Visar resultat 1 till 28 av 28

Diskussion: Flimmer med komponentkabel

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    242
    Respekt
    18

    Flimmer med komponentkabel

    Hejsan,
    Fick hem min komponent kabel till Wii idag och glad i hågen så kopplade in den. Bilden blev kalas bra och mycket mer detaljerad så klart. Körde 480p till min LG 32" LCD tv och allt kändes kalas.. men så insåg jag att jag hade ett grymt flimmer över hela bilden.. vet inte vad det är och kan inte minska det även om jag väljer 480i eller lägre..
    Någon som hört något om detta? Oehört störigt är det, speciellt i menyer då bilden är still och man ser flimmret ännu mer...

  2. #2
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av hadirajan Visa Inlägg
    Hejsan,
    Fick hem min komponent kabel till Wii idag och glad i hågen så kopplade in den. Bilden blev kalas bra och mycket mer detaljerad så klart. Körde 480p till min LG 32" LCD tv och allt kändes kalas.. men så insåg jag att jag hade ett grymt flimmer över hela bilden.. vet inte vad det är och kan inte minska det även om jag väljer 480i eller lägre..
    Någon som hört något om detta? Oehört störigt är det, speciellt i menyer då bilden är still och man ser flimmret ännu mer...
    Kan du beskriva det närmare? Flimrar hela bilden eller är det enstaka pixlar över hela bildytan som flimrar? Syns det tydligare i dimmiga områden i Zelda TP än på andra bilder?

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2002
    Inlägg
    48
    Respekt
    0
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag köpte en original wii component kabel för att koppla med min 50 tums plasma. Blev skitbra bild med 480p.

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    242
    Respekt
    18
    Det är inte själva bilden i sig som flimmrar.. mer som att det är ett flimmer som går i bakgrunden hela tiden.. typ 15-20 jätte tunna sträck som "rullar" nedifrån och upp hela tiden. När det Wiiet startar om och hela bilden blir svart så ser man dem jätte väl, eller om man står helt still i Zelda tex.
    Svårt att förklara...

  5. #5
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av hadirajan Visa Inlägg
    Det är inte själva bilden i sig som flimmrar.. mer som att det är ett flimmer som går i bakgrunden hela tiden.. typ 15-20 jätte tunna sträck som "rullar" nedifrån och upp hela tiden. När det Wiiet startar om och hela bilden blir svart så ser man dem jätte väl, eller om man står helt still i Zelda tex.
    Svårt att förklara...
    Åhå. Det är inget jag känner igen. Kanske någon annan har råkat ut för det.

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    242
    Respekt
    18
    Försökte att dra kabeln så att den inte låg emot strömkabeln till tv'n, men det hjälpte inte.. Har prövat att ricka lite på kabeln som går in i wiit men utan lösning där också.

    Testade att surfa precis och där syns det väldigt mycket också.. kan det vara något som är galet med kabeln måntro?

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Dra ur alla andra kablar ur tv:n inkl antennkabel och se vad som händer.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    Kan det vara det här problemet som många andra har?
    http://digg.com/gaming_news/Wii_in_4..._certain_HDTVs
    ps2/xbox/psx/snes/nes/megadrive/wii

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    242
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Dra ur alla andra kablar ur tv:n inkl antennkabel och se vad som händer.
    Ska testa det, tack för tipset.

    Citat Original inlägg av willmans Visa Inlägg
    Kan det vara det här problemet som många andra har?
    http://digg.com/gaming_news/Wii_in_4..._certain_HDTVs
    Är nog inte det problemet. Funkar skit bra och precis som det ska förutom de små irriterande flimmret som går i bakgrunden hela tiden..

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    43
    Respekt
    18
    Låter definitivt som någon slags "ground-loop". Det brukar se ut så då. Antagligen kan du lösa det genom ett mantelströmsfilter till antennen, om problemet avhjälps om du drar ut antennsladden.

    Jag har haft samma problem med s-videoingång och antennsladd tidigare och det löste sig med ett mantelströmsfilter.

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    242
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Grimmy Visa Inlägg
    Låter definitivt som någon slags "ground-loop". Det brukar se ut så då. Antagligen kan du lösa det genom ett mantelströmsfilter till antennen, om problemet avhjälps om du drar ut antennsladden.

    Jag har haft samma problem med s-videoingång och antennsladd tidigare och det löste sig med ett mantelströmsfilter.
    Försökte dra ut vart enda kabel men utan effekt... känns som det är något galet med själva komponentkabeln...

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Jag har exakt samma problem på min Sharp 42" Full HD TV. Dock är det bara när jag ser wii menyn (den helvita). I spelen däremot försvinner flimmret helt och hållet.

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    242
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av SkalmanWii Visa Inlägg
    Jag har exakt samma problem på min Sharp 42" Full HD TV. Dock är det bara när jag ser wii menyn (den helvita). I spelen däremot försvinner flimmret helt och hållet.
    Försvinner det verkligen eller är det bara så att du inte ser dem när bilden rör sig? Själv så märker jag inte det när bilden rör sig, men så snart man står still i Zelda t ex så syns det jätte tydligt...

  14. #14
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    jag måste dubbelkolla för att vara på den säkra sidan...Men jag vet att när jag spelade MedelOfHonour igår hade jag inget flimmer i spelet. Dock kan jag spela lite Zelda igen men lite trött på det, helt för enkelt.

    Det är en Mad Catz kabel om det säger något

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Nyköping
    Inlägg
    196
    Respekt
    18
    Har samma problem med flimmer på min 720p LG. Verkar som det flimmrar mer när det är mycket ljust på skärmen (tex i menyn). När det är mörkt flimmrar det inte alls. Har någon tredjepartskabel.
    Xbox 360 - BenQ, ixtreme 1,4
    Wii - Wiinja Deluxe
    NintendoDS - R4
    Xbox - SmartXX - SOLD!
    http://profile.mygamercard.net/crsan
    http://www.minhembio.com/crsan

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    jag läste i något att annat forum att många som använder komponentkabel har problem med bilden när det är mycket vitt som visas. blir det för mycket så försvinner bilden helt, vilket (troligen) beror på att TVn får för sig att den inte längre får någon signal.

  17. #17
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    242
    Respekt
    18
    Själv har jag flimmret jämt, kvittar om det är vitt eller svart det finns där hela tiden. Fattar inte vad det kan vara. Får se om de jag köpte den av hör av sig snart så man kan byta..

  18. #18
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    242
    Respekt
    18
    Så där, då fick man en ny idag och samma problem...
    Gick ned till tv handlarn i byn och testade på två andra LCD's och där funkade det prima utan flimmer/störningar...
    Verkar som det är något galet med komponentingången på tvn... dock har jag inget annat jag kan testa i komponent ingången...

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    du skulle ha testat på samma TV om möjligheten finns, jag tror mera på att din TV inte gillar din Wii.

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    För er med LG TV´s jag hadde en 50PM1A som jag fick samma problem med dvs sträck som gick över rutan syntes bara i ljusa partier. Efter samtal med LG och 3veckors strul fick jag en "ny" modell en 50PC1R och problemet försvann.

  21. #21
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    48
    Respekt
    18
    Detta uppstår när du kopplar den röda kabeln i fel ingång, prova att byt plats på dom röda bara.


  22. #22
    Registrerade
    Jul 2004
    Från
    Lala Land (Uppsala)
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av brownstone Visa Inlägg
    Detta uppstår när du kopplar den röda kabeln i fel ingång, prova att byt plats på dom röda bara.

    LOL tänkte precis skriva detsamma
    Nobody Dies A virgin.. Life Fucks us all

  23. #23
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    242
    Respekt
    18
    Isåfall så har de gjort kabeln fel på två stycken, audiokablarna är ihop buntade nämligen. Och jag betvivlar att man skulle få någon bild om man råkat stoppa i den röda audiokabeln istället för den röda bildkabeln....

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det räcker med att koppla EN av de röda/gröna/blå bildkablarna - kommer inte ihåg vilken just nu - så får du (svartvit) bild. De andra två ger färginformationen i bilden. Så det är möjligt att man kan få skum bild ifall man råkar byta en av dom mot en ljudkabel :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #25
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    242
    Respekt
    18
    Köpte en dvd igår och testade att koppla in den till komponentingången, fick samma flimmer där. Så det verkar som att det är tvn det är fel på.. illa illa.. tur att man har försäkring på den i alla fall.

  26. #26
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    108
    Respekt
    17
    Fan, har också en LG, hoppas verkligen inte jag får detta problem, får mitt Wii nu i slutet av veckan, förhoppningsvis.

  27. #27
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    58
    Respekt
    20
    hade oxå flimmer problemet till min LCD 32"... men jag hade som inlägget innan säger blandat ihop dom röda kablarna... =)

  28. #28
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    242
    Respekt
    18
    Det var min tv som var problemet. Ett tillverkningsfel, men det blev ordnat och det funkar prima nu.

Liknande diskussioner

  1. Microsoft HD-kabel eller någon med motsvarande kvalitet
    By watz in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 18:42
  2. problem med flashing!!!!
    By Bowie1975 in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 00:17
  3. Uppspelning VOBfil med subtitle vald ger grönt flimmer
    By Andreas Thordin in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 11:09
  4. launchELF med nätverksstöd!
    By TPsys master in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 22:45

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •