Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Chip eller inte?

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20

    Chip eller inte?

    Hej!

    Jag har idag en XBOX som är chipad, den är utantvekan någon av de bästa köp jag någonsin gjort.

    Men vad jag förstår så kommer inte en WII i närheten av den funktionalitet som en XBOX ger, ex så kan man inte lagra bakcups på någon hårddisk, man kan inte använda någon typ av mediacenter eller liknande!? Den fördelen jag får är att kunna göra bakcups av mina spel på DVD samt göra äldre backups(från äldre Nintedo konsoler)

    För min del kan jag leva med att man endast kan göra bakcups på dvd skivor, men jag vill veta vilka risker jag tar när jag chipar en WII? Jag har hört om updateringar som kvaddar enheten och lite annat smått o gott, vad behöver jag fundera över? Och hur går det att undvika?

    Det är främst ett wiikey chip som jag funderar på just nu.

    Jag kan tänka mig att informationen finns i detta forumet redan men jag har inte lyckats hitta något givande.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Problemet uppstår med uppdateringar som medföljer spelskivor. På en omoddad maskin kan man inte spela amerikanska spel men på en chippad går det helt plötsligt att läsa dessa skivor. Uppdaterar man då wii:n med en uppdatering från ett amerikanskt spel så kan firmware flashas med amerikanskt firmware och maskinen brickas. Enklaste sättet att undvika problemet är att endast uppdatera via nätuppkoppling och att enbart bränna PAL spel.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20
    Jag kan leva med att endast göra bakcups på PAL spel(brukar aldrig beställa spel från utlandet)

    Denna updateringen, görs den automatiskt eller blir man tillfrågad? Och om det skulle råka gå igenom, är maskinen helt kass sen?

    Jag antar att man kommer åt nätet trotts att maskinen är chipad?

    Finns det något mer man bör betänka innan man införskaffar ett chipat wii?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Såvitt jag förstår görs uppdateringen automatiskt och går den igenom tror jag maskinen är helt kass (det beror på uppdatering och spel). Maskinen fungerar precis som tidigare frånsett att du kan spela brända skivor så det går utmärkt att gå online etc. Kolla vilket serienummer du har på konsollen, beroende på vilken version av wii du har så är det olika chip och kostnader som gäller.

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20
    Okay så om jag har förstått detta rätt så är ett chipat WIIe precis som ett O-chipat WII, de har samma möjligheter utan några undantag?

    Dock kan ett chipat WII spela DVD-R bakcups av spel, och så länge man håller sig endast till PAL så finns det inget att frukta?

    Finns det inte stor risk i framtiden att Nintendo gör något så att även svenska updateringar förstör maskinen om den är chipad?

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Jag ett wiikeychippat wii är precis som ett ochippat wii fast med möjlighet att köra dvd-r spel. Huruvida nintendo kommer släppa uppdateringar som gör att chippen slutar funka är det ju svårt att sia om men så har hittills inte hänt och chippen har funnits rätt lång tid.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20
    Tack för alla svar!

    Jag har nu inhandlat ett chippat WII(Svenskt/köpt här i Sverige) och det verkar gå utmärkt att köra PAL backups på maskinen.

    Kan jag vara lugn att maskinen inte bli kass så länge som jag endast kör med PAL versioner ? Eller hur håller jag koll på detta?

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    59
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av SnowJim Visa Inlägg
    Kan jag vara lugn att maskinen inte bli kass så länge som jag endast kör med PAL versioner ? Eller hur håller jag koll på detta?

    * Kör endast PAL-spel
    * Vänta med att installera nya firmware-uppdateringar (antingen manuellt om din wii är ansluten till internet, alternativt via nya spel som ibland har firmware-uppdateringar integrerade) tills det är bekräftat att den inte ställer till med problem för chip.

    Följ dessa punkter så kan du mer eller mindre vara helt lugn.

Liknande diskussioner

  1. Ring of Death (eller inte)
    By mumintrollet in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 11:04
  2. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 19:10
  3. Flasha eller inte flasha?
    By orphtek in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 08:56
  4. Dött chip eller något annat? (PSTwo + DMS4 Lite)
    By drbrain in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 22:20
  5. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •