Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 34

Diskussion: Wiikey installation

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19

    Wiikey installation

    Jag är helt ny på wii. Jag fick en förfrågan av en arbetskamrat att sätta in ett wiikey. Jag har kollat runt rätt mycket i denna del av forumet nu. Att öppna wiin och att löda dit chippet ser jag inte som något problem. Jag har chippat många xboxar vid detta laget och håller på med en hel del elektronik i övrigt.

    Men min egentliga fråga är om man behöver göra något mer efter själva hårdvaruinstallationen. Som när jag chippar en xbox så flashar jag chippet med en bios. Är det något liknanade jag behöver göra när jag satt in wiikey:n?

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    chippet ska vara färdigflashat med den firmwaren som finns redan, men du kan ju ändå tanka iso'n som finns på www.wiikey.cn för att pilla med lite inställningar på chippet. sen är det bara att tuta och köra, förutsatt att du verkligen vet hur pass litet chippet är alltså.. vi pratar fyra punkter på ungefär lika många kvadratmillimetrar här (förutom 5V och GND)

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    207
    Respekt
    20
    Har man lött lite så klarar man det. Bara man är försiktig.
    Jag har inte lött mycket men det gick bra.
    Fast jag hade en stor lödkolv den lilla var trasig.
    Så tar man det bara lugnt så ska vem som helst klara det och vet lite hur man löder.
    Jag körde inte med snabblödpunkterna. Nästan överallt där jag läst så ska man skippa dom och köra trådar istället.
    Last edited by vattenspridarn; 2007-04-09 at 01:12.
    Man lär sig så länge man lever
    Wii med wikey
    Gamecube med viper cobra 1.1 och BBA
    Gamecube med qoob pro och fullsize case
    C2D 3,0 ghz 750gb ati1950xt
    Bärbar Intel pentium core 2 duo 2ghz 120 gb hd

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Wii'n är busenkel jämfört med en ps2'a. Det är också lättare än en 1.6 xbox. Möjligtvis lite svårare än 1.0-1.5 xboxar....

    Det struliga är att få upp den och hålla reda på alla de olika skruvarna....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    Låter bra. Så jag bara sätter i chippet och sen är det klart!?

    Lödningen oroar jag mig inte för.

    När man löder in chipet med kablar, hur placerar man då chipet? Lägger man det bara löst som om man använde snabbpunkterna?

    Ja, kan vara lite lurigt att hålla reda på skruvarna.

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    207
    Respekt
    20
    Jag klantade mig lite och höll ingen koll på mina skruvar. Tog lite bilder efter ett tag så jag hade någon koll.
    Men det gick förvånantsvärt bra att sätta ihop wiit efter.

    Jag satte dit mitt chip med dubbelhäftande tejp. Nån rekomenderade eltejp.
    Man lär sig så länge man lever
    Wii med wikey
    Gamecube med viper cobra 1.1 och BBA
    Gamecube med qoob pro och fullsize case
    C2D 3,0 ghz 750gb ati1950xt
    Bärbar Intel pentium core 2 duo 2ghz 120 gb hd

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    det där med att ta bilder kan ju vara en idé. Får se om man kommer ihåg det sen bara
    Och får se om det blir någon chipning. Jag får ju ändå göra min arbetskamrat medveten om att jag inte gjort det innan, och att det är på egen risk han låter mig göra jobbet. Men det skall nog gå bra!

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    ALLT som man gör gratis åt någon annan är på deras egna risk... Det vet iaf en av mina kompisar väl.... Kan ju säga att det råkade gå en xbox åt helvete då det spratt iväg lite av flusskärnan i tennet rakt in i ögat på mig, och då slant ju pennan rejält och lade en fin klick rätt på Tsop'ens ben.

    Det var ju ett tag sen och man var väl inte direkt en fullfjädrad lödare heller....

    Den boxen ville inte starta sen....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Lödklick på en tsop är ju skitenkelt att fixa, du skulle ha frågat mig om råd :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    ajaj.. nu vet jag inte vilken storlek TSOPen på xboxen är, men det är väl "bara" att lägga på en kopparfläta och värma på den tills den drar åt sig tennet, eller?

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    18
    Fäste mitt Wiikey med limpistol från CO, snyggt och bra.

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    58
    Respekt
    18
    Jag hoppas för jesus och alla hans vännerskull att du menar att du lödde dit kablar och SEN fäste chippet :P

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    Limpistol skulle inte jag använda, det blir lite kladdigt om man någon gång skulle vilja löda om något där. Har blivit galen då jag reparerat xboxmoderkort där folk har limmat med smältlim för att "laga" sitt dåliga lödjobb.
    När jag började att chipa xboxar så hade jag min egen xbox som garanti ifall det skulle gå snett. Men jag har inte själv någon wii. Så frågan är vad man skulle göra ifall något går fel.

  14. #14
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    85
    Respekt
    18
    Efter som att den här tråden inte är så gammal så skriver jag mina frågor om wiikey här.
    1.
    Jag har aldrig löddat förut men som jag har förståt det så smälter man topen på en kabel och lägger den sedan där den ska vara och låter det stelna.
    2.
    Om jag hade rätt på 2:an, vad ska jag använda för verktyg? Jag har kollat på http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383690 och http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383677 , någon kommentar till det?
    3.
    Någon som har lite bilder och grejjar från en installation av ett wiikey?

    Tack för svar. Ha det bra i helgen.

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av jaccee Visa Inlägg
    Efter som att den här tråden inte är så gammal så skriver jag mina frågor om wiikey här.
    1.
    Jag har aldrig löddat förut men som jag har förståt det så smälter man topen på en kabel och lägger den sedan där den ska vara och låter det stelna.
    2.
    Om jag hade rätt på 2:an, vad ska jag använda för verktyg? Jag har kollat på http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383690 och http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383677 , någon kommentar till det?
    3.
    Någon som har lite bilder och grejjar från en installation av ett wiikey?

    Tack för svar. Ha det bra i helgen.

    Om du inte vet hur man löder ska du nog inte göra det själv

    Du ska använda lödtenn, inte smälta kablarna.

    Här finns lite bilder på installationer:
    http://forums.maxconsole.net/showthread.php?t=52810

  16. #16
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    85
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Podde Visa Inlägg
    Om du inte vet hur man löder ska du nog inte göra det själv
    Äsh, det är bara några kablar som ska fästas, vad är det för verktyg jag ska ha? länka gärna från tex clas o.
    Vad är det för något de använt här: http://img339.imageshack.us/img339/478/dsc00245dj1.jpg ? är det enklare`?
    Last edited by jaccee; 2007-04-14 at 23:43. Anledning: stavfel

  17. #17
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av jaccee Visa Inlägg
    Äsh, det är bara några kamlar som ska fästas, vad är det för verktyg jag ska ha? länka gärna från tex clas o.
    Vad är det för något de använt här: http://img339.imageshack.us/img339/478/dsc00245dj1.jpg ? är det enklare`?
    seriöst, podde har rätt. om du tror att man ska smälta fast kablar så har du tur om din wii inte smälter fast i bordet...

    EDIT: angånde lödpennorna du har länkat till så kan man ju undra ifall du hade tänkt sitta i bilen och löda? men det spelar ingen roll för en spets med 4mm's diameter är på tok för mycket. jag rekommenderar personligen en diameter på max 0.8mm och en effekt på inte mer än 15W. sen ska du veta att chippet är ungefär en femtedel så stort som det ser ut på bilden du har länkat till.
    Last edited by prodge64; 2007-04-14 at 23:45.

  18. #18
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    85
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    seriöst, podde har rätt. om du tror att man ska smälta fast kablar så har du tur om din wii inte smälter fast i bordet...
    Nej men jag tror inte det är så svårt, bara jag vet vad jag ska använda för verktyg så testar jag lite innan och sparar 500kr.
    Edit:
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    angånde lödpennorna du har länkat till så kan man ju undra ifall du hade tänkt sitta i bilen och löda? men det spelar ingen roll för en spets med 4mm's diameter är på tok för mycket. jag rekommenderar personligen en diameter på max 0.8mm och en effekt på inte mer än 15W. sen ska du veta att chippet är ungefär en femtedel så stort som det ser ut på bilden du har länkat till.
    Okej, den ena var iaf med stickprop. Och var kan jag hitta 0.8mm 15w? Hittade onget på co
    Last edited by jaccee; 2007-04-14 at 23:50.

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    du får väl leta lite.. men ska du ha hyfsad kvalité på kolven och lödtennet plus någon eventuell hållare så blir det ändå dyrare i slutändan jämfört med om du skulle lämna in den och få det ordnat av yrkesmän.

  20. #20
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    http://forums.maxconsole.net/showthr...t=52810&page=3 <-- andra bilden på sidan.

    Ungefär sådär gjorde jag min installation, jag lämmnade chippet där och drog en
    bit eltejp från ena sidan till andra, över ic-kretsen för att fästa chippet.

    Är inte det en okej lösning, eller kan det hända något?

  21. #21
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    85
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Podde Visa Inlägg
    http://forums.maxconsole.net/showthr...t=52810&page=3 <-- andra bilden på sidan.

    Ungefär sådär gjorde jag min installation, jag lämmnade chippet där och drog en
    bit eltejp från ena sidan till andra, över ic-kretsen för att fästa chippet.

    Är inte det en okej lösning, eller kan det hända något?
    Vad använde du för verktyg? Var köpte du de?

  22. #22
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av jaccee Visa Inlägg
    Vad använde du för verktyg? Var köpte du de?
    http://ec.prokits.com.tw/BookDetail....ax=&pricemin=&

    Den där har jag ägt i några år så använde verktygen som fanns i den.

    Chippet och 3-wing mejseln köpte jag från den finska sidan (länka inte till andra chipsäljande sidor) (jag bor i finland).

  23. #23
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    85
    Respekt
    18
    Har nu läst på mig lite mer och kommer detta funkar bra:
    kje ll.com/?item=40070&path=
    kje ll.com/?item=40362&path= alt kje ll.com/?item=40360&path=
    Behöver jag köpa till spets då?
    Last edited by jaccee; 2007-04-23 at 16:21.

  24. #24
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    Köp den med konisk spets och kolla så att det går att byta spets på den. Men innan du börjar löda i wiin, öva på nån gammal vcr eller skit, hämta från grovsoprummet om du inte har hemma!
    ps2/xbox/psx/snes/nes/megadrive/wii

  25. #25
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Efter att ha läst många trådar med folk som lödt sönder sina wii skulle jag starkt avråda dig från att göra det själv.

    Men har du bestämt dig för att göra det själv så rekomenderar jag dig att löda med en väldigt smal tråd och inte värma för mycket på lödpunkterna för då går dom sönder och det blir lätt ganska dyrt.

  26. #26
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    207
    Respekt
    20
    Det räcker med en dutt med lödkolven när du sätter dit tråden.
    Om du gör så är risken väldigt liten att du brännär sönder något.
    Man lär sig så länge man lever
    Wii med wikey
    Gamecube med viper cobra 1.1 och BBA
    Gamecube med qoob pro och fullsize case
    C2D 3,0 ghz 750gb ati1950xt
    Bärbar Intel pentium core 2 duo 2ghz 120 gb hd

  27. #27
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    eller hur vatten.. jag bara väntar på att han kommer börja gnälla över att hans wii har pajat

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Här är en youtube video på hur man monterar wiikey på 18 minuter utan att stressa, från att wii:n ligger i sin kartong tills den är testad och klar och ligger i kartongen igen...

    Del 1:
    http://www.youtube.com/watch?v=lc_ppnw-2_8

    Del 2:
    http://www.youtube.com/watch?v=mrgykT6lQac
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  29. #29
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    602
    Respekt
    0
    Och där ser man tydligt att det inte alls är jättelätt att löda om man inte gjort det tidigare.

  30. #30
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    207
    Respekt
    20
    Nej det är sant man kanske inte ska hoppa på det om man aldrig har lött
    tidigare men om man har lite erfarenhet och man är försiktig så ska det nog gå
    Kan ju tillägga att när jag såg chippet och lödpunkterna första gången så sa jag att jag aldrig skulle löda det och aldrig skulle klara det.
    Men så orkade jag inte ha ett ochippat wii så jag satte igång.
    Satt och lödde kallsvettig :P
    Skapligt nervös första gången ja satte på det efteråt.
    Men allt fungerade bra och det var betydligt lättare än jag trodde.
    Så det jag kom fram till är att det ser omöjligt ut men med MYCKET försiktighet så fungerar det. Ialafall för mig.
    Man lär sig så länge man lever
    Wii med wikey
    Gamecube med viper cobra 1.1 och BBA
    Gamecube med qoob pro och fullsize case
    C2D 3,0 ghz 750gb ati1950xt
    Bärbar Intel pentium core 2 duo 2ghz 120 gb hd

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Snabba WiiKey frågor
    By ravedog in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 28
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 20:10
  2. Wiikey problem
    By ikwal in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 21:19
  3. wiikey installation med kablar
    By dezuria in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 11:36
  4. mycket problem med Wiikey?
    By Equality in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 12:23
  5. Installation av 3.03 oe-a
    By Dennis_81 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 21:08

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •