Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: ljudisolerad låda till xbox 360

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    222
    Respekt
    22

    Thumbs down ljudisolerad låda till xbox 360

    Hejsan! har precis köpt mig en xbox 360 med Hitachi läsare i.

    Är helnöjd med min xbox 360 förutom att den låter på tok för mycket.

    Någon som har tips på om man kan bygga någon ljudisolerad låda eller liknande?

    bor ien liten 1a så ja kan inte ställa den iett annat rum.

    Någon funurlig där ute som har tips???



  2. #2
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Du kan ju bygga en hederlig "hush-box".
    Eftersom 360'n kör RF så är det ju inga problem att stänga in den i en låda.

    Köp mdf-skivor, lagom mycket för att bygga en aningens luftig låda till din 360 (plus gångjärn eller hur du nu vill lösa lådans öppning). Tänk på att inte göra lådan för tight - luften måste kunna cirkulera inne i lådan. Tar du i lite och ger den extra space kan du ju dessutom klä lådans insida i något ljuddämpande material, t.ex. skumgummi.
    Köp 2 (minst) 12V fläktar (av samma sort man använder när man kyler en datorlåda) och en 12V trafo. Bra fläktar är t.ex. Papst och Adda. Se till att köpa tysta fläktar som flyttar mycket luft så att kylningen blir bra. Sen monterar du ena fläkten i nederkant på lådans sida riktad så att den blåser IN luft. Den andra monterar du i ovankant på motsatta sidan riktad så att den blåser UT luft.

    Jag har byggt precis en sån låda till en högljudd projektor jag hade tidigare. Projektorns ljud försvann i princip helt. Det enda som hördes var fläktarnas svaga surr. (Jag körde med Adda 120X120mm silent som enbart ger ifrån sig 16 db när den snurrar i maxhastighet 1000 varv per minut.)
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    222
    Respekt
    22
    Tack för tipset.

    Hur stor ska jag bygga den? Vill ju inte att den ska vara för klumpig...

    sen måste jag ju kunna koppla in sladdana också.

    Vart får man tag på mdf skivor och är dom dyra?

    ska man ha lufthål i lådan???

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Ta måtten på XBoxen och lägg på 5-6 cm runt om.

    Om du gör lådan lite extra djup kan du ju sätta ett strömuttag inne i lådan så kan du även ha xboxens stora trafo där inne. Alternativt gör du ett hål stort nog för att få igenom strömkontakten, som du sen tätar med skumgummi.

    MDF finns på alla byggvaruhus, typ Bauhaus, Silvan, Beijer Bygg, Woody m.fl.
    De säljs i stora bitar (en räcker mer än nog till det du ska bygga) och kostar ett par hundralappar. På vissa byggvaruhus (Bauhaus vet jag) kan du köpa "spillbitar" tokbilligt. Om du botaniserar lite bland spillbitarna kan du säkerligen hitta det du behöver billigt.
    10 mm tjock klarar du dig nog på, men om du går upp en storlek till 22 mm så får du väldigt bra ljudisolering.

    Ja du gör ju hål där fläktarna ska sitta - inga fler. Köp en hålborr och borra ett lagom stort hål för fläkten.
    Last edited by Enlund; 2007-04-08 at 17:43.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Här har du ett annat bygge att inspireras av.
    http://sandman.net/atlas/imagepopup....024&height=768

    Förvisso ett datorskåp, men samma princip.

    Bild 7 visar lådan mer eller mindre klar. Han har dock bara en fläkt. Jag rekommenderar dig definitivt att ha två så du får bra luftgenomströmning.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    222
    Respekt
    22
    Kan man inte bara bygga om sin tv bänk och isolera? eller är de viktigt att de ska vara just mdf skivor?

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Nä absolut inte. Har du nån vettig möbel att bygga om - kör hårt.
    Det är mer om man ska bygga från scratch så är mdf ett enkelt och stabilt material att bygga i.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    222
    Respekt
    22
    Okej! Tror ändå jag bygger från scratch!

    Om jag även skall isolera ska de vara 5-6cm runt om när isoleringen är i då eller?

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Ja det är lika bra.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    461
    Respekt
    21
    asfalts matta på insidan av skalet och runt om dvdn funkar nog med
    Stolt ägare till en 360 konsoll med

    Mitt xbox

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    161
    Respekt
    20
    Jag har prövat att ljudisolera i själva boxen men det blev inte bra.. det blev för varmt så den hängde sig. Men tyst blev den
    Xbox 360 Premium HDMI
    BenQ iXtreme 1.5

Liknande diskussioner

  1. När kommer den Tystare xbox 360 med benq drive till Sverige?????
    By dr_fredrik in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 15:34
  2. Xbox och Xbox 360 ?
    By XeoN_ in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 21:25
  3. Mic till xbox / Karaoke till xbox
    By PussyWagon in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 19:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •