Har lite problem med peka-på-skärmen-funktionaliteten på min wii eftersom jag kör på en 72"-duk och wii:n är mer anpassad för typ 20-40" nånting.. så det är typ "fel utväxling" på peka-mappningen..
Så jag tänkte att jag skulle bygga en egen sensor bar med större avstånd, det borde potentiellt kunna göra att den tror att det är en större duk eller nånting och skala upp siktet lite..
Tyvärr så verkar inte skärmsiktet direkt påverkas av avståndet mellan lyspunkterna (original är typ 20cm, jag provade variera mellan 15 och 75cm).. Det enda som blev förändrat var hur långt fram/bak man kan stå och att "muspekaren" rör sig stabilare när man har lite bredare mellan lyspunkterna.. Tyvärr så innebär "kan stå längre bak" givetvis "kan inte stå lika nära heller"..
Bild på mitt fulhack som kopplas in på USB-kontakten baki wii:n tillsammans med vanliga sensorbar:en..
Min gissning är att wiimoten kollar lyspunkterna, tar medelvärdet mellan dem och sen räknar ut vinkeln mellan den riktningen och normalen från wiimote-framsidan och därigenom inversmappar det mot en fix position på skärmen..
Dvs det måste komma firmwarefix från Nintendo med skalfaktor för att det ska lösa sig..
Nån med annan teori?
För den som vill leka lite själv så går det bara bra med värmeljus också.. helt nytända ljus har dock oftast strax för liten låga, men har de brunnit lite så går det bara bra..
Bookmarks