Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Dc-laser???

Registrerade
    Mar 2001
    Från
    Sweden
    Respekt
    0

Question Dc-laser???

Jag heter David Jacobsson, och har sen ett par år tillbaks ett jap dreamcast hemma. Men nui helgen så gick det sönder av någon anledning. Jag satt och spelade och plötsligt så lade spelet bara av, lasern slutade snurra och spelet hakade upp sig. Det är något fel på linsern tror ja, för om man bara startar dreamcastet så kommer man in i den vanliga menyn. Om man sedan uppnar luckan och stoppa in ett spel och stänger så laddar den spelet, men efter bara några sekunder så slutar lasern snurra. Om man sedan uppnar så fortsätter skivan snurra ca:3 varv långsamt 3ggr. Men sedan så änder inget, fasten man stoppar i en skiva och stänger så börjar inte dreamcastet ladda skivan igen. Om man gör så att man startar dc:n med en skiva i direkt så börjar den ladda skivan, och det börjar höras ett konstigt ljud, och så gör dem så kanske 4ggr innan man kommer in i huvumenyn i dc:n, den stanna alltså vi logon ett tag i början. Vad kan det vara för fel??????? Behöver jag kanske en ny laser vad kan den kosta???

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Nya lasrar har vi på lager, finns att köpa i vår webshop (dreamcast, reservdelar). Men felet kan ju bero på andra saker än lasern, så det är bättre om du lämnar in den för reparation.

Kolla också om du har garanti kvar på enheten, kontakta ditt inköpsställe.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Uppsala
    Respekt
    0

Hejsan, hittade du felet? löste du det? Jag har precis samma fel som du. Precis samma saker på varenda punkt. Min DC dog idag, efter nästan 4 års spelande på de. Spelade Skies Of Arcadia en timma idag och sen bara dog den. Spelen laddas inte och små puttrande ljud kommer ifrån den då den försöker läsa skivor. Och det där med att den snurrar 3 varv efteråt. Japp den här gör det också. Ypperligt skumt det där. Jag har öppnat min DC och har inte hittat felet. Det enda jag kan tänka mig är att gd'romens motorn e helt död då det verkar som att cd linsen inte rör sig alls.
    Jag har sen tidigare haft en mod chip installerat. Installerade den precis då RE:CV kom ut i USA. Jag tob bort den idag då jag kanske trodde att den hade förstörts. Jag drog bara av kablarna som jag hade lött på lödpunkterna på moderkortet. Det är fortfarande lite tenn kvar på lödpunkterna. Men detta ska väl inte vara farligt va?

Och Hansi, har ni Dreamcasts på lager? Jag tror jag starkt behöver en nu Och sist, ska ni ta in Ikaruga?

Registrerade
    May 2003
    Respekt
    0

Jag har också problem med en omstartande Dreamcast. Ibland är den helt hopplös, och startar om stup i kvarten, men ibland kan det gå flera månader utan några problem. Den startar oftast om när en större mängd data laddas, och ytterst sällan vid andra tillfällen. Med musik-CD har den startat om en gång, tror jag, och jag tror också att den har startat om en gång utan skiva i.

Jag har inget multi-X-chip i den, utan använder en boot-skiva. Även vid skivbyte (d.v.s. när jag öppnar maskinen för att byta ut boot-skivan mot ett NTSC-spel) har det hänt att den startat om, trots att lasern inte ska läsa något till/från någon skiva vid det tillfället.

Jag har hört det ryktas att någon annan med samma problem fått veta att denne hade en utsliten kondensator, vilket i så fall skulle betyda att konverteringen mellan 230V 50Hz växelström och 9V likström inte skulle fungera korrekt.

Jag har använt maskinen i över 1000 timmar sedan jag införskaffade den för nära 3 år sedan.

Registrerade
    May 2003
    Respekt
    0

Jag har också problem med en omstartande Dreamcast. Ibland är den helt hopplös, och startar om stup i kvarten, men ibland kan det gå flera månader utan några problem. Den startar oftast om när en större mängd data laddas, och ytterst sällan vid andra tillfällen. Med musik-CD har den startat om en gång, tror jag, och jag tror också att den har startat om en gång utan skiva i.

Jag har inget multi-X-chip i den, utan använder en boot-skiva. Även vid skivbyte (d.v.s. när jag öppnar maskinen för att byta ut boot-skivan mot ett NTSC-spel) har det hänt att den startat om, trots att lasern inte ska läsa något till/från någon skiva vid det tillfället.

Jag har hört det ryktas att någon annan med samma problem fått veta att denne hade en utsliten kondensator, vilket i så fall skulle betyda att konverteringen mellan 230V 50Hz växelström och 9V likström inte skulle fungera korrekt.

Jag har använt maskinen i över 1000 timmar sedan jag införskaffade den för nära 3 år sedan.

Registrerade
    May 2003
    Respekt
    0

Jag ber så mycket om ursäkt för att meddelandet blev i duplikat.

Liknande diskussioner

1. Laser problem?.
    By rayman4 in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2003-04-07, 19:45
  2. "tickande" laser....
    By innuendo in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2003-04-04, 23:15
  3. dålig laser?
    By slash in forum NEO4 - Teknisk support
    Senaste inlägg: 2002-04-27, 08:59
  4. justera laser -Pioneer 530
    By robinb in forum Produktsupport - DVD-spelare