Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: Wiikey + D2B cut legs -> Bakups works only one time, have the same problem on 4 Wii's

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Wiikey + D2B cut legs -> Bakups works only one time, have the same problem on 4 Wii's

    Jag postade detta inlägg på ett engelskspråkigt forum utan framgång. Nu testar jag här också ifall någon kanske sitter inne med värdefull information här...
    WiiKey chippen som omnämns i texten är alla köpta på PSXCARE.

    I have read on different forums and searched a lot but have not found an explanation for this error.

    I have modded 500+ Xbox 1 consoles, 50+ PS2 consoles, 20+ Wii consoles so I would say I have become pretty good with the soldering iron. All explanations concerning bad soldering jobs can be discarded.

    The same problem has occured on 4 different Wii consoles.
    Before I explain the problem in detail, here are some useful information:

    * All consoles have D2B chip with cut legs
    * I use original WiiKey chips with hologram from a official reseller
    * The WiiKey chips I use works fine on non D2B + cut legs consoles
    * I have backup games on Verbatim DVD+R, Verbatim DVD-R and Maxell DVD+R
    * All backups have been burned properly with IMGburn and proper burner with correct bitsetting. All games boot on other Wiis.


    After installing the WiiKey in a Wii the Wii runs backup games once and never again. Config Discs and Update discs follow the same pattern.

    I have tried updating a WiiKey on a non D2B chip Wii to the latest firmware and then soldering the updated chip on the problem D2B Wii's with no success.

    I have seen some threads with similar problems so this should be a common problem with a known solution.

    So basically I'm stuck after trying everything for two weeks. Please help!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Maila mig kund+order# så skickar jag ett extra chip till dig att testa med.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag köpte kloner först som inte fungerade särskilt bra. Du ersatte klonerna med nya orginal WiiKey mot en liten mellanskillnad.
    Wiina med kloner fungerade klockrent efter jag bytte till orginal WiiKey och jag beställde sedan ca 25 orginal WiiKey över telefon mot faktura.

    Kundnummer 33907.

    Jag har ju redan uppdaterat ett WiiKey till senaste firmware på en annan konsol så jag har ju i praktiken redan testat senaste versionen WiiKey chip. Om du tror att ett annat chip klarar D2B med klippta ben bättre kan du ju skicka det.

    Helst av allt skulle jag dock vilja ha en mjukvarulösning eller teknisk lösning så jag kan bli klar med maskinerna så fort som möjligt.

    Jag tror inte att det är det, men kan det vara någon form av config-disc relaterat problem? PAL-backuper skall väl boota ändå?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Hittar inte ordernummer på WiiKey chippen. De ligger i en redovsiningspärm någonstans. Du kan väl hitta ordernumret med hjälp av kundnumret.

    Förresten så tog jag inte den stora ordern mot faktura. Den var mot postförskott kom jag på.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Skickade du något jag kan testa med sen?
    Görjar bli smått galen här...

    Har nu efter svar på olika forum testat följande:

    Lyfta spåren som dremlats fram en smula för att få en större kontaktyta med kraftigare och tydligare fäste

    • Lyfta spåren som dremlats fram en smula för att få en större kontaktyta med kraftigare och tydligare fäste
    • Bränna med Pioneer brännare
    • Bränt med Verbatim DVD+R & DVD-R med IMGburn, CloneCD, Nero etc... med bitsetting DVD-ROM på DVD+R. Alla skivor bootar på andra Wii's.


    Jag upptäckte att jag har en annan Wii med Wiikey här med GC2-D2B chip som fungerar. Den har firmware 2.1.

    De Wii som inte fungerar har också GC2-D2B och firmware 2.1. Dock saknar dessa maskiner en pad. Den paden motsvarar andra benet till höger om de avklippta benen och därifrån har jag lödit en ledare till motsvarande punkt på chippet.

    Jag bofigar en bild på en av monteringarna.

    Jag har flyttat över en Wiikey från en fungerande Wii (GC2-D2B med alla pads) till en icke fungerande Wii (GC2-D2B med en pad som saknas) och då fungerar inte chippet.

    Jag har flyttat över en Wiikey från en icke fungerande Wii (GC2-D2B med en pad som saknas) till en fungerande Wii (GC2-D2B med alla pads) och då fungerar chippet.

    Arbetet är helt perfekt utfört i alla Wii apparater jag har haft inne.
    Jag har ca 20 skivor med kombination av olika media, +/-, brännare etc. som jag testar maskinerna med.

    Den enda logiska slutsats jag kan dra är att den sändningen Wiichip som jag fick från dig inte fungerar med den PCB som saknar en pad.


  6. #6
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Självklart har jag även mätt att inga kortslutningar finns mellan trådar och övriga ben intill trådarna.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    17

    liknande problem

    Jag har liknade problem jag med dock är det min första d2b. Dock är detta hyffsat nya wiikey chip dock inte köpta från psxcare.

    Lödde maskinen och kollade lödningar inga kortisar. Drog på lite lim och skruvade ihop skiten och testade fungerade på första försöken så lite nöjd ringde man kusinen och sa att det va klart.

    Igår ringde han å sa att den inte fungerade lödde om skiten me nytt chipp och den bootade upp igen nu ringde han precis och sa att den inte fungerade igen.

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Eftersom det funkar igen efter omlödning så bör det ju vara lödningarna.
    Det är nämligen som så att en lödning kan se hur fin ut som helst och även ha elektrisk föbindelse, men sitta dåligt så att de lossnar(eller spökar) efter ett tag... Detta gäller särskilt lödningen på de slipade pinsen.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag jobbade inte igår. Skickar 4st wiikey idag så du kan testa.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    17

    re

    Den fungerade tydligen på morgonen. På eftermiddagen startar han upp den och drar igång tiger när han startar själva spelet dycker "an error has..." han rebootar den hittar inte skivan.

    Skiten har slutat fungera under drift får se om det fungerar om man bara byter chipp idag :] utan att peta på lödningarna på benet.

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hej, jag har precis samma problem fast det är min första d2b och den har kapade ben. Jag är säker på att lödningen är bra. Det funkade på första försöket, sedan funkar det inte mer. Jag har lött om allt och då funkade det igen på första försöket, sen samma sak igen. Kanske det är ett värmeproblem?
    Last edited by Sturolv; 2007-10-19 at 19:17.

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Samma problem

    Jag har precis samma problem. Är det någon som har hittat en lösning på detta ännu?

    Min layout ser ut som denna



    MVH

    Sebastian

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Jag har ungefär samma problem. Har chippat själv med ett "gammalt" wii där man inte behöver några trådar mm. Bara att löda på direkt.
    Jag provade att bränna setupdisc 1.2 och 1.3 mm men antagligen brände jag de fel de första så när jag antagligen lyckats bränna de rätt så fick jag igång uppdateringen och satte i setupdiscen när det kom upp varningsmeddelandet. Men jag stängde av regionskollen och inget mer.
    Men inga spel startar. Har bränt Rayman och Wiiplay mm på 3 olika sätt men det vägrar funka.

    Hur ska jag gå till väga? Har provat massa olika och har provat med 1.9g men det funkar inte. Vet inte hur jag ska gå till väga numera. Känns som att det är chippet det är fel på.

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Hej igen

    Har fortfarande inte fått igång wiikey, håller på att bli galen. Har nu tagit fram kameran och fottat min installation från alla möjliga håll och kanter. Se länken för mer bilder och i större upplösning.



    Fler bilder i hög upplösning

    Som ni ser är det ett sånt där wii som har ett d2b chip med 3 avkapade ben, samt även där 5 benet från vänster saknar ledning på kretskortet (pcb'en) se nedan:



    Har lödit om flertalet ggr nu. Orginal spel fungerar utmärkt men backupper och config disken blir det "unable to read disk". Prövat massor med olika brännare och märken på skivor. Har även prövat 2 wiikey chip som båda fungerar i wii apparater som har de okapade modellerna utav ickretsar. Är detta något som ska gå att fixa eller är det bara att sälja konsollen och gräva ner sig i sanden... Kan även påpeka att det inte är ett d2c chip i den...

    Tack på förhand

    Hälsningar Sebastian

    Fler bilder i hög upplösning

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    38
    Respekt
    17

    fel

    Dur har ju lött fel på dom 2 stora

  16. #16
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Juurgen Visa Inlägg
    Dur har ju lött fel på dom 2 stora

    Nej det har jag inte, har bara använt nr.1 alternativa anslutning, har prövat båda

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    På bilden tycker jag det ser ut som du slipat fram fel pinne. Ser ut som du lött på pinne nr 10 istället för nr 9 (från vänster) med den tredje kablen. Svårt att se dock på bilden.

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Efter många svar på flera olika forum har jag nu rensat upp lödningen... alla dock lika.

    Rensa upp lödningen...



    Bilder på nya installationen

    Men får wii'et inte att läsa backupper, orginal skivor går som en dans

    finns det inga mer tipps

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Tycker det ser bra ut nu, möjligvis att jord ser lite fishy ut men inte så att det inte skulle bli kontakt. Mitt enda råd är att mäta, mät på chippet när du har igång Wii:et så att du har Vdd (3,3 eller 5 vilket det nu är) där, så du inte har nån stor spänningsförlust nånstans. Mät också på signalkablar så du har bra kontakt.

Liknande diskussioner

  1. Problem med Wiikey config1.3 & V3.0E
    By Plopp99 in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 22
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 08:08
  2. Problem! Wiikey sparar ej ändraingar i setup
    By Ka11e in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 15:18
  3. Problem Wiikey
    By aec29 in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 16:47
  4. Wiikey problem
    By ikwal in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 21:19
  5. Ombytta Roller :-)
    By Hansi in forum Fritt Forum
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-04-01, 10:23

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •