Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Linux på PS3

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    247
    Respekt
    19

    Linux på PS3

    Vilken linux-version rekommenderas att installera på PS3:an?

    Vad kan man göra med linux installerat som man inte kan göra annars?

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    461
    Respekt
    21
    Vet att många undrar hur man installerar Yellow Dog Linux (YDL) och VLC Media Player (För att kunna spela upp Divx,MP3 etc.) så ja tänkte kort förklara en gång. Allt sker på egen risk, jag tar inget ansvar! Men det skall inte vara några problem, fungerade smärtfritt för mig och PS3 skall stödja YDL fullt ut.

    Det här behöver du för installation av Linux:
    1. Dvdbrännare + en tom DVD+R eller DVD+RW skiva
    2. Minneskort,Extern hårddisk,Usb-Minne eller liknande för backup av sparade spel
    3. Tangentbord och Mus (Trådlösa skall även fungera)
    4. HDTV eller en Datormonitor

    För installation av VLC:
    1.Linux och en Nätverkskabel (EJ WIFI, Det fungerar ej i Linux)


    Installation av Linux:
    1. Börja med att hämta hem YDL kostnadsfritt här: http://www.terrasoftsolutions.com/re...ownloads.shtml

    2. Bränn ISO filen som sparats på din dator med tex. Dvd Decrypter eller Nero

    3. Ta en backup på dina sparade spel i PS3 för annars så kommer dom raderas för gott.

    4. Följ nu stegen i den här officiella guiden: http://www.terrasoftsolutions.com/su..._ps3_guide.pdf

    5. Installationen är nu klar, för att gå tillbaka till PS3 egna OS så gå till Start --> Applications --> Applications --> System Tools --> Boot PS3 Game OS

    För att komma tillbaka till Linux igen från PS3:ans OS så går du till System settings --> Default OS --> choose other os and reboot the PS3

    Installation av VLC Media Player:
    VLC Media Player (Videolan.org) är en mediaspelare för uppspelning av bla. DVD,DivX,Xvid och MP3 Musik. Du behöver inga codecs för dom följer med inbyggt i programmet.

    1. För det första måste du modifiera ett program som heter YUM i Linux, det motsvarar Windows Update
    2. Ladda ner följande ZIP fil: http://www.wikiupload.com/download_page.php?id=110956
    3. Packa upp den i datorn och för över filerna till valfritt minnesmedia tex. USB-Minne eller Minneskort
    4. Leta nu upp en gul mapp i Linux som skall finns längst ner till höger på skärmen i samma menyrad som Firefox. Öpnna den och dubbelklicka sedan på "File System".
    5. Gå sedan till etc mappen och därefter till yum.repos.d mappen
    6. Nu sätter du in din minnesenhet i PS3 och för över filerna till yum.repos.d mappen, skriv över dom gamla filerna ifall den frågar.

    7. Se nu till så nätverkskabeln är inkopplad, koppla in den annars o starta om Linux.
    8. Logga in som andvändaren "root" och med lösenordet du valde vid installationen av linux
    9. Vid botten på skärmen efter inloggningen så finns det en svart ikon till vänster om Firefoxikonen, Klicka på den.
    10. Skriv in ?yum install videolan-client? utan apostrofer (Citattecken) i programmet som startas och klicka sedan på enter, nu får du vänta en stund på att VLC filerna laddas ner och installeras, när den frågar om det är ok så skriver du y och klickar sedan på enterknappen.
    11. Efter en stund är installationen klar och du har nu installerat VLC!

    VIKTIGT! Tydligen så krashar VLC i fullscreenläge när du kör film. För att undvika detta logga nu ut till YDL Login Skärmen och nu borde du se en ikon nere i vänstra hörnet, klicka på den och välj Session, därefter väljer du GNOME och klickar sedan på enter.

    12. Nu kan du logga in som vanligt med ditt andvändarnamn och köra VLC!
    13. Du hittar det under Applications ---> Sound & Video ---> Video lan client i startmenyn.
    14. Lycka Till!




    Källa: http://tbreak.com/forums/showthread.php?t=38117 + Google.com
    Stolt ägare till en 360 konsoll med

    Mitt xbox

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    32
    Respekt
    18
    Funderar på Linux jag med, känns som det blir yellow dog, med tanke på deras stöd från sony...
    Men eftersom jag använder trådlöst med min ps3 så tror jag att jag väntar tills dom får till så man kan använda det till yellow dog. Bluetooth funka tydligen bra till gentoo(eller va de hette), men kommer nog snart funka till yellow dog med, å skulle ju va nice ifall man kunde använda bluetooth-tangentbord å mus!
    Vad kan man göra med linux installerat som man inte kan göra annars?
    Det jag vill kunna göra är till exempel:
    Ladda och streama filer(film, musik, bilder mm) från datorn trådlöst.
    Spela upp alla sorters film å musik(kanske vlc å winamp)
    Spela nes å snes mm med emulatorer.
    Surfa på opera (i värsta fall firefox).

    kommer inte på nåt mer just nu, men det gör det värt det för mig.
    kan nån annan komma på nåt annat roligt man skulle kunna göra med linux på ps3an?

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    67
    Respekt
    18
    ''Det jag vill kunna göra är till exempel:
    Ladda och streama filer(film, musik, bilder mm) från datorn trådlöst.
    Spela upp alla sorters film å musik(kanske vlc å winamp)
    Spela nes å snes mm med emulatorer.
    Surfa på opera (i värsta fall firefox).''

    Tror att allt det redan går

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    32
    Respekt
    18
    utan linux menar du? berätta isåfall gärna!
    annars menade jag såklart saker som gör att det är värt att skaffa linux...

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    32
    Respekt
    18
    varning för dubbelpost!
    nu har jag iaf installerat yellow dog, tvungen att köpa 10m nätverkssladd och tangentbord. Lite krångligare och ganska fult med en vanlig 28" crt 4:3, men ändå rätt bra! Eftersom jag nästan aldrig ens rört linux innan så känner jag mig ganska ovan och klumpig just nu, men får väl lära mig.
    Opera lyckas jag ladda hem och installera iaf och det känns underbart!
    Men sen är det många problem, har inte lyckats installera någon emulator, nån som känner till nån bra lättinstallerad snes- och nes-emulator till linux?
    Lyckades inte heller installera vlc (hjälp?) och hittar inte min dator genom nätverket, har inte hållit på med nätverk förut heller så klart det krånglar...
    Hoppas dom uppdaterar ydl snart, så man får tillgång till trådlösa nätverket, dubbelt med ram, grafiken och gärna sixaxis så man kan spela emulatorerna riktigt (ifall jag får till dom).
    Verkar vara nån yum-grej som jag ska hålla på fixa med, men får väl fråga nån om hjälp...
    Snackar lite i ydl's irc-kanal, verkar som dom jobbar med wifi just nu iaf.

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Senaste UBUNTO ska funka fint sägs det
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Nicla7 Visa Inlägg
    ''Det jag vill kunna göra är till exempel:
    Ladda och streama filer(film, musik, bilder mm) från datorn trådlöst.
    Spela upp alla sorters film å musik(kanske vlc å winamp)
    Spela nes å snes mm med emulatorer.
    Surfa på opera (i värsta fall firefox).''

    Tror att allt det redan går
    detta går hurdå ?

    btw går det spela mp3 på ps3'an med deras OS?

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    32
    Respekt
    18
    man kan spela mp3 på standard os ja, du kan till och med rippa skivor med det.

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    har t.o.m stöd för h.264 codec
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    SuperPI på PS3

    Hej jag undrar om nån är sugen på att testa SuperPI på en ps3 med linux för att se skillnad mot våra egna datorer.

    Min E6600 Dualcore 3,2Ghz kör 1M på Under 16sec

    Här är en länk till SuperPI på Linux OS

    http://www.techpowerup.com/downloads...pi_mod-1.4.zip

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 12:02
  2. Linux och PS3?
    By Superkingpin in forum Playstation 3
    Inlägg: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 01:17
  3. Frågor kring ps3
    By ghost85 in forum Playstation 3
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 11:41
  4. Línux
    By redsnake in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-01-08, 22:03
  5. Linux på Xboxen
    By Kekka in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-23, 16:32

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •