Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 37

Diskussion: Skriva ut cd covers direkt på skivan (problem + svar)

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18

    Skriva ut cd covers direkt på skivan (problem + svar)

    Tjenare!

    Har sökt i forumet men inte hittat detta ämne tidigare.

    Jag har just köpt en Canon MP600 skrivare som jag är sjukt nöjd med. Skriver ut riktigt fina DVD-omslag till mina backuper. Skrivaren har även en funktion som gör det möjligt att skriva ut CD covers direkt på skivan om man har skaffat printable DVD-R vilket jag givetvis har gjort.

    Testade igår att skriva ut CD label till Wario Smooth Moves och det gick finfint att skriva ut covern på skivan. Men, skrivaren lämnade ungefär 1 centimeter oskrivet både i ytterkant och innerkant. Detta gör att skivan ser väldigt konstig ut. Jag vill ju givetvis ha covern över HELA skivan. Möjligen att den lämnar nån millimeter i kanterna.

    Jag har som sagt en Canon MP600 och använder Verbatim DVD+R Photo Printable skivor i programmet CD-Labelprint som följde med skrivaren.

    Jag har varit in i alla menyer jag kan hitta och det verkar vara möjligt att korrigera de inre och yttre skrivarcirklarna något man inte alls hela vägen ut i kanten som jag vill ha det.

    Har ni några tips på vad jag ska göra.

    Har jag missat nåt i programmet?
    Vilka program använder ni för att skriva direkt på skivan?
    Om ni använder CD-Labelprint, hur blir det gör er?
    Någon som råkat ut för något liknande?

    Alla tips och förslag är varmt välkomna.

    Vänligen
    Hasse


    *** EDIT ***

    http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=847152

    Hittade tillslut en riktigt bra lösning, hur smart som helst.

    quote:

    Du kan använda dig av cd labelprint inget större problem....
    Starta CD Label Print.
    Tryck på File menyn och välj Select paper.
    I Paper selection väljer du i listan Print_Genre: CD Label Print.
    Där finns två standard val... Men skapa en ny.
    Tryck på New knappen och där finns inställningarna jag tror att du har letat efter... ställ in 17 på inner cirkeln och 118 på ytter cirkeln.. och döp till "min personliga" eller vad du vill. Har funkat hur bra som helst för mig under lång tid... Inga andra progg har behövts..

    unquote:
    Last edited by Loki; 2007-05-19 at 22:34. Anledning: Hittat lösningen

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Funderar starkt på att köpa en såndär skrivare, kostar ca 1600kr vilket är helt ok! Blir det bra kvalitet på skivorna?

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Timrå
    Inlägg
    297
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Bj0k Visa Inlägg
    Funderar starkt på att köpa en såndär skrivare, kostar ca 1600kr vilket är helt ok! Blir det bra kvalitet på skivorna?
    Skit snack, du kan ju få en skrivare som skriver på skivor för halva de priset -.-
    http://forum.psxcare.com/support/sho...5&postcount=23

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Blir det bra kvalitet med ev Canon PIXMA iP4300? 799kr är ju sjukt billigt!

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Nyköping
    Inlägg
    196
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Bj0k Visa Inlägg
    Blir det bra kvalitet med ev Canon PIXMA iP4300? 799kr är ju sjukt billigt!
    Det blir kanonfint. sitter själv med en iP4200 MEN patronerna är svindyra! Som tur är finns det kopior som är mycket billigare, men det krävs lite pill då man måste peta bort chippet från "orginal" patronerna. Men det är helt klart värt ansträgningen.
    Xbox 360 - BenQ, ixtreme 1,4
    Wii - Wiinja Deluxe
    NintendoDS - R4
    Xbox - SmartXX - SOLD!
    http://profile.mygamercard.net/crsan
    http://www.minhembio.com/crsan

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Timrå
    Inlägg
    297
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av crsan Visa Inlägg
    Det blir kanonfint. sitter själv med en iP4200 MEN patronerna är svindyra! Som tur är finns det kopior som är mycket billigare, men det krävs lite pill då man måste peta bort chippet från "orginal" patronerna. Men det är helt klart värt ansträgningen.
    Har du lite tips på hur man gör och köper dom, om det finns nån sida som visa etc

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Lite mer info på de där patronerna?

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    115
    Respekt
    18
    kolla ebay, jag köper alltid där av samma företag.

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Är patronerna dyrare på en billig skrivare? Man kasnke borde köpa en för 1600 kr iaf, om patronerna är billigare.

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    115
    Respekt
    18
    Jag är ingen expert men jag har fått för mig att ju fler olika färgpatroner en skrivare har ju mer ekonomisk är den eftersom man då byter när 1 färg är slut.

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    sant, eller, det borde åtminstone vara så. jag betalade runt 1.000:- för min skrivare och den har 6 olika patroner. nivån på dom är väldigt jämn, det finns ungefär 20% färg kvar i vardera patron. det sjunker snabbt när man skriver i färg också. om jag däremot bara skriver ut nåt i svart/vitt så händer det trots allt inte särskilt mycket med stapeln för den svarta färgen..

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    126
    Respekt
    19
    Har en iP 5200R och köpte nyss nya patroner från eBay, tyskland. 20st patroner, 4 av varje färg (gul, magenta, cyan, svart och en större svart till tekst eller så). Det kostade 350kr ink frakt, ungefär.

    Det enda man behöver göra är som sagt att flytta chip, men det är enkelt. Första gången jag bytte originalpatroner till såna 'pirat'patroner var det lite att pilla (instruktioner medföljer oftast), nu har jag de chips med lite dubbelsidat tejp och det tar 30s att byta en patron. Använder samma tejp hela tiden, funkar kanon.

    Det är andra gången att jag köpte patroner, köpte 20st för ett år sedan eller något, men de har nästan tagit slut nu.


    Har dessutom ALDRIG haft strul med att bläcken var intorkad i skrivarhuvuden eller något, som jag hade på Epson skrivaren jag hade innan. Då fick man köra rensning av huvudet hur ofta som helst.

  13. #13
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Jag vill hellst inte pilla min skrivare, vad kostar orginal patroner?

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Timrå
    Inlägg
    297
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Bj0k Visa Inlägg
    Jag vill hellst inte pilla min skrivare, vad kostar orginal patroner?
    Som att köpa en ny skrivare ungefär =)
    Så jag antar att du kommer vilja pilla i din skrivare.

    Till min pixma3400 kostar patronerna på inkclub 119kr st samt 139 försvart pigment.
    Så antingen köper du patroner för 615kr eller så beställer du pirat patroner och chansa på att du lyckas =)

  15. #15
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Är det lika mycket i pirat patroner som i orginal?

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Nyköping
    Inlägg
    196
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Bj0k Visa Inlägg
    Är det lika mycket i pirat patroner som i orginal?
    Japp, enda nackdel med kopiorna är att man måste pilla bort chippet från orginal patronerna och när man ska skriva ut står det att det inte finns någon färg kvar. Men dom funkar prima.. helt klart värt det!
    Xbox 360 - BenQ, ixtreme 1,4
    Wii - Wiinja Deluxe
    NintendoDS - R4
    Xbox - SmartXX - SOLD!
    http://profile.mygamercard.net/crsan
    http://www.minhembio.com/crsan

  17. #17
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Om det står att det inte finns nån färg kvar, stoppar inte skrivaren från att skriva ut?

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Nyköping
    Inlägg
    196
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Bj0k Visa Inlägg
    Om det står att det inte finns nån färg kvar, stoppar inte skrivaren från att skriva ut?
    Nej, gick bra att skriva ut från photoshop.
    Xbox 360 - BenQ, ixtreme 1,4
    Wii - Wiinja Deluxe
    NintendoDS - R4
    Xbox - SmartXX - SOLD!
    http://profile.mygamercard.net/crsan
    http://www.minhembio.com/crsan

  19. #19
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Blev en MP600, riktigt bra kvalitet. Mycket bättre än vad jag trodde!

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18

    bra val Bj0k

    Hehe du tog en likadan som jag! Härligt!

    Jag är fortfarande supernöjd med min.

    Använder den till mina backups (uppe i 35 st just nu) och till att skriva ut foton på min 2-månaders grabb. Grymt bra kvalitet.

    Jag kan rekommendera dig att INTE köpa DVD printable Glossy skivor. De bör få torka i 24 timmar innan man ska använda dem och det e ju lite surt. Dessutom tycker jag inte att en glossy skiva skiljer sig så jättemkt mot en vanlig printable skiva.

    Till DVD-omslag kan jag rekommendera "HP advanced photo paper" De är ganska billiga, bra kvalitet och bilderna är färdigtorkade i samma sekund de är utskrivna.

    Du ska använda ett program som heter "UnderCover XP" till att skriva ut dina DVD-omslag. Det enda som e bra, snabbt och enkelt.

    Skivor, papper och DVD-fodral beställer du från www.nierle.com. De har ALLT!

    Ja det var väl allt jag hade att bjuda på den här gången!

    Lycka till och bränn gärnet !

  21. #21
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Bj0k eller Loki > Nån av er som har koll på ett ungefär hur många dvd-covers man kan skriva ut innan färgen tar slut? Funderar nämligen själv på att köpa en MP600

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18

    ang MP600 färgkvantitet

    AS14

    Sedan jag köpte min har jag skrivit ut:
    ca 40 covers A4
    ca 30 CD-labels
    ca 15 A4 foton
    ca 15 10x15cm foton

    Allt i färg med lite gott och blandat på bilderna.

    Jag råkade dessutom av misstag göra en "djuprengöring" på skrivaren och det tar ganska mkt färg, jag vet inte hur många covers jag "förlorade" på djuprengöringen men kanske ett 10-tal.

    Nu börjar jag närma mig de lägre nivålinjerna på färgpatronerna. Den har börjat påminna mig om en av dem snart är slut.

    Med detta som bakgrund så tror jag att en full uppsättning patroner räcker till ungefär:

    60-70 A4-covers och lika många CD-labels (att skriva etiketten direkt på skivan med printable DVDs)

    Varje färgpatron kostar ca 130 om du köper dem på typ Elgiganten. Dvs ca 400 kronor (svart ej inräcknat då det inte går så mkt)

    70 kompletta backups för 400 kronor blir ca 5,71428571428571 kronor styck i färgkostnad. Notera att detta är om du köper "dyrt" på Elgiganten, Expert och liknande. Samma patroner går att beställa billigare på nätet med hemleverans.

    Jag kan VARMT rekommendera dig att köpa MP600. Jag ångrar mig inte en sekund. Scannern är ett plus då jag har användning av den i andra syften. (och nej, jag sitter inte på den och scannar rumpan).
    Du har ju annars ip4200 och ip4300 från Canon som har samma kvalitet som MP600 men ingen scanner eller display. De kostar ca 900. MP600 kostar som du vet ca 1700-1800 kronor.

    Har du fler frågor så e det bara att fråga på.

    Mvh Hasse

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Nyköping
    Inlägg
    196
    Respekt
    18
    Det finns även kompatibla färger. Men då måste man pilla bort chippen från orginalpatronerna. Nackdelen är att man inte kan se i datorn hur mycket färg som finns kvar. Kostar 32kr per färg, orginalfärgen kostar 109:-

    http://se.we sell cd.dk/?page=inkfin...t&model_id=899 (utan mellanrum)

    Cred till Loki för bra svar!
    Xbox 360 - BenQ, ixtreme 1,4
    Wii - Wiinja Deluxe
    NintendoDS - R4
    Xbox - SmartXX - SOLD!
    http://profile.mygamercard.net/crsan
    http://www.minhembio.com/crsan

  24. #24
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    34
    Respekt
    18
    Hjälp mig nu att förstå vad det är för chip ni pillar bort?
    Jag har en IP5000 som får patroner från We_sell_cd för 18kr styck. Jag har aldrig pillat med något chip och hänger inte riktigt med. Datorn visar även hur mycket som är kvar.

  25. #25
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Nyköping
    Inlägg
    196
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Hyndan Visa Inlägg
    Hjälp mig nu att förstå vad det är för chip ni pillar bort?
    Jag har en IP5000 som får patroner från We_sell_cd för 18kr styck. Jag har aldrig pillat med något chip och hänger inte riktigt med. Datorn visar även hur mycket som är kvar.
    Xbox 360 - BenQ, ixtreme 1,4
    Wii - Wiinja Deluxe
    NintendoDS - R4
    Xbox - SmartXX - SOLD!
    http://profile.mygamercard.net/crsan
    http://www.minhembio.com/crsan

  26. #26
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Loki Visa Inlägg
    Hehe du tog en likadan som jag! Härligt!

    Jag är fortfarande supernöjd med min.

    Använder den till mina backups (uppe i 35 st just nu) och till att skriva ut foton på min 2-månaders grabb. Grymt bra kvalitet.

    Jag kan rekommendera dig att INTE köpa DVD printable Glossy skivor. De bör få torka i 24 timmar innan man ska använda dem och det e ju lite surt. Dessutom tycker jag inte att en glossy skiva skiljer sig så jättemkt mot en vanlig printable skiva.

    Till DVD-omslag kan jag rekommendera "HP advanced photo paper" De är ganska billiga, bra kvalitet och bilderna är färdigtorkade i samma sekund de är utskrivna.

    Du ska använda ett program som heter "UnderCover XP" till att skriva ut dina DVD-omslag. Det enda som e bra, snabbt och enkelt.

    Skivor, papper och DVD-fodral beställer du från www.nierle.com. De har ALLT!

    Ja det var väl allt jag hade att bjuda på den här gången!

    Lycka till och bränn gärnet !
    Tack för det! Men jag kör fortfarande på de patronerna man fick med, verkar räcka ett bra tag till.
    Får se om det blir pirat patroner eller orginal, har man inte råd att köpa patroner, skaffa ingen skrivare.

    Hursomhelst så funkar det prima!

    Kompisarna fick syn på scannern , helt plötsligt var det massa inskannade rumpor på datorn när man kom tillbaka från toaletten

  27. #27
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Bj0k Visa Inlägg
    Tack för det! Men jag kör fortfarande på de patronerna man fick med, verkar räcka ett bra tag till.
    Får se om det blir pirat patroner eller orginal, har man inte råd att köpa patroner, skaffa ingen skrivare.

    Hursomhelst så funkar det prima!

    Kompisarna fick syn på scannern , helt plötsligt var det massa inskannade rumpor på datorn när man kom tillbaka från toaletten
    Tjabba!

    Jo jag kör också orginal, det må kosta några kronor men man har det ju fett som burgerflippare så det e inga problem. Sen så har man ju sparat in några kronor på att spela backups så man gråter ju inte direkt. Butikvärdet på mina spel är runt 16000 så om en färgpatron kostar 120 spänn så klagar jag inte.

    Jag har då tack och lov sluppit polarnas arslen i scannern, de går under namnet "skäggrövarna" så jag är väldigt tacksam att jag slipper deras håriga bakdelar i datorn.

    Ha de!

  28. #28
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Provade för skojs skull att skriva bild på "vanlig" DVD (Alltså INTE printable)
    Så en aning kul ut. Färgen satt "jätte bra" tills jag började peta på den och förstod att den ran av som vatten (bokstavligt)

    Ajja, nu vet ni det

    Förresten , har letat igenom hela nierle utan att hitta vita DVD fodral. Länk?
    Last edited by Bj0k; 2007-07-04 at 21:41.

  29. #29
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Loki > Tack så mkt för det utförliga svaret. Jag har bestämmt mig det blir att köpa en sån

  30. #30
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Bj0k Visa Inlägg
    Provade för skojs skull att skriva bild på "vanlig" DVD (Alltså INTE printable)
    Så en aning kul ut. Färgen satt "jätte bra" tills jag började peta på den och förstod att den ran av som vatten (bokstavligt)

    Ajja, nu vet ni det

    Förresten , har letat igenom hela nierle utan att hitta vita DVD fodral. Länk?
    Hej du!

    Jag rekommenderar inte att skriva ut på vanliga skivor, det brukar bli lite... såsigt... Första gången jag skulle skriva ut ett DVD-omslag så hade jag satt fotopappret bak-o-fram i mataren så den skrev ut på den sträva baksidan. Det blev ungefär samma sak där. Riktigt kladdigt

    Jag kollade på Nierle och jag kunde inte heller hitta DVD fodralen. De kanske är slut?. Jag letade fram min gamla orderbekräftelse och där stog det:
    -------------------------------------------
    Tack för din beställning!

    Vi informerar dig om att vi behandlar din ovan nämnda beställning nu. Här är en
    detaljerad översyn av din beställning:

    10 x No. 4423(EUR 1.99) DVD-fodral vit 5-pack - 14 mm
    1 x No. 4270(EUR 13.99) DVD-R 4,7 GB Verbatim Glossy skrivbar (printable )
    16x maxhastighet i kakbox 25-pack

    Summa: EUR 33.89
    Leveranskostnad: EUR 12.95
    Totalsumma: EUR 46.84

    Med vänlig hälsning,
    ditt NIERLE Media Team!

    www.nierle.com
    -------------------------------------------

    Det kanske kan hjälpa dig i ditt sökande. Alternativt så kan du ju maila till dem och fråga.

    Meddela gärna i den här tråden hur det gick.

    Ha de!

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Problem med!!!
    By tjohoola78 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 19:38
  2. Konstigt problem...behöver hjälp
    By mickys in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 09:21
  3. problem med hdd byte
    By aprilia_ftw in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 21:36
  4. Problem att känna av bios skivan
    By nutte in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 16
    Senaste inlägg: 2003-10-09, 10:19
  5. svcd direkt från skivan..
    By snorbroms in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-12, 20:43

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •