Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Lödningen gick åt *hel*'ve* HJÄLP!

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    0

Lödningen gick åt *hel*'ve* HJÄLP!

Jag och min kompis skulle löda och ett problem uppstog.

först så la min kompis på en liten lödning på alla ställen där det skulle vara men så råkade dom ändå bli lite stora..

när han skulle ta bort om så gick det bra enda in i sista, den som finns med på bilden, där följde själva den lilla gråfärgade ytan med eller bara försvann och nu fastnar ingen lödning alls.

Frågan är hur åtgärdan man detta nu på bästa sätt ?

se bilden:för vilken det handlar om.

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Löd en kabel enligt följande:

As simple as that. Men eftersom ni misslyckades med snabblödningen så tvivlar jag på att ni ska försöka på detta, då ni kanske bara förvärrar problemet. Lämna det hellre till PSXCare......
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    0

klumpighet

mjo det är sant, kanske inte värt att testa detta själv.

tittade lite på chipp fötterna och det ser ju rätt litet ut.

fundera på om man kunde löda på lite tenn först på själva kabeln och sedan värma kabeln då man håller den imot chippet, men vet ej om det funkar:

jag tänker i alla fall inte sätta lödkolven på chippets fot då chipfoten kan bli så varm så den släpper eller spräcker chippet kanske ?

jaja,, helst skulle jag vilja slippa skicka mitt wii nånstans, Tror du en radio/tvreparatör är tillräckligt säker på lödning för att löda dit sladden om jag visar var den ska sitta ?

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    "fundera på om man kunde löda på lite tenn först på själva kabeln och sedan värma kabeln då man håller den imot chippet, men vet ej om det funkar:"

Det är en metod, och förmodligen också den mest använda metoden. Jag gör iaf så. Och jag har för vana att alltid förtenna alla yter innan det löds, underlättar mycket. Och fluss ska man ha!

"jag tänker i alla fall inte sätta lödkolven på chippets fot då chipfoten kan bli så varm så den släpper eller spräcker chippet kanske ?"

Nädu, då ska det till att vara farfars gamla 300w 35mm's mejselspets... Större risk att man lyckas brygga en massa ben om man inte är smidig.

"jaja,, helst skulle jag vilja slippa skicka mitt wii nånstans, Tror du en radio/tvreparatör är tillräckligt säker på lödning för att löda dit sladden om jag visar var den ska sitta ?:confused"

Det beror på. Jag tror det är gränsfall, om man jämför med den kalibern dom vanligtvis sysslar med. Men dom flesta är ju mer skillad än vad jobbet kräver, så....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    0

ringde en tv reparatör

jag gjorde somså att jag ringde en tv reparatör, ska åka till honom om några timmar så ska vi kolla på det, om han kan göra det så ska han göra det direkt på plats bara jag visar var alla lödningar ska sättas + chippet då.

det är rätt bra,

hoppas han vågar ta sig ann jobbet.

det värsta är ju chip benen, om det skulle rinna lödtenn mellan benen där ytan är säkert 1/4 dels millimeter så kommer det ju knappast bli lätt att få bort det, hmm

jaja jag får se vad han säger, de som löder dit jag ska åka löder inte bara tv utan en massa andra apparater också,

kanske har dom grym utrustning kanske.

hehe Wiit blev ettspännande projekt helt plötsligt
    Last edited by Toxich; 2007-10-18 at 10:23.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    0

som handen i hansken

Jag åkte till min lokala tv/video reparatör och dom erbjöd sig att för hundra kronor löda dit en sladd på den där lilla området på chippets ben som sitter på kretskortet och resten bestämde jag att det kan jag göra själv.

Jag köpte en NY lödkolv för66 kronor med en mindre spets och jag köpte det minsta lödtennet jag kunde hitta och sedan var det dags igen.

Eller snarare, min kompis lödde, men jag satt och gav honom positiv energi genom koncentration :P

lödningarna gick bra och försiktigt böjde jag den lilla sladden och höll den sedan på plats medans han först lödde dit en liten lödpunkt och sedan värmde upp lödpunkten för att jag skulle kunna trycka in sladd änden iden och TADAA! nu hade man ett dit lött wiikey chip wohooo!
    för säkerhets skull så la jag en liten limklump på den änden där lödningen var så liten att jag inte skulle kunna göra det själv som säkerhet, så den änden sitter fast med en lödning + kontaktlim.

Sedan täckte jag försiktigt alla alternativt ledande områden med eltejp så att det inte skulle kunna få kontakt med något olämpligt. PLuss att tejpen hjälper ju till att hålla chippet på plats och förhindrade okontrollerade skakningar.

kostnaden för denna affär blev följande.

Chippet + frakt = 307kr
    Lödkolv+tenn+tvättsvamp=66+25+8 = 99kr
    kontaktlim =20kr från Ö&b
    eltejp =20kr Ö&B
    + nervositet och oro och spänningen = en erfarenhet.

total kostnad = 446kr

hade jag skickat in så hade det kostat mellan 800-1100kr beroende på ställe + frakt + väntetid.

jag är mycket nöjd.

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Limma inte lödningarna, inte kul med eventuellt reparationsarbete då...

Men du sa ingenting om att det funkade eller inte?
    Last edited by Blixten100; 2007-10-19 at 15:08. Anledning: Särskrivning :)

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Östersund
    Respekt
    19
    Tja jag hoppas att den fungerar också
    Du skrev aldrig det ...

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    0

jaha

oj det glömde jag

Jo den funkar utmärkt, Den kör allt som ett chippat Wii ska kunna köra utan problem.

angående limmet det är enbart lite limm i kanten för att hålla en sladd ände orörlig. det hindrar inte reparation eftersom det går att löda bort och klippa av på både sidorna av limmet, det finns inget under exact där limmet hålller kvar sladden, Om det nu skulle behövas.

igen, Wii:t funkar hur bra som helst, är jätte nöjd

testade att stoppa in ett SD kort idag också med bilder som jag tagit med min gamla motorola telefon, funkar utmärkt också, bildvisningsprogrammet som följer med Wii:et är helt ok faktiskt.

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Jaha, trodde att du limmat över lödningen, som en del gör...

Men det var ju bra att det fungerade!

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    0

limma över lödningen

att limma över lödningen var inte ett alternativ direkt då jag inte vet hur framtiden ser ut.

kanske blir jag tvungen att ta bort chipept i framtiden,, ? who knows.

eller byta ut det till ett annat.

svårt att veta.

så därför tänkte jag att alla komponenter på kretskortet ska vara åtkomliga efter min moddning och därför valde jag att med tandpetare stryka limmet försiktigt på ett sådant sätt att sladden och tomma delar av kretskortet enbart fick kontakt med varandra ..

dessutom visste jag inte hur länge jag var tvungen att vänta innan limmet med 100% säkerhet är så torkat så att det inte leder och jag ville ju testa konsolen samma dag så därför valde jag också att placera limmet på ett ickeledande sätt

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Skulle inte tro att limmet leder, men vem vet?

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    0

m

precis, man vet ju aldrig om det leder eller inte.. så alltid bättre ta det säkra före det osäkra

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Word

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Liknande diskussioner

1. Hjälp!!
    By pitsis in forum DUO-X2 support
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 23:28
  2. hjælp med streeming
    By pepper75 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 03:13
  3. hjälp!!! snälla jag köpte en grej och mitt ps2 gick sönder!!
    By Ozgur in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2005-01-30, 16:43
  4. Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-26, 21:12

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner