Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Xeno inlött, insert a playstation or playstation 2 dics

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0

    Xeno inlött, insert a playstation or playstation 2 dics

    Fick mitt chipp i veckan, lödde in det i en v4 ps2 under microskåp. Skruvade ihop den idag och den startar och allting men när jag stoppar i en backup så står det bara "insert a playstation or playstation 2 disc". Orginalspel fungerar fint. Nån idé, får inte chippet ström eller vad kan det vara. Vart ju ganska långa ground och 3,3v kablar pga att punkterna var så långt ifrån chippet.

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    132
    Respekt
    20
    Startar maskinen är det inte kortis iallafall, iövrigt så låter det som dina lödningar antingen är felaktiga/dåliga eller så det mindre troliga att chippet inte fungerar som det ska.... mitt tips är som vanligt att löda om samtliga punkter. (det där med mikroskåp lät väldigt dramatiskt..... räcker det inte med en lupp ?)

    glömde be dig prova hålla in (tror det är ring + triangel ) när du bootar maskinen, kommer matrix infinity menyn upp ? Om den kommer upp är det troligtvis bara fel på någon av lödningarna A,B,I,G eller H.

    /Gem
    Last edited by Gemet; 2007-04-18 at 09:05.

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Finns det nått fysiskt sätt att se om chippet ens startar, typ diod eller något sådant. Har suttit med multimeter och kollat av alla lödningar och alla ska vara bra som det verkar. Har till och med tagit jord från ett annat ställe som var närmare chippet än det som fanns på beskrivningen. Är Xeno känslig på långa gnd och 3v kablar, grovlek osv? Har försökt göra alla kablar så korta som möjligt.

    Ska man kunna få kontakt med en multimeter mellan vanliga punkterna för A, I, G, H, B och dom alternativa punkterna på baksidan?

    Har inte lött om hela skiten än eftersom det inte riktigt var något jag var sugen på, vill veta säkert att det inte är ett dött chipp först så jag inte sitter och löder om allting i onödan och det inte fungerar ändå. Var väldigt noga med lödningen så, allting och dessutom dubbelkollat under belyst microskåp och mätt flera gånger med multimeter.

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    132
    Respekt
    20
    Här har du felet :

    "till och med tagit jord från ett annat ställe"

    Det finns OLIKA jordplan... du måste ta den angivna


    /Gemet

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Dom är ihop kopplade, mätade med multimetern så det borde inte spela någon roll. Dessutom så fungerade det inte på någon av dom, varken den från instruktionen eller den ifrån matrix infinity instruktionen. Vette fan om jag ska beställa efter ett till chipp för att testa.

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    132
    Respekt
    20
    jag har råkat ut för att 1 xeno chip av ca 300 har felat så risken för att ditt chip skulle vara trasigt är mycket låg.

    längden på kablaget har ingen betydelse, inte heller kablarnas tjocklek.

    LÄttast är det ju alltid att felsöka om man har dubletter av allting, den fördelen har man ju alltid om man skall chippa 2 eller fler maskiner.

    Du kan väl länka till en bild på spektalet så man får se Lycka till iallafall.

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Tog några bilder, har tyvärr ingen ftp lagomt till så dom hamnade på någon quickupload sida i .rar format. Hoppas du orkar ta dig en titt.

    http://www.ftp.nu/files/6962/

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Träna lite mer på lödningarna, gå igenom din utrustning och material, tycker det ser ut som en hel del kallödningar - matt yta och ojämn form på lödtennet där du lött. Det skall vara som små glänsande bollar typ.

    Några kablar har du skalat lite för mycket på, det skall inte vara oisolerad kabel utstickande en eller flera millimeter från lödanslutningen när du chippar en ps2.

    Kabeldragningen kunde du också varit lite mer noga med. Inte direkt ormbo, har sätt värre, men det är nog mindre risk för störningar mellan kablarna om du har lite bättre ordning där.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    132
    Respekt
    20
    Det kan vara som Hansi säger, använd alltid nytt lödtenn och gruppera kablaget för lättare felsökning, annars tycker inte jag det ser alldeles illa ut.

    Dåligt exempel kanske eftersom det är en slim chippning, men här har du iallafall ett exempel på hur gruppering kan göras på en av mina chippningar.
    (en sådan här chippning tar i regel bara 20 minuter så du har det värre)

    http://notrix.mine.nu/public/xeno_gh051-32.jpg

    /Gemet
    Last edited by Gemet; 2007-04-19 at 09:34.

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Okey, får ta och göra om det någon dag då. Löder bara loss alla anslutningar från moderkortet och drar om kablarna och använder ett annat lödtenn, det jag hade var lite för tjockt.

    Tack för hjälpen.

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Har lött om chippet nu, dragit riktiga kabelbanor och sett till att jag inte haft några kallödningar eller bryggor. Som förrut så startar ps2an bara fint, läser orginalspel men får den röda "insert ps2 or ps1 game in console" skärmen. Fungerar inte heller att hålla in ring + tringel för att komma in i någon meny. Förstår inte vad felet är för nu är verkligen ingenting fel om det nu inte behövs tjockare kablar till 3.3 eller gnd.

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    132
    Respekt
    20
    kanske det är fel på chippet, som sagt det har hänt...
    Antingen var det fel från början eller så har det gått sönder när du monterat det.
    Varför skulle du ha tjockare kablar till GND och 3.3v ? Det är inget slutsteg du löder...

    Köp ett chip till och prova med det.

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Haha, ne det har du ju rätt i men jag har läst om andra chipp som varit kinkiga på att 3.3v och gnd ska ha korta tjockare kablar. Tycker det låter skumt eftersom det egentligen inte ska behövas men. Jaja, får beställa ett nytt chipp.

Liknande diskussioner

  1. Xeno PS ritningar
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 11:10
  2. Please insert a Playstation or Playstation 2 format disc
    By P0LLy in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 13:52
  3. Matrix Inifinity "Please insert disc"
    By Icanos in forum Matrix Infinity
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 17:56
  4. Insert Playstation CD
    By TeePee in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-01, 10:50

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •