Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: RGB-kabel funkar inte som väntat

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    28
    Respekt
    0

    RGB-kabel funkar inte som väntat

    Jag har, av olika anledningar, en NTSC-J-Xbox. När jag försöker använda den på min TV så får jag som väntat en svartvit bild, precis som jag brukar få då jag kör NTSC-varianter på den TVn. Jag testade då lösningen som alltid brukar funka för mig i det läget (PS2, XBox, Wii) och skaffade en RGB-kabel. Eftersom färginformationen då skickas okodad på tre trådar så blir kodningen ointressant och allt brukar funka, dock inte denna gång. Jag får fortfarande svartvitt.

    Någon som har något förslag?

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    271
    Respekt
    21
    har du ställt in rätt region på maskinen? Har du en tv som klarar ntsc-j etc etc.
    jag är ingen expert men det är säkert nåt man ska kunna göra.
    jag skulle gissa på gammal tv, men du kommer nog kontra med att du har en platt tv, så jag är out of ideas.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du råkade kanske trycka in kabeln i fel scartkontakt :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Lösning: skaffa en hdtv med komponentingång eller vga.. bättre bild/upplösning o färg
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    har du ställt in rätt region på maskinen?
    Borde inte spela någon roll, se nedan. Hur gör man det?

    Har du en tv som klarar ntsc-j etc etc.
    TVn klarar inte NTSC (färgkodningen, upplösningen är inga problem), men som jag skrev så spelar det ingen roll om man kör RGB.

    jag skulle gissa på gammal tv
    Gammal 28" CRT och inga akuta planer på att byta den. Billigare att skaffa en PAL-maskin i så fall...

    Du råkade kanske trycka in kabeln i fel scartkontakt :-)
    Nope, den har bara en och den funkar fint på PS2, Xbox och Wii i NTSC.

    Lösning: skaffa en hdtv med komponentingång eller vga.. bättre bild/upplösning o färg
    Se ovan. Dessutom väntar jag på att projektorerna ska komma ner i vettigt pris för rimlig kvalitet.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Då har du nog fel på din RGB-kabel
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Problemet löst. Det var jag som var en klantröv. Jag kör SCART genom en switch, och kabeln mellan switch och TV hade inte RGB. Jag hade bara tittat på pluggen och sett att alla stiften fanns där (stiften brukar inte finnas om de inte är kopplade på SCART), när jag mätte upp kabeln visade det sig att de inte var kopplade. Ny kabel och allt är i färg.

    Tråkigt bara att XBox360's gränsnitt använder så fruktansvärt ful färgskala...

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Färgskalan går väl att ändra med diverse themes osv...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Spelen Som Verkligen Funkar Med Chip TrÅd.
    By zezam in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 13:15
  2. trainers funkar inte efter ny xbx.ini
    By Queen_Piss in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 21:52
  3. Aladdin som inte funkar??
    By Witchboy in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 14:54
  4. En kabel som jag inte vet vad den e till för
    By Flipper91 in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 18:07
  5. GC RGB Kabel funkar inte?
    By joellindgren in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-18, 22:29

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •