Visar resultat 1 till 24 av 24

Diskussion: köpt premium med hdmi, problem med ljudet.

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    96
    Respekt
    21

    köpt premium med hdmi, problem med ljudet.

    Har precis skaffat en premium med hdmi som jag kör med hdmi kabel så klart
    nu till problemet, vill använda toslink kabel för att få 5.1 ljud med vad ska man göra? enl microsoft kan man endast få det genom att använda komponent kablen.. och har ingen reciver som klarar av 5.1 över hdmi så det är uteslutet.

    Enl microsoft så får man en adapter när man köper elite versionen som man kör ljudet på komponent ingången och bilden på hdmi.. men enligt dem går det inte att köpa lös.

    Så alternativ lösning? eller någon som har en sån adapter tills salu?
    PS3 US version, XBOX 360 /Hitachi drive, och alla nintendo konsoller

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    20
    Låter väldigt kasst att de inte skickar med en sån adapter. Ser inte så många lösningar förutom att byta till HDMI receiver eller försöka hitta en sån adapter på Ebay.

    Främst blir man själv lite less på detta. Man vet aldrig när man byter till en med HDMI och jag har bara toslink på min receiver.

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    ahem.. du har du provat med optiska utgången från själva komponentkabeln samtidigt som du kör bilden via hdmi?
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    55
    Respekt
    18
    Ja det måste väl funka? Jag har inte fått min elite än men har tänkt köra bild via hdmi och ljud via optisk, måste väl som sagt funka att ha komponentkontakten i med optisk till förstärkaren?

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    96
    Respekt
    21
    problemet är att man inte kan ha hdmi kabeln och komponenten i samtidigt de får inte plats.. portarna ligger för nära varandra. Elitens adapter är slimmad, det är därför båda kan va i samtigt.

    Men ska testa strippa ner kontakten på komponent kabeln och se om det funkar i alla fall. bara att ta bort höljet så borde den få plats.
    PS3 US version, XBOX 360 /Hitachi drive, och alla nintendo konsoller

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    96
    Respekt
    21
    testade strippa kontakten idag och det funka prima spara lite stålars.
    Tog bara port plasthöljet som skyddar komponentkontakten där toslink porten sitter, man fick pressa lite men fick plats brevid hdmi kontakten med nöd och näppe.
    PS3 US version, XBOX 360 /Hitachi drive, och alla nintendo konsoller

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Sweet! Lönar sig alltid o mecka lite me grejerna..
    sanslöst att dom inte tänkt på det från början iof.. men v2 av komponentkabeln är vel säkert mer slimmad eller att dom inkluderar en elite kontakt från början.. alternativt sätter in toslink out direkt i chassit..

    går säkert också att göra en egen port som jag gjort på min gamla xbox 1'a (koax, men optisk går me)

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    17

    Question Råd?

    Hmm, jag har själv planerat att köpa en Premium HDMI. Vad är er rekommendation till mig?
    Jag trodde jag skulle kunna köra bilden via HDMI och sedan använda en optisk kabel för ljudet.
    Stämmer inte detta?

    Vilka in-/utgångar finns på Premium HDMI?

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av VoRa Visa Inlägg
    Hmm, jag har själv planerat att köpa en Premium HDMI. Vad är er rekommendation till mig?
    Jag trodde jag skulle kunna köra bilden via HDMI och sedan använda en optisk kabel för ljudet.
    Stämmer inte detta?

    Vilka in-/utgångar finns på Premium HDMI?

    Ehhh.... har du inte ens läst tråden du frågar i?
    Premium HDMI har samma utgångar som en vanlig Premium + en HDMI-utgång.
    Problemet är att de har placerat HDMI-kontakten så nära den vanliga utgången att när man sätter i komponentvideo-kabeln (som har en optisk utgång) så får HDMI-kabeln inte plats.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Varför kör du inte med komponent + optiskt ljud??
    Bilden blir lika bra eller....

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Nja, det beror på vilken tv eller projektor man har.
    Komponentsignalen är analog. I det fallet sköts bildhanteringen av Xboxen.
    HDMI-signalen är digital. I det fallet sköts bildhanteringen av tv/projektor.

    Fördelen med en digitalsignal är att det inte blir några förluster varken i kontakter eller om man har en lång kabel (finns givetvis begränsningar i längd även för en digital kabel om man inte kör en fiberoptisk).

    Så har man bara en vettig tv med ett bra bildhanteringschip, typ Faroudja, så ger HDMI absolut en bättre och skarpare bild.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    17

    Question

    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    Ehhh.... har du inte ens läst tråden du frågar i?
    Premium HDMI har samma utgångar som en vanlig Premium + en HDMI-utgång.
    Problemet är att de har placerat HDMI-kontakten så nära den vanliga utgången att när man sätter i komponentvideo-kabeln (som har en optisk utgång) så får HDMI-kabeln inte plats.
    Jo, jag har läst tråden. Jag vet inte vilka utgångar en Premium har heller, det var därför jag frågade.

    Vänligen skriv kort och gott ner samtliga in-/utgångar som finns på en Premium HDMI, jag förmodar att det är motsvarande på en Elite.

    Du pratar även om komponentvideo-kabeln, dvs. R-, G- och B-coaxial? Den står ju för analog bild, den har ju inget med den optiska ljudutgången att göra. Men du menar alltså att den (komponentvideo) ska ha en optisk ljudutgång?

    Eftersom jag inte vet hur det ser ut bakom en Premium HDMI så vet jag inte vilken den enklast praktiska lösningen skulle vara, men teoretiskt sätt är det ju bara plugga in HDMI-kabeln och sedan köra fiberoptisk-kabel för ljudet, om det nu saknas en Digital Coaxial utgång för ljudet vill säga.

    Jag hade förväntat mig att det såg ut ungefär så här bakom en Premium HDMI:

    - 1x HDMI ut
    - 1x Component RGB ut (3x coaxial bredvid varandra, R G B)
    - 1x Scart RGB ut

    - 1x Coaxial (Digitalt 5.1 ljud ut)
    - 1x Optisk (Digitalt 5.1 ljud ut)
    Last edited by VoRa; 2007-09-30 at 16:35.

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av VoRa Visa Inlägg
    Jo, jag har läst tråden. Jag vet inte vilka utgångar en Premium har heller, det var därför jag frågade.

    Vänligen skriv kort och gott ner samtliga in-/utgångar som finns på en Premium HDMI, jag förmodar att det är motsvarande på en Elite.

    Du pratar även om komponentvideo-kabeln, dvs. R-, G- och B-coaxial? Den står ju för analog bild, den har ju inget med den optiska ljudutgången att göra. Men du menar alltså att den (komponentvideo) ska ha en optisk ljudutgång?

    Eftersom jag inte vet hur det ser ut bakom en Premium HDMI så vet jag inte vilken den enklast praktiska lösningen skulle vara, men teoretiskt sätt är det ju bara plugga in HDMI-kabeln och sedan köra fiberoptisk-kabel för ljudet, om det nu saknas en Digital Coaxial utgång för ljudet vill säga.

    Jag hade förväntat mig att det såg ut ungefär så här bakom en Premium HDMI:

    - 1x HDMI ut
    - 1x Component RGB ut (3x coaxial bredvid varandra, R G B)
    - 1x Scart RGB ut

    - 1x Coaxial (Digitalt 5.1 ljud ut)
    - 1x Optisk (Digitalt 5.1 ljud ut)
    Så här ser baksidan på en vanlig XBox360 ut:

    På nya Premium och Elite finns även en HDMI-port placerad precis ihop med AV-utgången.

    Till AV-utgången ansluter man normalt den kabel man vill använda.
    HD-kabeln har Component RBG ut samt analogt ljud och ett uttag för optiskt ljud.

    (den lilla kontakten du ser till höger, inte där pilen pekar)

    Är du med?
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    Till AV-utgången ansluter man normalt den kabel man vill använda.
    HD-kabeln har Component RBG ut samt analogt ljud och ett uttag för optiskt ljud.

    (den lilla kontakten du ser till höger, inte där pilen pekar)

    Är du med?
    Tack så mycket för bilderna!

    1) Till AV-utgången går det väl ändå bara att ansluta just AV-kabeln?

    Den senaste bilden visar ju AV-kabeln (hela den där stora klumpen alltså) om jag inte missförstår. På bilden ser det då ut som om det sitter ytterligare en ingång på själv AV-kontakten, dit den röda pilen pekar. Vad är det för "kontakt på kontakten"?

    2) Det finns alltså ingen HDMI-port synlig på den senaste bilden?

    Det är ju någon ytterligare in-/utgång på själv AV-kontakten precis till höger om själv AV-sladden. Vad är det för in-/utgång - det liknar lite en HDMI-port?

    Längst till höger är alltså bara Ethernet om jag inte missförstår.

    3) Slutligen, var sitter då den optiska utgång? Jag ser den inte på bilderna.
    När jag pratar optisk utgång menar jag en rund/fyrkantig mycket liten in-/utgång. Något större än en 3.5mm stereokontakt.
    Last edited by VoRa; 2007-09-30 at 23:32.

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    1. Ja
    Nej, pilen pekar på switchen där du väljer om den ska skicka en HD-signal eller ej.

    2. Nej, jag orkade inte googla rätt på en sån bild. Med HDMI-kontakten sitter precis under AV-kontakten om jag inte minns fel. Utgången på kontakten är ju den som är för optiskt ljud, som jag skrev om.
    Längst till höger är Ethernet - ja.

    3. Jo jag vet vad en optisk utgång är. Å som jag skrev tidigare så sitter den alltså på AV-kontakten.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    1. Ja
    Nej, pilen pekar på switchen där du väljer om den ska skicka en HD-signal eller ej.

    2. Nej, jag orkade inte googla rätt på en sån bild. Med HDMI-kontakten sitter precis under AV-kontakten om jag inte minns fel. Utgången på kontakten är ju den som är för optiskt ljud, som jag skrev om.
    Längst till höger är Ethernet - ja.

    3. Jo jag vet vad en optisk utgång är. Å som jag skrev tidigare så sitter den alltså på AV-kontakten.
    Tack för svaren/hjälpen!

    Hmm, jag tyckte bara den optiska utgången såg väldigt konstig ut :S

    Hur som helst, om jag ska köra HDMI-port och optiskt för ljudet så ska jag alltså göra så här:

    (1) HDMI-kabel till HDMI-port på 360 resp. TV.)
    2) AV-kontakten är isatt i 360:n men ej isatt i andra änden på kabeln. Bilden kommer ju som sagt från HDMI-kabeln. Jag sätter däremot in en optiskt kabel i AV-kontaktens extra utgång, denna optiska kabels andra ändå matar jag sedan in i hemmabio receivern.

    Är det så man ska koppla? Känns väldigt lustigt att använda AV-kabeln bara i ena änden, att dess enda egentliga syfte i denna situation är just att vara en adapter till optiska kabeln..

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Korrekt.

    Men som Raymond skrivit ovan, båda kontakterna får inte plats samtidigt. Så du får ta bort höljet på AV-kabeln för att det ska funka.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Och här kom en tutorial med bilder hur man gör om komponentkabeln.. inte direkt hjärnkirurgi men nån kanske vill se http://www.chadledford.com/?p=50
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  19. #19
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    17
    Klockers, då har man ett val mindre att göra. Elite får det bli. Dessutom är BenQ enligt uppgift mycket tystare än Hitachi v79. Hansi menar att BenQ-firmware lär finns tillgänglig inom 4-5 veckor och flashar BenQ för c:a 800 kr då.

    Xbox 360 Elite får det bli! =)

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    97
    Respekt
    19
    Spelar det någon roll vilken kvalitet man har på hdmi kablen, köpte en väldigt billig igår och får en massa konstiga ränder som går diagonalt, man ser dom bara när det är mörka bilder.... har en 360 Premium hdmi och jag har gjort så här http://www.chadledford.com/?p=50... vad kan vara fel?

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    131
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Jocce_84 Visa Inlägg
    Spelar det någon roll vilken kvalitet man har på hdmi kablen, köpte en väldigt billig igår och får en massa konstiga ränder som går diagonalt, man ser dom bara när det är mörka bilder.... har en 360 Premium hdmi och jag har gjort så här http://www.chadledford.com/?p=50... vad kan vara fel?
    Nja kom du ihåg och ställa reglade bak på A/V i HD läget & inte TV när du bröt bort höljet?

    Har du ställt in xboxen för HD?

    Har du ställt in din TV korrekt?

    När jag kör från datorn till TV med HDMI kontakt så fick jag blåa diagonala ränder i vänstra kanten men då ändrade upplösning i datorn till högre så försvann det. Detta kom bara när jag köra t,ex en film i VLC

    Nja min HDMI kabel till boxen gick på 169:- och den fungerar alldeles utmärkt

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Jocce_84 Visa Inlägg
    Spelar det någon roll vilken kvalitet man har på hdmi kablen, köpte en väldigt billig igår och får en massa konstiga ränder som går diagonalt, man ser dom bara när det är mörka bilder.... har en 360 Premium hdmi och jag har gjort så här http://www.chadledford.com/?p=50... vad kan vara fel?
    Hur lång är kabeln?
    Svårt att veta vad en "väldigt billig" kabel innebär, men det är klart att det kan påverka även om HDMI är en digital signal. En billig kabel är normalt både dåligt isolerad mot yttre störningar samt har kontakter av sämre kvalitet (vilket då kan ge en dålig kontaktyta).
    Det är ju rätt enkelt att testa - låna en bra HDMI-kabel.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    97
    Respekt
    19
    kabeln är 2m och kosta 129... men jag ska fixa en bättre imon och se om det är bättre

  24. #24
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    72
    Respekt
    17
    Kolla på *********. De har originaladaptern. Dyr som f*n.

Liknande diskussioner

  1. Problem med evolution x och hårddisk
    By vatten in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 11:24
  2. problem med ljudet i gamecube spel
    By Krudus in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 09:57
  3. Problem med VGA-Adapter
    By simon l in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 00:10
  4. Problem redan med backup av samung 78???
    By Djinn1982 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 14:32
  5. Konstigt problem med spelen, snälla hjälp
    By nela04 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 01:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •