Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: DVDn har slutat läsa skivor

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    DVDn har slutat läsa skivor

    Hej!

    Köpte mitt 360 för 1 månade sedan ungefär, flashade den själv (en Hitachi 0078) och allt fungerade perfekt fram till igår då den slutade läsa skivor helt. Nu när jag sätter in skivor så ljuder 3 signaler och sen står det Unreadable Disc i "dashboard" menyn. Någon som vet vad man ska göra för att få igång läsare?

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    hade samma problem med en box

    är du säker på att skvian börjar spinna upp när du sätter i den?
    låter den normalt om den gör det?

    min lät väldigt konstigt
    så så jag öppnade upp min dvd. å insäg att det sitter en magnet som ska som låsa (centrera) plasten som skivan sätt fast mot eller hur man ska förklara.
    den magneten hade hade låsnat från fästet som den ska sitta i.. så jag gick lös med lite snabblim å sen så funkade den prima..

    kan försöka förklara bättre sen. om det nu är det problemet du har..

    /Robban

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    shysst för svaret, ska skruva upp och kika.. Tror inte skivan spinner igång något alls för det kommer ju som jag skrev 2-3 läten sen står det unreadable disc i "dashboard" menyn.. men ska testa och skruva upp.. Vart hittar jag magneten isåfall ? : P

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Vågar man verkligen skruva upp en dvd läsare så där?

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    inga problem

    Det är inga problem att ta lös skalet från dvdn.. om den ändå är trasig så kan det ju inte bli sämmre..
    men du ska ju inte pilla på lasern å bryta för mycket på dreven å så..

    men till problemet, så fort du tar bort skalet från dvdn så ser du där skivan ska ligga är som en svart plast centrering å i mitten av så sitter det en magnet.(den ska sitta fast in åka upp) i mitt fall så satt den kvar på metal chassit som man tar bort,,

    men prova ta en järn bit som magneten fastnar mot. å lägg den på magneten, så ser du om den följer med upp när du lufter lös magneten från den där svarta centreings saken..

    ska ta ner min dvdn på fredag då kan jag öppna upp den å fixa lite bilder, om du inte förstår vad jag skriver.,

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Prova först med vanliga cd-skivor (musik) och tex dvd-film/orginal spel, fungerar inte något av dom så kan det va mekaniskt fel (och läge att skruva isär)..
    Fungerar tex cd så är det möjligen lasern som är trasig eller kan behöva justreras.

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag tror jag förstr vad du menar och jag tror det är det problemet jag har också men är inte säker. Skulle vara riktigt schysst om du kunde läga upp lite pics så man kan kika om det är lika problem, får hoppa satt det är det iaf

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Skruvade upp nyss och limmade som du skrev, fungerade perfekt tack för hjälpen! men lägg upp bilderna ändå ifall någon annan får samma problem

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    det är ju tur att man kan göra någon gald iaf :)

    nice att det löste sig för dig oxå..
    /Robban

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    271
    Respekt
    21
    Min 360 började flippa igår, utan anledning, verkade vara samma problem som detta.
    Tesate att limma ihop, låter den torka nu, använde karlsons lim, hade inte super lim. Tips!: tryck ner magneten hårt när du limmar fast den, samtidigt som du tar emot på undersidan.









    Rapporterar om det fixade sig eller inte.

    EDIT1: Funkade tack för guiden, och hoppas ni får användning av bilderna.
    EDIT2: samma fel igen, disc unreadable och konstiga ljud. Kanske måste använda starkare lim, öppnar imorgon igen och kollar.
    EDIT3: öppnade maskinen igen och tryckte ner magneten ännu mer, funkar perfekt nu, men hur länge till? =)
    Last edited by tOPO; 2007-07-09 at 17:21.

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    hätlg där kom guden som jag innte hunnit skriva..

    men inte ska man använde sådan skit lim..
    men sen så kan du ha råkat vända magneten fel väg..
    om jag inte mins fel så ska magnet sidan vara uppåt men nu var det dock ett tag sen jag fixade min..

    jag tog bara lite snabb lim. å sen la jag bara dit magneten höll lät i kanske 3 sek sen var det klar å den har funkat nu i några månader utan nå problem..

    tack för att du gjorde en bra guide.

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    271
    Respekt
    21
    jag hade bara det =/
    hittade denna guide kl 22 typ, ville göra det på en gång :P
    Öppnade för övrigt driven igen, och tryckte ner magneten ännu mer nu, funkar perfekt nu, fast det är väl en tidsfråga innan den lossnar igen, då blir det superlim av något slag

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    :)

    det kan ju funka ändå

    jag använde super attack eller hur det nu stavas är det en 0078 du hade?

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    271
    Respekt
    21
    nä det var en 0059DJ ^^

  15. #15
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Min sade upp 5dagar efter flash,kunde inte läsa något,varken musik,dvd eller orginalspel,så jag tog isär min samsung 28-läsare o satte ihop den igen så funkade det,men hade inte det här problemet innan jag hade flashat den,körde ett år "orginal" utan några som helst problem,kan det ha något o göra med firmware´n?Eller är det bara tidens gång?Vem vet....

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    271
    Respekt
    21
    firmware är endast mjukvaru modifiering, det är högst troligt att din läsares tid var kommen, eller av någon förklarlig anledning att något på insidan kajkade eller lossnade, i vilket fall som ehlst så fixade du den

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tänkte bara om firmware´n typ ändrade laserns sätt att läsa,för det står ju att nya iXtreme gör att den stödjer fler fabrikat på skivor,och det borde väl ha något o göra med att Firmware´n styr hårdvaran(lasern).Eller är jag helt ute o snurrar?

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    271
    Respekt
    21
    tror inte de pillar i firmwaren på det sättet, enda de gör är att möjliggöra läsning av backuper.

    Sedan är det kvalitén på på skivorna som bestämmer om driven läser eller inte.
    Därför vill man alltid ha Verbatim.

Liknande diskussioner

  1. Problem - Vägrar läsa dvdn
    By Fl45h in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 22
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 20:16
  2. DVDn slutat läsa Filmer
    By HackerFarfar in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-01, 20:37
  3. KAN INTE LÄSA SKIVOR!!!
    By Jonas_f81 in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-04-08, 10:17
  4. KAN INTE LÄSA SKIVOR!!!
    By Jonas_f81 in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-04-06, 21:26
  5. Problem att läsa DVD skivor.
    By Nesqi in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2001-05-03, 15:35

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •