Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 31 till 52 av 52

Diskussion: Printable.

  1. #31
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    108
    Respekt
    17
    Vilken skrivare är bäst av dessa för att skriva på DVD??

    Pixma IP4200
    Pixma IP4500
    Pixma IP5300
    MP600

    Priset är så lika, vilken ska jag välja? Högre nummer=bättre skrivare?

    Finns nu även skivor som är Glossy (blanka??).
    Jag vill ha mina backuper så nära original som möjligt, ska jag välja med eller utan glossy (glossy är betydligt dyrare).
    Ska jag välja TDK lr Verbatim?
    Last edited by MuRRe_C; 2007-11-16 at 13:09. Anledning: Glossy

  2. #32
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18

    Printableskola a la Loki

    Tjenare Murre, och alla andra oxå

    Här kommer några visdomsord från forumets kanske främste Wiibackupbrännare (En fin titel det oxå)

    Jag har i dagsläget 45 Wiispel och använder receptet som följer.

    Canon MP600
    Vita DVDfodral köpta från Danmark
    Verbatim DVD-R printable
    Verbatim DVD-R Glossy printable
    HP advanced Photo Paper glossy


    Ny bryter vi ner detta steg för steg så ska jag förklara vad jag tycker är bra resp dåligt med detta.


    1) Canon MP600

    Jag snokade runt på nätet efter skrivare speciellt anpassade för fotoutskrift eftersom jag nyligen blev pappa och vill kunna skicka bilder på grabben till släkten som bor i södra Sverige (Stockholm). Själv bor jag i Skellefteå så allt söder om Gävle är "södra Sverige"
    Det gick ganska snabbt upp för mig att Canon har de bästa fotoskrivarna men som vanligt så handlar det alltid lika mycket om tycke och smak. För min del så passade Canon allra bäst.

    Vad gäller Canons skrivare så betyder inte "högre nummer = bättre skrivare" även om det i många fall är precis så.

    Det speciella med min (MP600) är att den även har en scanner. Det är inget som de flesta egentligen behöver men jag använder den till att scanna in gamla bilder från när jag själv var liten. Så att jag kan jämföra mig själv med grabben och lägga upp de bilderna i bloggen osv. Riktigt bra grej om man har behov av det. Om ni bara ska ha skrivaren till att göra backups så behövs det inte en MP600.

    Om ni INTE väljer en MP600 så rekommenderar jag IP4500. En mycket prisvärd skrivare som gör jobbet åt er. Det finns även en modell som heter IP4300 som även den är fantastiskt bra.

    En nackdel med Canon är att deras patroner är lite dyrare än de andra men det handlar om 20-30 kronor styck. De kanske räcker längre, det har jag faktiskt inte jämfört. En sak ni ska veta är att det går inte att fråga leverantörer eller producenter hur länge en patron räcker. De svarar bara "Det beror på vad du skriver ut, men det KAN räcka till 100000 papper".... Pfft.. om man skriver ut en prick på varje papper då eller... ?

    Summa. MP600 om du vill ha en scanner inkluderad... IP 4300/4500 om du hoppar över scannern.


    2) Vita DVDfodral

    Jag köpte mina från http://www.nierle.se/ men det verkar som de har tagit bort de vita fodralen. Kanske påtryckningar från Nintendo? Vem vet, ryktet går...

    Det skulle dock förvåna mig om http://www.nierle.se/ var den enda distrubitören av vita DVDfodral så det e bara att leta på. Själv har jag mer än hälften kvar från min "lilla" beställning.

    Ett tips, om ni ska beställa från utlänska sidor så läs NOGA om vilka fraktregler som gäller. Jag har sett extrema exempel på där frakten kostar dubbelt så mycket som fodralen... Så läs NOGA innan ni klickar på "ORDER".

    Det går givevis att använda vilka fodral som helst men det ska erkännas att det ser ruggigt bra ut med vita fodral. Nintendos egna fodral ser lite annorlunda ut. Bl.a. så är "låset" på fodralet lite annorlunda och sen står det WII på insidan ovanför skivan. Men det är givetvis inget man märker när de står i hyllan


    3) Verbatim DVD-R (glossy) printable

    Detta är de enda skivor jag använder och de funkar prima ballerina. Enda gången det krånglat är med Galaxy. Vet inte vad som blev knas men det tog typ 5-6 skivor innan det funkade. Men så var det ju en massa uppdateringar och annat som skulle göras så det kanske hade med det att göra. Galaxy är f.ö. ett kanonspel!

    När ni bränner så rekommenderer jag att ni bränner med ungefär halva hastigheten av vad skivorna pallar. Mina skivor är 16x så jag bränner i 8x.

    Ni ska INTE bränna i maxhastighet. Felprocenten på de skivorna ligger högt högt HÖGT över snittet. Men ungefär hälften är lagom och går förhållandevis snabbt. Jag använder Nero till mina bränningar. Imgburn går oxå väldigt bra men av gammal vana så blir det Nero för mig. Potejto potato som man säger.

    Skillnaden mellan Printable och Glossy Printable är få, men betydande:

    Printableskivorna torkar direkt vilket innebär att du kan skicka in den i ditt Wii bara några minuter efter bränning utan att du kladdar ner nåt. Glossy däremot vill torka i ett dygn enligt tillverkarnas rekommendationer. Det kan vara ganska frustrerande om man vill spela direkt. Då kan man iofs spela först och skriva etikett senare Glossy ger ett mer glansigt utseende medans de vanliga printable ger ett mattare intryck.

    Jag har svårt att säga någon favorit bland dessa två. Det ska ju oxå tilläggas att Glossy kostar en del mer. Eftersom det blir så sjukt bra på vanliga printableskivor så tycker jag att det är onödigt att betala mer för glossy när man dessutom måste låta dem torka o grejer.

    Fakk it, mina favvosar är vanliga printable

    Programmet som jag använder till detta är "CD-LabelPrint for Windows" och där ska ni göra lite snabba inställningar för att utskriften ska täcka hela skivan. Gör såhär:
    1 - starta programmet
    2 - klicka "new" där du får välja "new" "open" o sånt
    3 - klicka File och välj Select paper
    4 - klicka New
    5 - i "Media name" skriver du Loki så får du mina inställningar
    6 - Måtten ska vara 118 i ytterkant och 17 i innerkant
    7 - Spara och börja skriva ut på skivorna


    4) HP advanced Photo Paper glossy

    Ja nu undrar ni varför jag använder HP papper i en Canon skrivare... Mycket enkelt. Bäst kvalitet till bäst pris. Nu menar jag inte att du får den bästa kvaliteten med detta pappret men du får ABSOLUT mest för pengarna. På Elgiganten får du ett 25pack av detta papper för ca 130-140 kronor. Finns förmodligen ännu billigare på nätet men det får ni kolla själva. Jag har provat att göra två fodral av samma spel. En med HPs papper och en med Canons absolut bästa papper (typ 150 kr för ett 10pack). Jag märkte ingen som helst skillnad och det ska till ett väldigt tränat öga för att se skillnad. Glöm då inte bort att Canons bästa papper är ca tre gånger dyrare än "mitt" papper. Men som sagt, ni väljer själva...

    På HPs egna skala så är detta det tredje bästa pappret de har. På deras skala är det betygsatt som följer:

    Kvalitet 4/5
    Blekningsmotstånd 3/5
    Torktid 5/5

    Kvaliteten är mycket hög som ni ser och jag antar att ni inte ska ha fodralen i era fönster på solsidan så Fade Resistance spelar ingen roll. Det som är intressant är att fotopappret har torkat 1 sekund efter att den kommer ut ur skrivaren. Fantastiskt bra. Nu behöver ni ju inte vara så korkade att ni skriver ut ett papper och börjar slicka på det eller dra med fingrarna på det för att se om det verkligen har torkat... Gör ni det så får ni skylla er själva

    Fotopappret är lite tjockare och glossy vilket gör att det blänker så fint så fint om det. HPs bästa papper behöver ligga och torka ett bra tag innan de är klara. Sen att de oxå är svindyra gör att jag endast och ENDAST rekommenderar "mitt" papper.

    När ni skriver ut omslag till era fodral så ska ni använda ett program som heter UndercoverXP. Det finns många bra program och jag har provat nästa alla. Det HÄR är det ni ska använda. Inne i programmet så klickar ni bara på den vänstra bilden och bläddrar (öppnar) fram det cover som ni ska skriva ut. Ändra rulllisten ovanför bilden till "DVD box" och om det behövs så kan ni rotera bilden från "Alternativ" menyn så att bilden står på högkant. Ja ni ser när det ser vettigt ut. Det ni måste vara uppmärksammade på är att när ni klickat "Printa vänster" så kommer den vanliga Skriv ut bilden upp, där ska ni klicka på Egenskaper och ändra mediatypen från "Vanligt papper" till "Glossy photo paper" samt utskriftskvalitet till Hög. Sen e det bara printa på.

    Använd inte pappersarkfacket under skrivaren till fotopapper. Där ska vanligt papper vara och inget annat. När ni skriver ut fotopapper så använder ni pappersmataren bakom skrivaren.

    Använd för guds skull inte vanligt papper till att göra omslag med. Det ser väldigt oproffsigt och slarvigt ut. När ni dessutom har en fin Canonskrivare så ska ni ju se till att använda den fullt ut.

    ALLA covers hittar ni på http://www.cdcovers.cc/ Både omslag och cdlabel bilder hittar ni där. Sjukt bra sida!

    -------------------------------------------------

    Ja då har vi haft lite backuptillverkningsskola här. Jag tror att jag har fått med allt och lite till i den här guiden. Jag ska gå och ta lite bilder så får ni se hur fint det blir... Häng kvar... jag kommer tillbaka strax...

    *10 min senare*

    Sådär... lite bilder


    DVDstället


    Super Paper Mario med skivan


    Super Mario Galaxy


    Närbild på Galaxyfodralet

    -----------------------------------------------------

    Om det är något annat ni undrar så är det bara att skriva och fråga. Och ja, jag håller på och tjatar på gardinerna att de borde gå och hänga sig men de vägrar... I övrigt nytapetserat och nyinköpt TVbänk.

    Feedback, frågor, åsikter, beröm (feedback) och skäll kan tas här direkt i tråden så svarar jag så gott jag kan.

    Det var allt för den här gången.

    Mvh Hasse
    Last edited by Loki; 2007-11-17 at 01:02. Anledning: tillägg länkar

  3. #33
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    108
    Respekt
    17
    Hasse, TACK.
    Du har löst alla mina problem.
    Det blir vanliga printable, en Mp600 (riktigt nice med scanning eftersom jag inte har någon fax).

  4. #34
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Inlägg
    93
    Respekt
    21
    Hej.
    Mitt intresse för de här börjar växa.. Måste man ha s.k. printable-skivor, eller fungerar det lika bra på Verbatim 16x dvd-r?? Sånna här: http://www.polkapig.com/catalog/prod...roducts_id=226

    Tacksam för svar

    Hadé
    Wii+WiiKey (1.9g, firmware 3.1E)
    Verbatim DVD-r 16x
    Bränner alltid på 4x hastighet

  5. #35
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21
    nån som vet om MP470 kan skriva på skivor??
    /Mr Walker - Xbox n00b

  6. #36
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    108
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av zane Visa Inlägg
    Hej.
    Mitt intresse för de här börjar växa.. Måste man ha s.k. printable-skivor, eller fungerar det lika bra på Verbatim 16x dvd-r?? Sånna här: http://www.polkapig.com/catalog/prod...roducts_id=226

    Tacksam för svar

    Hadé
    Ja, du måste ha printable, annars fastnar inte färgen.

  7. #37
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Ljusdal
    Inlägg
    93
    Respekt
    21
    Okej.. Tack för ett snabbt svar =)
    Wii+WiiKey (1.9g, firmware 3.1E)
    Verbatim DVD-r 16x
    Bränner alltid på 4x hastighet

  8. #38
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    118
    Respekt
    20
    Loki: Har en fråga ang. HP advanced Photo Paper glossy. Hur ser det ut när man sätter foto pappret i fodralet och sedan viker pappret så det passa i dvd-fodralets rygg. Eftersom foto papper är tjockare och mindre vikbart jämfört mot vanligt papper. Inte så snyggt med påtvingade vikningar som ser runda ut istället för raka.
    Last edited by Lillejan; 2007-11-21 at 17:51.

  9. #39
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    118
    Respekt
    20
    Loki: Jävlar kan inte sluta titta på din utskrift på DVDn, dvs. Paper Mario. Är det printable-skivor eller glossy? Har du mer närbilder på dom?

    Började allvarligt fundera om man skulle skaffa en canon-skrivare och skita i den här hp photosmart d360 (som jag har) och istället börja printa ut skivor och omslag. Jäkligt synd att d360 klarar bara cd, dvd etiketter, vilket känns bajs jämfört mot printable skivor.
    Last edited by Lillejan; 2007-11-21 at 19:45.

  10. #40
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21
    Slog till på en IP4500.

    Jag har en del verbatim photo printable, på kartongen till desssa står måtten119mm 21mm. ska man använda dom eller "dina" mått. Bör man ha nån marginal??
    /Mr Walker - Xbox n00b

  11. #41
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18
    Hallå hörni!

    Ser att det har kommit lite frågor så jag ska besvara dem nu hade jag tänkt.

    Murre_C:

    Kul att jag kunde hjälpa dig med alla dina problem Som du kommer märka så har du oxå snart en bokhylla full med Wiispel. När man väl har börjat göra backups så e det svårt att sluta.. Som en drog, hehe.

    Zane:

    Som Murre svarade så måste du ha printableskivor för att skriva ut på skivan. Du kan ju givetvis göra fodralen snygga och sen ha vanliga brännskivor inuti, men det blir liksom inte samma sak. Ska man göra det så ska man göra det ordentligt. "Inga gråzoner" som en gammal chef brukade säga. Antingen eller...

    Mr_Walker:

    MP470 finns att se på prisjakt. Det står inget i specen som huruvida den har Cd-print men det ser ut på bilden som om den har en lucka till det. Nu har du iofs redan tagit en IP4500 och jag tycker att det var ett mycket bra val. Som jag tidigare skrev i "guiden" så är det en mycket bra skrivare för backuptillverkning. Bra val mannen!
    Angående "mina" mått på cd-printen så är mina mått från det absoluta innersta till det yttersta. Om du har 119*21 på dina skivor så tycker jag att du ska testa med det först. Eventuellt så kan du skriva ut samma cdlabel två gånger med olika mått för att se vilket som blir bäst. Den som blir bäst använder du till bränningen i datorn sen så har du bara "svinnat" en skiva. Sen kör du på den inställningen som fungerade bäst i framtiden. Tadaaaa Ingen marginal. Exakta mått är det ända rätta.

    Lillejan:

    Ojoj, nu blir jag nästan generad. Kul att du gillar guiden och mina backups. Det känns lite som att ditt andra inlägg är svar på ditt första. Du har helt rätt i att mina fotopapper är tjockare än vanligt papper. Det är t.o.m. ett av de tjockaste papprena som finns därute. Det som är så sjukt bra med UndercoverXP är att när du skrivit ut DVDomslaget så hamnar bilden mitt i fotopappret. Som ni kanske vet så är ett DVDomslag inte riktigt lika stort som ett vanligt A4 papper. Med UndercoverXP så hamnar som sagt bilden i mitten och så skriver programmet ut en streckad linje där ni ska klippa. Ta en riktigt bra kökssax så klipper ni fint längst med kanten.
    Resultatet ser ni i mina bilder, och i mina ord. Det blir fantastiskt bra. Jag har gjort några filmer på skoj med omslag och allt och tagit med mig till kompisar för att se om de märker nåt om jag inte säger nåt. Men istället för att bränna ut rätt film på skivan så har jag t.ex. bränt ut "My Little pony" och gjort ett "Terminator 3" omslag och skrivit ut Terminator 3 på skivan. Brukar bli ett ganska roligt telefonsamtal på kvällen sen när de har lånat filmen. "Öhhh, det är nåt konstigt med filmen jag lånade..." Hahaha... evil...
    Paper Mario skivan är en vanlig verbatim printable. inte glossy.

    Hur som helst. Det är bara att fråga på om det är något ni undrar. Feedback tas alltid tacksamt emot. Ser nu att min respekt är 0... Efter allt jag har gjort.... *gråt* hehe, men det där fixar ni väl grabbar.

    Ha det så bra allihopa
    Last edited by Loki; 2007-11-22 at 20:08.

  12. #42
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Loki! Högupplösta bilder tack!

  13. #43
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21
    Loki, vad heter dina verbatim skivor exakt?
    Har du några mått angivna på "kartongen" till skivorna.
    Det vita på mina verbatim är måttsatt till 119(Yttre), hade nog fungerat bättre med 118. Då de blir lite vitt runt om "printningen", ibland även i mitten.
    /Mr Walker - Xbox n00b

  14. #44
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18
    Mr_Walker

    De glossyskivor jag använder heter "Verbatim DVD-R Glossy Printable", de är 16x och finns i 25pack. Säkert i fler olika antal oxå men jag har 25p spindel. och har måtten 119*36. Det är ganska mkt tomyta i mitten men Glossyskivorna var mer ett experiment. Jag föredrar vanliga printable.

    På bl.a. Clas Ohlsson finns skivor som heter "Traxdata DVD-R White Hub printable" som har måtten 119*17. Dvs de skriver hela vägen in till mitten. De flesta covers på covers.cc är 119*17.

    Att du får vitt runt kanten låter lite konstigt, det är inget jag varit med om själv. Jag får rekommendera dig att prova dig fram helt enkelt. Funkar 118 bättre så e det ju bara köra på det. Men står det 119 på förpackningen så tycker man ju att det det du ska köra på.

  15. #45
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21
    Problemet är jag kan inte sätta högre värde än 118 i programet till skrivaren (det som följde med skrivaren). Så jag tänkte om du använde skivor som hade 118 eller mindre. hade man kunnat sätta 119-120 i programmet hade det inte varit nått problem.

    innermåttet på skivan är 21, men jag satte det till 20 i programmet. Så fylls det hela tiden. innan blev det lite vitt ibland. lätt att torka bort nån droppe i mitten.

    Släden har ju ett litet spel på nån tiondels mm. i sidled
    /Mr Walker - Xbox n00b

  16. #46
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21
    Det löste sig bra genom att köra Acoustica CD/DVD Label Maker , ställer värdena där till 119,5 och 20,5. Så slipper man se vita kanter. Canons egna program går helt enkelt inte att ställa högre än 118, lite synd.
    /Mr Walker - Xbox n00b

  17. #47
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    108
    Respekt
    17
    Det är A4 jag ska köpa, lr?

  18. #48
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18
    MuRRe_C:

    jajamensan, A4 all the way

    Mr_Walker:

    Skönt att du hitta inställningar som fungerar för dig! Bränn och kör!

  19. #49
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    118
    Respekt
    20
    Loki: Är det full printable skivor som du använder?

    som t.ex. DVD-R 4,7 GB Verbatim 16x Hastighet Foto Skrivbar NO ID i kakbox 50-pack

    Diss yta: Vid Foto skrivbar
    Skriv area: 48mm från inre ringe

    (http://www.nierle.se/)

    Eller

    DVD-R 4,7 GB Verbatim skrivbar (fullprintable) 16x maxhastighet i kakbox 25-pack (Samma som 50-pack?)

  20. #50
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    kör med Undercoverxp. ställ in måtten exakt, mät med skjutmått.....så skriver den ut exakt som originalskivor. Försegla sedan med lackspray som finns.....

    helt superbt resultat....

    verbatim dvd-r använder jag mig allltid av...och Pixma 4300


    sen måste jag bara säga att jag tycker fodral e lite överskattat...har man 80 games så räcker det att skriva ut snygga labels o sen sparar jag allt i en pärm så finns alltid allt kvar på samma ställe........
    Last edited by corre; 2007-12-26 at 12:47.

  21. #51
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18
    Lillejan:

    48 mm från inre ringen lät jättemycket.

    Jag använder just nu Traxdata White hub printable. På de är innermåttet 17.

    Har aldrig sett något med 48 mm, jag kanske missuppfattade vad du menade men 48mm från inre kanten blir ju mitt i skivan typ?

    Men skivorna du anger stämmer bra. Du får dubbelkolla och höra av dig här igen.

    Lycka till!

    - Hasse

  22. #52
    Registrerade
    Nov 2007
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    34
    Respekt
    17
    jag har en epson r220, ville bara tipsa för färgen är mycket billigare och inget krångel med chip vid pirat färg osv.

    skriver ut finfint!

Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 09:59

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •