Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 31 till 44 av 44

Diskussion: 360 Ljud!

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Skönt att höra!
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Hur stor skillnad är det på Komponent rgb och hdmi?

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Beror helt på vilken tv/projektor du har.
    Skillnaden rent tekniskt är att komponentsignalen är en analog signal. Där processas bilden i xboxen innan den skickas iväg.
    HDMI är en digital signal. Där processas bilden i din tv/projektor (eller om du kopplar in den i en scaler). En digital signal är mindre känslig för störningar. Den blir t.ex. inte sämre av att kopplas via en reciever eller en videoswitch eller liknande. En analog signal tappar ju lite i kvalitet vid varje "skarv".

Därmed inte sagt att den digitala signalen alltid upplevs som bättre. Har du en tv eller projektor med en bra bildprocessor kommer du säkerligen uppleva den digitala bilden som skarpare än den analoga - vilket inte alltid upplevs som ett lyft. Den analoga signalen ger en mjukare bild.

Typ så.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Ok, så alltså ingen större skillnad..

jag fattar inte varför det inte brusar när jag kör cd spelaren? Kan du ha någon aning?

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Beror också lite på hur stor bilden är. En digital bild ger som sagt en högre detaljrikedom och en skarpare bild.

Brus och brum har, i alla fall jag råkat ut för det, berott på en av två olika saker. Taskiga (billiga) signalkablar eller el-störningar.
    Bra, välskärmade signalkablar och jordade uttag brukar råda bot på det mesta. Är man lite petig så brukar ett nätfilter ta hand om de sista små störningarna. Exakt vad ditt problem består i vet jag inte.... men jag gissar att xboxens nätaggregat och din sub stör varandra på något sätt....
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Ok, skall kontakta xbox och se vad dom säger om problemet!

tack för alla hjälp!

Detta forum kan ju ligga uppe så man lätt har ett ljud forum till hands

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Finns det något du kan rekommendera förutom nätfilter?

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    som jag inte redan nämnt?

Jag kan sammanfatta en lista:

- Jordade uttag!!!

- Signalkablar av hög kvalitet. De "lakrits-snören" som följer med är skräp.
    Vill du inte lägga massa pengar på märkeskablar så finns det billigare märken som ändå håller en ok kvalitet, t.ex. Clicktronic

- Nätkablar av hög kvalitet. Det är ju inte på alla komponenter man enkelt kan byta nätkabel, men på de där man kan rekommenderar jag absolut att införskaffa en nätkabel med bättre isolering (som skyddar både mot magnetisk strålning och nätbrus). Vet inte om det finns några budgetalternativ här. Men Supras 1,5 meterskabel ligger bara på 515 kr så det är ju inte så farligt.

- Inga råttbon av kablar! Undvik att korsa signalkablar och nätkablar för att minimera möjligheterna till störningar.

- Bygg inga HIFI-höghus. Bäst är att alla enheter står paralellt bredvid varandra. Inte på hög (både värmemässigt och störningsmässigt).

- Nätfilter. Som jag skrivit om tidigare, tar bort alla typer av störningar som kommer från elnätet.

- Separata uttag (som då sitter på olika säkringar i centralen) till förstärkare och den utrustning som du misstänker stör.

Typ så.
    » Xbox360 FAQ

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Okej, skall följa de anvisningarna!

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Har hittat några signalkablar som jag tror duger.. Clicktronic hc 420, vad tror du om de? det är ju hon till han kabel eftersom jag kopplar xbox direkt till förstärkare..

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av SuFFix Visa Inlägg
    Har hittat några signalkablar som jag tror duger.. Clicktronic hc 420, vad tror du om de? det är ju hon till han kabel eftersom jag kopplar xbox direkt till förstärkare..
    är du osäker så kan du alltid fråga om du får låna hem några olika kablar och prova. det brukar de flesta seriösta butiker gå med på. kan iåfs bli svårt på elektronik-kedjor, men är lättare på etablerade hifi-butiker.. tex..

tillbaka till frågan.. clicktronic hc 420.. det är en början.. men omöjligt att svara på om det blir bättre..

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Kör nu en Densen förstärkare. Nu kan vi börja snacka bra ljud..

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    0
    Är det någon som vet var jag kan köpa Clicktronic HC 420 kablar?
    Last edited by SuFFix; 2007-10-30 at 01:01.

Registrerade
    Sep 2006
    Respekt
    22
    Kolla med Kjell & company. De har mycket Clicktronic
    » Xbox360 FAQ

Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande diskussioner

1. Officiella "vilka xbox 360 har samsung dvd" tråden
    By jarkko in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 19:11
  2. Prissänkning på 360 i USA
    By RockoW in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 14:38
  3. 5.1 ljud till 360 via pc
    By Raymond in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 21:08
  4. Får Dåligt ljud på mitt xbox 360 vad kan vara fel ?
    By Hartridge in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 23:04
  5. Bränna original spel till 360
    By Koko in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 23:46

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner