Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: Varför funkar inte brännda spel (längre) - steg för steg guide?

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20

Samsung läsare, NEC 3550 brännare, Verbatim +R - varför fungerar det inte?!

Hej på er!

Har ägd en 360 själv och då brännde jag spel och de fungerade utan problem. Nu har jag såld min till förmån av en Wii så jag har tappat 'touchen' lite kanske... en kompis har köpt en 360 före sommaren dock och de få DL skivor jag hade kvar brännde jag spel på åt honom, och de fungerar finfint. Nu bad han mig om flera, så jag har köpt 25st Verbatim DVD+r DL. Men de första 2 försök (Forza_Motorsport_2_PAL_XBOX360-GST & NHL 08 PAL MULTI4 XBOX360-WAR3X) fungerar ej. NHL bränndes på max speed (utav misstag), Forza 2 på 2.4x.

Jag använde mig av CloneCD 5.3.0.1, laddade in .dvd filen och brännde. Visst var det väl inget mer än så man behövde göra?

Såvid jag vet har jag samma brännare som förut (NEC ND-3550A) och det är Verbatim skivor 2.4x DVD+R DL Printable (fast första spelet tror jag nog att den brännde snabbare än 2.4x när inställningar stog på 'max', men det är jag ej säker på).

Gör jag något fel eller har jag fått ett fel batch med skivor eller vad kan det bero på?

Vill nog helst inte sumpa bort flera skivor. Ska jag testa med ett annat brännprogramm?

Gärna råd!

*edit*
    jag får hem hans box över helgen för att testa lite. Men vill nog helst inte bränna bort skivor som inte kommer fungera...
    Last edited by TePeL; 2007-09-28 at 21:30.

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    21
    Hej,

Tyvärr så är inte Verbatim märket en garanti för att skivorna du köpt är bra, det finns olika grader även på dessa skivor, personligen slutate jag använda verbatim för 2 år sedan efterom dom var för dåliga.

NEC 3550 skall nog fungera, det jag tror är att du fått en dålig batch av skivor samt att 360:n du provar på är lite kinkig, varje DVD läsare måste ses som en egen individ. Vill du köra på säkra kort köper du traxdata eller andra märken som har en yta från Ritek, eller CMC (mitsubishi) .

När du hittat rätt är det nog bara att köra.

/Gem

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Enda rådet jag kan ge dig spontant (för det låter som att du gör rätt i övrigt) är att bränna i 4x. Det verkar fungera bäst med många nya releaser.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20
    Ska testa om det går att bränna i 4x... och om det ger bättre resultat.

annars sitter jag med en dryga 20st Verbatim skivor som jag har 0,0 användning till... fasen trodde det var Verbatim som gällde

Tack för svaren får testa lite senare när jag är hemma.

*edit*

Är det någon som bor i Uppsala-trakten som äger en 'icke-skinkig' Xbox 360 kanske? Skulle nog gärna testa om skivorna fungerar då över huvudtaget, mao om det är själva boxen som är aningen trist eller om det helt enkelt är kass skivor.

Kan nog även tänka mig skicka skivorna till någon som har en 'snäll' box, bara för att få reda på detta. Hjälper gärna kompisen men orkar inte ifall det visar sig att han har en kinkig box. Fast den klarade de första par skivor jag fixade åt honom. De var dock vid eftertanke inga Verbatim tror jag...
    Last edited by TePeL; 2007-09-28 at 13:51.

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20
    Testade lite med boxen nu, felmeddelandet som kommer upp är

'To play this disc, put it in an Xbox 360 console'

eh

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    24
    Bara en tanke som säkert är fel, men det är möjligtvis inte så, att han har en stelth-flashad läsare i boxen och de spelen som inte fungerar ej är patchade så.
    Har själv en box flashad med gammal firmware, tror att det är 5.2 så jag har ingen koll på vilka releaser som är stelthpatchade.

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    24
    Har för mig att jag fick det felmeddelandet när jag glömde att sätta layerbreak till 1913760, eller booktype till dvdrom för dvd+r DL i imgburn.
    Men som sagt tidigare, har en gammal firmware och enligt bl.a. hansi så spelar det där med booktype ingen roll i nyare firmware.

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20
    Jag har ingen aning... de 2 releaser jag testade med nu är rätt så nya och de kom med .dvd fil. Jag brännde med CloneCD genom att läsa in .dvd filen, och då ställer den väl in layer break automatisk såvid jag vet?

Kollade men det verkar vara en Samsung DVD-läsare i boxen i alla fall.

Registrerade
    Aug 2006
    Respekt
    20
    testat img-burn?

ett par spel för mig i början funkade ej med CloneCd men funkade i IMGburn.
    Tycker IMGburn är överlägset CloneCd.

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av TePeL Visa Inlägg
    Jag har ingen aning... de 2 releaser jag testade med nu är rätt så nya och de kom med .dvd fil. Jag brännde med CloneCD genom att läsa in .dvd filen, och då ställer den väl in layer break automatisk såvid jag vet?

Kollade men det verkar vara en Samsung DVD-läsare i boxen i alla fall.
    Vet inte hur CloneCD funkar, har aldrig gillat det av nån underlig anledning, har inte fått det att fungera som jag vill, men med IMGburn så ställer layerbrake efter *.dvd-filen. Booktype får man ställa manuellt i IMGburn i alla fall, så det är kanske samma med CloneCD.

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20
    Får prova med imgburn och se hur det blir då... något specifik version man ska ha?

upprepar detta, kanske försvann lite i diskussionen:

Är det någon som bor i Uppsala-trakten som äger en 'icke-skinkig' Xbox 360 kanske? Skulle nog gärna testa om skivorna fungerar då över huvudtaget, mao om det är själva boxen som är aningen trist eller om det helt enkelt är kass skivor.

Kan nog även tänka mig skicka skivorna till någon som har en 'snäll' box, bara för att få reda på detta. Hjälper gärna kompisen men orkar inte ifall det visar sig att han har en kinkig box. Fast den klarade de första par skivor jag fixade åt honom. De var dock vid eftertanke inga Verbatim tror jag...

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20
    För fan

Testade just FIFA_08_PAL_XBOX360-WAR3X och brännde med IMGBURN på 4x

Ställde in Layerbreak manuellt men Booktype kunde jag inte hitta... brännde på HTPC'n (tänkte kolla om det gör något med annan dator) och det sitter en Sony DVD brännare i den. Fanns inte något Sony med i Booktype menyn till IMGburn dock.

Har jag då i detta fall brännd fel eller?
    Ska man göra fler inställningar till imgburn? Det enda jag gjorde var alltså väl att fixa layerbreak på det som står i .dvd filen.

Jag orkar ju fan inte!! Köpte 25st skivor, fodraler och förtryckta A4 speciellt åt kompisen (han betalade ju för det, det är inga grejer jag själv har det minsta användning av); får bara skit istället

Sälja 20 skivor och testa med annat märke? Jag minns ej vad det var för skivor jag brännde på förut men det går nog kanske att ta redo på. Det är mest så förjävligt att man ska köpa hem de i större mängder och det är lite väl tråkigt om det sedan visar sig att de inte fungerar heller....

*edit*

Någon som har en eller två skivor av bra kvalite som SKA fungera (förutsatt att jag bränner ok) och som kan skickas hit? Jag betalar såklart för de genom banköverföring. Då kan jag åtminstone testa om det är skivorna som är problemet.

Gör det något att jag testar med nya spel, som precis släpptes, förresten?
    Last edited by TePeL; 2007-09-28 at 21:32.

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20
    Men kom igen nu... inte ens någon som jag kan skicka skivor till bara för att testa?

Vad är det här för 'xbox 360 forum'

Jag vill bara få redo på om det är skivorna eller boxen som är problemet. Är det skivor så får jag sälja de jag har kvar eller bränna HD film på de eller dyllikt, och köpa annat. Är det boxen så får jag nog dra mig ur det hela för då är det inte mycket att göra.

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    21
    Funkar orginal spel? Låter som att han inte slängt in en nyckel i den hackade firmwaren.

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    24
    Men kom igen nu... inte ens någon som jag kan skicka skivor till bara för att testa?

Vad är det här för 'xbox 360 forum'
    Vet inte med andra, möjligt att jag är paranoid, men själv föredrar jag att vara anonym och inte lämna ut mitt namn och adress till andra users i ett forum som mer eller mindre handlar om att kopiera spel till alla möjliga format och dessutom tanka och dela ut copyrightskyddat material på nätet.
    Hade det funnits ett annat sätt hade jag och säkert fler gladeligen hjälp dig. Försök få tag i hansi, t.ex. i affären på dagtid och be att de testar att bränna på en av dina skivor, har sett att han i olika trådar, om inte skrivit det rakt ut, i alla fall antytt att han själv bränner spel, och han är ju inte direkt anonym.

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20
    Jo såvid jag vet fungerar originalspel och även några brännda spel som jag gjorde åt honom före sommaren. Men jag minns ej vad det var för skivor, köpte de utav någon här på forumet som hade lagt ner med 360'n, de var nog inga Verbatim men de var också full face printable i alla fall.

Så visst kan det vara så att det är skivor som är problemet, men eftersom han har haft strul med boxen den har varit inne på lagring och han killen som gör chippningen.... njä let's say att jag inte gillar honom och det han gör. Vid de få tillfälle att jag (eller någon jag känner) har haft med honom att göra har det blivit kass.

Och så tyckte jag att kombinationen

Samsung läsare + NEC 3550 brännare + Verbatim +R DL

skulle vara garanterad succes.... men tydligen inte.

Men som sagt kan någon testa de skivor jag brännde på deras box så vet jag i alla fall om jag gör något fel vid bränningen då. Men jag känner inga fler här i stan som har en chippad tyvärr.

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    24
    Jo såvid jag vet fungerar originalspel och även några brännda spel som jag gjorde åt honom före sommaren. Men jag minns ej vad det var för skivor, köpte de utav någon här på forumet som hade lagt ner med 360'n, de var nog inga Verbatim men de var också full face printable i alla fall.

Så visst kan det vara så att det är skivor som är problemet, men eftersom han har haft strul med boxen den har varit inne på lagring och han killen som gör chippningen.... njä let's say att jag inte gillar honom och det han gör. Vid de få tillfälle att jag (eller någon jag känner) har haft med honom att göra har det blivit kass.

Och så tyckte jag att kombinationen

Samsung läsare + NEC 3550 brännare + Verbatim +R DL

skulle vara garanterad succes.... men tydligen inte.

Men som sagt kan någon testa de skivor jag brännde på deras box så vet jag i alla fall om jag gör något fel vid bränningen då. Men jag känner inga fler här i stan som har en chippad tyvärr.
    Men om de andra du brände innan sommaren fortfarande fungerar så är det ju inget fel på boxen, oavsett om killen som gjort det är en strulpelle annars.

Har den varit inne på lagning hos M$ eller hos den här killen?

Om ni inte testat med brända skivor efter lagning och den har varit hos M$, har den blivit flashad igen efter det, så att de inte har återställt den till original?

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Vet inte med andra, möjligt att jag är paranoid, men själv föredrar jag att vara anonym och inte lämna ut mitt namn och adress till andra users i ett forum som mer eller mindre handlar om att kopiera spel till alla möjliga format och dessutom tanka och dela ut copyrightskyddat material på nätet.
    Hade det funnits ett annat sätt hade jag och säkert fler gladeligen hjälp dig. Försök få tag i hansi, t.ex. i affären på dagtid och be att de testar att bränna på en av dina skivor, har sett att han i olika trådar, om inte skrivit det rakt ut, i alla fall antytt att han själv bränner spel, och han är ju inte direkt anonym.

Ja just det..

ber om ursäkt det hade jag väl inte tänkt på
    Och det förstår jag såklart. Men om någon skulle bo här i Uppsala skulle det nog inte vara någon större problem kanske. Eller så kan jag ju skriva min hotmail här så vi tar direkt kontakt där istället? Det verkar inte finnas något 'pm'-möjlighet i detta forum?

Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Men om de andra du brände innan sommaren fortfarande fungerar så är det ju inget fel på boxen, oavsett om killen som gjort det är en strulpelle annars.

Har den varit inne på lagning hos M$ eller hos den här killen?

Om ni inte testat med brända skivor efter lagning och den har varit hos M$, har den blivit flashad igen efter det, så att de inte har återställt den till original?
    Jag fick tyvärr inte med de andra skivor nu så jag kan inte kolla själv, men enligt kompisen fungerar de fortfarande. Försökte precis ringa honom och be att han ta med de andra skivor för att testa. Isåfall är det nog skivorna då? Frågan är bara vilka skivor jag ska satsa på då för att få bättre resultat.

Alternativ kan jag nog tänka mig köpa en 112D, det skulle väl bli en uppgradering över min NEC i alla fall gissar jag? Och så kan jag nog testa med en Verbatim skiva med Pioneer brännaren.

Dock så har jag för mig att brännaren inte gör så mycket när man har en Samsung läsare?

*edit*
    boxen var inne hos killen/butiken som chippade den. Den gick ju sönder inom en månad after köp och då tog det 3 veckor innan han fick tbx den. Men han sa att de andra spel ff fungerar i alla fall. Jag vet att t.e.x. Gamecube var ganska så känslig när det gällde kopior och att man kunde justera lasern... är det något sånt på 360'n också? Så att denna är extrem kinkig?
    Last edited by TePeL; 2007-09-29 at 14:24.

GUBBEN32 Guest
    Hej på er!

Har ägd en 360 själv och då brännde jag spel och de fungerade utan problem. Nu har jag såld min till förmån av en Wii så jag har tappat 'touchen' lite kanske... en kompis har köpt en 360 före sommaren dock och de få DL skivor jag hade kvar brännde jag spel på åt honom, och de fungerar finfint. Nu bad han mig om flera, så jag har köpt 25st Verbatim DVD+r DL. Men de första 2 försök (Forza_Motorsport_2_PAL_XBOX360-GST & NHL 08 PAL MULTI4 XBOX360-WAR3X) fungerar ej. NHL bränndes på max speed (utav misstag), Forza 2 på 2.4x.

Jag använde mig av CloneCD 5.3.0.1, laddade in .dvd filen och brännde. Visst var det väl inget mer än så man behövde göra?

Såvid jag vet har jag samma brännare som förut (NEC ND-3550A) och det är Verbatim skivor 2.4x DVD+R DL Printable (fast första spelet tror jag nog att den brännde snabbare än 2.4x när inställningar stog på 'max', men det är jag ej säker på).

Gör jag något fel eller har jag fått ett fel batch med skivor eller vad kan det bero på?

Vill nog helst inte sumpa bort flera skivor. Ska jag testa med ett annat brännprogramm?

Gärna råd!

*edit*
    jag får hem hans box över helgen för att testa lite. Men vill nog helst inte bränna bort skivor som inte kommer fungera...
    testa du o bränn om nhl de är patched o klart för i-extream forza däremot är inte patched skulle förmoda att din polares 360 har en extream firmwire i sin box är där åxå problemet du hade bränt nhl på max speed skrev du testa igen på 4 ggr speed

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20
    Hur får man info kring spel och om de är patchade? Är det något nytt förresten?

Stället där han köpte boxen har NME och iXtreme chippade boxar. Så det är väl möjligt att denna är iXtreme chippad. Något sätt att jag kan kolla det?

Kan jag annars ta en 'säker' gamling, dvs ett äldre spel som absolut borde fungera på iXtreme boxen utan att det krävs något slags speciell behandling?

*edit*
    är det kanske nödvändig att jag uppdaterar firmware på iXtreme chippet eller något? Och isåfall hur fungerar det, är det risk för att det blir fel/brickad? Vill ju inte förstöra hans box...
    Last edited by TePeL; 2007-09-29 at 16:42.

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    24
    Stället där han köpte boxen har NME och iXtreme chippade boxar. Så det är väl möjligt att denna är iXtreme chippad. Något sätt att jag kan kolla det?
    Kan det vara så att dte sitter ett NME-chip i den?

Klippt ur en annan tråd där Hansi svarar:
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Har du ett NME chip så måste du patcha imagefilerna specifikt för NME chippets variant på security secvor. "Vanliga" backuper kommer du aldrig få igång.
    Kan jag annars ta en 'säker' gamling, dvs ett äldre spel som absolut borde fungera på iXtreme boxen utan att det krävs något slags speciell behandling?
    Det är "nya" releaser som är patchade för iXtreme, de första var inte det och startar inte på box som har ixtreme .

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20
    Kompisen har nog inte hört av sig än, så jag vet inte vilken chip det sitter i. Men de spel som jag brände till honom förut var nog lite äldre spel. Så det kanske är NME chip då... nu att jag tänker på saker är det nog inte helt omöjligt att jag faktiskt patchade filarna förut... hrm få vänta tills han ringer och kollar kvittot vad han köpte (han vet nog säkert inte annars :P).

Kan jag annars se vilken chip det är på något vis? Boxen står här... (utan att öppna den i alla fall).

*edit*

Ahfan jo det ÄR ju en NME chip han har i. Nu när jag sökte på nätet och hittade sidan där de beskriver hur man gör för att få igång spel på NME chip såg det väldigt 'kännd' ut, och nu fick jag precis tag på kompisen också och han bekräftade att det är NME.

Alltså ska testa med NHL 08 eller FIFA 08 nu, patcha först sen bränner jag på 4x och då hoppas jag att det funkar
    Last edited by TePeL; 2007-09-29 at 20:33.

Registrerade
    Jan 2002
    Respekt
    24
    Ahfan jo det ÄR ju en NME chip han har i. Nu när jag sökte på nätet och hittade sidan där de beskriver hur man gör för att få igång spel på NME chip såg det väldigt 'kännd' ut, och nu fick jag precis tag på kompisen också och han bekräftade att det är NME.

Alltså ska testa med NHL 08 eller FIFA 08 nu, patcha först sen bränner jag på 4x och då hoppas jag att det funkar
    Har ingen aning om vad man använder för att patcha, men jag tror att det är nån speciell programvara eller fil man får slänga på imagen....

Lycka till i alla fall

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20
    Skit också...

testade med Fifa 08... funkar ff inte. Brännde på 4x.

Fick dock meddelanderuta när jag skulle konvertera

Selected ISO file seems to be already patched. Clean and patch again?

Det var ju på filen som kom direkt ur rar-filarna. Inget jag patchade alltså. Och så var filstorleken inte som den ska vara efter NME-patch (och så fungerade det inte med original-ison när jag brännde den).

Kanske dåligt spel att testa med? *suck*

Nu när jag patchar Forza 2 kommer det inget sånt meddelande, den patchar direkt. Ska nog kanske göra ett sista försök på den då, och då tänkte jag bränna på 2.4x.

Fan vad jobbigt det är

Registrerade
    Jul 2005
    Respekt
    20
    Aaaaaaaah nu fick jag fart på grejen! Visste nog inte heller att man måste starta boxen med skivan i för att chippet ska vara aktiverad. Eller det verkar vara så i alla fall. Hade boxen på och satt in skivan i första hand och då funkade det inte, men när jag provade med skivan i och sätta på boxen då gick det.

Najs.
    Slipper jag leta efter nya skivor och sånt. Bara bränna på nu

Tack alla för hjälp och råd!

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Gick det igång trots att det stod "Selected ISO file seems to be already patched. Clean and patch again?"?
    Och trots att det var fel filstorlek?
    Eller det var inte den skivan som fungerade?

Liknande diskussioner

1. Funkar inte längre.. :(
    By soxer in forum SmartXX Support
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 19:08
  2. HJÄLP!! Boxen startar inte längre?
    By sandbergsomfan in forum DUO-X2 support
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 19:00
  3. Varför funkar inte 4:3 längre?
    By Shure in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 00:11
  4. Varför funkar inget spel??????
    By Joukko in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2002-12-09, 01:05
  5. Varför kan jag inte köra ANTI-MOD spel?
    By psxcare0007 in forum Playstation - backup/patchar
    Senaste inlägg: 2000-09-04, 13:52

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner