Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Projekt - Xboxmod

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19

    Projekt - Xboxmod

    Efter att de senaste dagarna ha kollat lite på BenHacks riktigt snygga moddar av div konsoller så blev jag sugen på att göra en själv, dock mycket mycket simplare.
    Jag har som tanke att banta ner en av mina xboxar, dumpa dvd-läsaren, flytta nätdelen och göra mig av med massa överflödig plast. Efterson dvd:n skall väck så tänker jag satsa på en stor hårddisk. Och på något vis kanske en lättåtkomlig kontakt så man kan koppla in en dvd om det behövs. Och sen skall chippet ha två olika bios, en med och en utan dvd-kollen.

    Jag tänkte använda den undre skärmdelen(plåten alltså), dock skära bort lite av den. Bredden och djupet är tänkt att det skall bli ungefär i samma storlek som moderkortet. Sen blir det antagligen specialutfrästa (cnc) chassisidor ur aluminium. Jag har inte personligen en cnc-fräs men vet andra som har.

    Den egentliga frågan är väl för tillfället om någon vet om man kan hitta någon layoutritning över moderkortet. Jag tänker då särskillt på måtten på kortet och mellan hålen. Även kontakterna för nätverk och bild.

    Just nu har jag bara strippat ner xboxen och sitter och funderar en massa. Men det känns som att detta kan bli bra, om man bara ger projektet tid och tålamod.

    Alla tips och idéer är välkomna! Jag återkommer senare med en skiss om hur jag tänkt.

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    Såhär har jag tänkt att själva moderkortet och nätdelen + hdd:n skall sitta. Det är nog den fulaste bild jag har gjort, men ni förstår nog principen. Jag slipper då ca 1/4 av xboxens ordinarie bredd.
    Last edited by housepainter; 2007-05-22 at 00:40.

  3. #3
    dragonslayer Guest
    för att få måtten så kan du lägga moderkortet i en flatbäddsskanner

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    Jag körde den faktiskt i min scanner. Men det blev sådär. Just nu har jag inte kommit så långt. Jag har dock lagat moderkortet (köpte xboxen defekt, totalt misslyckad chippning), flashat ett duox2 med två olika bios, ett vanligt och ett utan dvd-kollen.
    Jag vill som tidigare inte köra med dvd-läsaren, och därigenom spara mycket plats. Men samtidigt vill man någorlunda smidigt kunna koppla in en dvd ifall något strular. Så det är bara att switcha mellan de två olika biosbankerna.

    Sedan kom min bror med idén att köra nätaggregatet utanför själva boxen, man kan få ner storleken markant isf.

    Nu är jag bara lite fundersam på hur jag skall kyla tillräckligt.
    Projektet är inte i full gång, men det kommer lite små framsteg lite då och då. Jag har bett min bror som är en hejjare på att cadda att rita upp lite förslag till ett nytt chassi.
    Själv så funderar jag lite på hur jag skall lösa delen med nätagget, lämplig kontakt mellan box och nätag, låda till nätagg osv.

    När jag har något att komma med så återkommer jag.

    edit: styckeindelning

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    bygg in nätdelen, finns inget jag hatar mer med 360`n än dess enormt otympliga nätdel

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    Å andra sidan så är en del av grejen med min lilla ombygnad att jag skall försöka slimma xboxen så mycket som möjligt. Så jag tror fortfarande på att nätdelen blir vid sidan.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    lägg hårdisken vid sidan med då?
    mer slimmat än bara ett moderkort kan det ju inte bli...

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    nu är du väl ändå lite överdriven!? Det stora problemet är väl egentligen kylningen. Jag funderar på om man på något vis skulle kunna byta den stora kylflänsen mot någon som är lägre, men kanske med större yta. Och sedan försöka hitta en slimad fläkt som blåser ovanifrån. För det känns inte som att det skulle kunna funka med passiv kylning. Eller?

Liknande diskussioner

  1. Dell>Xbox Projekt
    By -Rosen- in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 20:05

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •