Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Samsung 611- bra eller dålig?

kalle Guest

Question Samsung 611- bra eller dålig?

Jag har läst mycket klagomål på denna spelare, främst på att den hackar/skippar rejält när den blir varm. Sedan finns det andra som tycker den är hur bra som helst. Vem har rätt? http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...653382-7966304

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Vi fick ett par returer från vår första leverans av c:a 10 spelare där dvd-läsaren var feljusterad och inte kunde fokusera bra på lager#2. Sedan har det inte varit speciellt mycket klagomål på den.

Tydligen gjordes det en del ändringar i firmware efter den första sändningen, eventuellt även bättre kvalitetskontroll av hårdvaran.

När någon kommenterar ryckig bild skall du alltid försäkra dig om att denna någon överhuvudtaget har någon erfarenhet av NTSC videoåtergivning innan du tar åt dig.

NTSC video är ALLTID ryckig i panoreringar pga "3:2 pulldown" - den metod som används för att anpassa biofilmens 24 rutor per sekund till NTSC 60 rutor per sekund.

Varannan "filmruta" kopieras till två "ntsc-rutor", och varannan "filmruta" till tre "ntsc-rutor".

Detta gör att ALLA NTSC-filmer hackar vid panoreringar: DVD, LASERDISC, VHS, TV osv...

När man konverterar film 24 rutor till PAL 50 rutor per sekund så ökar man hastigheten på filmen 4% och kopierar varje "filmruta" till två "pal-rutpr". Detta gör att PAL-versionen av filmen blir några minuter kortare än NTSC-versionen samt att ljudet blir lite ljusare.

När det gäller Samsung (och i viss mån Hitachi) så brukar en annan källa till ryckig bild vara att spelaren levereras med NTSC 60Hz till PAL 50Hz konvertering AKTIV. En sådan konvertering ger mycket sämre bild än om man skickar NTSC som PAL 60Hz. Gå in i menyn och ändra till "Pseudo PAL" så får man PAL 60Hz och MYCKET bättre bildkvalitet.
    Passa även på att stänga av den dynamiska kompressionen av ljudet...

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

kalle Guest

Smile

Ah, tack för det. SÅ du rekommenderar mao en Samsung 611 till den som inte har så höga krav? (Jag är nöjd med att se på DVD på min 28" Sharp 70FW-53E Widescreen)

Mitt enda riktiga krav är just det att den inte "skippar" och har läsproblem.

Finns det några bra argument till varför jag skulle lägga lite mer pengar och köpa en Pioneer 535 istället?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Om du har den extra dryga femhundringen och inte behöver MP-3 så rekommenderar jag gärna Pioneer 535.

Den verkar bättre på att läsa brända skivor - eller så är det så att det inte är så många av våra kunder som använder den till att läsa cd-r eftersom den inte har MP-3 stöd.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

kalle Guest

Talking

Jag undrar ifall ni tänker sänka 611ans priser till det den går för på många andra ställen, ca 2700? Med tanke på att det även ges garanti och kodfri spelare på dessa ställen så är det svårt att berättiga de extra 600kr det kostar att köpa en hos er, även om man säkert får lite bättre och kunnigare service hos er.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Eftersom våra spelare kommer från svenska Samsung (och därmed går att få servade genom vilken Samsung återförsäljare som helst eftersom vi tecknat serviceavtal) kan vi inte sänka vårt pris lika lågt som de företag som grå-importerar den.

Om du köper en gråimporterad dvd-spelare och firman du köpt den av upphör med sin verksamhet så har du ingen större möjlighet att få den reparerad.

Faktum är att vi sett företag sälja denna spelare till priser som ligger under Samsungs ÅF-priser.

Trots att vi inte ligger absolut lägst i pris har vi ändå en ständig kö på denna produkt, och många andra butiker i Stockholm säljer denna spelare för 3.900:- utan problem...

Angående gråimporterade spelare så gäller samma sak för t.ex. Pioneer 414, 434 och DV-37 som är modeller som inte är avsedda för den europeiska marknaden. Handlar du av ett företag som säljer dessa modeller kan du räkna med att även övriga Pioneermodeller i samma butik antagligen är gråimporterade.

wille Guest

Kommer även er Pioneer-dvd från svenska Pioneer?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Alla DVD-spelare vi säljer kommer från de svenska distributörerna (Pioneer, Sony, Samsung, Hitachi samt Green Computer AB (Monyka). Vi har serviceavtal med de distributörer som kräver detta.

Kaz Guest

Thumbs down

Samsung's PSeudo Pal tycks vara ett tvåeggat svärd- Jag kan inte se Reg 1 med den via scart(isatt i min TV's RGB ingång, såklart).

Jo, det går att se, men bilden flimmrar och förmörkar färgen konstant.

Finns det något sätt att kringå detta utan att stänga av Pseudo PAL?

Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Whattup
    Respekt
    0

vikka cd-r skivor funkar?
    har typ 100 vcds men ingen fungerar...
    alla är dock brända på no-name cds <g>
    så ngn som har ett tips ?
    asså detta gäller Samsung DVD 611

Björn Boström Guest

Exclamation

Har sedan någon månad en Samsung DVD611 köpt hos PSX Care. DVD's fungerar alldeles utmärkt. däremot är det stora problem med CD-r skivor (både med MP3 och Audio-CD's). Har försökt ett antal märken utan att hitta något som verkar stabilt. En del märken funkar inte alls, en del lite då och då. Testade till och med att köpa (svindyra) Samsung original CD-R, men inte ens dem verkade stabila... Har även upptäckt problem med vissa (original) Audio-cd's som den antingen inte accepterar alls, eller "skippar" på vissa tracks... Någon som kanske vet om det går att "justera" enheten eller nåt... // Björn Boström

Besviken 611 ägare. Guest

Unhappy

611'an är bra på alla sätt, men den har ett stort problem. Den är UBER känslig mot repor och smuts, dvs har du ngn skiva som är repad bara lite grann så kommer den antingen att hoppa eller frysa, även om skivan funkar fint i andra spelare. Skulle tro att problement ligger i firmwaren. Bättre QA Samsung!

Liknande diskussioner

1. Samsung SD-616T eller SD-616F... igen....
    By PetsonGBG in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-07-30, 12:21
  2. samsung 611 brända skivor när den lutar
    By Puff_the_magic_dragon in forum Produktsupport - DVD-spelare
    Senaste inlägg: 2003-02-01, 00:18
  3. Samsung 611
    By Banzai in forum DVD - regionsmodifiering
    Senaste inlägg: 2001-10-05, 18:04
  4. Samsung DVD 611
    By bjorn.bostrom in forum Produktsupport - DVD-spelare
    Senaste inlägg: 2001-09-22, 19:18
  5. Samsung 611 och Pioneer DV 535?