Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Xbox kan förstöra dina dvd

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Xbox kan förstöra dina dvd

    Xbox kan förstöra dina dvd
    Skivorna repas sönder i spelkonsolen - Svenska kunder drabbade

    Den populära Xbox 360 - som intagit en självklar position i många svenska hem ? kan förstöra dina spel och filmer, visar tester.
    ?Visar det sig vara ett utbrett problem kan bolaget tvingas återkalla produkten, säger Aftonbladets itexpert Peter Pettersson.

    Microsofts Xbox 360 har sålts i 10 miljoner exemplar ? i hela världen.
    Men nu visar tester att spelkonsolen kan repa sönder dvd-skivor med spel eller filmer.

    Det är det holländska konsumentprogrammet Kassa som testat Xbox 360 i laboratorier. Resultatet ? vissa exemplar kan repa dvd-skivorna, skriver The Inguirer.

    När teknikerna plockade isär apparaterna visade det sig att vissa bestod av komponenter från leverantören TSS och i vissa kom delarna från Hitachi. Det var Xboxar med TSS-delar som repade skivorna.

    Vill inte kommentera testet
    ? Jag har hört talas om den där testen, men eftersom Microsoft inte var med när testen utfördes, och inte haft möjlighet att kontrollera metodiken är det inget vi kan uttala oss om, säger Mattias Edlund, produktionschef på Microsoft Norden.
    Han berättar att kunder i Sverige som stött på problemet i sina Xboxar hört av sig, men att felanmälningarna ligger inom den standard som finns, som är på 3 till 5 procent.

    Kommer inte göra egna kontroller
    Går det enkelt att ta reda på om just ens egen Xbox består av delarna som enligt testen kan repa skivorna?
    ? Nej, man köper en upplevelse och den är alltid densamma oavsett vilka komponenter som används. Vi använder oss av olika underleverantörer, och det är inte ovanligt att vi byter beroende på olika faktorer, säger Mattias Edlund.
    Enligt honom kommer Microsoft inte att utföra egna tester med anledning av vad som kom fram i Holland.
    ? Men vi vill naturligtvis att alla som köper en Xbox ska få en positiv upplevelse, och de har också den absoluta majoriteten. Den som misstänker att det är något fel på produkten kan vända sig till Xboxs tekniska support.

    ?Liknande problem uppstår då och då?
    Aftonbladets itexpert Peter Petersson har hört talas om fler larmrapporter om problem med dvd-spelarna i Xboxen.
    ? Frågan är hur utbrett problemet är. Rör det tillräckligt många konsumenter kan man bli tvungna att återkalla produkten, och det är aldrig bra.
    Han menar att liknande problem inträffar då och då inom branschen.
    ? En spelkonsol är en dator, och det är inte helt ovanligt att olika modeller måste återkallas. Bland annat har Apple och Dell fått göra det. Det rör sig ofta om problem med batterier som blir för varma, säger han.
    Microsoft utreder alla klagomål som kommer in, och om det visar sig vara fel på produkterna hjälper man kunden att komma tillrätta med det. Visar det sig att ens skivor förstörts kan man få hjälp även med det.

    Källa t.o m AFTONBLADET 20/4

    Hit vänder du dig
    Har du problem med din Xbox 360 kan du ringa till teknisk support på telefon 020 73 11 33.

    Du kan också besöka www.xbox.com, och skicka ett mejl till supporten där du beskriver problemet.
    Last edited by pege63; 2007-04-20 at 19:13.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Aftonh*ran strikes again.

    Sanslöst vad dom kan misslyckas med sina fakta.

    XBOX 360 repar skivorna om man stöter till den / flyttar den / vänder den mellan vertikalt och horisontellt läge när den är igång med en skiva i dvdläsaren.

    Därför sitter det en varning om detta påklistrad över dvdläsaren.

    Hitachi är mycket känsligare än toshiba/samsung, så det verkar som om någon rört ihop vilken som var vilken när artikeln skrevs. Eller så har testlabbet testat under andra förutsättningar än de som råder i min verklighet.

    Det är definitivt inga nyheter, detta har varit känt redan sedan releasen.

    Det är definitivt inget specifikt för xbox 360, även PS2 och XBOX har repat skivor på samma sätt.

    Lär ungarna sköta sina dyra leksaker, eller chippa konsollerna och se till att ungarna har billiga säkerhetskopior istället för spelskivor för 500:-/st.

    Hälsa Mattias Edlund (vad är en produktionschef egentligen? Eller är han produktchef) att han antingen får läsa på lite eller sluta ljuga när han blir intervjuad. Det är inga svårigheter för konsumenten att se vilken dvdläsare det sitter i xboxen.

    Bah!

    Kalleankanyheter!
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Mattias Edlund, är produktschef på Microsoft Norden har email medlund@microsoft.com
    Men det kan ligga ngn sanning i det förra året så köpte min sambos 3 spel som blev väldigt repade av att bara spelats 1 gång så att dom inte gick att använda igen. Hon fick dom utbytt mot nya, nya kom samma sak igen efter en gång gick inte spelen att spela mer.
    Då skickades boxen in 4 v senare kom en ny box, utan ngn som helst förklaring på vad som var fel el orsak, jag ringde dit fick difus förklaring på att läsaren vad fel men inte vad som var fel, verkade vara ett fabricerat svar.
    Last edited by pege63; 2007-04-21 at 00:48.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    118
    Respekt
    18
    Om jag inte misstar mig så skrev Aftonhoran exakt samma sak för ca ett år sedan?
    Kan dock inte hitta nyheten nu dock... men jag kommer ihåg att man gjorde stor uppmärksamhet av detta för ett år sedan, eller kanske t.om mera, så Aftonhoran är verkligen efter känns det som...

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    435
    Respekt
    20
    typiskt idg och skriva ännu en värdelös artikel alltså dom som jobbar där har fan tråkigt bara massa skit nu förtiden är det inte att 360 är dåligt så är det att PS3 faktiskt skulle vara bra!

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    31
    Respekt
    18
    Den holländska testen är gammal alltså? Jag upplever att min box repar skivorna ibland fast den stått helt still, men man får väl glädjas åt att det inte är originalspel.

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    85
    Respekt
    18
    Typ den ända sättet jag vet hur man kan repa sina skivor är om du t.ex. har din box liggande och sen lägger den stående när spelet är igång, och samma sak om den står stående o du lägger den ner så blir det repor på dvd:n. så om ni vill ändra positionen på xboxen så är det bäst att ni stänger av den innan.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    men ändå, jag förstår inte varför man flyttar konsollen när man ändå spelar

Liknande diskussioner

  1. Fyra månader klarade sig 360. (OFFICIELLA 360 dvd firmware hack tråden!)
    By Triton242 in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 747
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 20:42
  2. Commodore4eva Xtreme Firmware for Hitachi-LG 47D Xbox 360 DVD Drive
    By samplehead in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 96
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 00:05
  3. Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 22:02
  4. IGR - Kommer till MS-dashboard
    By mansnet in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 09:28
  5. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-16, 17:02

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •