Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 44

Diskussion: 360 Ljud!

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0

360 Ljud!

Jag kör ljudet från xboxen via förstärkare till externa högtalare. Det jag stör mig på, om man är finkänslig, är att det finns ett brus i högtalarna. Det spelar ingen roll om jag har 360:n på eller ej för bruset finns där bara jag har kablarna i från xboxen. Det kan inte vara kablarnas orsak heller då jag testat allt från nya till gammla, bra och dåliga.

ni som använder externa högtalare till er xbox 360, har ni samma brus?

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Inget brus alls.
    Vad har du för förstärkare?

Har du möjlighet så kör ljudet via den optiska utgången. Garanterat brusfritt.

En sak som skulle kunna generera bruset är XBoxens nätagg. En polare hade problem med att bilden på hans tv blev brusig när kan kollade på tv med xboxen inkopplad. Dock om han såg till att den blev strömlös (drog ut kontakten till nätagget) så blev bilden fin igen. Efter ett samtal till Microsoft så fick han ett nytt nätagg skickat till sig. Sen funkade det fint.
    Försvinner ditt brus när du gör XBoxen strömlös kan det ju vara samma problem för dig.....
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    jag kör en hedlig luxman. jag kör en hifi cdspelare till förstärkaren också och då är det inget brus och otroligt bra ljud. Ska testa det du föreslog med nätagget. Men om inte det fungerar då? jag har heller inte möjlighet till optisk anslutning.

Vad kör du för försärkare samt kablar?

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Ah Luxman! En finsmakare hör jag :-)
    Tja, vad ska du göra annars.... finns ju brusreducerande filter... men de är rätt dyra. I nivå med att köpa en ny förstärkare....
    För du hade ju redan testat kablar av hög kvalitet?

Jag har en Pioneer VSX-AX2AS och tar ljudet från 360'n optiskt.
    Men även om jag kopplar in ljudet analogt så upplever jag inget brus.
    Har i princip bara kablar från Supra.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    okej, jag använder en simpel rgb hon till han kabel till xboxen, till cdn använder jag ingen dyrgrip heller utan också bara en simpel rgb. Utgången från xboxen är ju hd och det delas ju ut i rgb som man sedan kopplar till scart. Jag har endast kopplat video kabeln till scartkontakten och sen in i tv och audio till en hon rgb som sedan går till försärkaren. Jag tänkte att det kunde ha att göra med alla förlängningar så jag vände tvn och kopplade alla xboxens till scart direkt till tv:n, sen körde jag via tvns audio utgångar istället men det blev inte bättre.Vad kör du för splitter så att du får optisk ingång från xboxen?

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Finns en optisk utgång som standard på AV-kabelns kontakt om man har XBox 360 Premium. (Eller om man har Core men köpt till HD-kabeln)
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    haha, jag har en premium men aldrig vetat detta

Testade precis att dra strömmen till xboxen, då försvinner bruset, och när jag satt in den igen, utan att sätta på själva xboxen, så fanns det inget brus och jag blev glad eftersom jag trodde att jag löst det. Men när jag sätter på xboxen kommer bruset direkt.
    Last edited by SuFFix; 2007-10-18 at 17:22.

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Om du har möjlighet - Sätt XBoxen i ett annat vägguttag än din förstärkare.
    Det kan eventuellt lösa problemet.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Uppsala
    Respekt
    20
    Kan också vara problem om man INTE har jordade vägguttag. Jag kör ljudet via min dator ibland och då måste jag ha jordad grendosa, annars får jag brus.
    Xbox 360 Premium HDMI
    BenQ iXtreme 1.5

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Absolut.
    Att ha jordade uttag är en förutsättning.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    jag kör med jordade vägguttag, men skall testa köra med ett annat uttag än förstärkaren. Någon som har någon aning vad som kan vara problemet om detta inte fungerar?
    Last edited by SuFFix; 2007-10-19 at 12:18.

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Testade du att sätta XBoxen på ett separat uttag?
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Enlund, när du kör analog, hur ser då dina kopplingar ut mellan xboxen och tv:n, förstärkaren osv?

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22

Förstärkaren kör jag i min hembio där jag har projektor, så där har jag komponent in i projektorn (R,G,B) för bild och sedan röd och vit RCA in i recievern/förstärkaren för ljudet. (Fast jag kör ju som sagt normalt med optisk kabel)
    För xboxen i sovrummet kör jag komponent in i tv'n (R,G,B) för bild och röd + vit RCA in i tv'n för ljudet.

Den gula (komposit-video) använder jag inte.

Skulle jag vilja nyttja (eller kunna alternera) både ljud från tv och en förstärkare skulle jag undvika Y-kablar. Bäst att koppla direkt in i den enhet man oftast använder å sedan istället koppla vidare på den enhetens ljudutgång.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Ja okej. Har samma kabel och har kopplat audio direkt till förstärkaren. Skall nu testa om det fungerar att koppla förstärkaren till en annan strömkälla, har nämligen inte varit hemma tidigare!

Men när du kör analog Edlund, upplever du inget som helst brus, tycker det är mycket märkligt att jag får brus.

Om man kör med hd kabel mellan tvn och xboxen, då kommer ju audio till tvn i vilket fall som helst väl, funderat på att köpa en ny tv nämligen.. Om man då skall köra optisk via xbox och förstärkare går det ju inte eftersom det inte finns någon kabel som har hd i båda ändar samt i ena optisk ingång.
    Last edited by SuFFix; 2007-10-20 at 02:51.

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Jag upplever inget som helst brus analogt.

Vart ljudet hamnar bestämmer du själv.
    HD-kablen har två val vad gäller ljud:
    1. Analogt (röd + vit RCA)
    2. Optiskt - enbart en utgång på kontakten. Separat kabel måste kopplas in.
    Likadant finns det två val för bilden:
    1. Komponent (3 x RCA - röd, grön, blå) vilket ger en väldigt bra bild
    2. Kompositvideo (gul RCA) - ger rätt kackig bild.

Så om du köper en tv med komponentingång så kopplar du de tre videokablarna till den och de två ljudkablarna till förstärkaren, alternativt en optisk kabel mellan kontakten på HD-kabeln och förstärkaren.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    ja okej, men jag tänkte att om man köper en rak hon till hon hd kabel, då finns det ingen möjlighet för optiskt. Är komponent rca röd,grön,blå HD kvalité eller är det inte hd överhuvudtaget utan bara bättre än kompositvideo gul rca?

Det hjälpte inte att använda ett annat eluttag för xboxen.
    Last edited by SuFFix; 2007-10-20 at 14:22.

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    jag förstår inte vad det är för HD-kabel du menar. Länk? Bild?

Ja, komponent är en HD-signal - dock analog, precis som HD-upplösningar med en VGA-kabel.
    En digital HD-signal (HDMI) kan du ju få med nya premium, arcade eller elite.
    Med HDMI kan du ju få både digitalt ljud och bild.

Komposit är typ det sämsta man kan välja bildmässigt, men alla har ju inte en tv som kan matas med komponent eller vga.

Trist att det inte hjälpte. Du får ringa MS-supporten (eller gå tillbaka till din butik) och förklara problemet.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    21
    Om du har en tv-antenn inkopplad, testa att dra ut den.

Hade själv problem hemma med brum i systemet tills jag hittade lösningen med:

Mantelströmfilter
    Jordavskiljare för antenn

Separerar jorden mellan antennen och mottagaren.

Detta är vad du behöver om du har brum i din
    hemmabioanläggning när antennkabeln är inkopplad.

Finns att köpa på välsorterade tillbehörsbutiker.
    Last edited by [-AzAZeL-]; 2007-10-20 at 15:29.
    Xbox 360: Samsung iXtreme - Xbox 1.6b: X3 - PS2: DMS3 - PSP: 3.71 M33

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Jag har för tillfälligt ingen antenn inkopplad så det är tyvärr inte lösningen heller.

Enlund, jag menar en sådan här kabel:

Kollade närmare på den kabeln du hade och det är inte samma som jag har. Vad heter den du har och vart får jag tag på en sådan?

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av SuFFix Visa Inlägg
    Kollade närmare på den kabeln du hade och det är inte samma som jag har. Vad heter den du har och vart får jag tag på en sådan?
    Xbox 360 Komponent HD-AV kabel finns på de flesta ställen där 360 säljs.. elgiganten tex..

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Okej! tack..

Tycker det är konstigt att det inte finns någon brus när jag kör cd spelaren och mycket brus när jag kör xboxen. Med andra ord borde väl felet ligga i xboxen ?

När du kör optiskt enlund, då använder du inte audio vit,röd överhuvudtaget väl?
    Last edited by SuFFix; 2007-10-20 at 19:54.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    När du kör optiskt enlund, då använder du inte audio vit,röd överhuvudtaget väl?
    nej, du använder uttaget på själva kontakten du stoppar i 360'n. du behöver optisk kabel som du får köpa separat. denna kabel kopplar du sen in på den optiska ingången på din förstärkare. du kan dock både koppla in optisk eller rca kablarna. har du kopplat tex rca till tv'n och optiskt till förstärkaren har du ljud till båda källorna. har du inte på förstärkaren så har du ljud i tv'n. osv..

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Ah, en HDMI-kabel.
    Ja har du en ny Premium eller en Elite så är ju helt klart HDMI att föredra.
    HDMI-kabeln ger dig, som sagt, både ljud och bild digitalt.
    Hade du haft en modern förstärkare hade du kunnat koppla in HDMI-kabeln först till förstärkaren och sen vidare till tv'n.
    Vill du ta ljudet separat så följer det med en adapter till Microsofts HDMI-kabel som du sätter i vanliga AV-utgången. Då kan du plocka ljudet optiskt eller analogt.

Kabeln jag har är Microsofts standard komponent HD AV-kabel
    http://www.xbox.com/sv-SE/hardware/x...ponenthdcable/
    Den finns hos typ alla handlare som säljer XBox 360
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Synd att man har en "gammal" premium version då..

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Synd att man har en "gammal" premium version då..
    nu förstår jag riktigt inte vad du menar. hade du haft en "hdmi" xbox så hade du ändå inte kunnat använda den lösningen om din förstärkare inte har en sådan ingång. som jag fattat det så kan du heller inte använda den optiska lösningen heller eftersom din förstärkare inte har en sådan ingång. brusljudet kan uppkomma på många olika sätt. du har ingen antennkabel så den är ju utesluten. använder du välskärmade kablar? har du massa kablar liggandes på varanadra bakom tv'n? är allt kopplat till jordade uttag? provat att koppla ur allt och felsöka en sak i taget (tex koppla ur tv och allt, koppla bara in ström i 360 och förstärkare, in med ljud i förstärkare, sätt på) du kommer inte ha någon bild självklart men brusar det nu med? jag skulle börjat felsöka i den änden.

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Tycker det är konstigt att det inte finns någon brus när jag kör cd spelaren och mycket brus när jag kör xboxen. Med andra ord borde väl felet ligga i xboxen ?
    Bra kablar är A och O för att minimera brus.
    Har du testat att sätta XBoxen på nån annan ingång på förstärkaren? Du skulle ju t.ex. kunna låna den ingången du normalt har för cd'n....

Sen kan du testa att låna hem ett nätfilter (från nån seriös hifi eller hembiobutik). Det både filtrerar bort störningar i elnätet samt skyddar mot transienter och överspänning.
    Supra har en ganska billig som heter LoRad MD06 som är bra. Vill du ha något lite mer delux kan du t.ex. kika på IsoTech Gemini.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    jag har börjat felsöka seriöst men ännu inte hittat problemet int21.

Enlund, jag använder samma ingång för xboxen som cd spelaren men det hjälper inte heller. Jag testade att använda cd spelarens kablar till xboxen men det hjälpte inte heller. varför ska jag ha nätfilter när cd spelaren inte brusar något, kan det ha med att xboxen är lite klen och förstärkaren för finkänslig?

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Det är ett sätt att plocka bort en felkälla. Med ett nätfilter vet du i alla fall att bruset inte kommer från elnätet.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Har lyckats lokalisera feltet! Det är min externa bas som ger bruset. Jag blev också mycket förvånad när jag såg att mitt vägguttag inte var jordat. Nu vet jag i alla fall att felet är basen; när jag drog ut kontakten till basen så slutade bruset, nu finns det endast ett pyttelitet brus i högtalarna, och för att höra det måste man ha örat mot diskanten. Det som fortfarande är konstigt är att det inte brusar något när jag kör cd spelaren, och då kör jag basen. :S

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

1. Officiella "vilka xbox 360 har samsung dvd" tråden
    By jarkko in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 19:11
  2. Prissänkning på 360 i USA
    By RockoW in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 14:38
  3. 5.1 ljud till 360 via pc
    By Raymond in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 21:08
  4. Får Dåligt ljud på mitt xbox 360 vad kan vara fel ?
    By Hartridge in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 23:04
  5. Bränna original spel till 360
    By Koko in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 23:46

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner