Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 36

Diskussion: Grafikproblem!

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Grafikproblem!

    Jag köpte wii precis när det kom. Jag såg då att det kom upp lodräta gråa linjer på tvn när man spelade... dom kom väldigt sällan så jag brydde mig inte så mycket, jag var rädd att jag skulle få vänta 100år innan jag skulle få ett nytt. (detta var med orginalspel)

    Jag har nu chippat wiit (wiikey) och allt fungerar som det ska med spel och så... men de grå linjerna kvarstår...

    kan jag få några råd...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du skulle ha reklamerat den innan du chippade den. Nu får du leva med felet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Hansi: Du vet inte vad det är som strular när det blir så? Min syster har likadant på sitt wii, men även hon var så smart att hon chippade det innan hon började fundera på garantin.

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Någon som vet ett sätt att upptäcka att man har en defekt Wii med Wii Sports så man hinner reklamera sitt Wii innan chippning?

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    142
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Nord_ Visa Inlägg
    Hansi: Du vet inte vad det är som strular när det blir så? Min syster har likadant på sitt wii, men även hon var så smart att hon chippade det innan hon började fundera på garantin.
    Vad jag har hört så beror det på att grafikchippet tar skada av överhettning, jag har slagit av WiiConnect24 för att hålla nere temperaturen på Wii:et.

    Kollar man i andra forum så är ni inte de första som råkat ut för detta.

    En möjlighet vore kanske att stoppa i en ochippad drive i det trasiga Wii:et och lämna in det för garantireparation? Vet inte om det står specifikt att man inte för öppna Wii:et? Chippningen sitter ju i drive:en och felet sitter på systemkortet.
    Yet Another OpenSource Modchip version 3.0 final - http://wiinewz.com/forums/yaosm/

  6. #6
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av DiMENSiON Visa Inlägg
    Någon som vet ett sätt att upptäcka att man har en defekt Wii med Wii Sports så man hinner reklamera sitt Wii innan chippning?
    Jag tror Zelda TP är bäst för att upptäcka det, tyvärr. För mig syntes det tydligast i träskområdet i TP, där det fanns dimma. I Wii Sports kan jag inte minnas att jag såg något alls.

    När min maskin var som värst syntes det tydligt på den blå himlen i SM64 också, men det lär ju inte hjälpa dig.

    Jag tror inte det handlar om överhettning, för då skulle nog fler maskiner drabbas, och speciellt de som faktiskt blir varma - min blev aldrig speciellt varm. Jag tror det handlar om precis på gränsen underdimensionerade kondensatorer som har kokat sönder, precis som vissa PC-moderkort drabbas av. Men det är bara min teori...

    Jag är rädd att det är rätt kört, dock. Nintendo är antagligen rätt duktiga på att upptäcka om man har öppnat och pillat i maskinen. Det är inte säkert att de går med på att röra den överhuvudtaget isåfall.

    Du skulle ju kunna be någon händig nisse ta en titt på elektrolyterna på "moderkortet", bara ifall att...

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av khim Visa Inlägg
    Jag tror Zelda TP är bäst för att upptäcka det, tyvärr. För mig syntes det tydligast i träskområdet i TP, där det fanns dimma. I Wii Sports kan jag inte minnas att jag såg något alls.

    När min maskin var som värst syntes det tydligt på den blå himlen i SM64 också, men det lär ju inte hjälpa dig.

    Jag tror inte det handlar om överhettning, för då skulle nog fler maskiner drabbas, och speciellt de som faktiskt blir varma - min blev aldrig speciellt varm. Jag tror det handlar om precis på gränsen underdimensionerade kondensatorer som har kokat sönder, precis som vissa PC-moderkort drabbas av. Men det är bara min teori...

    Jag är rädd att det är rätt kört, dock. Nintendo är antagligen rätt duktiga på att upptäcka om man har öppnat och pillat i maskinen. Det är inte säkert att de går med på att röra den överhuvudtaget isåfall.

    Du skulle ju kunna be någon händig nisse ta en titt på elektrolyterna på "moderkortet", bara ifall att...
    OK, vad är SM64?

    Får ta o köpa ett spel som detta problem visar sig på.

  8. #8
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av DiMENSiON Visa Inlägg
    OK, vad är SM64?

    Får ta o köpa ett spel som detta problem visar sig på.
    Super Mario 64. Virtual Console, alltså. Inget man köper om man inte är säker på att konsollen är ok, tyvärr.

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av khim Visa Inlägg
    Super Mario 64. Virtual Console, alltså. Inget man köper om man inte är säker på att konsollen är ok, tyvärr.
    Jag trodde bara att detta visade sig på Wii och inte VC eller GC.

  10. #10
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av DiMENSiON Visa Inlägg
    Jag trodde bara att detta visade sig på Wii och inte VC eller GC.
    För mig visade det sig i Super Mario också, åtminstone mot slutet precis innan jag returnerade den. Men Zelda är en betydligt säkrare indikator.

    Fast det är ju inte *säkert* att du drabbats av samma fel, förstås.

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av khim Visa Inlägg
    För mig visade det sig i Super Mario också, åtminstone mot slutet precis innan jag returnerade den. Men Zelda är en betydligt säkrare indikator.

    Fast det är ju inte *säkert* att du drabbats av samma fel, förstås.
    Hellre lägger jag ut 500:- på ett spel (Mario Strikers) för att vara på den säkra sidan innan jag chippar än att köpa en ny Wii efter att ha chippat.

  12. #12
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av DiMENSiON Visa Inlägg
    Hellre lägger jag ut 500:- på ett spel (Mario Strikers) för att vara på den säkra sidan innan jag chippar än att köpa en ny Wii efter att ha chippat.
    Har du sett någonstans att felet syns tydligt i Mario Strikers? Det beror ju lite på grafiken, som sagt. Om du kan låna Zelda TP av någon är det kanske ett säkrare sätt.

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av khim Visa Inlägg
    Har du sett någonstans att felet syns tydligt i Mario Strikers? Det beror ju lite på grafiken, som sagt. Om du kan låna Zelda TP av någon är det kanske ett säkrare sätt.
    Ja, http://forums.nintendo.com/nintendo/...ssage.id=94401

  14. #14
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av DiMENSiON Visa Inlägg
    Ah. Ser perfekt ut för att se det där felet.

    Det verkar som om dim- och rökeffekter tar fram felet tydligare än det mesta annat.

  15. #15
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    I början av gudfadern blev det extremt mkt ränder när jag testade på syrrans konsoll, så det spelet kan kanske vara bra att testa med.

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    antar att ni har lcd eller plasma tv's hela bunten?

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    antar att ni har lcd eller plasma tv's hela bunten?
    Jag vill inte svara för alla men personligen spelar jag på en plasma-tv.
    Har förresten köpt Mario Strikers och spelat en del. Det verkar som att jag inte lider av detta problem .

  18. #18
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    antar att ni har lcd eller plasma tv's hela bunten?
    Jag har en alldeles vanlig (och alldeles utmärkt) CRT. Det fel jag drabbades av är välkänt för att vara oberoende av upplösning, kablage och TV-typ.

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2007
    Från
    Katrineholm
    Inlägg
    451
    Respekt
    18
    khim: ok. jag trodde först att problemet låg hos vissa lcd och plasma tv's, jag har nämligen en CRT jag med och har aldrig upplevt några grafikproblem med min Wii (ännu).

  20. #20
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av prodge64 Visa Inlägg
    khim: ok. jag trodde först att problemet låg hos vissa lcd och plasma tv's, jag har nämligen en CRT jag med och har aldrig upplevt några grafikproblem med min Wii (ännu).
    Nej, det verkar vara helt individuellt, bara för vissa maskiner.

  21. #21
    Registrerade
    May 2007
    Från
    Karlstad
    Inlägg
    46
    Respekt
    18
    Så... Hur har det gått för er?

    Jag tror att jag har råkat ut för detta problem nu och det kommer ju att störa sönder mig. Tyvärr funkar inte länken ovanför, men det vore grymt om någon hade bilder på ert problem så att jag vet om det är detta jag råkat ut för. För mig så uppstår någon form av "ränder" uppifrån och ned på skärmen. Det är som att det "blöder" igenom grafiken i vissa lägen, men inte alltid, precis som ni beskriver här. Jag har inte haft det här problemet hela tiden, utan det har uppkommit de senaste dagarna.

    Jag har chippat med ett Wiikey och har aldrig kört annat än PAL spel osv. Jag uppdaterar min Wii regelbundet (så fort det finns uppdateringar) och jag har inte haft några som helst problem tidigare.

    Skulle vara perfekt att höra från folk om det finns någon lösning på problemet, om det blir värre med och om man kan göra något för att begränsa det osv.

    /Borka

  22. #22
    Registrerade
    May 2007
    Från
    Karlstad
    Inlägg
    46
    Respekt
    18
    Hittade ett perfekt exempel på hur det ser ut för mig.

    http://www.youtube.com/watch?v=xwT5hasrVf4

  23. #23
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Birkborkasson Visa Inlägg
    Hittade ett perfekt exempel på hur det ser ut för mig.

    http://www.youtube.com/watch?v=xwT5hasrVf4
    Det där känner jag igen precis. Jag tror du lugnt kan räkna med att det bara kommer att bli värre och värre, tyvärr.

    När köpte du din Wii?

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Jag har inte haft problemet, dock hade jag läst om överhettade GPU:s så jag köpte en fläkt som kopplas till usb portarna på baksidan. Kan spela flera timmar i sträck och konsolen är fortfarande sval. Svalare än vad den är i connect24 läget annars. Dock så får man höja ljudet på tvn lite när man spelar.
    Finns bl.a. att köpa på ************** för 99:-

  25. #25
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    18
    Problemet är inte att GPU:n blir överhettad när enheten är på utan att den blir överhettad när den är avstängd pga wi-fi fortfarande är i gång medan den interna fläkten är avstängd. GPU:n tar stryk av värmen. Att sätta dit en extern fläkt hjälper inte om skadan redan är skedd.

    Stäng av WiiConnect24 om du inte spelar dagligen.

  26. #26
    Registrerade
    May 2007
    Från
    Karlstad
    Inlägg
    46
    Respekt
    18
    Det låter ju helt ofantligt dåligt av nintendo i så fall. Jag menar deras Connect24 borde ju testats på mer än en maskin i mer än en timme innan de bestämmer sig för att göra det till en del av Wii upplevelsen. Någon som har en aning om hur omfattande problemet är? Vad jag förstår så ska det finnas en ~30 sidor lång tråd på nintendos forum om detta, problemet är att de för tillfället gör om det samma så det går inte att läsa.

    I alla fall... Frågan är om man kan montera bort chipet och skruva ihop maskinen och göra en fuling, kanske typ säga att man köpt den begagnat och handlat i god tro att den aldrig varit modad och skälla lite om att det inte är ens eget fel. Men det förusätter ju såklart att folk får tillbaka ett nytt/reparerat wii för den här typen av problem. Är det någon som vet hur nintendo ställer sig till det hela, och har de officiellt sagt att det är Connect24 som orsakar problemen?

    /Birkovic

  27. #27
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    132
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Birkborkasson Visa Inlägg
    Det låter ju helt ofantligt dåligt av nintendo i så fall. Jag menar deras Connect24 borde ju testats på mer än en maskin i mer än en timme innan de bestämmer sig för att göra det till en del av Wii upplevelsen. Någon som har en aning om hur omfattande problemet är? Vad jag förstår så ska det finnas en ~30 sidor lång tråd på nintendos forum om detta, problemet är att de för tillfället gör om det samma så det går inte att läsa.

    I alla fall... Frågan är om man kan montera bort chipet och skruva ihop maskinen och göra en fuling, kanske typ säga att man köpt den begagnat och handlat i god tro att den aldrig varit modad och skälla lite om att det inte är ens eget fel. Men det förusätter ju såklart att folk får tillbaka ett nytt/reparerat wii för den här typen av problem. Är det någon som vet hur nintendo ställer sig till det hela, och har de officiellt sagt att det är Connect24 som orsakar problemen?

    /Birkovic
    Nintendo har inte officiellt sagt något, såvitt jag vet. Problemet verkar inte heller vara så omfattande, utan det är snarare det att vi som råkat ut för det hörs ganska tydligt.

    Det hör till saken att det inte alls är givet att problemet orsakas av vare sig överhettning av GPUn eller av WiiConnect24. Jag tror personligen att det beror på att någon eller några avstörningskondensatorer till vissa minneskapslar (inte GPUn - felet ser ut att tyda på att det är enstaka minneskapslar som krånglar) har för låg märkspänning så att de helt enkelt går sönder på vissa exemplar. Det verkar som om en del glatt kör WiiConnect24 kontinuerligt utan problem och för andra går maskinen sönder ganska snabbt.

    När min förra Wii gick sönder diskuterade jag temperaturer med en kompis, som klagade på att hans Wii blev väldigt varm, speciellt när han hade den liggande horisontellt, med en skiva i. Min kändes aldrig speciellt varm, men det var min som gick sönder. Min var också äldre...

    Själv har jag återgått till att ha WiiConnect24 igång under långa perioder igen, för jag har mycket svårt att tro att Nintendo skulle ha missat ett generellt överhettningsproblem. Underdimensionerade kondingar kan de däremot ha missat, eftersom de inte märks annat än på vissa exemplar.
    Last edited by khim; 2007-10-10 at 12:13.

  28. #28
    Registrerade
    May 2007
    Från
    Karlstad
    Inlägg
    46
    Respekt
    18
    Det du säger låter betydligt rimligare och jag ringde också nintendo idag för att kolla vad de hade att säga. Personen på service centret förklarade så klart att det var ett känt problem som berodde på att grafikkortet hade lagt av. Jag konfronterade honom också med frågan om Connect24 och han svarade (givetvis!) att det inte alls hade med det att göra. Istället hade jag haft otur och jag skulle skicka in Wiit med kvitto så skulle de fixa det hela.

    Så nu återstår det bara att se vad som händer om de märker att jag haft det chippat, kan man med säkerhet säga att problemet inte orsakas av själva chippningen? Spelar säkert mindre roll iofs eftersom att de kommer att hävda att garantin är upphävd om jag öppnat maskinen, men det är kanske värt ett försök i alla fall.

  29. #29
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    43
    Respekt
    18
    Det är nog ganska sannolikt en kombination av hög värme och dåliga komponenter som finns i vissa Wii. Låter man Wii stå med connect24 blir de onyttigt varm, och om man då har ett exemplar med dåliga komponenter i kan detta problem uppstå.

    Sannolikt så skulle problemet uppstå någon gång i alla fall förrr eller senare, men det är hursomhelst klokt att försöka undvika connect24 för det gör konsolen varmare än vad som rimligtvis kan vara nyttigt. Det är nog som så att de Wii som har komponenter som inte är bristfälliga klarar av hög temperatur under lång tid i alla fall så därför är det inget "fel" att konsolen blir så varm vid connect24.

    Jag har inte haft just de här problemen men mitt Wii betedde sig lite besynnerligt innan jag gav upp connect24 för gott.

  30. #30
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Det går att få sitt Wii fixat om man fixat bort garantin.
    Det kostar dock lite men inte farligt.
    Ni kan ju hävda att ni köpte Wii't chippat eller vad som helst.
    http://www.nintendo.se/templates/05.asp?sida=746

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. zelda 64 grafikproblem
    By baldrik in forum Emulatorer
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 19:54

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •