Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Problem med Wlan

Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Finland
    Respekt
    0

Problem med Wlan

Hejsan!
    En av mina polare köpte en wii nyligen och han får inte Wlan:et att fungera.
    Han har i sin dator ett Wi-fi pci kort (linksys wmp54g) så man tycker ju att de borde ersätta usb pinnen av nintendo. Vad jag förstår funkar de direkt med wii:n och nintendo usb pinnen men är det faktiskt så att man måste ha nån slags router emellan wii:n och datorn om man använder ett pci wi-fi kort?
    Det är konstigt i så fall.

Har ni några idér om detta så skriv gärna.
    Tack!

Registrerade
    Mar 2005
    Respekt
    20
    Jag förstår inte riktigt vad du menar.
    Men du måste ju ansluta ditt wii till ett trådlöst nätverk som du har hemma.
    Har inte tänkt på det förut men du måste väl ha en trådlös router eller accesspunkt för att det ska fungera. Något som delar ut internet och ip adresser m.m.
    Man lär sig så länge man lever
    Wii med wikey
    Gamecube med viper cobra 1.1 och BBA
    Gamecube med qoob pro och fullsize case
    C2D 3,0 ghz 750gb ati1950xt
    Bärbar Intel pentium core 2 duo 2ghz 120 gb hd

Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Finland
    Respekt
    0
    Jo du förstod nog helt rätt. Fast de kan hända att usb pinnen inte funkar som jag tror. Men va ja förstår så sku den göra en förbindelse direkt från datorn till wii:n utan nån accesspoint. Är nintendo usb pinnen alls en usb wi-fi "adapter" eller kör den sitt eget. Ursäkta att länken är på finska.

Konstigt, på svenska nintendo sidan står de inget om att wii:n är kompatibel med usb wi-fi pinnen

Efter lite mera läsning fann jag detta på wikipedia:
    "The Nintendo Wi-Fi USB Connector is an accessory, developed jointly by Nintendo and Buffalo Technology, which allows Nintendo DS and Wii users without a Wi-Fi connection or compatible Wi-Fi network to establish one via a broadband-connected PC. Inserted into the host PC's USB port, the connector functions as a wireless access point for the Nintendo DS and Wii, permitting the user to connect to the internet and play Nintendo Wi-Fi Connection games online."

Så me andra ord är usb pinnen inte en vanlig wi-fi adapter
    Last edited by Powermaster; 2007-04-09 at 17:28.

Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Respekt
    18
    jag har flera års erfarenhet av (trådbundna) hemnätverk och det har aldrig varit några problem att använda datorn som accesspunkt för andra datorer att komma åt internet på, så jag ser inte varför det skulle vara annorlunda med ett trådlöst nätverkskort. förutsatt att du har ett till nätverkskort som tar dig ut på internet det vill säga. vad gäller trådlösa nätverk började jag själv med det så sent som i förra månaden och fick rejäla problem med att skicka ut Wiin på nätet. provade allt tyckte jag, men ingenting ville fungera. jag kunde uppdatera Wiin med ny firmware men inte komma åt det där EULA krafset. blev helt galen och googlade i flera timmar tills jag hittade något forum där en kille som hade samma problem också tyckte att han hade provat allt. men så kollade han upp vad han hade DNS server hos sin operatör (det är varken för honom eller mig en adress som finns på papper, utan tas emot automatiskt) och skrev in samma uppgifter på sin Wii. funkade inte heller, tills han bytte plats på primary och secondary DNS och testade igen, och det funkade för både honom och mig visade dert sig. men det här är alltså skräckexempel som troligen uppstått av kassa ISPar.

Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Finland
    Respekt
    0
    Jo me vanligt Lan är de inget problem att få en dator att funka som en gateway (tilldela internet åt andra datorer). Men saken är nu att min polare är kopplad till internet via vanlig nätverkskabel och har ett wi-fi pci kort som vi funderade om det endast skulle gå att fixa en förbindelse till wii:n. Men efter lite läsning på nätet så verkar de vara så att man måst ha en trådlös accesspoint eller en router emellan wii:n och pc:n. Alltså, det går inte att koppla pc:n till wii:n med endast ett pci wi-fi kort. Stämmer det?

Edit: Okej, ja läst lite igen och fick reda på att vissa pci kort och usb pinnar har stöd för att funka som accesspoint. Synd så gör inte min polares kort de
    Last edited by Powermaster; 2007-04-10 at 17:38.

Liknande diskussioner

1. Problem med koppla projje via komponent.
    By mumintrollet in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 17:27
  2. Problem med MS Dashboard
    By dagezon in forum Evolution-X Dashboard
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 17:53
  3. Problem redan med backup av samung 78???
    By Djinn1982 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 15:32
  4. Problem med att hitta /F: i flashFXP
    By aprilia_ftw in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 20:54
  5. Problem med brända spel
    By zorro114 in forum DUO-X2 support
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 23:55

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner