Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Bättre att bränna med högre hastighet?

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    Bättre att bränna med högre hastighet?

    Provade att bränna Sega.Rally.PAL.MULTI5.XBOX360-WAR3X med Verbatim DVD+R DL-skivor och 2,4x hastighet med fick unreadable disc när jag provade skivan. Sedan provade med samma inställningar att bränna med 8x hastighet och då fungerade spelet. Borde det inte vara bättre att bränna i lägre hastighet? Nån som har en bra förklaring? Använder CloneCD.

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Har sett i någon tråd att vissa pioneer-brännare har problem med 2,4x då det blir fel i lead in eller out tror jag att det var. Påstods att det skulle gå bra att bränna i 4x eller högre då detta problemet inte uppstår då.

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    18
    Spelarna är tillverkade för att bränna i högre hastigheter, och är optimerade för detta. Att bränna i lägre hastigheter är enligt mig ett bihang från tidigare dagar då detta var fallet, ungefär som att man inte får ladda ett batteri förrän det är urladdat (Ni-Cd kontra Li-Po).

    Jag bränner mina filmer i 8x och det är aldrig några problem, trots att jag då ibland får buffer underrun. Men det korrigeras ju av burn-proof.

    Lycka till!

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    625
    Respekt
    19
    Min samsung brännare verkar ej kunna bränna snabbare än 2,4x då jag ställde in dne på 4x i ImgBurn sist så brände den ändå i 2,4x.

    Det "knastarar" om mina spela på senare tid när konsollen laddar....otroligt störande... har frågat runt men ingen annan verkar ha det problemet. Låter som lasern ska gå sönder eller något :-(

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    187
    Respekt
    0
    Jag har samma problem Med SEGA RALLY , när spelat laddar och precis när den startar så kommer medelande ( Unreadable disc )
    Jag har NEC brännare och har fungerat perfect på över 30 spel.
    Bränner med 2x.

    Vad är felet, ska man bränna med 4x eller ???

  6. #6
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av solwretep Visa Inlägg
    Spelarna är tillverkade för att bränna i högre hastigheter, och är optimerade för detta. Att bränna i lägre hastigheter är enligt mig ett bihang från tidigare dagar då detta var fallet, ungefär som att man inte får ladda ett batteri förrän det är urladdat (Ni-Cd kontra Li-Po).

    Jag bränner mina filmer i 8x och det är aldrig några problem, trots att jag då ibland får buffer underrun. Men det korrigeras ju av burn-proof.

    Lycka till!
    Måste säga att jag håller med där ... Att bränning blir bättre i lägre hastighet är en kvarleva från gamla tider, en myt i dessa dar ... Beror på flera faktorer ... Brännaren, läsaren, vilket media ... Det är helt enkelt bara att testa sig fram ... Det kan tom. sitta andra grejer i en läsare av samma märke och modell och att då säga att just den brännaren bränner bäst i så och så hastigheter är lite båg ... Men en grundregel är att alltid kasta ut lite extra kronor på bra media i stället för att göra en massa coasters
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    625
    Respekt
    19
    Mitt sega rally funkar bra men som sgt knastrar en del när den laddar och precis innan loppen ska börja så känns det som spelet hänger sig men så hoppar det igång och funkar utmärkt

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    17
    Jag håller nu på att bunkra upp med en schysst spel line-up inför mitt 360-köp. Jag har faktiskt just den Sega Rally release du nämnde.

    Hur som helst, vilken bränningshastighet rekommenderar ni till mig generellt sett då rå? Verbatims skivor går ju bara att bränna i x2.4 enligt texten på kartongen.

    [Fair enough, länk borttagen]
    Last edited by VoRa; 2007-10-01 at 21:09.

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    625
    Respekt
    19
    kan ju bero på att det här är ett forum för psxcare som bland annat säljer dvd media så de vill ju inte att du ska tipsa om konkurrenter på deras forum...rätt logiskt eller?

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av mickys Visa Inlägg
    kan ju bero på att det här är ett forum för psxcare som bland annat säljer dvd media så de vill ju inte att du ska tipsa om konkurrenter på deras forum...rätt logiskt eller?
    Logiskt? Visst. Kinkigt? Definitivt.

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Bara ett tips VoRa.
    Om du inte respekterar filtret (som gör *****), utan kör med lite trix som du gjort ovan för att ändå skriva ut butikens namn, så kommer du troligtvis bli varnad av Admin (Hansi) och om du ändå fortsätter så blir du bannad.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    Bara ett tips VoRa.
    Om du inte respekterar filtret (som gör *****), utan kör med lite trix som du gjort ovan för att ändå skriva ut butikens namn, så kommer du troligtvis bli varnad av Admin (Hansi) och om du ändå fortsätter så blir du bannad.
    Roger. Edited.

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Vem är Roger?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    17
    Någon med erfarenhet som har lust att svara på inlägg #8?

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av VoRa Visa Inlägg
    Någon med erfarenhet som har lust att svara på inlägg #8?
    Skit i vad som står på kartongen.
    Bränn i 4X.
    Det gör jag alltid!
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av VoRa Visa Inlägg
    Någon med erfarenhet som har lust att svara på inlägg #8?
    Med samsung SH-S182D finns nog inget val högre än 2,4, inte med min i alla fall. Att som Enlund föreslår bränna i 4X med skivor som är certifierade för 2,4x verkar vara lite vanskligt, certifieringen till den hastigeheten betyder att de är till 100 procent kompatibla att bränna i den hastigheten. Givetvis kan man bränna snabbare om ens brännare/firmware stöder det, vilket t.ex hemmagjorda firmware brukar, men det är ju givetvis helt på chans. Använd verifiering för att kontrollera att bränningen har blivit rätt, för skulle det visa sig att det inte går att köra den typen av skiva i boxen, så kan du i alla fall läsa av den igen och bränna på en annan skiva och slippa ladda ner den igen.

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Jag har originalfirmare i min NEC-brännare.
    I början brände jag spel i 2.4X å det funkade förvisso bra, men så fick jag tipset att bränna i 4X å det har jag gjort sedan dess (nästan 60 spel).

    Men i sak håller jag med dig. Står det 2.4X på kartongen så är det den hastighet de är optimerade för....
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18

    Lightbulb

    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Med samsung SH-S182D finns nog inget val högre än 2,4, inte med min i alla fall. Att som Enlund föreslår bränna i 4X med skivor som är certifierade för 2,4x verkar vara lite vanskligt, certifieringen till den hastigeheten betyder att de är till 100 procent kompatibla att bränna i den hastigheten. Givetvis kan man bränna snabbare om ens brännare/firmware stöder det, vilket t.ex hemmagjorda firmware brukar, men det är ju givetvis helt på chans. Använd verifiering för att kontrollera att bränningen har blivit rätt, för skulle det visa sig att det inte går att köra den typen av skiva i boxen, så kan du i alla fall läsa av den igen och bränna på en annan skiva och slippa ladda ner den igen.
    Grejen är den att i just fallet Verbatim DVD+R DL 2.4X (mediacode: MKM-001) så har det kommit "nya" skivor med upp till 6-8X.. men det verkar va exakt samma mediacode.. mao samma skiva men att brännarna har tweakats med nya firmware..

    citat från en skivförsäljare:

    Dessa skivor var redan då de kom ut för 3-4 år sedan, kända som den finaste DL media man kan skaffa. Dessa skivor var då väldigt dyra och endast märkta med 2,4x. Finns det något samband med de gamla skivorna och dessa som säljs idag? Jo mediakoden är densamma. Det är alltså troligen samma gamla skivor fast som med utvecklade brännstrategier kunnat nå oanade hastigheter. Det är fortfarande inte många skivor idag som kan slå denna på fingrarna, inte ens Verbatims egna storebroder MKM003 (cert. 8x media)
    så det som gäller är o ha uppdaterat firmware på dvd-brännaren och den har då förhoppningsvis kompabilitet med över 2.4X och bättre resultat...
    om det inte är en väldigt gammal brännare som inte uppdateras lika frekvent som nyare, inte så dyrt med en ny fin pioneer isf
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  19. #19
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av s-p-d Visa Inlägg
    så det som gäller är o ha uppdaterat firmware på dvd-brännaren
    Var hittar jag senaste firmware till min brännare?

    Denna titel/info hittade jag ang. min DVD-bränningsenhet då jag kikade i Enhetshanteraren:

    "HL-DT-ST DVD-RW GWA-4160B"

    Denna enhet klarar väl således inte DL-skivor?

    *** EDIT: ***

    Jag körde just Nero InfoTool, den gav mig följande info om min DVD-RW-enhet:



    Alltså verkar det som om min enhet klarar att bränna DVD+R DL, dock ej DVD-R DL. Men det är ju DVD+R DL som gäller, så det är ju grönt! =)
    Last edited by VoRa; 2007-10-03 at 21:12.

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    ok, klarar o klarar.. ja menade med nyaste firmware brukar det vara uppdaterad skrivstrategi för olika märken (mediacode) cd/dvd/dvd dl..
    Du verkar ha A301... efter en snabb googling verkar de inte va senaste iaf, och LG verkar extremt dåliga på o släppa nya.. stog ngt om en ny på cdfreaks, kör på egen risk..
    http://club.cdfreaks.com/showthread....8&page=2&pp=25
    möjligen att de går att hitta något mer officiellt men ja orkade inte leta mer..
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

Liknande diskussioner

  1. Guide: Konvertera videos till din psp
    By Fruktsoda in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 52
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 14:00
  2. Problem med läsning
    By Skelfster in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 06:40
  3. Nedgraderare 3.50 till 1.50 ute nu :D
    By fr_3dd_3 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 01:22
  4. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  5. 3.1 Installation av Evolution-X BETA 1.8.458
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 21:49

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •