Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: Clone chip eller inte?

  1. #1
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Clone chip eller inte?

    Har läst att det finns clone chip på wiikey, finns det till alla chip?
    vad blir sämre om man har clone chip och hur ser man skillnaden? och sissta frågan vad betyder OEM wii key? tacksam för svar

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    jag vet inte om det finns andra chip än wiikey som är klonade, men kvalitén på klonade chip är sämre och du kan inte heller räkna med att en omflashning fungerar, i värsta fall förstör det chippet. att se om man har ett klonat chip eller inte är inte alltid så lätt, men det finns bilder att jämföra med på wiikeys hemsida om jag inte minns fel. om du inte redan har köpt ditt chip så gör det från t.ex. psxcare, dom har garanterat originalchippen. förklaring på OEM finns här.

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    207
    Respekt
    20
    Jag blev lite osäker på om mitt wiikey var orginal eller en clone så jag kollade massor på dom där bilderna mitt såg lika dant ut som en clone och ett orginal omöjligt att se någon skillnad :P
    Men där jag köppte mitt var återförsäljare så det var äkta.
    Man lär sig så länge man lever
    Wii med wikey
    Gamecube med viper cobra 1.1 och BBA
    Gamecube med qoob pro och fullsize case
    C2D 3,0 ghz 750gb ati1950xt
    Bärbar Intel pentium core 2 duo 2ghz 120 gb hd

  4. #4
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Okej för jag tänkte beställa av en kille från hong kong billigt.
    Tack för svaren =) Men visst är wiikey det bästa chippet just nu?

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    46
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av XcSt Visa Inlägg
    Har läst att det finns clone chip på wiikey, finns det till alla chip?
    vad blir sämre om man har clone chip och hur ser man skillnaden? och sissta frågan vad betyder OEM wii key? tacksam för svar
    Jag är inte ett dugg orolig av att mitt chip är klonat, chippade min Wii hos PSXcare, fungerar felfritt för mig. Som svar på din fråga så ska Wiikey vara det bästa chippet på marknaden just nu.

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av XcSt Visa Inlägg
    Okej för jag tänkte beställa av en kille från hong kong billigt.
    det luktar klon lång väg, passa dig för det!

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    det luktar klon lång väg, passa dig för det!
    För att det är från Hong Kong så är det stor chans att han får en kinesisk klon istället för det kinesiska originalet.. eller?

    PS. Jämför www.wiikey.cn och klonen www.wiikey.com.cn

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om någon ABSOLUT vill ha en wiikeyklon så kan jag fixa för någon hundring/st....
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    jag vet inte om det finns andra chip än wiikey som är klonade, men kvalitén på klonade chip är sämre
    Finns det egentligen några belägg för detta. WiiKey använder Atmega8L chip och det gör säkerligen klonerna också. Det enda som möjligen kan skilja i kvalitet lär j isåfall vara kretskortet de sitter på. Det finns WiiKey kloner som använder den icke-ytmonterade varianten av Atmega8L. Jag förutsätter att programvaran är densamma, kopierad rakt av från ett riktigt WiiKey.

    och du kan inte heller räkna med att en omflashning fungerar, i värsta fall förstör det chippet.
    WiiKey har själva gått ut med att detta inte stämmer:
    "Making the update incompatible with clones is NOT one of those issues, though. We would also like to clarify that we do not intend to brick or render clones inoperable."

    Men visst om clonen inte är kopplad exakt som ett original så kanske inte uppdateringen kommer att fungera.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Bianc0neri Visa Inlägg
    Som svar på din fråga så ska Wiikey vara det bästa chippet på marknaden just nu.
    Det skulle jag ta med en nypa salt. WiiKey har en dålig eller icke fungerande AudioFix. I övrigt har den samma funktioner som de flesta andra chip och hittils har ingen uppgraderingen sett dagens ljus.

    Men WiiKey är nog det mest "hype":ade chippet på marknaden.

    Cyclowiz som fått en hel del oförtjänt kritik tidigare har bevisat att deras chip är uppgraderingsbart. Nackdelen är att den kräver lite extra lödarbete och en extern switch (för att kunna uppdateras).

    Skulle jag köpa ett kommersiellt chip så skulle jag nog satsa på ett Wiinja chip. De hela tiden hållt vad som utlovades trots den "enklare" designen. Inget chip blir bättre bara för att man löder fast det på ett kretskort, det ser bara proffsigare ut.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Om någon ABSOLUT vill ha en wiikeyklon så kan jag fixa för någon hundring/st....
    Lite offtopic, men hur kommer det sig att ni tar 145:- för Wiinja V2 och 195:- för WiiFree 2.45?

    Både använder 12F629 chip och WiiFree är gratis. (Visserligen finns ju hex-filer för Wiinja V2 lite här och var också så man kan väl kanske räkna det som gratis också.)

    No offense, men det känns som om det borde vara tvärt om.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Därför att wiifree koden passerat wiinja v2 koden i funktionalitet, och jag har några wiinja v2 chip kvar på lager som jag gärna säljer billigt och gör någon glad.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av bell Visa Inlägg
    Finns det egentligen några belägg för detta. WiiKey använder Atmega8L chip och det gör säkerligen klonerna också. Det enda som möjligen kan skilja i kvalitet lär j isåfall vara kretskortet de sitter på. Det finns WiiKey kloner som använder den icke-ytmonterade varianten av Atmega8L. Jag förutsätter att programvaran är densamma, kopierad rakt av från ett riktigt WiiKey.
    man kan inte vara helt säker på om programvaran är exakt densamma, men om den nu är det så är väl chippen på samma nivå vad gäller mjukvaran. jag tänker egentligen mest på bilderna jag sett på klonade chip, de utstrålar ingen vidare kvalité imho.

    Citat Original inlägg av bell Visa Inlägg
    WiiKey har själva gått ut med att detta inte stämmer:
    "Making the update incompatible with clones is NOT one of those issues, though. We would also like to clarify that we do not intend to brick or render clones inoperable."

    Men visst om clonen inte är kopplad exakt som ett original så kanske inte uppdateringen kommer att fungera.
    det stämmer att wiikey-teamet inte har för avsikt att bricka kloner, å andra sidan tror jag inte dom har någon lust att testa sin nya update (som snart är klar för release) med klonade chip för den sakens skull. om inte minnesbankerna och allt sånt där i IC-kretsen stämmer överens i en klon så är risken rätt stor att det inte kommer fungera som den ska efter en omflashning, i värsta fall även efter en enkel omkonfigurering. hur som helst så måste det ju finnas något konkret som skiljer annat än utseendet på PCBt eftersom dom hävdar att de lyckats med att "låsa" en ny firmware till originalchippen. men jag glömde tala om i förra inlägget att allt detta är mina egna åsikter som inte hundraprocentigt baseras på fakta utan även vissa antaganden.

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Stric Visa Inlägg
    För att det är från Hong Kong så är det stor chans att han får en kinesisk klon istället för det kinesiska originalet.. eller?

    PS. Jämför www.wiikey.cn och klonen www.wiikey.com.cn
    landet som sådant spelar väl ingen större roll, det är hela bilden jag tänker på. "billigt från en kille från hong kong". det kan vara precis vem som helst. och denna vem-som-helst som säljer chip billigt från hong kong verkar inte särskilt seriös. en enskild person som håller bättre priser än nätgrossister har troligen inte original eftersom han med vill tjäna pengar men inte kan hålla samma omsättning för att få ner inköpspriset. rimligtvis har han inte heller intresset motsvarande t.ex. psxcare's att hålla kunderna nöjda. skickar han ett chip med posten någonstans så ser han ändå inte röken av mottagaren sen. det är så jag tänker i alla fall.

    edit: för skojs skull så tankade jag hem v1.2 config disc från www.wiikey.com.cn och kollade igenom readme.txt. den hänvisade, som jag misstänkte, till originalsidan. klantar!
    Last edited by prodge64; 2007-05-03 at 13:39.

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Därför att wiifree koden passerat wiinja v2 koden i funktionalitet, och jag har några wiinja v2 chip kvar på lager som jag gärna säljer billigt och gör någon glad.
    Det förklarar saken... Utförsäljning med andra ord.

    Wiinja V2 är ett bra chip. Ser man bara till att hålla sig till DVD-R eller att man kör med DVD-ROM som booktype med DVD+R så har det allt man behöver. Regionspatchningen kan man ju göra på ISO:n innan man bränner den. Det skulle isåfall vara orginalimporter, då klarar man sig inte med ett Wiinja V2.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  16. #16
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    man kan inte vara helt säker på om programvaran är exakt densamma, men om den nu är det så är väl chippen på samma nivå vad gäller mjukvaran. jag tänker egentligen mest på bilderna jag sett på klonade chip, de utstrålar ingen vidare kvalité imho.
    Klonar man ett chip så beror det nog på att man inte klarar av att göra koden själv så jag tror man kan förutsätta att koden är densamma. Det finns säkerligen skillnad i kvalitet precis som du säger men man får lov att vara lite källkritisk då det naturligtvis ligger i WiiKey's eget intresse att smutskasta klonerna.

    Ser man på WiiK klonen som faktiskt bara är ett chip och två komponenter så kan det inte bli sämre kvalitet än orginalet men de som tillverkar kloner på kretskort kan ju ha kvalitetsskillnader.

    Var mest nyfiken på om det faktiskt fanns andra, opartiska, belägg för dessa kvalitetsproblem eller om det bara är propaganda från WiiKey själva.

    det stämmer att wiikey-teamet inte har för avsikt att bricka kloner, å andra sidan tror jag inte dom har någon lust att testa sin nya update (som snart är klar för release) med klonade chip för den sakens skull. om inte minnesbankerna och allt sånt där i IC-kretsen stämmer överens i en klon så är risken rätt stor att det inte kommer fungera som den ska efter en omflashning, i värsta fall även efter en enkel omkonfigurering. hur som helst så måste det ju finnas något konkret som skiljer annat än utseendet på PCBt eftersom dom hävdar att de lyckats med att "låsa" en ny firmware till originalchippen. men jag glömde tala om i förra inlägget att allt detta är mina egna åsikter som inte hundraprocentigt baseras på fakta utan även vissa antaganden.
    Atmega8L är en standardkomponent som du kan köpa på Elfa om du vill. Om du läser mellan raderna så skulle jag tro att de helt enkelt insett att de inte kan låsa firmwaren till orginalchippet. Kan hända att en och annan klon har någon skillnad som gör det möjligt men jag tror ärligt talat inte det. Frågan är om de ens trott själva att det skulle gå eller om även detta var ren propaganda.

    Jag kan ha fel, detta är bara mina paranoida, källkritiska, teorier.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  17. #17
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    46
    Respekt
    18
    På tal om kloner, så kan jag inte komma in på Wiikey's hemsidan. Står något med, "Forbidden" på en vit sida. Vad kan vara fel?

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av bell Visa Inlägg
    Klonar man ett chip så beror det nog på att man inte klarar av att göra koden själv så jag tror man kan förutsätta att koden är densamma. Det finns säkerligen skillnad i kvalitet precis som du säger men man får lov att vara lite källkritisk då det naturligtvis ligger i WiiKey's eget intresse att smutskasta klonerna.

    Ser man på WiiK klonen som faktiskt bara är ett chip och två komponenter så kan det inte bli sämre kvalitet än orginalet men de som tillverkar kloner på kretskort kan ju ha kvalitetsskillnader.

    Var mest nyfiken på om det faktiskt fanns andra, opartiska, belägg för dessa kvalitetsproblem eller om det bara är propaganda från WiiKey själva.

    /.../

    Atmega8L är en standardkomponent som du kan köpa på Elfa om du vill. Om du läser mellan raderna så skulle jag tro att de helt enkelt insett att de inte kan låsa firmwaren till orginalchippet. Kan hända att en och annan klon har någon skillnad som gör det möjligt men jag tror ärligt talat inte det. Frågan är om de ens trott själva att det skulle gå eller om även detta var ren propaganda.

    Jag kan ha fel, detta är bara mina paranoida, källkritiska, teorier.
    jadu, efter lite mer omtanke så tror jag att du har rätt i det här fallet. wiikey-teamet har ju trots allt varit lite kryptiska angående detta så man vet ju inte riktigt hur dom tänker. men jag håller starkt fast vid att de klonade chippen är fulare!

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Bianc0neri Visa Inlägg
    På tal om kloner, så kan jag inte komma in på Wiikey's hemsidan. Står något med, "Forbidden" på en vit sida. Vad kan vara fel?
    sidan är tillfälligt nere, det har hänt förr vid ett tillfälle och dom kommer säkerligen upp igen om ett par dagar. det ryktas om att det beror på överbelastning, eller i värsta fall att teamet har splittrats, men det tror jag inte på. eventuellt kommer http://www.wiinewz.com att ha mer information om vad som händer innan wiikey.cn är uppe igen.

Liknande diskussioner

  1. Faq - Alla Vanliga FrÅgor Och Svar - *** LÄs !!! ***
    By banan1 in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 384
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 18:57
  2. Bränt Chip... ..eller?...
    By higgins2k in forum SmartXX Support
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 21:34
  3. Ser inte enhet G:\ när jag köra avalaunch eller annat ftpprogram!
    By plutoorjan in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 12:44
  4. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  5. Behöver man inte något chip eller?
    By x-ite in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2003-10-31, 08:26

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •