
  5. Färg Pal/Ntsc - Patch? , RGB Kabel ?
    By Tommy in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2001-01-21, 23:40

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •