Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Problem med Chip

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Problem med Chip

    Tja, jag har ett xbox v1.4 (focus och kontakt mellan hålet och jord) och jag installerade Duox2 (GE) vad jag tror är rätt. Men när jag startade Xboxen gick den först på 1sek senare stängs den av, sen går den på igen av sig själv, sen av, Sen på och stannar på (hör iaf fläkten) men jag ser inget på skärmen. Jag är helt ny med att chippa xbox. Och jag har inte flashat den(vet inte ens vad det är) eller modifierat den på något annat sätt. Jag tog bort chippet senare för att kolla om det va något fel på xboxet, men den fungerade helt normalt. Har jag lött dåligt eller fel eller något annat?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Provade du att ändra strömbrytaren på chippet?`

    Men det låter som en dålig lödning.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    1-Asså jag har inte flashat biosen eller något. Tror du inte att det är det som är problemet?
    2-Och vad menar du med Ändra på strömmbrytaren?
    3-Är det en diod på chippet? För det lyser ingen för mig när jag startar den.
    Last edited by Dark1; 2007-06-01 at 15:38.

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Lerum
    Inlägg
    230
    Respekt
    20
    1. nä bioset kan man inte flasha om xboxen inte startar riktigt. de gör du efteråt.
    2.de finns en switch på chippet för att den har två bios banker. ena sidan är för 1.0-1.5 xbox å andra e till 1.6-1.6b.
    3. ja de är de å den ska blinka när boxen är på.

    ja tror att dina löd punkter va lite dåliga, du kan ju kolla upp me en multimeter ifall de har kontakt å så. =)
    *PS3 slim 120- CFW 3,55
    *Xbox v1.4-DuoX 2-200GB hdd
    *GameCube-Viper GC Extreme-Cobra 2.1-XCM Viper full case crystal/purple
    *Gamecube-Duo Q-Top case crystal
    *Xbox 360-4*80mm Noctua-hitachi v78 iXtrm v1.51-Freeboot v0.032-1TB hdd R.I.P.
    *Xbox 360 slim original so far
    *Pstwo original x)
    *Nintendo Wii-WiiKey v1.9g +softmod

    Har satt i allt själv

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    JAG HITTADE FELET!!!
    MEN!!!!! När jag sätter i strömsladden startar den automatiskt och skickar ut CDgrejjen. jag kan stänga av den med powerknappen men den startar om direkt och skickar ut CDgrejjen igen...
    PS: Xboxen lyser grönt och chippet inget.

    Snälla hjälp mig med det här!
    Last edited by Dark1; 2007-06-02 at 18:23.

  6. #6
    Registrerade
    May 2007
    Från
    könsa
    Inlägg
    131
    Respekt
    18
    kan det vara att du har lödt BT kabel fel????? för löder du BT´n fel så öppnar cd-luckan sig,,, om jag inte mins fel

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Jag är ganska säker på att BTkabeln sitter bra. När jag mäter spänningen mellan de två ändarna på BTkabeln är det endast 0.21Volt, det kan väll endå inte stämma?

    PS: Är BT där strömmen kommer in och D0 där strömmen far ut? dvs. plus och minuspol.

    FInns det några fler ställen att mäta spänningen, och vad ska det vara mellan dem?
    Last edited by Dark1; 2007-06-03 at 11:10.

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Lerum
    Inlägg
    230
    Respekt
    20
    Du behöver inte märt spänningen, mät resistansen mellan chippets å xboxens lödpunkter när boxen e av istället är de noll så är lödningen bra.
    Tycker fortfarande de låter som att nån lödpunkt är lite dålig, kanske bt punkten.

    bt punkte är den som gör så att man kan stänga av chippet med ejektknappen, DO kommer ja inte ihåg va den var.
    Last edited by matte.90; 2007-06-03 at 12:57.
    *PS3 slim 120- CFW 3,55
    *Xbox v1.4-DuoX 2-200GB hdd
    *GameCube-Viper GC Extreme-Cobra 2.1-XCM Viper full case crystal/purple
    *Gamecube-Duo Q-Top case crystal
    *Xbox 360-4*80mm Noctua-hitachi v78 iXtrm v1.51-Freeboot v0.032-1TB hdd R.I.P.
    *Xbox 360 slim original so far
    *Pstwo original x)
    *Nintendo Wii-WiiKey v1.9g +softmod

    Har satt i allt själv

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det gör ju ingen nytta att BT punkten sitter som berget när du lött den på fel ställe...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Jag har nu lött om allt till sladdar men samma fel uppstår, automatisk uppstart med utskickning av CDgrejjen och när jag trycker på powerknappen går den av men 1sek senare på igen. Den blinkar Grön-orange. Endast orginalbios. Inget som lyser på chip.

    Att löda om allt borde ha sänkt chanserna för fellödning dramatiskt. Är det något fel på chippet kanske, eller moderkortet?

    Jag tog några bilder om hur det nu ser ut:
    Översyn:
    http://img515.imageshack.us/img515/9818/pict6155ff6.jpg
    Chippets lödningar:
    http://img114.imageshack.us/img114/6716/pict6166ij3.jpg
    Moderkortets lödningar:
    http://img114.imageshack.us/img114/3339/pict6168vp0.jpg
    BT punkt 1:
    http://img525.imageshack.us/img525/657/pict6165hf9.jpg
    BT punkt 2 (Är det tänkt att alla punkter ska ha kontakt mellan varandra genom jord?):
    http://img46.imageshack.us/img46/5297/pict6161xj8.jpg

    Sälla försök få ut något av det.
    Last edited by Dark1; 2007-06-05 at 21:04.

  11. #11
    Registrerade
    May 2007
    Från
    könsa
    Inlägg
    131
    Respekt
    18
    men inte för att klaga men det ser för jävligt ut.... vad fan använder du för lödkolv då?????? då tycker jag att jag gör bättre med den jag har och den är typ den sämsta lödkolv som finns;D.... jag tycker att du har lödt lite dåligt på BT både på chipet ...varför använde du kablar medans du får med en grej som du löder fast på moderkortet och på chipet eller fick du inte med det eller??? men jag tycker att det ser för jävligt,, men jag ska ju inte klaga du har väl gjort ditt bästa och jag ser att du har lödt där du inte ska löda :/ menmen håppas att du kommar få till det

  12. #12
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    haha. Ja jag har modifierat den väldigt mycket så det har med tiden inte blivit det vackraste. Jag tänkte att det kanske var glapp med "grejjen" så jag lödde med sladdar. Jag köpte en ny lödkolv i dag för den andra var helt jävla värdelös. Så när jag lödde idag så blev jag arg att jag inte tänkt på det tidigare.
    Last edited by Dark1; 2007-06-05 at 22:38.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag sparar dom där bilderna och lägger upp dom under avdelningen "löd inte så här dåligt för att sedan komma och fråga varför det inte fungerar"
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    haha, ser ut som du lödit bort ett motstånd vid lpc bussen med... och vad änvänder du dig av för jävla kabel? entrådig ska du ha...

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Förstora upp dina egna bilder, speciellt dom 3 sista bilderna, så ser du vad som är problemet.

    Det "gröna mönstret" du ser är alltså strömförande kretstbanor som ska leda ström till diverse komponenter och alltså inget "grafiskt konstverk" som är fint att titta på. Dessa kretsbanor bör således inte överbryggas/kortslutas.

    På dina lödningar kan man tydligt se att på vissa av lödpunkterna har tennet flyttit ut och överbryggar intillliggande kretsbana vilket kan medföra kortslutning och xboxen mister då sin förmåga att fungera på ett korrekt sätt.

    Även ditt val av flertrådig kabel "kan" ha påverkat slutresultat avsevärt då vissa av "trådarna" i kabeln "spretar ut" och överbryggar intilliggande kretsbana.

    Slutligen får jag nog hålla med EvilBoy i hans iaktagelser vad beträffar LPC- bussen där det verkar fattas en komponent.

    Så se över dina lödningar och äventuella komponenter som verkar ha "försvunnit".


    PS. Det kanske lönar sig att lämna arbetet till nån som behärskar lödningens konst bättre. DS


    Lycka till.

    / M

  16. #16
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Jag har nu försökt fixa lödningarna...
    Jag kom fram till ett antal olika saker.
    -Precis samma sak vid uppstart (lödningarna ser mycket bättre ut nu dock).
    -En komponent på moderkortet saknas (ojoj! ), brevid komponenten står det R7D8, den har förmodligen varit lös hela tiden men nu har den lossnat helt. Kan det vara den som är problemet? Vad är det för sorts komponent? Kan man köpa den någonstans? har jag någon chans att kunna löda fasst en ny?
    -Är det tänkt att alla 4 punkter som finns bakom ejectknappen ska ha kontakt mellan varandra (Jag tror att banditen kan vara jord men jag vet inte)? Utan chip är det bara de två översta som har kontakt och samma med de två undre.
    Last edited by Dark1; 2007-06-08 at 21:20.

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    100
    Respekt
    19
    Behövs ingen tur för att chippa en xbox. Och inga speciella vertyg heller. Har chippat xbox med en billig lödkolv från kjell för 79 kr när jag inte haft tillgång till min lödstation.
    Dock så krävs det att man tar det lugnt och är nogrann.
    Och pinheader installation rekommenderas för ovana lödare.

Liknande diskussioner

  1. Problem med Multiplayer
    By vonadel in forum Nintendo DS
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 07:41
  2. Problem med NME V1.2
    By madelectronix in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 15:24
  3. Problem med Tony_Hawks_American_Wasteland_PAL_PROPER_XBOX360-SLV
    By Clifton82 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 02:35
  4. Problem med installation av Xenium Gold, solderless.
    By cobraeyes in forum Xenium Support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 22:22
  5. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •