Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Wiikeys config-skiva för regionfrihet?

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    55
    Respekt
    18

    Wiikeys config-skiva för regionfrihet?

    Tjenixen!

    Fick hem mitt Wii häromdagen, chippat med Wiikey.

    Om jag enbart är ute efter att lira Wiispel från PAL- och NTSC-regionen behöver jag då köra config-skivan som finns att ladda hem från wiikeys hemsida? Det jag tänker på är förstås det här med regionsfrihet. Jag trodde att chippet, i sig, gjorde konsolen regionfri för att spela NTSC utan att behöva göra någon ytterligare uppdatering.

    Eller kan jag bara tuta och köra och strunta i configskivan och det ska fungera ändå?

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av ToTFoF Visa Inlägg
    Tjenixen!

    Fick hem mitt Wii häromdagen, chippat med Wiikey.

    Om jag enbart är ute efter att lira Wiispel från PAL- och NTSC-regionen behöver jag då köra config-skivan som finns att ladda hem från wiikeys hemsida? Det jag tänker på är förstås det här med regionsfrihet. Jag trodde att chippet, i sig, gjorde konsolen regionfri för att spela NTSC utan att behöva göra någon ytterligare uppdatering.

    Eller kan jag bara tuta och köra och strunta i configskivan och det ska fungera ändå?
    Nej, du måste köra konfigurationsskivan för att tala om för chippet vilken region du tillhör. Chippen är standardkonfigurerade med regionspatchningen avslagen och likadant konfigurerade chip säljs till NTSC-U, PAL och NTSC-J regionerna.(såvida den som lödde i ditt chip inte redan kört konfigurationsskivan)

    De enda chip jag vet som automatiskt konfigurerar regionspatchningen är de fria chippkoderna WiiFree och yaosm. Samtliga kommersiella chip som stöder regionspatchning kräver att du slår på det m.h.a. en konfigurationsskiva.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    55
    Respekt
    18
    Tack för svaret! Har svårt att tänka mig att de redan kört configskivan.

    Är det "Setup disc v1.2 (Universal PAL/USA/JAP - see readme" från http://www.wiikey.cn/resources.html som jag ska ladda hem och köra i Wiin?

    *edit* Orsaken att jag frågar är jag fått SSX Blur PAL att fungera men inte Super Paper Mario NTSC. Och ja, jag har uppdaterat till 2.2

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    v1.1 funkar lika bra att använda och där får du en färdig .iso från början som du slipper kompilera själv.

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    55
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    v1.1 funkar lika bra att använda och där får du en färdig .iso från början som du slipper kompilera själv.
    Ok, laddade hem den istället. Man navigerar med reset-knappen som de beskriver i readme.txt?

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    55
    Respekt
    18
    Ytterliggare en fråga som hänger ihop med det här.

    Har bränt ut skivan med config och kört den i Wiin. Har ändrat inställningen till "Region override ON" och valt "Save Settings". Sen återvänder programmet till huvudmenyn och man kan återigen bara välja mellan "config" och "reset". Vad gör jag nu för att kunna lira ett NTSC-spel? Om jag sätter i SPM-skivan, medans jag fortfarande är i config-huvudmenyn, så händer inget och om jag väljer "reset" så bootar Wiin om och och "override" är slagen till OFF.

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Det ska vara så.. Det kommer alltid att se ut som att den är OFF . Fast har du sparat sä är "Region overide ON" Chippet visar inte tidigare inställningar.

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    55
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av foxzip Visa Inlägg
    Det ska vara så.. Det kommer alltid att se ut som att den är OFF . Fast har du sparat sä är "Region overide ON" Chippet visar inte tidigare inställningar.
    Ok. Well, jag valde den till ON, sparade settings, kom tillbaks till huvudmenyn, valde Reset så Wiin startade om, satte i SPM-skivan men den kunde inte läsas... Så då är det väl rimligt att anta att det är skivan det är fel på och inte mitt fipplande med Region overrride?

    Kör verbatims DVD-R-skivor btw.

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    55
    Respekt
    18
    Ok, dum fråga kanske men: configskivan som jag laddade hem var alltså följande: "Setup disc v1.1 PAL (no GC joypad required, toggle settings with reset)"

    Jag skulle inte laddat hem: "Setup disc v1.1 US NTSC (no GC joypad required, toggle settings with reset" istället?

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Härnösand
    Inlägg
    40
    Respekt
    18
    jag laddade pal versonen iaf :-/ men jag e ingen höjdare bara en n00b som precis börja lära mej lite så d kanske inte e rätt .....
    Opps!! Wii dosan i TVen

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    18
    Måste man använda en DVD skiva på 4.7 GB för att bränna ut en liten config på någon MB????

    eller hur gör man?

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    herregud, sluta hijacka varandras trådar!

    ToTFoF: du laddade hem rätt skiva från början, PAL config för PAL-enheter när jag satte i super paper mario för första gången så blev jag också lite fundersam om det verkligen fungerade, jag fick inget felmeddelande, men det tog en jävla tid för skivan att komma igång. närmare bestämt när jag tröttnade på att vänta i Wii:ns meny och tryckte på disc channel, då kom det direkt

    Mitchi: ja, helst.. läs det andra stycket av vad bianc0neri har citerat här.

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    55
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    herregud, sluta hijacka varandras trådar!

    ToTFoF: du laddade hem rätt skiva från början, PAL config för PAL-enheter när jag satte i super paper mario för första gången så blev jag också lite fundersam om det verkligen fungerade, jag fick inget felmeddelande, men det tog en jävla tid för skivan att komma igång. närmare bestämt när jag tröttnade på att vänta i Wii:ns meny och tryckte på disc channel, då kom det direkt

    Mitchi: ja, helst.. läs det andra stycket av vad bianc0neri har citerat här.
    Ok, då är det nog skivan det beror på...

  14. #14
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av ToTFoF Visa Inlägg
    Ok, då är det nog skivan det beror på...
    Om du vill slippa fundera på om du lyckats slå på regionspatchningen i WiiKey så kan du ju patcha ison innan du bränner ut den. Då kan du iaf utesluta den felkällan.

    Program för att patcha ison hittar du här: http://wiki.gbatemp.net/index.php/RegionFrii och här: http://wiki.gbatemp.net/index.php/WiigionFree
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    55
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av bell Visa Inlägg
    Om du vill slippa fundera på om du lyckats slå på regionspatchningen i WiiKey så kan du ju patcha ison innan du bränner ut den. Då kan du iaf utesluta den felkällan.

    Program för att patcha ison hittar du här: http://wiki.gbatemp.net/index.php/RegionFrii och här: http://wiki.gbatemp.net/index.php/WiigionFree
    Tackar, väldigt nice att utesluta möjliga felkällor Får testa när jag kommer hem. Eftersom jag kan lira PAL-backups så utgår jag ifrån att chippet funkar.

    Hade faktiskt tänkt åka förbi en datoraffär på hemvägen och köpa en nyare DVD-brännare plus ett gäng kvalitetsDVDs...

  16. #16
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    55
    Respekt
    18
    Kan informera om att jag fick SPM att funka efter att ha patchat den plus bränt med TDK-skivor. Så nu är det glädje

Liknande diskussioner

  1. Problem för en duktig, datorhantering
    By knepig in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 13:12
  2. 2.St 512Mb minnen för Bärbara datorer Säljes/Bytes
    By Pendragon in forum Annonser/SPAM
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 14:34
  3. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  4. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 18:44
  5. Demo Skiva för Januari
    By Andreas in forum Playstation - spelfrågor
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-03-26, 01:28

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •