Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: Hjälp en Noob =P

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Hjälp en Noob =P

    Tja
    Jag är skapligt noob ang. detta med chipning utav Wii och jag köpte mitt eget Wii idag
    Så meningen med hela denna tråden är att jag tänkte att alla som kan något kan upplysa mitt mörker.
    Något som jag bla. undrat över är vad en "Homebrew" är för något och vad den är bra för, samt även vad man får ut för fördelar utav att chipa sitt Wii? Ex. kan man då spela DVD Filmer osv. (Har förstått att man med ett chippat Wii kan spela nerladdade och brännda spel)

    Ha det gött
    / Mathias
    Last edited by bobbokrull; 2007-07-01 at 01:55.

  2. #2
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av bobbokrull Visa Inlägg
    Tja
    Jag är skapligt noob ang. detta med chipning utav Wii och jag köpte mitt eget Wii idag
    Så meningen med hela denna tråden är att jag tänkte att alla som kan något kan upplysa mitt mörker.
    Något som jag bla. undrat över är vad en "Homebrew" är för något och vad den är bra för, samt även vad man får ut för fördelar utav att chipa sitt Wii? Ex. kan man då spela DVD Filmer osv. (Har förstått att man med ett chippat Wii kan spela nerladdade och brännda spel)
    Med en chippad Wii kan du köra homebrew (verktyg, videospelare och andra applikationer, och hemgjorda spel), brända kopior, och i vissa fall och med viss försiktighet även importerade spel (och brända kopior av releaser från andra regioner). Den homebrew som finns är än så länge mest GameCube-program, för övrigt.

    Chippet sitter normalt (alltid?) monterade på själva DVD-läsaren och inte i CPU-delen av maskinen, och eftersom Wii inte innehåller någon mjukvara för att spela DVD-filmer så kan chippet inte hjälpa till med sånt. Däremot är den rätt bra på att spela XviD-filmer och liknande om du använder t ex MFE Media Player.

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Aha men en homebrew är alltså i stort sett ett eget programerat program eller spel som man bränner på skiva och stoppar in o Wii´et?
    Det funkar inte som på Xbox 1 att man kan lägga in program på HDD´n?
    har jag fått det rätt då?

    BTW så har jag även lite problem med att få igång internet på mitt Wii Jag har gett den en SSID men det vill inte funka ändå, fast här hemma har vi ett stängt nätverk, ska man öppna upp det helt och hållet för att det ska funka?
    Last edited by bobbokrull; 2007-07-01 at 14:15.

  4. #4
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av bobbokrull Visa Inlägg
    Aha men en homebrew är alltså i stort sett ett eget programerat program eller spel som man bränner på skiva och stoppar in o Wii´et?
    Det funkar inte som på Xbox 1 att man kan lägga in program på HDD´n?
    har jag fått det rätt då?
    Jäpp, det stämmer bra.

    Citat Original inlägg av bobbokrull Visa Inlägg
    BTW så har jag även lite problem med att få igång internet på mitt Wii Jag har gett den en SSID men det vill inte funka ändå, fast här hemma har vi ett stängt nätverk, ska man öppna upp det helt och hållet för att det ska funka?
    Wii kan hantera även WPA så det skall normalt inte vara nåt problem. Däremot kanske ni har MAC-filter eller liknande igång? Kolla igenom konfigurationen på routern noga.

    Vad får du för felsymptom?

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av khim Visa Inlägg
    Jäpp, det stämmer bra.



    Wii kan hantera även WPA så det skall normalt inte vara nåt problem. Däremot kanske ni har MAC-filter eller liknande igång? Kolla igenom konfigurationen på routern noga.

    Vad får du för felsymptom?
    Hehe jag såg först nu att man kan gå åt höger för att ställa in Security och nyckel

    Men nu fick jag det att funka.

    Och sen ang. chippning... vilket skall man skaffa sig då? verkar ju finnas en massa olika.

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av bobbokrull Visa Inlägg
    Hehe jag såg först nu att man kan gå åt höger för att ställa in Security och nyckel

    Men nu fick jag det att funka.

    Och sen ang. chippning... vilket skall man skaffa sig då? verkar ju finnas en massa olika.
    det här med "vilket chip man ska använda" har svällt upp till värsta debatten... det finns flera olika men så vitt jag kan se så fungerar alla precis lika bra. open source varianterna är positiva på det sättet att det släpps uppdateringar (firmwares) med jämna mellanrum så att det blir bättre, däremot har jag inte hajat på vilket område det gäller direkt. jag vill bara spela brända spel och det gör jag med hjälp av WiiKey, det fungerar galant. cyclowiz är en annan variant, men i slutändan märker man ingen skillnad framför TVn om jag inte totalt har missat något.

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av bobbokrull Visa Inlägg
    Och sen ang. chippning... vilket skall man skaffa sig då? verkar ju finnas en massa olika.
    Skall du köpa ett kommersiellt chip så rekommenderar jag Wiinja Deluxe. Det är det enda chip som jag helt säkert vet har en fungerande Gamecube audiofix (har betydelse för en del Gamecube spel). WiiKey är det enda kommersiella chip som jag säkert vet INTE har en fungerande audiofix. De har heller inte släppt någon uppdatering trots att den utlovades för länge sedan så jag rekommenderar att du undviker det chippet (populärast != bäst).

    Personligen använder jag yaosm och det fungerar utmärkt. Det saknar dock Gamecube audiofix vilket gör att man får patcha vissa Gamecube spel innan man bränner dem. yaosm är har en öppen, fri och hyffsat väldokumenterad källkod vilket gör att du på inget vis "köper grisen i säcken". PsxCare säljer och installerar yaosm chip. Alternativt kan man bygga sin egen PIC programmerare och köpa tomma PIC chip och göra allt själv. Beror väl helt på hur hemma man känner sig med elektronik och lödning. Lödpunkterna är mycket mindre i verkligheten än man tror.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Ok nu har jag fått lite mer inblick i det hela, men jag skulle kunna sammanfatta det hela med att jag vill kunna köra brännda Wii spel och orginal GC spel. funkar WiiKey bra då eller?

    / Mathias Nyrén

  9. #9
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    gå till psxcare i stockholm och lämna in den

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av bobbokrull Visa Inlägg
    Ok nu har jag fått lite mer inblick i det hela, men jag skulle kunna sammanfatta det hela med att jag vill kunna köra brännda Wii spel och orginal GC spel. funkar WiiKey bra då eller?

    / Mathias Nyrén
    Jag har inte testat själv men en del påstår att WiiKey även har problem med GC original spel som har audiostreaming. Ett problem som så vitt jag vet inget annat chip lider.

    Det finns egentligen inga fördelar med WiiKey jämfört med andra chip, snarare tvärt om.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  11. #11
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av bell Visa Inlägg
    Jag har inte testat själv men en del påstår att WiiKey även har problem med GC original spel som har audiostreaming. Ett problem som så vitt jag vet inget annat chip lider.

    Det finns egentligen inga fördelar med WiiKey jämfört med andra chip, snarare tvärt om.
    Jag har Wiikey, och jag är böjd att hålla med. Jag kan inte köra Waverace Bluestorm - åtminstone inte mer än något lopp åt gången innan det brakar ihop. Irriterande att Wiikey 1.3 inte verkar komma ut.

    Just nu känner jag för att prova Wiinja Deluxe ett tag istället. Jag skall överväga att dra ut kablar från lödpunkterna och göra det hela modulärt istället.

    Här är en bra korsreferenstabell.

Liknande diskussioner

  1. Frysning och röda "lampor"
    By BuBBa123 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 44
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 20:49
  2. Problem med olika bios och ny HDD
    By goure^ in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 18:00
  3. Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 21:59
  4. knepigt fel, först stabilt grönt sen 2ggr grönt sen rött/grönt
    By kallejalle in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-04-16, 04:51
  5. PSX och multi-x problem
    By TB_NoRatZ in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-13, 17:42

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •