Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Problem att bränna GC spel

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Problem att bränna GC spel

    Jag har en Wii PAL wiikey installerat, och nu vill jag bränna ned några GC spel på vanliga 4.7 gigs dvd-r skivor. Jag har testat 2 spel, men fått problem att bränna båda. Det första är Sonic Adventure 2: Battle, som är i ett skumt "GCM" format. jag testade att bara skriva .iso i slutet, men nero ville inte bränna det, sa att formatet var okänt. Jag använder iofs enbart smartstart, är inget proffs direkt:S

    Det andra spelet är MGS: Twin Snakes. Här vill den inte bränna eftersom den efterfrågar "ML Disc" istället för den jag har. Twin Snakes är dock ISO filer, båda delarna.

    Skulle någon bara kunna peka mig åt rätt håll snälla?

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    .gcm filerna döper du bara om till .iso och sedan är det bara att bränna i Nero. Jag använder dock aldrig Nero Smartstart.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av bell Visa Inlägg
    .gcm filerna döper du bara om till .iso och sedan är det bara att bränna i Nero. Jag använder dock aldrig Nero Smartstart.
    är du säker? eftersom jag döpte om dem men den vägrade i alla fall.

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Krudus Visa Inlägg
    är du säker? eftersom jag döpte om dem men den vägrade i alla fall.
    Jag är 100% säker. Men som sagt, jag använder inte Smartstart utan öppnar dem direkt inne från Nero.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    smartstart är inget bra, skippa det. och är du säker att du döpt om filen till sonic.iso (t.ex.) och inte sonic.iso.gcm? det är nämligen inte "bara att skriva" i det här fallet.

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Jag kan inte heller få .gcm-filer att funka, trots att jag ändrar .gcm till .iso. Bränningen fungerar som den ska, men Wiit vägrar läsa skivan.

    Kan man unscrambla .gcm på något sätt?

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    bränner du wii-spel med nero också? samma skivor, å det funkar? i så fall har du gjort något fel eller tankat en release som inte funkar. och nej, .gcm-filer ska inte unscramblas.

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    19
    Finns ju ett antal GC spel som ännu inte funkar.

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    bränner du wii-spel med nero också? samma skivor, å det funkar?
    Jag bränner på exakt samma sätt som jag bränner Wii-spel, samma skivor, samma nero.

    För mig är det Mario Kart Double Dash som inte funkar. Och ja, jag har ändrat filtypen till .iso.

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av luffar'n Visa Inlägg
    Jag bränner på exakt samma sätt som jag bränner Wii-spel, samma skivor, samma nero.

    För mig är det Mario Kart Double Dash som inte funkar. Och ja, jag har ändrat filtypen till .iso.
    Det är väl inte så att du försöker köra NTSC spel på din PAL konsoll? Isåfall behöver man oftast boota med en GCOS skiva och låta GCOS starta spelet.

    Om du inte vet om spelet är PAL eller inte så kan du kolla på iso/gcm filen med en hexeditor. Fjärde byten är normalt sett "P" på PAL spel, E på USA spel och troligen "J" (har inte kollat) på Japanska spel. Jag skriver "normalt sett" för när det gäller homebrew skivor så kan det stå lite vad som helst där.

    En bra hexeditor som klarar stora filer hittar du här: http://www.memecode.com/ihex.php

    Vill du vara helt säker kollar du offset 45B i filen. Det är "regionsbyten" och den är 00 för JAP, 01 för USA och 02 för PAL.

    Vissa chip patchar regionskoden on-the-fly (t.ex. yaosm, senaste versionerna av WiiFree och jag tror även WiiKey gör det). Om chippet gör det så skall du iaf kunna få skivan detekterad som en GC skiva men ofta går det ändå inte att starta NTSC skivor på en PAL konsoll utan GCOS.

    Behöver du en GCOS skiva att boota med så kan du ladda ner gcos.rar från den här tråden: http://psx-scene.com/forums/yaosm/55...streaming.html
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    19
    Jag vill få mario sunshine att funka på min Wii PAL m Wiikey.

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Tack bell, det gjorde susen. Nu funkar det, tack!

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Tack alla för forumtråden! Ska just till att bränna första gcm-filen/spelet till nya Wiin..

Liknande diskussioner

  1. Bränna X360 spel i nero 7?
    By Gasp in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 19:34
  2. problem med att föra över spel till xboxen
    By a.m.m in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-25, 15:07
  3. kan man lägga över spel på 360-hårddisken utan att bränna?
    By supernova_ in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 10:01
  4. Laserproblem, laserkalibrering (Endast SCPH-1002)
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-03-09, 15:01
  5. Installationsanvisning Multi-X 4-in-one version 10.0
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-30, 14:51

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •