Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Byggde en egen sensor bar...

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    Byggde en egen sensor bar...

    Har lite problem med peka-på-skärmen-funktionaliteten på min wii eftersom jag kör på en 72"-duk och wii:n är mer anpassad för typ 20-40" nånting.. så det är typ "fel utväxling" på peka-mappningen..

    Så jag tänkte att jag skulle bygga en egen sensor bar med större avstånd, det borde potentiellt kunna göra att den tror att det är en större duk eller nånting och skala upp siktet lite..

    Tyvärr så verkar inte skärmsiktet direkt påverkas av avståndet mellan lyspunkterna (original är typ 20cm, jag provade variera mellan 15 och 75cm).. Det enda som blev förändrat var hur långt fram/bak man kan stå och att "muspekaren" rör sig stabilare när man har lite bredare mellan lyspunkterna.. Tyvärr så innebär "kan stå längre bak" givetvis "kan inte stå lika nära heller"..

    Bild på mitt fulhack som kopplas in på USB-kontakten baki wii:n tillsammans med vanliga sensorbar:en..


    Min gissning är att wiimoten kollar lyspunkterna, tar medelvärdet mellan dem och sen räknar ut vinkeln mellan den riktningen och normalen från wiimote-framsidan och därigenom inversmappar det mot en fix position på skärmen..

    Dvs det måste komma firmwarefix från Nintendo med skalfaktor för att det ska lösa sig..

    Nån med annan teori?

    För den som vill leka lite själv så går det bara bra med värmeljus också.. helt nytända ljus har dock oftast strax för liten låga, men har de brunnit lite så går det bara bra..

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    hehe, najs fulmod! dessvärre har jag ingen teori alls om allt det där tekniska du skrev om, jag blir bara mera grinig på hur dåligt nintendo har löst detta ju mer jag läser om det. speciellt eftersom mina wiimotes börjat strejka mer och mer, jag kan till exempel inte ens ha några blanka föremål på mitt vardagsrumsbord utan att "muspekarn" hoppar som fan ibland...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Klart som fan det, eftersom ljuset från lysdioderna i din sensor bar reflekteras i dina blanka föremål, hur skall wiimoten veta vad som är vad...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Klart som fan det, eftersom ljuset från lysdioderna i din sensor bar reflekteras i dina blanka föremål, hur skall wiimoten veta vad som är vad...
    Solen och dess reflektioner ställer också till det en del. Men å andra sidan, om solen lyser kanske man borde göra något annat än att dega framför Wii:et.

    Men om det är svaga störningar så kan man ställa ner känsligheten i inställningsmenyn tills man bara ser de 2 riktiga punkterna.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Klart som fan det, eftersom ljuset från lysdioderna i din sensor bar reflekteras i dina blanka föremål, hur skall wiimoten veta vad som är vad...
    meh, jag vet ju att det är så. jag tycker bara att det borde finnas en bättre teknisk lösning som inte är så överdrivet dyr och inte skapar radioaktiv strålning medans man spelar.. jag menar, att något så banalt som ett tomt dricksglas på bordet skapar störningar som f-n när det inte ens är ljust ute eller tänt inne så strular tålamodet.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Man ska INTE ha glas på bordet när man spelar wii, iaf inte när mina ungar spelar...

    /en som är trött på att sopa glasskärvor
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    jag blir bara mera grinig på hur dåligt nintendo har löst detta ju mer jag läser om det
    Jag tycker iofs att det är en ganska elegant lösning.. Den är enkel&billig och fungerar tillräckligt bra så länge du inte smäller upp reflekterande prylar överallt.. Hade de haft nån mer komplex metod så hade den troligen floppat på andra saker..

    Jag har glasbord och vet att det innebär problem, därför har jag t.ex flyttat sensorbaren till ovanför bilden.. Vips är problemen borta..

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Härnösand
    Inlägg
    40
    Respekt
    18
    men är det bara jag som edum i huvudet eller kan man inte ställa in det på Wii dosans inställningar i Wii??? fast den har juh inte nått å göra med avståndet iof men med possitionen ...
    Opps!! Wii dosan i TVen

Liknande diskussioner

  1. Byggde en pic programmerare...wiifree
    By myztx in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 20:00
  2. Köra egen kod på boxen?
    By arvdal in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 13:29
  3. Egen distribution av XBMC
    By ulven in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-02, 19:06
  4. Egen ftp?
    By Sickan in forum PC - Övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-06, 11:56
  5. Hur bygger man en egen RGB kabel?
    By -=TB=- in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-12-26, 19:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •