Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 31

Diskussion: Spring Update, 7 Maj!

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18

    Exclamation Spring Update, 7 Maj!

    Jahapp, då va de dax för uppdatering av dashen snart.. och en hel del intressanta saker verkar dyka upp.. lovande på pappret men vi får vel se

    speciellt stöden för H.264 och mpeg-4.. så kanske divx/xvid men eventuellt inte så användbart eftersom det bara är simple profile..

    http://www.xbox.com/en-US/community/...07/0408-im.htm

    Other New Features
    Beyond Windows Live Messenger, the Spring Update for Xbox 360 includes hundreds of new features and enhancements including:

    * A richer Achievement notification pop-up will showcase the name of the unlocked Achievement and the gamerscore value without needing to leave the game to check the Achievements list.
    * Enhanced family settings features for Xbox Live communications enable different defaults for video chat and voice chat.
    * A new Xbox Live Marketplace blade lets Xbox Live members access the content they seek?whether it is game content or TV shows and movies (available in the United States)?from one place on Xbox Live.
    * Updates to Xbox Live Arcade allow owners to quickly see which Xbox Live Arcade games their friends are playing and join in the fun. Xbox Live members can also compare progress of leaderboard scores and Achievements directly with all friends on their friends list. Expanded "Tell a Friend" capabilities make it easier than ever to boast about Achievements and high scores.
    * Expanded "Tell a Friend" capabilities make it easier than ever to boast about Achievements and high scores.
    * A new option in Auto Downloads provides faster access to the entire collection of free, trial-version Xbox Live Arcade games.
    * New progressive download controls provide easy access to optimal viewing options by letting people fast-forward, rewind, pause and resume as their video is downloaded from Xbox Live Marketplace.
    * Extension of the background download functionality will allow owners to set their Xbox 360 console to turn off automatically after downloads are complete.

    The Spring Update is free beginning the week of May 7 and will be easily accessible to every Xbox 360 owner through Xbox Live or on Xbox.com.

    You may not even notice all the new features, but they are all designed to enhance your Xbox Live experience. Some of the other features in this upgrade include:

    * The name of game in tray is now displayed in the dashboard.
    * When the user is in the dashboard and an Xbox 360 game is in the console then the name of the game is displayed in the tray icon of the dashboard. If the user highlights the tray icon then achievements and gamer score are displayed for that game based on the signed in user. Xbox1 games show the name and image of the game.
    * Integrated support for the new Xbox 360 text input device. Note that this device includes a new wired headset.
    * Playback progress bar indicates download completion.
    * Switchable aspect ratio now available during video playback (Auto to Letterbox, Zoom, Stretch, Native).
    * Player and friends lists now quickly show session presence information for quick identification of users that are joinable.
    * H.264 video support: Up to 15 Mbps, Baseline, Main, and High (up to level 4.1) Profiles with 2 channel AAC LC and Main Profiles.
    * Added MPEG-4 Part 2 video support: Up to 8 Mbps, Simple Profile with 2 channel AAC LC and Main Profiles.

    * Show folder hierarchy for video content played from all devices.
    * Bookmarks are stored for each video that the user plays remembering the users last location in the file as well as the aspect ratio that the user choose for that file.
    * Video trick modes (fast forward, rewind, chapter skip) can now be used while downloading Video Marketplace content.
    * Skip forward and backward functionality has been improved to skip to the next or previous chapter. Each video is divided into 10 ?chapters? allowing you to quickly skip around video content.
    * The information bar that is turned on via the On Screen Display (OSD) now shows you exactly where you are in the playback of the video file. In addition it will also show for Video Marketplace content how much of the file has been downloaded and where the ?chapters? exist in the file.
    * Windows Media protected content (WM-DRM) can now be streamed from the PC to the console. If the WM-DRM license is missing or corrupted then a specific error message is displayed to the user. Bookmarking is also stored for protected content.
    * When a user selects an item for download from Marketplace then the system will determine if there is sufficient disk space for the item and, if not, will ask the user to delete content on the HDD. The system provides a sorted by size list of videos, game trailers, demos and arcade content to aid the user in the deletion process. The same list of items are also available from within memory so that users can quickly see which items are consuming the most disk space.
    * The console will block the user who attempts to download content onto a storage device that will never have the capacity to store the item without deducting any points associated with the content item.
    * The screensaver is disabled when playing photos from any source
    och innan nån undrar utifall de kommer o paja till de för flashade boxar så vet ingen förutom bill gates än så fråga inte ens

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    22
    Om det ställer till det för flashade boxar lär vi nog märka det rätt snart..... sånt brukar inte gå tyst förbi på forumen :-)
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    76
    Respekt
    18
    MSN FYFAN SÅ FETT! Ska sitta 24/7

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    360 har inget chipset som stöder H.264 i hårdvaran
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    men om man vill så kan man väl bara neka nedladdningen om man är osäker på om det pajjar flashade boxar. Så kan man väl kanske ladda hem det senare om man vill..?

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    360 har inget chipset som stöder H.264 i hårdvaran
    Näe, men med en rejäl cpu och codecs behöver man inget dedikerat chip.. precis som på pc.. det finns grafikkort med h.264 hårdvarustöd men dessa fungerar mycket sämre än en rejäl cpu + bra codec i dagsläget (kompabilitet/kvalite)..

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Jaså med HDMI 1.3 stöd
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    Jaså med HDMI 1.3 stöd
    Que? vad har hdmi med h.264 att göra?

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    vi snackar väl om hårdvarustöd som är integrerat i chipset form pluss en massa gott som du inte kan emulera med ngn SW.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    vi snackar väl om hårdvarustöd som är integrerat i chipset form pluss en massa gott som du inte kan emulera med ngn SW.
    ja tror inte du vet riktigt va du pratar om, H.264 är ett codec för video som används av en massa saker tex HD DVD och BluRay, detta kan man utan problem dekoda med hjälp av mjukvara och de har inget o göra me nåt specialchip som trollar fram extrafunktioner.. det är standalone produkter utan tillräcklig kraftig cpu som kan kräva dedikerat chip för att kunna dekoda det.

    exempel på codecs till pc är ffdshow och coreavc, 360in har nåt eget redan annars skulle den inte kunna spela upp alla HD DVD's.. det dom gör i spring updaten är att lägga till funktionen att man kan spela _egna_ filer via tex nätverket eller cd/dvd/usb

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    ja och det H.264 och VC-1 HD-video stödet är integrerat i styrkretsen
    Last edited by pege63; 2007-04-13 at 19:02.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    ja och det stödet är integrerat i just den chipset kretsen
    va snackar du om? vet du vad HDMI är ens?

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    jag vet nog vad JAG pratar medan du pratar en massa svammel om en massa annat utom styrkretsar
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    jag vet nog vad JAG pratar medan du pratar en massa svammel om en massa annat utom styrkretsar
    LOL styrkretsar? nu får du nog förklara vad DU pratar om

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi#HDMI_1.3
    http://en.wikipedia.org/wiki/H.264#P...mplementations

    alltså ska inte xbox 360 kunna spela upp H.264 eftersom den inte har nån superspecial HDMI 1.3 strykrets?

    HDMI är en standard för att överföra digital bild samt ljud till tex tv och stärkare i samma kabel, det har absolut överhuvud taget inget att göra med vilka codec spelaren klarar av.

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Skillnaden mellan HDMI version 1.3 och 1.1 är att 1.3 stödjer förmedlandet av HD-upplöst ljud såsom Dolby TrueHD och DTS-HD.
    Om man ansluter en HDMI 1.3-källa till en TV som endast klarar HDMI 1.1 så uppstår störningar i ljudet.

    Det är det som uppstår i den Europeiska versionen av PS3 för att dom tog bort den kretsen som hade det stödet & sen mer betalt för oss i Euopa för att vi är så otekniskt insatta

    HDMI 1.3 stöder kommande tekniker som (VC-1 HD-video/H.264) HD-DVD och Blu-ray.

    Det innebär en högre färgdjupsstandard för video, visar upp till 69 miljarder färger i 30-36 bitars färgdjup.

    HDMI 1.2 kan endast visa 16,7 miljoner färger i 24 bitars färgdjup.

    Dessutom kommer HDMI 1.3 att stödja nästa generations ljudformat för hemmabio, Dolby TrueHD och DTS HD Master Audio, som använder upp till 8 kanaler av 24 bitars, 96 kHz förlustfritt ljud vid upp till 18 Mbps.

    Alla receivers som inte följer version 1.3 kommer att mata ut de äldre DTS- och Dolby Digital-formaten.

    Data som skickas genom HDMI är okomprimerad och HDCPs primära funktion är att skydda okomprimerad data från att kopieras.
    Därför finns det för närvarande inget sätt att spela in data via HDMI.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    195
    Respekt
    22
    vad pege63 menar är väl att flaskhalsen är mellan xbox360 och tv....eller??

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    360 har inte 1.3 stödet inte ens den nya 360 har det vilket är en rejäl miss.
    Nej jag menade att dessa stöd styrs av en styrkrets då man slipper dyra grafikkort & kraftiga & dyrare CPUs, då det redan är integrerat i styrkretsen inkl GPUn.

    Men detta är väl offtopic så att säga men ändå inte
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    360 har inte 1.3 stödet inte ens den nya 360 har det vilket är en rejäl miss.
    Nej jag menade att dessa stöd styrs av en styrkrets då man slipper dyra grafikkort & kraftiga & dyrare CPUs, då det redan är integrerat i styrkretsen inkl GPUn.

    Men detta är väl offtopic så att säga men ändå inte
    Det mesta du sagt i den här tråden är felaktigt, men om du nu inte vill förstå vad det är så får du vel tro att det är så..
    faktum är att HDMI vilken version du än vill spotta ur dig inte har nånting med CODECS att göra och om du inte märkt det så är detta XBOX 360 tråden och inte ps3 fanboy tråden...

    "HDMI 1.3 stöder kommande tekniker som (VC-1 HD-video/H.264) HD-DVD och Blu-ray. "

    ??? va de där du fick den iden ifrån? ja vet inte vart du cut & pasteat från men det där är svammel om något.. VC-1 är också codec vilket bygger på windows media 9 och används i båda HD medierna dvs hd dvd och bluray.. även h.264 och mpeg2 förekommer.. så 3 olika video codecs för båda formaten men det har fortfarande absolut inget att göra med vilken kabelstandard man använder.... och det har absolut inget o göra med "spring update" för xbox360 så ja förstår verkligen inte varför du tog upp detta..

    Och ljudet.. jaja störningar? ehm.. jaha, du menar att man inte får ut fullt 7.1 ljud? Och då kan ja passa på o fråga vilken tv du sett med inbyggda 7.1 högtalare..

    dessutom --> "An HDMI 1.3 link is required for transport of the (raw) coded bitstream[1], although in practice, the lossless nature of TrueHD eliminates any potential difference between an HDMI 1.3 and HDMI 1.1 audio link."

    källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_TrueHD

    och recivers som inte stöder TrueHD eller DTS HD funkar ju inte förståss oberoende vilken kabel man har det är dekodern i spelaren som kör ut 5.1 istället isåfall...

    "Det är det som uppstår i den Europeiska versionen av PS3 för att dom tog bort den kretsen som hade det stödet & sen mer betalt för oss i Euopa för att vi är så otekniskt insatta"

    ok sista meningen där kan ja hålla med om efter att ha läst dina svar

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    jag ser att du inte vet vad som tas upp / jag menar så vi lämnar ämnet
    Och vi pratar forfarande om chipset (styrchip)

    Annars lite nyttig info för dig:

    Här följer en kort överblick över de olika versionerna av HDMI:
    HDMI 1.0 - 12/2002
    Enkelkabels digital audio/videoanslutning med en maximal bitrate på 4,9 Gbps. Stödjer upp till 165 Megapixlar per sekund av video (1080p @ 60 Hz eller UXGA) och 8-kanals/192KHz/24-bitars ljud.
    HDMI 1.1 - 5/2004
    Extra stöd för DVD Audio-materialskydd
    HDMI 1.2 - 8/2005
    Extra stöd för Super Audio CD-skivor
    HDMI Typ A-anslutning tillgänglig för PC-källor
    PC-källor kan använda naturlig RGB-färg samtidigt som alternativet att stödja YCbCr-färg behålls.
    Stöd för källor med låg spänning
    HDMI 1.3 - 6/2006
    Enkelkabels digital audio/videoanslutning med 10,2 Gbps bitrate
    Utökat färgstöd, inklusive 30-bitars, 36-bitars och 48-bitars färgdjup (RGB eller YCbCr)
    Stödjer xvYCC-färg
    Stödjer automatisk ljudsynkronisering
    Stödjer Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio-strömmar (ljudformat som används på HD DVD- och Bluray-skivor) för extern avkodning av AV-mottagare.
    En ny minikontakt släpps för enheter såsom videokameror.
    Last edited by pege63; 2007-04-13 at 20:54.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18

    Angry

    *suck*

    och det har med H.264 att göra?

    P.S det heter inte styrchip när det hanlar om att dekoda video, det brukar kallas dekoderchip isåfall...

    /ignore ps3fanboys

  21. #21
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Lidköping
    Inlägg
    95
    Respekt
    20
    S-p-d och pege63: Låter på mig som ni snackar om två helt olika grejer. Och s-p-d, va fan måste du vara så pushig för!
    Xbox: _Version: 1.0 _DVD: Thomson _Harddrive: Seagate 160 GB _Chip: Xecuter 2.1 Lite
    Xbox360: _Edition: Core, upgraded to Premium _DVD: Hitachi 59DJ _iXtreme version: 1.2
    Wii: _Chip: Wiikey
    Tip of the day: _Lyssna på Hansi, och inga MEN!!!11

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det verkar som om pege fått för sig att nästa xbox 360 uppdatering på något sätt skall löda på ett hdmi chip i boxen eller nåt... god damn it, läs vad tråden handlar om...

    Pege, läs om alla inläggen från början. Ingen förstår varför du tramsar in en massa hdmi version x.y när alla andra pratar om H.264 stödet i kommande uppdatering.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Talet var om stöden för H.264 eller hur vad sen HDMI kommer in i bilden, ja det är ju därifrån bilden sen skall föras över ifrån det har du i HDMI 1.3.
    Stöden för H.264 / VC-1 HD-video får du från en hårdvara som tex ATI 690G chipset, det hårdvarustödet har du inte ens i 360 ELITE eftersom dom kretsarna finns inte alls på det moderkortet.

    Det stödet har du i tex PS3 redan fr början
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  24. #24
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    Talet var om stöden för H.264 eller hur vad sen HDMI kommer in i bilden, ja det är ju därifrån bilden sen skall föras över ifrån det har du i HDMI 1.3.
    Stöden för H.264 / VC-1 HD-video får du från en hårdvara som tex ATI 690G chipset, det hårdvarustödet har du inte ens i 360 ELITE eftersom dom kretsarna finns inte alls på det moderkortet.

    Det stödet har du i tex PS3 redan fr början
    Som sagt, det har inget med saken att göra.. om du läser på lite från riktiga källor så kanske du inser det tillslut...
    sen att VC-1 är en microsoftpåfund kanske du inte heller kände till

  25. #25
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Nä jag vet absolut inget tur vi har dig
    På tal om källor så är nog kunskapskällan större hos tillverkaren som tillgodoser mig med hårvaran, men han kanske kan få en kurs av dig
    sen om format ja vi lämnar den delen jag är för mat
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  26. #26
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    193
    Respekt
    19
    Nu får ni ta och lägga av! Nu tänker jag klargöra detta för alla sen så droppar vi denna diskussionen!

    http://en.wikipedia.org/wiki/VC-1
    http://en.wikipedia.org/wiki/H.264

    Det uppdateringen gör är att lägga till stöd för H.264 video codecs (vilket det faktiskt är, och jag har ingen HDMI på min dator för att spela upp det) och inget annat!

    Till och med PSP kan hantera H.264.

    Jag tänker inte citera wikipedia-länkarna men ni kan läsa själva, sen slutar vi diskutera HDMI-standarder i denna tråden!

    -----------------------------------------------------------------------

    För att säga mitt om uppdateringen så tycker jag det är både bra och dåliga saker som hänger med. Men det är alltid mysigt att det kommer stå vilket spel man har i när man är i dashboard. Och förbättringar på Live är alltid välkomna, Live är helt underbart! Men det bästa var uppdateringen med Achievements där man faktiskt ser vilken man har låst upp, det är något som jag har saknat i vilket fall!
    Last edited by k31; 2007-04-14 at 10:56.

  27. #27
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Precis. Vi pratar om h.264 codec i xbox 360.

    Inte hdmi, för xbox 360 har inte hdmi och går inte att uppdatera så den får hdmi. Är man kåt på xbox 360 med hdmi så får man vänta tills xbox 360 ultimate edition eller vad den heter släpps.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  28. #28
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Hur tror ni det blir med flashade boxar? funderar på att flasha, men vet inte om ajg ska göra det nu eller vänta.

  29. #29
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    144
    Respekt
    0
    Flasha innan uppdateringen, och vänta med att uppdatera. Detta om man inte blir tvungen att uppdatera. Man vet ju aldrig, det kan bli problem med flashade.
    Boxen är på släkttäff i Tyskland.

  30. #30
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    71
    Respekt
    18
    Har någon hört om det fortfarande är 7e maj som gäller för uppdateringen? Vill vara säker när det är så man kan hålla koll på hur det gått för folk som lirat med flashade boxar.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Live update med Samsung ms28 flashad med fw4.2b
    By Tonman10 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 12:11
  2. VA FAN ! Xbox 360 Fall Dashboard Update Fix Coming !?!
    By IGI in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 15:06
  3. Har precis bränt Hitman, men vågar man köra update?
    By Daniel_25 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 01:48
  4. How to update your Action Replay MAX EVO code list without a evo max drive!!!!
    By morpheousx in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 12:27

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •