Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: chippet har slutat att fungera

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Exclamation chippet har slutat att fungera

    Jag har en xbox med ett DUO-X2 chip tror jag..
    det står iaf X2 på chippet.. (Jag ska kolla upp det bättre)..

    Men till mitt problem. Jag köpte en begagnad xbox för 1,5 år sen som var chippad. allt har funkat jätte bra till för någon vecka sen. Då den till min stora förvåning vägrade starta chippet. den bootar rakt in i MSdash. dioden på chippet lyser inte heller. Noteras bör att jag inte vart isär med xboxen någon gång. och att den sått still under tv'n som vanligt.

    Googlade lite på problemet och fann att det var svårt att hitta någon bar lösning på problemet. så jag tog isär xboxen och vickade lite på sladdarna efter att jag funnit två möjliga lösningar på problemet. 1: det kan vara sladden som sitter på D0 som är glapp. eller 2: nåt batteri som är slut.

    Sladden som gick till D0 såg ut att sitta lite dåligt så jag vickade lite på den och fick igång chippet en gång. skuvade ihop den och sen funkade det inte igen. upprepade detta typ 3 ggr. till jag till slut köpte en lödpenna och lödde om D0 sladden. fick igång chippet och lät boxen stå igång. bootade den idag och nu startar inte chippet igen..

    Vad ska jag ta mig till? Tips någon?


    EDIT: när jag har lådan öppen och ändrar plats på switchen och bootar så blinkar bara lampan och fläkten går igång i omgångar.. men inget mer.. sen när jag flyttar tillbaka switchen så funkar chippet oftast bättre
    Last edited by RoggAj; 2007-06-18 at 20:21.

  2. #2
    dragonslayer Guest
    något batteri finns inte i xboxen ... inte på Duo-X2 heller

    Om chippet inte blinkar rött så är det nog inte bara D0 som hade otillräcklig kontakt..

    Det är inte säkert att BIOSEN i den andra banken är kompatibel med din xbox

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    hmm.. okej.. märkligt det här..
    Jag får kolla upp det eftermidsommar genom att öppna och kolla lite eller flasha om bioset kanske.

    Jag återkommer med xbox version sen så kanske jag kan få tips om vilket bios jag ska välja(om det är möjligt på det här forumet).

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    20
    Tips om vilket bios du skall ha finns redan på forumet, så det är bara att söka. Men om inte chippet blinkar rött så är det inte igång och då kan du heller inte flasha.
    Hoppas du hittar felet!!

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hej igen!

    Nu har jag flyttat. så nu ska jag försöka ta tag i xboxen igen!

    Att löda om D0 hade inte så mycket mer framgång änn något annat jag gjort. trodde jag....

    Nu är läget så att datorn startar utan chippet aktivt.

    och innan jag plockade isär xboxen helt så lyfte jag endast av locket och petade över den lilla knappen på chippet och startade och stängde av. sen petade jag tillbaka knappen och då STARTAR chippet! hur märkligt är inte det?

    Kanske är något med BIOS endå.. mystiken tätnar..

    ska se om jag får igång skiten med chippet så jag kan flasha det.

    Rapporterar mer senare..

  6. #6
    dragonslayer Guest
    Du beskriver att xboxen gör en FRAG (Flashing Red And Green) när du byter BIOS bank... Detta tyder på att D0 är OK eftersom chippet ju faktiskt kan disabla original BIOS..

    på äldre xboxar 2004-03-23 och tidigare så kan man lyfta av chippet och trycka försiktigt på pinnarna i Pinheadern för att se om det är någon som lossnar lätt...

    på v1.6 så är där en LPC rebuild på undersidan av moderkortet där det oxo kan vara något galet..

Liknande diskussioner

  1. Dell>Xbox Projekt
    By -Rosen- in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 20:05
  2. ALLTING har slutat fungera.
    By arabicsuperhero in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-08-07, 12:32
  3. Laserproblem, laserkalibrering (Endast SCPH-1002)
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-03-09, 15:01
  4. Installationsanvisning Multi-X 4-in-one version 10.0
    By Hansi in forum Installationsanvisningar
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-05-30, 14:51
  5. 3.1 Installation av Evolution-X BETA 1.8.458
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 21:49

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •