Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 32

Diskussion: 3 röda lampor-Ny fix

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2007
    Från
    kiruna
    Inlägg
    287
    Respekt
    18
    sånt ska man endast prova om man inte har garanti eller blir nekad lagning, det skjuter bara upp felet (brukar funka i max 3 veckor)

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Jag är i just den situationen. skall testa detta trick tänkte jag. Sen får vi väl se hur länge det funkar. Verkar ju ändå som att det är rätt många internationellt som har fått igång sin konsoll lite längre än ett par veckor genom att köra detta knep

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Känns lite lagom bra att fixa lödningar som släppt genom att trycka ihop dom istället...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Fast om man ska tro detta ryktet så är det kanske inte en så dum ide ändå att se till att få bättre anläggning mellan flänsarna och C/GPU och att trycka till det lite granna. Visst det är inte optimalt det håller jag såklart med om men det är ändå ett hopp för en annars brickad box. d v s minst 2500 för att kunna lira igen.

    Som jag ser det så har jag inte mer än en hundring och några timmars jobb att förlora på att testa iaf.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja, eller så lutar man sig lite mot konsumentköplagen och reklamerar sin felaktiga xbox så att man får en ny...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Testade detta igår, hade iofs inte 3 röda lampor men lutade ändå mot GPU fel då den hängde sig i spel efter ett par sekunder.
    Felet uppstod sakta men säkert, uppstod alltmer för varje dag som gick och till slut fungerade inga spel alls, inte ens inbyggda arcade spelen medans allt annat i dashboarden fungerade.
    Men testade denna fix igår och det slutade med 3 röda lampor samt att fläktarna inte gick igång och ingen bild, går ju som inte att återställa den längre heller
    Testat skruva åt det lite mer men hjälpte inte, för hårt och du knäcker coren eller moderkortet.
    Och glöm inte brickorna om ni testar, moderkortet viker sig ganska mycket och det slutar med att komponenter tar i heatsinken eller att moderkortet knäcks

    Nån som vill köpa en flashad Hitachi 47D ? :P
    Näe fan, blir flashat med garanti nästa gång, iofs kostar de 700kr mer än en icke-flashad från giganten, tufft val...

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2002
    Från
    sverige
    Inlägg
    41
    Respekt
    22
    Nope,men har bjudit på en defekt 360 med 3 röda lampor felet.
    Men är osäker på om det var så smart..Har EL/data utbildning och har skruvat mkt med datorer..vilket av ovanstående metoder är lättast och det fungerar bra?..
    Om jag vinner auktionen och inte får till 360'it, hur mkt tar ni på PSXCARE för att fixa den?

    Edit: Föressten, kan någon ge mig en bra sida för alla skruvar,muttrar och brickor man behöver..Helst svensk sida.
    Last edited by cornan; 2007-06-13 at 12:09.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Jag köpte de muttrar och skruvar som behövs på clas i sjön. Om du har en dremmel och har grejat lite med datorer så borde det inte vara några problem för dig att följa rbjtech:s tutorial. Sen om det funkar eller inte det vet man ju aldrig riktigt. Men det har ju funkat för rätt många iaf.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    jiihhaaa! min konsoll lever! jag gjorde RBJTechs xclamp mod och till slut så gick den igång. Spelade FM2 i 3.5 timmar utan en frysning eller hackning.

    Men detta är ju sålkart en metod som enbart ska användas om man inte har ngn chans att utnyttja garanti eller lliknande.

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    118
    Respekt
    18
    Finns en annan lösning som funerar lite halvt som halvt tydligen:

    Nämnligen att linda in hela 360n i våta handdukar och ha konsolen på i 15-60 min. Detta ska tydligen ha fungerat för vissa, inte för andra.

    OBS! Jag har också hört att det ska vara riskabelt att göra detta, att andra komponenter i konsolen kan ta skada av det.

    Här finns en demostreringsvideo iaf: http://www.youtube.com/watch?v=CXU9AGLztR0

    Detta brukar oftast bara fungera tillfälligt, men det kan vara värt ett försök innan man ger sig på att skruva i maskinen.

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Våta handdukar?
    Eh.... el + vatten brukar inte vara en speciellt bright kombo.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    118
    Respekt
    18
    Här är en till video: http://www.youtube.com/watch?v=hjjinHmEoss

    Står mycket om detta på internet faktiskt, här t.ex: http://www.destructoid.com/cure-your...s--31507.phtml

    http://lazyside.wordpress.com/2007/0...y-lucky-towel/

    Finns mer bara man söker...

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Jo jag har läst om handdukstricket tidigare, å kollade nu även på dina länkar - men du skriver ju "linda in hela 360n i våta handdukar och ha konsolen på i 15-60 min.". Vart har du fått det ifrån?
    Vatten + el är livsfarligt!
    Alla handdukar i de videos och beskrivningar jag har sett är torra. Poängen med dem är att täppa till luftflödet i 360 så den överhettas och på så sätt "fixar" vissa dåliga lödningar.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    De två som har en lösning på Xclamp problemet rekommenderar inte i något fall en överhettning av konsollen. Risken är mycket stor att man eldar upp ngn kritisk komponent.

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    118
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    Jo jag har läst om handdukstricket tidigare, å kollade nu även på dina länkar - men du skriver ju "linda in hela 360n i våta handdukar och ha konsolen på i 15-60 min.". Vart har du fått det ifrån?
    Vatten + el är livsfarligt!
    Alla handdukar i de videos och beskrivningar jag har sett är torra. Poängen med dem är att täppa till luftflödet i 360 så den överhettas och på så sätt "fixar" vissa dåliga lödningar.
    Jag gjorde bara en ren översättning, eftersom att tricket heter "WET TOWEL FIX".

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Heter det? "Towel-trick" har jag sett på de flesta ställen....
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Det jag har läst runt om på olika forum är att toweltricket inte alls rekommenderas förrän tidigast när man har testat alla olika configs på xclamp modden. Och då är det dessutom så att du inte ska rosta hela boxen, det räcker med att stänga av fläktarna och köra låddan utan skal 5-10 min för att "löda" om de delar som oftast skapar 3rod.

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    271
    Respekt
    21
    5-10min så steker du hela skiten garanterat.

    det står på guiden max 2min. inte mer.
    Jag utförde xclamp (RBJTech) fixen och den xboxen funkar perfekt, enkelt att fixa med de rätta verktygen.
    Boxen var en 2005'a med Samsung MS25.
    Började med 3 röda ett par dagar tills den slutgiltigt la av helt och gav 3 röda konstant.
    Köpte alla skruvar och dylikt på B**haus. Gick på mindre än 100kr.

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    ok Topo Tack för rättningen, jag vill ju inte bli ansvarig för massa rasade låddor.

    Annars är vårt scenario nästan exakt likadant verkar det som. köpte min låda till launch och fick samma symptom

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    96
    Respekt
    21
    Bytt x-clambs på 5 boxar och alla fungerar.. dock får man ofta kolla en del lödningar under gpun och cpun eftersom i de tidiga boxarna så var de lite kassa.
    Överhetta boxen gör just att dessa lödningar "gosar" till sig och får bättre ledningsförmåga, men ofta fungerar det bara ett tag.
    PS3 US version, XBOX 360 /Hitachi drive, och alla nintendo konsoller

  22. #22
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    19
    Nu lever min låda igen efter att ha gjort x-clampfixen.

    Men jag har även fått nytt liv i den förr efter hot gunfixen.

    Nu blir det upp till bevis och se hur länge den håller sig denna gången.

    En crash till och det blir att köpa ny box.

  23. #23

    Japp jag har lagat min XBOX360 med hjälp av

    http://copronymous.com/wp-content/up...-the-3rlod.pdf

    XBOXen fungerar kanon och går svalare än tidigare.
    denna fix rekomenderar jag !

  24. #24
    Registrerade
    Jan 2006
    Från
    Norrköping
    Inlägg
    140
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av The Game Visa Inlägg
    Japp jag har lagat min XBOX360 med hjälp av

    http://copronymous.com/wp-content/up...-the-3rlod.pdf

    XBOXen fungerar kanon och går svalare än tidigare.
    denna fix rekomenderar jag !
    Vart fick du tag på arctic silver?

  25. #25
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    43
    Respekt
    18
    På avs********om står det att det är c:a 500 pers som testa x-clamp och för 92% har det fungerat.

    Hansi: är detta något ni kan tänka er göra för en billig penning, på vinst och förlust för kunde så att säga? Det borde ju vara en smalsak för den som har lite rutin att byta ut fästet till kylflänsen, och ni som har lite rutin på det här med lödningar borde väl också kunna se över och fixa dem med mer precision än bara genrellt överhettning som många kör.

    Om man dessutom kunde byta ut kylflänsen mot någt bättre hade det ju varit klockrent.

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Billig penning och billig penning, lär ju bli runt 700-1000:- i arbetskostnad att sitta och pilla med det där.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #27
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Finns det något nr man ska ringa på MS förutom det på MS LIVE, där han man ju världens sämsta service. Nån Asiatiska rabblar i rekordfart nån sorts thaimeny man hör inte vad hon säger, (det är nog därför hon sitter där).
    Ska man hålla support får man ju hålla sig med personal som KAN svenska iaf.
    Jag är INTE svensk men där reagerar t.o.m det är ju skandallöst dåligt, sen får man sitta där i 4 tim utan att komma fram till nån
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  28. #28
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Fixen fungerade även fint för mig efter först frysningar i spel (även från hdd) tills den fruktade röda ringen dök upp nästa dag..
    0102 tror ja errorkoden blev, enligt xbox-scene så är de mest troligt GPU'n..
    Körde på M5 10mm sexkantsskruv från classe o (11-1315-510) det visade sig ha för stor "hatt" så borrade upp chassit så de fick plats.. brickorna va också M5 (1mm), två på baksidan och en fjäderbricka närmast GPU/CPU kylaren samt en vanlig M5 bricka närmast moderkortet..

    Hittade ett fint tumavtryck på CPU kylaren precis där den går emot chippet... så nån me flottiga fingrar i xboxfabriken monterade den antagligen..

    tog bort allt gammal kylpasta (eller om de va tuggummi) och ersatte me Arctic Silver 3 som ja hade liggandes..

    startade på första försöket, behövdes ingen "uppvärming".. så antagligen är det orginalfästet till kylarna som pressar på moderkortet och får gpu/cpu att glappa när det är väldigt varmt..

  29. #29
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av s-p-d Visa Inlägg
    Fixen fungerade även fint för mig efter först frysningar i spel (även från hdd) tills den fruktade röda ringen dök upp nästa dag..
    0102 tror ja errorkoden blev, enligt xbox-scene så är de mest troligt GPU'n..
    Körde på M5 10mm sexkantsskruv från classe o (11-1315-510) det visade sig ha för stor "hatt" så borrade upp chassit så de fick plats.. brickorna va också M5 (1mm), två på baksidan och en fjäderbricka närmast GPU/CPU kylaren samt en vanlig M5 bricka närmast moderkortet..

    Hittade ett fint tumavtryck på CPU kylaren precis där den går emot chippet... så nån me flottiga fingrar i xboxfabriken monterade den antagligen..

    tog bort allt gammal kylpasta (eller om de va tuggummi) och ersatte me Arctic Silver 3 som ja hade liggandes..

    startade på första försöket, behövdes ingen "uppvärming".. så antagligen är det orginalfästet till kylarna som pressar på moderkortet och får gpu/cpu att glappa när det är väldigt varmt..
    Vilka verktyg använde du? Försöker få den här metoden att fungera och har köpt M5 maskin skruvar 15mm samt M5 1mm metallbrickor (hittar inte fiber/nylon i närheten och orkar inte beställa från Elfa) men har inte verktygen för att ta bort originalbultarna från kylflänsarna... vad kostar verktyget?

    Löder militärutrustning på jobbet och har inte ens verktygen där att låna .
    Sedan undrar jag om du/någon kommer ihåg om det var "sneda" komponenter där GPU:n satt? Dom 25-30st små kondningarna...? Tog med dom till jobbet och kikade och lödningarna såg fina ut dock undrar jag om dom verkligen skall sitta snett eller om dom hoppat lös på något sätt...

    Och tänkte bara höra så jag inte gör något dumt...

    1. Borra i chassit med 5mm borr.
    2. Torka bort gammal kylpasta och sätta på nytt.
    3. Trycka i M5 15mm skruvar genom chassit och skruva i GPUN och CPUNs kylflens?


    Sedan blev jag lite irriterad också, ni med?, på hur lödningar och arbetet rent generellt såg ut på mitt morderkort.... skojar nog inte om jag säger att det låg 20Cl torkat fluss på baksidan som ej var borttvättat.... 10-15st komponenter som var markerade, troligen bytta vid produktion, samt en trasig kondensator som jag bytte.

    Blev mörkrädd, vi skulle skrotat sådana kort på jobbet och sparkat killen som inte tvättar bort fluss .

  30. #30
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    18
    Men det är ju en bra grej att göra om man itne får sin garanti. annars så skickar man ju in den.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Frysning och röda "lampor"
    By BuBBa123 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 44
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 20:49
  2. 3 röda lampor
    By swifter in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 20:34
  3. Xeno ps fix?
    By Mrgrinder in forum Xeno PS
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 21:00
  4. Tray Fix?
    By Ramses in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 10:10
  5. Tre Röda Lampor
    By ChrisSnyder in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-25, 20:55

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •