Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 39

Diskussion: Nybörjar frågor

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    18

Nybörjar frågor

Jag har precic köpt en psp och funderar på att lämmna in den till psxcare och flasha den, men jag fattar inte hur allt fungerar. jag har använt sökfunktionen men hittar ingen utförlig guide som förklarar hur man gör när man t:ex har laddat ner ett spel och vilken mapp man ska lägga in den i och så.
    Hur man får allt att fungera helt enkelt!

Är tacksam om någon kan ge några svar eller länka till någon guide!!!

En fråga till bara: om man flashar psp`n kan den så råka flasha tillbaka på något sätt sig själv typ via en speluppdatering?

Kan någon rekomendera några bra psp sidor att ladda ner ifrån?(spel)
    Last edited by dvs_dc; 2007-08-06 at 17:27.

Registrerade
    Nov 2006
    Respekt
    0
    Man får hjälp när man lämnar in den....det fick jag!

men man tar en spel fil och droppar den på minneskortet, sen drar man igång psp. Å helt plöstligt kan man spela spelet man droppat :-)
    det är verkligen enkelt!!!!

bra sida.....samma sidor som du hittar musik på, typ!

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av dvs_dc Visa Inlägg
    Kan någon rekomendera några bra psp sidor att ladda ner ifrån?(spel)
    www.dinlokalaspelbutikshemsida.se!

Nej seriöst, vi vill inte ha länkar till torrentsidor som delar massa spel på detta forum, ju mer städat detta forums sköts ju mer folk som får hjälp o råd.
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    www.dinlokalaspelbutikshemsida.se!

Nej seriöst, vi vill inte ha länkar till torrentsidor som delar massa spel på detta forum, ju mer städat detta forums sköts ju mer folk som får hjälp o råd.
    Ok. bra då vet jag det.

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Air1 Visa Inlägg
    Man får hjälp när man lämnar in den....det fick jag!

men man tar en spel fil och droppar den på minneskortet, sen drar man igång psp. Å helt plöstligt kan man spela spelet man droppat :-)
    det är verkligen enkelt!!!!

bra sida.....samma sidor som du hittar musik på, typ!
    1.Så när man har flashat den, är det bara då att dra in spelet som man laddat ner i t:ex iso på minneskortet, och så funkar det?

2.behöver man inget program som gör det säkrare så att man inte råkar uppdatere den via t:ex ett nytt spel?

3.jag har en mp4 video fil. Hur kan jag spela upp den i min psp?
    måste jag formatera minneskortet först eller? (har aldrig gjort det förut)

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    1.Så när man har flashat den, är det bara då att dra in spelet som man laddat ner i t:ex iso på minneskortet, och så funkar det?

2.behöver man inget program som gör det säkrare så att man inte råkar uppdatere den via t:ex ett nytt spel?

3.jag har en mp4 video fil. Hur kan jag spela upp den i min psp?
    måste jag formatera minneskortet först eller? (har aldrig gjort det förut)
    0. Formatera alltid minneskortet efter du uppgraderat med en ny Custom Firmware, resetta inställningarna på din PSP med o gör om alla inställningar från början. Om du inte gör det kan det i värsta fall leda till en brickning.
    Vissa inställningar kan nämligen trigga saker som inte längre finns (Enligt extern källa)

1. När du formaterat om ditt minneskort kommer en katalog som heter ISO dyka upp i roten på minneskortet, lägg .iso + .cso filer där

2. Du låter helt enkelt bli att klicka på "Uppgradera" och om du råkar göra det ger du fasiken att "Verifiera att du verkligen skall uppgradera" att klicka en gång gör "oftast" inget, du får en varning

3. Lägg den i VIDEO mappen i minneskortets root efter du formaterat minneskortet.

Rätt logiskt om man gör som man skall och formaterar minneskortet.
    Mp3 lägger du i MP3 katalogen etc...
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    18
    Tack så mycket för svaren!
    Men jag har inte uppgraderat den med en custom firmvare än.
    jag ska lämmna in den till psxcare så får dom göra det.

Om jag nu medans jag inte har upgraderat pspn med en ny firmvare och
    bara vill kolla på lite film i den tills att jag uppgraderar den, måste jag då ändå
    formatera minneskortet och resetta inställningarna på PSPn, för att kunna kolla på film?

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Tack så mycket för svaren!
    Men jag har inte uppgraderat den med en custom firmvare än.
    jag ska lämmna in den till psxcare så får dom göra det.

Om jag nu medans jag inte har upgraderat pspn med en ny firmvare och
    bara vill kolla på lite film i den tills att jag uppgraderar den, måste jag då ändå
    formatera minneskortet och resetta inställningarna på PSPn, för att kunna kolla på film?
    Nej du läser din manual för hur du skall göra, det är aningen krångligare då filerna måste läggas i rätt kataloger med rätt namn o med rätt kodning... etc. etc.... Ge dig till tåls lite o vänta på din flashade PSP istället

Titta på film på TV är ju lite smidigare
    / Pendragon

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    18
    Ok tack så mycket!

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    18
    behöver man fortfarande sånt som MPHGameloader och UMDemulator?
    vad är det för någonting? jag fattar ingenting!

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    18
    Såhär har jag fattat det:

1.När man har uppgraderat sin psp med custom firmware så ska man formatera om minneskortet, och resetta inställningarnai den.

2.sen för att lägga in spel så skapar man en mapp i MS root som heter iso och där så lägger man in iso filerna och cso filerna.

3. Och sen så kan man spela och så är det inget mer.
    och man behöver inga andra program eller saker för att kunna spela.

det är så som jag har fattat det. Att det som jag skrivit ovan är allt man behöver för att kunna spela nerladdade spel.

Är det rätt eller? eller är det något som saknas?
    VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!!

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Såhär har jag fattat det:

1.När man har uppgraderat sin psp med custom firmware så ska man formatera om minneskortet, och resetta inställningarnai den.

2.sen för att lägga in spel så skapar man en mapp i MS root som heter iso och där så lägger man in iso filerna och cso filerna.

3. Och sen så kan man spela och så är det inget mer.
    och man behöver inga andra program eller saker för att kunna spela.

det är så som jag har fattat det. Att det som jag skrivit ovan är allt man behöver för att kunna spela nerladdade spel.

Är det rätt eller? eller är det något som saknas?
    VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!!
    Stämmer
    / Pendragon

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    18
    jag var och flashade min psp idag på PSXCARE.
    sen la jag in ett spel i iso mappen och när jag skulle starta den så stod det:
    Game could not be started (80020321).

vad ska jag göra?
    jag fattar ingenting!!

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    jag var och flashade min psp idag på PSXCARE.
    sen la jag in ett spel i iso mappen och när jag skulle starta den så stod det:
    Game could not be started (80020321).

vad ska jag göra?
    jag fattar ingenting!!
    Stoppa in ett orginalspel eller demoskiova i UMD läsaren o prova igen.
    Filmer fungerar ikke.
    / Pendragon

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    18
    Ok, det fungerade!
    tack så mycket!
    Men det gick att klicka så att det blev "no UMD" och då behöver man ingen skiva.

Registrerade
    Jul 2007
    Respekt
    18
    Det här med att resetta inställningarna i sin PSP, förutom att ta "Restore Default Settings" i XMB....behöver man även gå in i Recovery menyn och formatera "flash1" ??
    PsTwo SCPH-77004b with Matrix Infinity

XBOX v1.0 with SmartXX OPX SE 2MB

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Ok, det fungerade!
    tack så mycket!
    Men det gick att klicka så att det blev "no UMD" och då behöver man ingen skiva.
    Funkar dock inte för alla spel så ploppa i en Demoskiva eller ett orginalspel du köpt begagnat eller så för att vara 99% på säkra sidan
    / Pendragon

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av pspwner Visa Inlägg
    Det här med att resetta inställningarna i sin PSP, förutom att ta "Restore Default Settings" i XMB....behöver man även gå in i Recovery menyn och formatera "flash1" ??
    Nopp, det skall man inte behöva.
    / Pendragon

Registrerade
    Jul 2007
    Respekt
    18

Lightbulb

Nopp, det skall man inte behöva.
    ok, blev lite fundersam efter att du sa att man "skulle kunna" bricka sin PSP om man inte resettar inställningarna efter en ny flash, annars brukar jag alltid bara ta Restore Default Settings och sen formatera kortet mitt.
    PsTwo SCPH-77004b with Matrix Infinity

XBOX v1.0 with SmartXX OPX SE 2MB

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av pspwner Visa Inlägg
    ok, blev lite fundersam efter att du sa att man "skulle kunna" bricka sin PSP om man inte resettar inställningarna efter en ny flash, annars brukar jag alltid bara ta Restore Default Settings och sen formatera kortet mitt.
    Det har skrivits och rekommenderats att man alltid skall formatera minneskorten man använder om man uppgraderar till en ny Custom, vissa homebrews kan krascha o riktigt förstöra saker har jag läst.
    / Pendragon

Registrerade
    Jul 2007
    Respekt
    18

1. När du formaterat om ditt minneskort kommer en katalog som heter ISO dyka upp i roten på minneskortet, lägg .iso + .cso filer där
    Hr gjort detta. Lagt in en .cso i ISO mappen.. men sen hittar jag inte .CSOn!!??
    Vad har jag missat??

Spelar det ngn roll att jag har ett konverterat PSX spel i game mappen??

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av Jok3r Visa Inlägg
    Hr gjort detta. Lagt in en .cso i ISO mappen.. men sen hittar jag inte .CSOn!!??
    Vad har jag missat??

Spelar det ngn roll att jag har ett konverterat PSX spel i game mappen??
    Man lägger .Iso eller .cso filer av ett PSP spel i ISO katalogen på minneskortet.
    Man slår på sin PSP o bläddrar till fliken spel, och sen går man in på minneskortet o hittar sina spel snyggt o prydligt där.

Det är aningen skillnad mellan konverterade Playstation "Psone" spel och Playstation Portable

I denna sektion på detta forum hittar du en guide o massa svar på frågor kring hur man spelar Playstation (PSone) spel på en PSP.
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=28606
    Last edited by Pendragon; 2007-08-16 at 18:33.
    / Pendragon

Registrerade
    Jul 2007
    Respekt
    18
    Jo jag har förståt det.. och som sagt psx spelen ligger så fint på minneskortet och går alldeles utmärkt att spela men .CSO filerna syns/finns inte på MS..

Prövade med en .ISO och det funkade klockrent..
    Last edited by Jok3r; 2007-08-16 at 19:47.

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    Då kanske det bara är något fel på den rippen du plockat på dig.
    Testa med en annan .cso och rapportera hur det blev.
    Läser du detta betyder det att du automatiskt medger att du är dum

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    18
    jag hade samma problem med virtua tennis 3 som också var en .cso fil
    och kunde heller inte hitta den på game, men det var väl antagligen bara fel på filen.

Alla andra spel som jag har testat har fungerat både .iso och .cso.

Registrerade
    Aug 2007
    Respekt
    0
    Ok, det fungerade!
    tack så mycket!
    Var hitta du den inställningen?
    Btw, finns det specifika inställningar för Custom Firmware (3.52 M33) gömda någonstans?

/NioXe

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av NioXe Visa Inlägg
    Var hitta du den inställningen?
    Btw, finns det specifika inställningar för Custom Firmware (3.52 M33) gömda någonstans?

/NioXe
    När du kallstartar din PSP se till att hålla ned R1 tills du kommer in i en Recoverymeny, Fippla inte runt i onödan där om du inte vet vad du gör!

Dock fungerar inte alla spel med NoUMD så behåll ett spel i pspn men starta filerna från minneskortet istället
    / Pendragon

Registrerade
    Aug 2007
    Respekt
    0
    När du kallstartar din PSP se till att hålla ned R1 tills du kommer in i en Recoverymeny, Fippla inte runt i onödan där om du inte vet vad du gör!

Dock fungerar inte alla spel med NoUMD så behåll ett spel i pspn men starta filerna från minneskortet istället
    Oki! Tack!

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    18
    Är det någon som vet om man kan dölja filer som det står "corrupted data" på?
    La nämligen in snes och då fick jag två filer, en som fungerade och en "coruppted data".
    Några tips?

Registrerade
    Aug 2007
    Respekt
    0
    Är det någon som vet om man kan dölja filer som det står "corrupted data" på?
    La nämligen in snes och då fick jag två filer, en som fungerade och en "coruppted data".
    Några tips?
    Om du använder M33's firmware finns det en inställning i deras "BIOS" som heter: "Hide corrupt icons" under "Configuration". Den kanske funkar?

Du kommer dit genom att stänga av PSP'n genom att hålla ner Power-knappen och sedan hålla in R1 när du startar den igen tills du kommer in i M33's meny. Citerar även föregående talare, Pendragon: "Fippla inte runt i onödan där om du inte vet vad du gör!"

/NioXe

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

1. Nybörjar frågor!
    By Merlin.swe in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 13:34
  2. Nybörjar frågor
    By Lucif3r in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-04-09, 23:28
  3. PC->Xbox o lite nybörjar frågor
    By Benji_Boy in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-03-30, 12:54