Visa Omröstnings-resultat: GPS till din PSP

Voters
30. Du får inte rösta på denna omröstning
  • Ja det är ju Störtbra att ha i Bilen!

22 73.33%
  • Varför då ? Finns ju karta och Kompass!

8 26.67%
Sida 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Visar resultat 31 till 60 av 82

Diskussion: PSP G.P.S modulen (PSP-290)

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    EXTRA EXTRA READ ALL ABOUT IT!

Fartkamera varning för PSP i Sverige

En glad nyhet är att jag fått en ägare av en sida som delar ut gratis Fartkamera POI (Fartkameradatabaser för GPS enheter.) fått ihop en Testfil så alla som har en GPS till sin PSP kan använda dessa som Fartkamera varnare

Mer information kommer när jag åkt förbi tre fartkameror med mina egna kartor i Sthlmsområdet

Efter testen släpper jag filerna i Guiderna
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Framsteg:

Test OK
    Den markerar som på bilden när jag närmar mig en kamera, nu till att få den att spela upp en .mp3 ljudfil så jag hör dem närma sig
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Och hur svårt är det att missa de där jättestora jättefula skyltarna som står vid vägkanten och i god tid varnar för att det kommer en sträcka med en massa kameror?

Jag har aldrig förstått meningen med gps kameravarning i sverige...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Och hur svårt är det att missa de där jättestora jättefula skyltarna som står vid vägkanten och i god tid varnar för att det kommer en sträcka med en massa kameror?

Jag har aldrig förstått meningen med gps kameravarning i sverige...
    O jag har inte förstått vitsen med fartkameror eller vägtullar *skratt*

De jättestora "2 meter breda * 3 meter höga" används bara under en period för att informara att tester pågår, sen byts de ut mot 60*60 Cm skyltar som man kan missa om man inte åkt den vägen innan o sen inte är uppmärksam

*Telefonen ringer, någon spiller något eller liknande

Det enda jag inte förstår är de firmor som tar betalt för dessa filer då det finns gott om gratis databaser med info om det
    Tänk själv att lägga en 1.500 kr på en dosa som är slimmad o varnar o visar aktuell hastighet med inbyggd GSP enhet men inte är nyttig till annat än att via ett ett års abonnemang man får med i början kunna ladda ned nya platser o sen efter ett år behöva betala 500 kr eller så för att få nya uppdateringar.

Frihet i en liten ask är gratis filer och just nu extra skojjigt till PSP med GPS enheten 290 eller annan extern då det är så pass "Omständigt" att planera en rutt o sen generera om en karta för PSP

Personligen tycker jag då att bara lägga in lite filer som innehåller info om fartkameror, laserkontrollplatser o vägtullar känns okej
    Sen får vi se då GPS programmen för PSP blir mer lätta att hanskas med
    / Pendragon

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    0

Question Fråga

Hej.

Jag undrar om det går att köra GPS modulen från sony och programvaran som finns med på den här sidan med den nya PSP SLIM och den senaste moddade firmwaren??

Hur har ni löst det med hållare för bilen??
    Finns det nåt som passar till nya PSP Slim??

//Stefan

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av stbi00 Visa Inlägg
    Hej.

Jag undrar om det går att köra GPS modulen från sony och programvaran som finns med på den här sidan med den nya PSP SLIM och den senaste moddade firmwaren??

Hur har ni löst det med hållare för bilen??
    Finns det nåt som passar till nya PSP Slim??

//Stefan
    Självklart går det bra att använda PSP-290 på en Slim med MapThis v0.5+

Hållare i bilen går att ta ett universalfäste för fläkt eller sugpropp, ta med din PSP o prova i butiken du tittar på fästen i
    / Pendragon

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    Hej Blev tokigt intresserad av Gps:en till PSP:n
    har en fråga dock angående firmware, du skriver att
    man måste ha Custom Firmware 3.52 M33-2.
    jag har hittat en som heter Custom Firmware 3.52 M33 alltså
    skillnaden är ju -2 vad innebär det ?

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Bugz Visa Inlägg
    Hej Blev tokigt intresserad av Gps:en till PSP:n
    har en fråga dock angående firmware, du skriver att
    man måste ha Custom Firmware 3.52 M33-2.
    jag har hittat en som heter Custom Firmware 3.52 M33 alltså
    skillnaden är ju -2 vad innebär det ?
    -2 menas att det är 3.52 med patch.
    Altså först lägger du in 3.52.
    Sedan 3.52-1 sedan 3.52-2.
    Läser du detta betyder det att du automatiskt medger att du är dum

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    hmm då behöver jag alltså 2 filer (pather) till utöver
    Custom Firmware 3.52 M33 ??

vad heter dom ?
    lr har jag fattat allt helt fel?

jo jag vet jag e noob men jag hoppas på
    o lära mig

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    Sant.

Lite frågor innan vi fortsätter
    Har du en PSP Slim&Lite?
    Vilket firmware använder du just nu? (Kolla detta genom Settings-> System settings-> System information, om du inte redan vet)

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    Firmware e 3.40
    o det e inte en slim

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    Okej.
    Det är officiell firmware och inte 3.40 oe-a?

(Om det är oe-a behöver du inte läsa detta )
    Om du ska kunna skaffa custom firmware måste du först nergradera.
    Och för det behöver du göra pandora tricket. Men det vet jag inte mycket om så du får nog vänta tills en mer kunnig person kommer och hjälper.

Om det inte är så att man kan använda GPS'en på vanlig firmware förstår.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    tror det var oe-a men inte 100 säker,
    sitter på jobbet nu men skall kolla så fort jag kommer hem

Stod nåt om Kernal 1.50 om man gick in i recoverymenyn

jaha kommit hem nu o det är 3.40 OE-A
    Last edited by Bugz; 2007-11-27 at 16:26.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Se till att ha 3.52 M33-4 i era PSP FAT enheter för att det skall fungera bäst.
    / Pendragon

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    ok nu har jag vågat köra in 3.52 M33 o det
    verkar som om så långt ok med allt men
    var 17 hittar jag -4 filen lr om det nu e patch det kallas ????

Mvh / Bugz

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    -1 är ju den versionen du redan har inne. Resten hittas här.

-2
    -3
    -4

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    tackar för all hjälp, skall se bara om jag kan få in dom
    utan att ställa till nåt

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    då lyckades man med det med

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    då lyckades man med det med
    Grattis
    / Pendragon

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    18
    Inte alltid så lätt för en noob

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Inte alltid så lätt för en noob
    Eller om man är lat
    Tror hansi fått dårdimpen av att flasha mina PSP enheter förut *skratt*
    Jag hade inte tid att leta rätt på alla filer på den tiden själv o sen är det alltid kul att åka på besök till honom så

Två flugor i en smäll
    / Pendragon

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Hi there.

A while ago i promised some scematics of my cable that allows you to hook up a (Holux 230, 231, 236, 240, M1000 and so on to your PSP and use it with MAPTHIS) but i didnt have time to finish them, now i did have some time and i think i got it right ;)

Please doublecheck before soldering, and remeber i warned you. :)
    Im dead tired but here goes :thumbup:

I will make a FAT PSP and a SLIM PSP cable tutorial but i havent recived a Slim Remote so if anyone want to contribute with say two slim remotecables i would appreciate it :thumbup: and make a guide for the Slim ones too ;)

This Guide is for the FAT PSP - The old ones

First off all we start with cutting a Test PCB circuitboard up, just mark up with a pen where you want the lines and cut in each end like this and bend it untill it snaps in two.

Now we just decide how to connect the cables to the PCB and yhis is the layout i went with, this way just to be on tah safe side i cant short + and - :)

After that is settled we solder on some wires, note that the second USB male is Optional just if you want to power up your PSP and GPS so it will charge when driving. And the USB Female can be switched for a Mini-USB Male cable if you want to skip the Charging feature for both PSP + GPS unit.

After the USB cables are soldered to place we solder on the Remote cables as following.

Now its time to solder a Resistor to the PCB just in case the unit sends some extra current, this is a precaution and some people dont use a resistor but better to be safe than sorry and ending up with a broken PSP eeh. :thumbup: Note that the value on the Resistor may vary depending on what cables and the lenght of it, its natural for cables to act as a resistor so feel free to experiment with the values.
    a value of 1K ohm seems to do the trick for most users.

This step is only a extra feature to my cable, it will light up a LED when the cable is powered by and external source and show that it has current running trough, and also show when the cable is able to charge both PSP and GPS unit :)

This Guide is for the SLIM PSP - The new thin ones

NOTE! that im not finished with this guide because i dont have two Slim Remotecables, and as i said before if anyone *Wink wink* would like to donate me two cables i can complete this tut for Slim owners.

First off all we start with cutting a Test PCB circuitboard up, just mark up with a pen where you want the lines and cut in each end like this and bend it untill it snaps in two.

Now we just decide how to connect the cables to the PCB and yhis is the layout i went with, this way just to be on tah safe side i cant short + and - :)

After that is settled we solder on some wires, note that the second USB male is Optional just if you want to power up your PSP and GPS so it will charge when driving. And the USB Female can be switched for a Mini-USB Male cable if you want to skip the Charging feature for both PSP + GPS unit.
    Last edited by Pendragon; 2007-12-07 at 14:02.
    / Pendragon

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Hi there.

A while ago i promised some scematics of my cable but i didnt have time to finish them, now i did have some time and i think i got it right

Please doublecheck before soldering, and remeber i warned you.
    Im dead tired but here goes :thumbup:

I will make a FAT PSP and a SLIM PSP cable tutorial but i havent recived a Slim Remote so if anyone want to contribute with say two slim remotecables i would appreciate it :thumbup: and make a guide for the Slim ones too

http://www.vampire.se/misc/psp/misc/usb_pinouts.jpg
    Jag förstår inte, är detta så man kan koppla en vanlig gps till pspn?
    För gps modulen till psp är väl plug&play? :/

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av Turbis Visa Inlägg
    Jag förstår inte, är detta så man kan koppla en vanlig gps till pspn?
    För gps modulen till psp är väl plug&play? :/
    Precis, en Holux m1000 t.ex eller Holux 240 eller så
    Kanske skall vara lite tydligare
    / Pendragon

Registrerade
    Feb 2005
    Respekt
    0

Fartkameror

Hej Allihopa!

Otroligt fint jobb Pendragon.
    Köpte en psp 290 häromdan och undrar om du fått färdigt biten med fartkameror.
    Undrar oxå vart man lägger custom text filen för svenska menuer.

/Jakeelee'

Som sagt....SNYGGT JOBBAT!!!

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av jakeelee Visa Inlägg
    Hej Allihopa!

Otroligt fint jobb Pendragon.
    Köpte en psp 290 häromdan och undrar om du fått färdigt biten med fartkameror.
    Undrar oxå vart man lägger custom text filen för svenska menuer.

/Jakeelee'

Som sagt....SNYGGT JOBBAT!!!
    Sidan som jag fått ägaren att lägga upp lite fartkamerafiler: http://www.speedcam.tk/
    Ligger den nere kan du kika på min länk: http://www.vampire.se/misc/psp/misc/psp_swe_test.txt

Mer info på engelska hittar du här angående eget språk o svensak språkpaket:
    http://www.dcemu.co.uk/vbulletin/showthread.php?t=70091

GPS på PSP så man matar in en adress man vill åka från till en destination är lite bökigt, men som fartkameravarnare eller laserkontrollplatser / vägtullar är den suverän
    / Pendragon

Registrerade
    Feb 2005
    Respekt
    0

kartor

Hej igen.
    Har nu fått igång min lilla psp 290.
    Undrar bara om det inte finns nån som har lyckats göra nån bra karta som täcker stora delar eller hela sverige, hade varit finfint.
    Är inte riktigt kompis med gmdl ,,

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Hej igen.
    Har nu fått igång min lilla psp 290.
    Undrar bara om det inte finns nån som har lyckats göra nån bra karta som täcker stora delar eller hela sverige, hade varit finfint.
    Är inte riktigt kompis med gmdl ,,
    Updatera ditt windows via Windows update o se till att alla .net följer med eller besök: www.microsoft.com/downloads o dra ned dem manuellt

På DC-Emu forumet länkar jag via min signatur på varje post till lite guider för hur man gör för att få GDML att fungera, det finns nu även nyare versioner av det programmet med, funkar på samma sätt fast bättre
    / Pendragon

Registrerade
    Feb 2005
    Respekt
    0
    Fick ordnat ett par kartor, tack för hjälpen Pendragon.
    Du har möjligtvis inte lust att lägga ut dina svenska custom bilder till menun?
    Sen undrar jag vart du lägger textfilen för fartkamerorna nånstans.
    Har inte fått igång den biten ännu.
    Testar o grejjar som bara den nu, kul liten pryl

Registrerade
    Feb 2008
    Respekt
    0
    Fick ordnat ett par kartor, tack för hjälpen Pendragon.
    Du har möjligtvis inte lust att lägga ut dina svenska custom bilder till menun?
    Sen undrar jag vart du lägger textfilen för fartkamerorna nånstans.

Har inte fått igång den biten ännu.
    Testar o grejjar som bara den nu, kul liten pryl
    Skulle även jag vilja veta.

Reggade mig på sidan då jag tänkt dra iväg ett PM till Pendragon, denna funktion verkar dock saknas.. Nåväl.

Har beställt en GPS jag med som dyker upp på fredag och håller på att förbereda mig redan nu. Har bara några enkla fråga;
    Kör 3.03-OE-A just nu och trodde detta var det bästa alternativet när man vill spela ISO-spel. Detta kanske inte stämmer?
    Det jag undrar är om GPS-en fungerar fint med 3.03:an eller om jag ska byta upp mig? Fungerar ISO-spel lika bra med högre versioner?

Pendragon; Vilken version använder du just nu? Din guide börjar ju bli gammal

Tackar förövrigt innerligt för det arbete du lagt ned. Helt suveränt!

Sida 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande diskussioner

1. Hur man flashar nästan allting på 3.03 OE & 3.10 OE
    By Nicla7 in forum PSP - Playstation Portable
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 17:45
  2. Psp, varför funkar det inte???
    By Omega Weapon in forum PSP - Playstation Portable
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 12:20
  3. Nybörjare till PSP, vad kan man göra?
    By zarenpojken in forum PSP - Playstation Portable
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 15:24

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner