Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Får det ej att funka...

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Får det ej att funka...

    Nån som haft liknande problem med detta chip?

    Idag har jag plockat isär den för 4;e gången, vill fortfarande inte fungera.

    * Har flyttat chipet för att få kortare gnd o +3v, verkar inte hjälpa. I samband med detta har jag även kortat ner övriga kablar.

    * Mätt med multimeter så gott det går, ej hittat ngt fel.

    * Kollat över alla lödningar efter ev. kalllödningar o så.

    * Bränt på Fuljifilm dvd-r och dvd+r, tdk dvd+r,benq dvd-r, en okänd dvd+r o en dvd+rw av okänt märke.

    * Provat att bränna med cdrwin. nero, alcohol 120% och imgbrun.

    ngn som har ngt förlag eller är det ett nytt chip som gäller?
    Last edited by fjoll; 2007-06-03 at 12:16.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ska man inte brygga en massa lödöar på de där chippen?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Joe det stämmer men är redan gjort på det när man får dem. ("Join Pads")

    Chippade en annan ps2:a idag och den funkade utan problem, samma modell, samma typ av chip. (h2o v.3 / SCPH-39004)

    Som sagt kollat över lödningar även kortat ner kablarna osv, dvs har gjort om alla lödningar. Vill fortfarande inte fungera så funderar på om det kan vara chipet som inte funkar!?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Tja det KAN det ju vara...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    blir väl att beställa ett chip till då och chansa på att det är chipet som e kass...

    Finns det ngt sätt att se att chipet är aktivit förutom att köra en spelbackup?
    Tänkte på de med tanke på att ps2: orna verkar var ganska noga med vilka skivor man använder.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Monterat det nya chipet idag, dragit nya kablar men vill fortfarande inte fungera. Orginal spel funkar.

    Dock så slog en sak mig att på den andra ps2:an jag monterat ett chip på så
    ser det ut enligt bilden, i mitten så sitter det inga ben.


    Det sitter dock ben där på den jag har problem med, men ska vara samma modell då det står SCPH-39004 på baksidan dvs. V7-V8.
    (Står GH-019 i hörnet på moderkortet om det säger nån ngt om vilken modell det är)

    Funderat på om detta kunde vara en version 6 eller ngt, nån övergångsmodell eller är det så att detta med benen skiljer på v. 7 och 8?

    Eller kan det vara median som krånglar?

    Bränt på Fuljifilm dvd-r och dvd+r, tdk dvd+r,benq dvd-r, en okänd dvd+r o en dvd+rw av okänt märke.

    Provat att bränna med cdrwin. nero, alcohol 120%, imgbrun och dvd decrypter.

    Tacksam för svar
    Last edited by fjoll; 2007-06-09 at 23:28.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kretskortet är designat så att man vid tillverkningen kan montera två olika utformade BIOS chip. Är det brist på en typ så monterar dom den andra typen. Så antingen sitter bioset "till vänster" som det gör på din bild, eller så sitter bioset på padsen till höger + de padsen som just nu är dolda men sitter under chippet på bilden.

    Men lödningarna skall väl vara lika ändå.

    Börjar glömma bort alla varianter på PS2, mina tekniker har som tur är 100% koll på alla varianter av PS2 som finns...så har du köpt chippet av oss så kan du ringa och få hjälp...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Japp, köpt två chip nu för att utesluta att det är chipet.

    Skillnaden jag uppmärksammade var att på en SCPH-39004 jag monterat på var det inga ben där (funkade perfekt).

    Men på den med problem så sitter bioset på samma ställe men dock så så sitter ett bios med alla ben där så funderade på om det kunde vara en annan version än v.7-v.8 fast det står SCPH-39004 på chassit?

Liknande diskussioner

  1. när kommer det ett riktigt chip?
    By prodge64 in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 19:50
  2. Att löda i V.15, kanske inte så smart
    By Kuwabara in forum Matrix Infinity
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 16:30
  3. får det inte att funka
    By mattemaz in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 22:50
  4. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  5. Messiah 2 PRO - får det inte att funka
    By jimpoo in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-10, 21:19

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •