Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Kapa komponentkabeln på mitten

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Question Kapa komponentkabeln på mitten

    Tjena, är själv tveksam till om detta går men tänkte fråga iaf!

    Tror ni de går att klippa av kabeln typ på mitten och sen kunna skarva ihop den utan att man tappar i bildkvalité?

    Är nämligen så att sladden ska igenom ett hål i väggen men de är ju lite väl stor kontakt i ändan som ska in i xboxen och i andra ändan sitter de ju lite grejjer och som gör att man måste ta upp väldigt stort hål i väggen för att få till de.

    Så vad tror ni om att klippa kabeln, trä igenom den genom väggen och sen skarva ihop den igen på nåt sätt...

    Eller finns de andra kablar nånstans som inte är så "tjocka", behöver ju bara få igenom bildsignal. Ljud kommer köras genom förstärkare!

    //Erik

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Du kan ju skarva på RCA-kablar för bilden. Hålet behöver ju inte vara mycket större än en RCA-kontakt. Du drar ju igenom dem en i taget.

    Tänk på att kabeln du skarvar på bör ha en impendans på 75 Ohm för bästa resultat.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Åhh, smart.. Varför har jag inte tänkt på de!

    Vet du var man kan köpa såna kablar billigt som ändå håller bra kvalité?

    Tack för tipset!

    /Erik

    P.S hitta dessa.. men antar att de är lite för dålig kvalite? eller priset är ju iaf bra
    http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2360&menyid=1
    Last edited by eg22dd; 2007-08-30 at 21:38.

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Kjell & co har massa kablar.
    Spana in Clicktronic-serien. De har bra RCA-kablar lämpade för komponentvideo (75 Ohm). En 2-meterskabel kostar bara strax över 200kr -då är det alltså en komplett kabel (3 RCA-kablar) du får. Vill du ha något billigare finns det en noname-kabel av samma längd för 69kr.

    Den där kabeln du länkade till är med största sannolikhet en 50 Ohms-kabel. Den kommer du inte bli nöjd med.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    jag tycker de verkar svårt att hitta RCA med hona i ena änden och hane i andra.. Eller så är ja bara blind!

    P.S såg att de fanns adaptrar för att skarva RCA... tappar man bildkvalité genom en sån eller märker man kanske inget på bilden i xbox-spel

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    En sån skarv är inga problem, speciellt inte om du kör med kvalitetskablar.
    Om du däremot skulle ha många skarvar så skulle bilden garanterat bli lidande.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    oki, jag tackar för dina tips! Ska ta och köpa mig en skarv och kablar i helgen!

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    222
    Respekt
    22
    Jag antar att du ska ha kabeln längre för att ha xboxen iett annat rum så du inte hör att den väsnas?

    Jag ska göra samma sak men jag har en Elite med HDMI och den kabeln är ju betydligt smidigare.

    Skall köpa en 10meters på netonnet för 450kr.

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Nä kabeln behöver inte vara längre, bara smalare

    jo hdmi är smidigt, har en sån genom hålet i väggen redan till htpc.. men tänkte även ställa xboxen på samma ställe som htpc:n.. är ganska tunn vägg så kontrollerna ska funka igenom när jag testat... och datorn styr jag med bluetooth mus+tangentbord genom väggen utan problem... blir rent och snyggt vid tv:n när man kan göra så..

Liknande diskussioner

  1. Messiah2 - RGB-mod - Kapa kabel?
    By bisterfinnen in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 21:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •