Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: Hitachi/LG-drive syns inte i Windows

  1. #1

    Hitachi/LG-drive syns inte i Windows

    Försöker att flasha min Hitachi/LG -drive v46 med blandat resultat.
    Har detta moderkort ECS P965T-A med 1 st SATA via JMicron och 4 st via Intel ICH8.
    Har testat både med WIndows XP och Vista och installerat nyaste drivrutinerna för båda SATA-controllerna.
    Detta är vad som händer:

    Sätter dvd-driven i ModeB utan problem med "two wire trick"
    Om jag har dvd-driven kopplad till JMicron-porten så syns den i Bios och allt verkar funka. Windows bootar men tar lite längre tid på sig än vanligt.
    När Windows är färdigstartat så syns fortfarande ingen DVD-drive.
    Använder jag istället ICH8-portarna så syns aldrig dvd-driven i bios utan bootningen stannar upp en stund där diskar och dvd-läsare ska listas och följande text visas: "detecting ide drives"
    Datorn funderar i kanske 30-60sek för att sedan fortsätta bootningen in i Windows utan att dvd-driven har blivit upptäckt.

    Någon som har nåt tips på vad jag ska göra eller måste jag helt enkelt leta upp en dator med en annan typ sata-controller?

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Du kanske inte behöver byta Sata controller, testa detta.. Funkade för mig.


    När du ser att driven är hittat i BIOS, starta windows o när du ser windows loggan (alltså när windows laddar) så ejecta skivan på din 360 1000 gånger, öppna,stänga,öppna,stänga. sen när windows har startat kan du sluta, sätt in en DVD skiva, då "refreshar" den driven..

    Testa detta och återkom!

    /simon

  3. #3
    Testade ditt tips och satt säkert i 15min och ejectade men inget hände..
    Windows-loggan rullade i all evighet. Körde på Windows XP
    Testade utan att ejecta något och kom då in i Windows men ingen dvd-drive funnen. inget hände heller när jag testade att mata i en dvd-skiva.

    Testade att ejecta under tiden när jag startade Vista och fick då upp en ruta om att ny hårdvara var funnen, men eftersom ingen drivrutin hittades så fick den ingen enhets-bokstav.
    Har lyckast installera en standard-drivrutin men enheten vill ändå inte starta.
    Får bara detta felmeddelande i Enhetshanteraren: Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)

    Fler tips?
    eller har jag gjort nåt galet ?


    Edit:
    Jag kan även se dvd-driven i Win XP om jag bootar utan att den är inkopplad och sen hot-swappar in dvdn..
    Kan se att der är rätt dvd som är inkopplad men att den inte funkar som den ska.
    Försöker jag t.ex kolla i Egenskaper på enheten i Enhetshanteraren så fryser fönstret och för att få igång det igen så måste jag koppla ur dvd-driven igen.

    Är ju så otroligt nära men verkar ju tyvärr inte funka med min sata-controller..
    Last edited by Prodigal_Son; 2007-09-04 at 22:04.

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 128
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 08:13
  2. Kommer inte uppåt från mappen
    By maxigubben in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 17:41
  3. Att löda i V.15, kanske inte så smart
    By Kuwabara in forum Matrix Infinity
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 16:30
  4. Filmerna syns inte!
    By Nikko in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-26, 06:23

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •