Visar resultat 1 till 1 av 1

Diskussion: Går igång och slocknar direkt

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24

    Går igång och slocknar direkt

    Hallåj..

    Stoppade för ett par år sedan i ett spiderchip i en xbox. Denna har gått relativt bra men nu i flytten så ville den inte riktigt mer. Den gick igång och slog sedan av direkt. Ibland gjorde den så 3 ggr innan den börjar blinka grönt/rött.

    Gick in här och läste att det kanske inte var det bästa chipet på marknaden. Öppnade iaf upp boxen och allt satt fast förutom att chippet känns väldigt "löst". Det gick alltså att trycka ner det nån mm extra. När jag tryckte ner det så hoppade boxen igång igen utan problem.

    Dock kan man ju inte sitta och trycka ner chippet under hela xbox-användandet vilket skulle bli lite drygt i längden :P

    Började då checka skruven etc och märkte att den inte riktigt gängade. Tog bort den och den såg av nån märklig anledning lite halv skadad ut. Grejade lite mer och då lossnade ju naturligtvis två ben från moderkortet (alltså 2 av de 5 benen från chippet som går till moderkortet). Och det gick inte heller att skruva tillbaka skruven.

    Fine tänkte jag och tog bort chippet och letade på en lite bättre skruv som jag skruvade fast. Då lyser allt så blått och fint från chippet. Bra tänkte jag, då är det väl kontakt jämfört med tidigare. Satte även tillbaka benen på plats. Men då är det samma sak igen. Den går igång en sek och dör. Ibland börjar den även blinka grönt/rött.

    Nu hör det till saken att jag inte riktigt vet vilken version av chippet jag har. Om det är 1.0 eller 1.1. Såg att 2 av benen korsar varandra på den ena ritningen. Jag köpte det i början på 05. Dock så har jag testat båda varianterna men det blir samma fel. Tog bort benen igen så bara chippet sitter på LPC:n och då lyser det så blått och fint och disken snurrar igång m.m. Dock utan chipfunktionen naturligtvis.

    Har ni några förslag? Kan det ha blivit fel på chippet?

    Det jag märkte under chippet var att en av piggarna liksom var bortfilad. Dock har jag för mig att en av de skulle avlägsnas av någon anledning. Tänkte bara så den inte har lossnat av misstag vid mitt skruvande.

    Tacksam för all hjälp.

    mvh
    pemani


    edit: grönt/rött skulle det vara

    edit2: har nu märkt att det är när någon eller båda av benen närmast skruven på chippet blir fastsatta på moderkortet som detta fenomen börjar. Jag kan alltså sätta dit de andra tre benen och starta xboxen utan problem. Ser inte ut att vara något uppenbart problem heller. Det är kontakt överallt och inget nuddar det det inte ska.

    edit3: ehm.. aha.. nu hoppade skiten igång utan förvarning. Aja får väl meka lite till då eller också får man väl köpa en glasmonter och aldrig råka komma åt skiten igen =)
    Last edited by pemani; 2007-05-08 at 13:09.

Liknande diskussioner

  1. Bild fel mm på PS3
    By reed in forum Playstation 3
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 20:51
  2. Får inte igång mitt NYA M3 LITE kit!!! :(
    By Gryglas in forum Nintendo DS
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 11:23
  3. lite frågor ang xbox och chippning
    By Bigge in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 22:51
  4. XBOX360.Samsung.Xtreme.V5.1.Firmware-Thanks
    By MoFa in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 13:44
  5. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 18:13

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •