Visar resultat 1 till 21 av 21

Diskussion: wii free chip

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    37
    Respekt
    18

    wii free chip

    är wii free chip bra? någon som vet?
    det är ju billigt

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=566

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det blir bara bättre för varje dag, det är ju en open source variant. Och det finns i praktiken flera olika att välja mellan, t.ex. yet another wii chip nånting som kanske är lite bättre för dagen.

    Men för att uppgradera chippet så måste man ta ur det och programmera med en pc och en chipprogrammerare.

    Vi kan montera chippet löstagbart i sockel så det hänger på utsidan av wiin så är det lätt att uppdatera sedan.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Det blir bara bättre för varje dag, det är ju en open source variant. Och det finns i praktiken flera olika att välja mellan, t.ex. yet another wii chip nånting som kanske är lite bättre för dagen.
    Jag rekommenderar yaosm (Yet Another Open Source Modchip) framför WiiFree såvida man inte handplockar en specific WiiFree release som man vet är stabil. WiiFree är bra, men det är inte perfekt och det verkar som om 2.44a är stabilare än 2.45, åtminstonde om man planerar att köra DVD+R skivor. I princip beror problemet i att det finns en stor mängd versioner varav vissa är riktigt stabila men då och då har man slängt in något i koden för att testa så det är tyvärr inte alltid den senaste som är den stabilaste.

    yaosm 1.6 klarar allt som WiiFree gör men har bättre optimerad kod och mer flexibel speedfix.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Yaosm var det jag menade med "yet another wii chip nånting" :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Yaosm var det jag menade med "yet another wii chip nånting" :-)
    Jag förstod det... Så jag passade på att förtydliga lite.

    Prova gärna yaosm 1.6 och bli inte förvånad om den visar sig vara stabilare än WiiFree. Om någon är nyfiken så kan jag fördjupa mig i skillnaderna mellan WiiFree och yaosm.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    37
    Respekt
    18
    gärna

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    37
    Respekt
    18
    och förresten, vart köper man yaosm

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Köper yaosm?

    Du kan köpa yaosm proggade kretsar av mig för 145:-/st.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av 0scar Visa Inlägg
    gärna
    Rotationshastigheten på DVD läsaren
    När man använder den metod som WiiFree, yaosm, WabModcheap och OpenWii använder för att "lura" Wii:et att köra backuper så resulterar det i att både Wii och Gamecube spel körs med samma rotationshastigheten som Gamecube spel.

    Detta resulterar i lite längre laddningstider, "stuttering" i filmsekvenserna i vissa Wii spel men även en väldigt tyst Wii. Numera fixar alla modchip detta genom att patcha en viss adress i driven så att den använder Wii rotationshastighet även på backuper. WiiFree har dock en konfigurationskiva där du kan stänga av speedfixen om du vill. Men WiiFree kör sin Speedfix oavsett om det är en Gamecube backup eller Wii backup vilket resulterar i onödigt surr även på Gamecube backuper.

    I yaosm så körs speedfixen aldrig på gamecube backuper. Default inställningen med yaosm är att Wii backup körs på full Wii hastighet men man har möjlighet att göra två inställningar. En default inställning som gäller när du stoppar i skivan och en "alternate" inställning som gäller om du startar spelet, går tillbaka till Wii menyn, och startar samma spel igen.

    Personligen kör jag med speedfixen avstängd som default inställning och påslagen i "alternate"-läget. På så vis är min Wii väldigt tyst och är det ett spel som absolut behöver full Wii hastighet så slår jag enkelt på det. Inget annat modchip har den flexibiliteten.

    Jag rekommenderar den konfigurationen starkt. Laddningstiderna är försumbart längre men skillnaden i störande ljud från driven är klart märkbar.

    Även yaosm har en konfigurationsskiva så du kan enkelt ändra din inställningar i efterhand om du inte är nöjd med defaultinställningarna.

    Kodeffektivitet
    yaosm är skrivet i GCBasic vilket genererar effektivare kod än man kan tro. Vidare är koden optimerad för att använda så få instruktioner som möjligt då det dels är begränsad plats på ett 12F629 chip och dels finns en del moment i patchningen inte får ta för lång tid. yaosm använder idag 79% av kodutrymmet på ett 12F629 chip jämfört med WiiFree som använder nästan 98%. Faktum är att de problem en del har med DVD+R och WiiFree 2.45 beror på att man i 2.45 försöker undvika att utföra en del instruktioner i den tidskritiska delen av patchningen om de inte behövs. Tyvärr verkar det inte fungera som de tänkt och vissa användare har problem med sina DVD+R och har fått backa till version 2.44a.

    Säkerhet
    Om man skall vara lite paranoid så är det så att man kan disable:a ett WiiFree med mjukvara om man vill genom att ställa om regionsbyte:en till en annan region än den som konsollen har. Nu är det inte så troligt att det händer, men i yaosm så tillåts ingen ändring av konfigurationen såvida inte en skiva med rätt diskheader sitter i drive:en.

    Det finns en annan bieffekt av detta och den är att samtidigt som chippet står och väntar på ett diskbyte så kollar den samtidigt hela tiden om konfigurationsändringar kommer farande som ett DI-kommando. Det innebär att det finns en chans, även om den är mycket liten, att det ibland missar ett diskbyte och att man måste ta ur och sätt i skivan igen för att den skall kännas igen.

    yaosm bryr sig bara om vad som finns i DI-buffern om konfigurationsskivan sitter i driven.

    Övrigt
    Med det vill inte jag inte säga att WiiFree är ett dåligt chip. Håller man sig till DVD-R så är nog 2.45 riktigt stabil men då får man finna sig i en del saker som fullt surr på DVD-läsaren även på GC spel och en mindre flexibel speedpatchning.

    Kort sagt, WiiFree funkar, det massor med folk som kan intyga det, men det är de små detaljerna som skiljer yaosm från WiiFree.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    Hansi, var drar ni igenom sladdarna till den externa sockeln på wii? Fläkthålen, usb eller ni kanske borrar hål?
    ps2/xbox/psx/snes/nes/megadrive/wii

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag har för mig att det fanns plats runt USB eller fläkten...kommer inte ihåg hur teknikerna satte sockeln senast. Definitivt inga problem iaf.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    37
    Respekt
    18
    så yaosm klarar av dvd+r och dvd-r men wii free chip klarar nästan bara dvd-r?

  14. #14
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av 0scar Visa Inlägg
    så yaosm klarar av dvd+r och dvd-r men wii free chip klarar nästan bara dvd-r?
    Nejdå, WiiFree klarar också av DVD+R men mellan 2.44a och 2.45 så gjorde de en ändring som påverkar DVD+R kompabiliteten och en del har fått problem med det. Jag tror det framför allt är om man bränner DVD+R med DVD-ROM som booktype som man kan få problem.

    Och innan någon frågar så passar jag på att säga att det inte är någon skillnad i funktionalitet på yaosm 1.6 som Hansi säljer och den senaste versionen, yaosm 1.7. Det enda nya i version 1.7 är att den stöder några fler varianter av PIC processorn (12F635, 16F636 och 16F639).
    Last edited by bell; 2007-05-12 at 10:56.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag hade inte koll på vilken som var senast, eftersom jag programmerar chippen själv för hand så får man givetvis senaste om man beställer...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    37
    Respekt
    18
    jag har beslutat mig för att lämna in min wii och få yaosm monterat i min wii. min pappa kan lämmna wiin på måndag, hur lång tid tar det att montera in chippet?

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Den lär bli klar senare samma dag eller på tisdag. Välkommen in.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    37
    Respekt
    18
    kan man köra snes och nes spel på yaosm? och i så fall hur gör man?

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    det fungerar på alla chip. du behöver en skiva med roms på, tror att det räcker med ett vanligt minneskort för GC också för att kunna spara. sen vet jag inte om det finns något speciellt program som skapar GC images med roms på, men det borde ju ligga ute nånstans. i nödfall kan du ju använda version 1.2 av skivan avsedd för wiikey, bara du låter själva config-delen vara ifred. den fixar ju SNES roms i alla fall. en NES emulator finns säkert att finna någonstans också, bara du letar på rätt ställen.

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    37
    Respekt
    18
    jag lämnade in mitt wii för yaosm inmontering i går eftermiddag, kommer det vara klart idag? och om det blir klart i dag när? för om det inte blir klart i dag kan jag inte hämta det förrän på torsdag

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Tror alla wii är klara här...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Chip till JP Wii!!!
    By spec in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 17:02
  2. Wii chip?
    By Midou in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 01:35
  3. Vilket chip till wii är bäst på marknaden?
    By guchi in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 19:22
  4. Wii Regionsfri med chip?
    By genguskhan in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 09:52
  5. Chip till Wii?
    By ph0x in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 17:07

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •