Visar resultat 1 till 23 av 23

Diskussion: Kan flashning vara orsaken till Red Lights..?

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Kan flashning vara orsaken till Red Lights..?

    Problemet ligger i det faktum att både jag och brorsan fått skicka in våra konsoler efter att de flashats. Min konsol är inköpt i Nov 06 och var beg. när jag köpte den. Brorsan köpte en helt ny i Dec samma år. Båda fungerade bra fram till att de flashats, av olika person skall tilläggas. Min höll i 2-3 veckor innan Red Lights Of Death, brorsans höll i ca 1 timme. Skall tilläggas att han spelar mycket och att det innan flashning inte förekom några som helst problem.

    Jag fick tillbaka min från reparation med en lapp där dvd-spelaren stod som orsaken till felet och att den nu bytts ut mot en ny, och Ja, jag fick en BenQ.
    Brorsan fick en ny Xbox gjord i Aug 07, om man skall tro på lappen som är fastklistrad på konsolen.

    Så, frågan till er som kan detta, kan flashning av DVD-spelaren förstöra konsolen?
    Hur skall man annars tolka min reparation?


    Hoppas på många kloka svar

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Flashning av dvdläsaren leder till att man spelar mer och kanske att man använder skivor av varierande kvalitet...så var dvdläsaren på gränsen att ge upp så är man snart över den gränsen.

    Red ring of death får man inte om det är fel på dvdläsaren, bara om det är fel på moderkortet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Red ring of death får man inte om det är fel på dvdläsaren, bara om det är fel på moderkortet.

    Jag fick ju Red ring och enligt servicepappret från reperationen så var det endast fel på DVD-spelaren
    Fick tillbaka samma konsol, fast med en ny DVD-spelare.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om du hade läst på lite och tryckt fram felkoden vid red ring så hade vi sluppit sitta och spekulera om vad som EGENTLIGEN var felet...

    http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=484726

    Fick du bild och felkod på tv:n så kan felet ha berott på dvdläsaren.

    Fick du inte bild så...ja försök själv hitta några felkoder som har med dvdläsaren att göra i listan av secondary errors:

    0001 power supply problem
    0002 Network Interface problem
    0003 Power problem could be the PSU could be the GPU/CPU, somehow the console isn't getting clean power from the power supply.
    0010 There is a problem with the Southbridge Chip usually dealing with how it connects to the mainboard (cold solder joint/bridged solder joints)
    0011 over heating - If you are receiving this error after disassembling your console make sure to all 8 of the heatsinc screws are tightened securely to the board/heatsink holes.
    0012 over heating
    0013 over heating
    0020 (Not yet known, possibly overheating)
    0021 This can be caused by two completely different things either:
    A. DVD Drive Time out - Can be caused by problems with a firmware flash. This is also speculated to sometime be caused by a problem with the southbridge chipset on the motherboard based on how it connects to the DVD drive.
    B. GPU error, generally caused by a poor connection to the mainboard (cold solder joints/bridged solder joints) See error 102 for more information
    0022 CPU error, generally caused by a poor connection to the mainboard (cold solder joints/bridged solder joints). This can also be triggered by an error with the TSOP.
    0023 (not yet known)
    ...
    0101 (not yet known)
    0102 GPU Error, this is usually caused by a cold solder joint between the GPU and the mainboard.
    There are two theories to fixing this one deals with the "X" clamps that hold down the chips. The other involves re-Heating the chips. DO NOT attempt either of these if your console is still under warranty. If your console is still under warranty return it to the store where it was purchased or call MS to have it replaced. [/list]0103 GPU Error this is usually caused by bridged solder points where the GPU connects to the mainboard. see error 0102 for more detailed information
    0110 GPU Error this is usually caused by cold solder joints where the GPU connects to the mainboard. see error 0102 for more detailed information
    ...
    0200 (not yet known)
    ...
    1000 (not yet known)
    1001 (not yet known)
    1002 (not yet known)
    1003 Hard Drive Error... It could be a problem with the Hard Drive itself or a problem with the internal connection to the hard drive, Try removing the hard drive and playing without it
    1010 Hard Drive Error, Can be caused buy a corrupt or missing eProm. See also E68 above
    1011 (not yet known)
    1012 (not yet known)
    1013 (not yet known) possibly a dashboard update error
    1020 (not yet known)
    1021 (not yet known)
    1022 There is a 90% chance it's a scaler chip problem (the "ANA" or "HANA" chip near the AV cable connection) it can also be caused by a faulty AV cable so check that first. In rare cases it is a problem with the GPU.
    1023 DVD drive not connected, connect DVD drive to boot
    1030 This error deals with the Ethernet port's controller chip, a dead chip may not cause the error but removing the Ethernet controller chip does, it may also be caused by other Ethernet related problems.
    1031 (not yet known)
    1032 (not yet known)
    1033 (not yet known)
    ...
    1444 and up There is no "4" in the error codes four lights is a "0" go back and check your code again.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jag gjorde faktiskt detta test 2-3 ggr innan jag ringde till MS och fick fram koden 0110 alla gångerna.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av chillseeker Visa Inlägg
    Jag gjorde faktiskt detta test 2-3 ggr innan jag ringde till MS och fick fram koden 0110 alla gångerna.
    ja, endera ljuger dom eller så har du läst fel.. självklart kan ingreppet att flasha vara orsaken till det, men inte själva flashningen (firmwaren). jag menar, lätt hänt att stöta emot saker i xboxen när man förbereder flash osv.

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    efter att jag fick tebaks min maskin som hade red ring of death samt va flashad och bannad så hade de bytt ut moderkort och dvd läsaren så de kanske kollar fw på dem o byter ut dem av den anledningen(de reparerade min,så jag fick tebaks samma maskin)

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    71
    Respekt
    21
    Hade en 360 med det gamla dashboarden. Köpte ett nytt livestarter kit med en 60GB hdd. Körde över den gamla 20GB hård-disken via MS gratiskabel och monterade över den nya 60GB hård-disken i 360:n.

    Efter ett par dagar beslutar jag mig för att uppdatera till nya dashboard NXE. Sagt och gjort men ack ack, först börjar det dyka upp grafikfel på TV-skärmen och efter några omstarter dyker RROD, mao efter uppdateringen fick jag röda ringen 0103 - 0102 slutligen.

    OBS! 360:n har aldrig varit omflashad eller uppdaterad men för mig tyder detta problemet på att något i NXE drar mera kräm och faktiskt orsakade i mitt fall RROD.

    Tycker det är ganska intresant eftersom uppdaterinen inte ska enl MS, orsaka rrod. I och för sig så kan ju rrod dykt upp förr eller senare i denna maskinen men faktiskt detta hände direkt efter den automatiska omstarten efter uppdateringen till NXE. Så visst tror jag att rrod kan ske efter en uppdatering, men OBS! Inte efter omflashning eftersom inget vid flashningen berör grafiken.


    Kanske id'e att uppdatera till NXE innan man pillar för mycket med 360:n, eller byter hård-disk, flashar, vad vet jag, vad som påverkar spänningsfall i 360:n? Dålig löddning kan ju orsaka spänningsfall och utlösas utav en uppdatering till NXE om kalllödning ligger i grafikdelen, det tror ju jag i alla fall.

    Förmodligen och förhoppningsvis, får jag allt på garanti eftersom denna 360 aldrig varit öppnad eller på någotvis varit modifierad.
    Last edited by Pluttiplutt; 2009-02-23 at 15:06.
    Serius Sam, Doom, Quake, Halo och Command & Conquer är mina favorit-spel.

    MvH // Pluttiplutt

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Den nya dashen (NXE) bygger på en 3D-motor (istället för en 2D-motor som den gamla gjorde) som säkerligen använder fler instruktioner i GPU:n = mer värme. Din box hade säkerligen dött förr eller senare.

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    NXE brukar rödringa gamla boxar, gamla boxar utan HDMI är tickande bomber
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    71
    Respekt
    21

    Just därför gjorde jag inlägget!

    Kör hårt och dö fort!
    Hade jag haft otur hade jag ju haft en tickande bomb. Turligt nog så utlöstes RROD vid uppgraderingen till NXE och MS står för RROD garanti-reperationen.
    bom Bom BOM
    Last edited by Pluttiplutt; 2009-02-23 at 23:07.
    Serius Sam, Doom, Quake, Halo och Command & Conquer är mina favorit-spel.

    MvH // Pluttiplutt

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    16
    "Gamla boxar utan HDMI är tickande bomber"

    Har en utan HDMI jag tänkt flasha, den har gått sönder 2 ggr. Är det mindre risk eller lika stor att den ska gå sönder nu efter lagningen? Jag menar, MS borde ha lärt sig att laga dem ordentligt eller?

    Eller ska jag spara till en ny istället?

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av AshTray Visa Inlägg
    "Gamla boxar utan HDMI är tickande bomber"

    Har en utan HDMI jag tänkt flasha, den har gått sönder 2 ggr. Är det mindre risk eller lika stor att den ska gå sönder nu efter lagningen? Jag menar, MS borde ha lärt sig att laga dem ordentligt eller?

    Eller ska jag spara till en ny istället?
    spara till en ny. de gamla boxarna är inget att lita på, hur många gånger de än blivit lagade. de kommer inte upp i det system de nyare boxarna använder ändå.

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    16
    Ok, då gör jag det! Tack

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    71
    Respekt
    21

    Thumbs up

    Citat Original inlägg av AshTray Visa Inlägg
    "Gamla boxar utan HDMI är tickande bomber"

    Har en utan HDMI jag tänkt flasha, den har gått sönder 2 ggr. Är det mindre risk eller lika stor att den ska gå sönder nu efter lagningen? Jag menar, MS borde ha lärt sig att laga dem ordentligt eller?

    Eller ska jag spara till en ny istället?
    Jag är helt enig med Dig AshTray, MS bör ta hand om sina fabrikationsfel men uppenbart är att MS har problem och än mer efter NXE...

    Jupp och enig med Int21, spar till en ny.

    Fast spar den gamla 360 också. MS ska ju få jobba med min gamla 360 tills den funkar ordentligt. Annars får de ju ge mig en ny, med eller utan HDMI. Min 360 funkade kanon fram till NXE uppdateringen och inte heller har den varit flashad. Den 360 jag leker med är en maskin som jag köpt begagnad, trasig och bannad som jag själv reparerat upp. Det var en riktig utmaning.
    Serius Sam, Doom, Quake, Halo och Command & Conquer är mina favorit-spel.

    MvH // Pluttiplutt

  16. #16
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Opus som är MS senaste revision av icke-hdmi-moderkort är en variant av Falcon vilken är ganska bra (knack i trä). Se bara till att skicka in boxen, dom byter ut moderkortet mot ett nyare och förhoppningsvis bättre.

    Intressant läsning om moderkorten:
    http://beta.ivancover.com/wiki/index..._360_Revisions

    Det mest intressanta är den kommande revisionen (om det nu är sant) där allt ska ligga på samma chip .. detta borde innebära att man kan kyla gpu/cpu bättre då GPUn flyttas från det trånga utrymmet under DVD-spelaren.
    Last edited by POi2; 2009-02-24 at 08:48.

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Opus är det Pre falcon med hdmi ?
    Isf är de lika kissiga som de äldre moderkorten utan HDMI
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Opus är Falcon utan HDMI

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av POi2 Visa Inlägg
    Opus är Falcon utan HDMI
    Näe... Falcon har ju HDMI o kommer väl inte utan HDMI uttag, stora skillnaden är på Aluminiumflänsen o inte Kopparrörsflänsen juh.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    172
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Näe... Falcon har ju HDMI o kommer väl inte utan HDMI uttag, stora skillnaden är på Aluminiumflänsen o inte Kopparrörsflänsen juh.
    Opus är kodnamnet för den reviderade moderkortet som ska ersätta alla gamla icke-HDMI boxar som kommer in för reparation. Moderkortet har en 65nm CPU (om nu CPU.:n sitter på moderkortet) precis som Falcon kretsarna men själva boxen saknar HDMI. Microsoft vill att man går ut och köper en HDMI xbox 360 om man nu vill ha en sån. De ger inget gratis

  21. #21
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Ratchet Visa Inlägg
    Opus är kodnamnet för den reviderade moderkortet som ska ersätta alla gamla icke-HDMI boxar som kommer in för reparation. Moderkortet har en 65nm CPU (om nu CPU.:n sitter på moderkortet) precis som Falcon kretsarna men själva boxen saknar HDMI. Microsoft vill att man går ut och köper en HDMI xbox 360 om man nu vill ha en sån. De ger inget gratis
    Borde väl vara så att Opus är samma gamla skrotkort med Extraflänsfix.
    Jag har själv markerat moderkort diskret efter återställningar som kommit tillbaka ibland med extraflänsar.
    Så de Ms gör "enligt mig" är att de värmer prollarna, superlimmar, sätter på ny pasta, Klämmer på en ny fläns med extrafläns på GPU *Låter CPU vara som den var förut med sin kopparkylning, Testar och eventuellt om dvd läsaren är slö byter till Lite-on.

    Och vad kallas moderkortet innan Falcon kom ut, de görsta som bygger på Opus men med HDMI port som rasar lätt?

    KAn de inte bara göra en vettig omstrukturering av boxen o sätta prollana brevid DVD enheten istället för att låta den vitala delen *GPU* värma DVD enheten underifrån o bara få 20%av luftflödet...
    Man blir sååååå less.....
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  22. #22
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    131
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av AshTray Visa Inlägg
    "Gamla boxar utan HDMI är tickande bomber"

    Har en utan HDMI jag tänkt flasha, den har gått sönder 2 ggr. Är det mindre risk eller lika stor att den ska gå sönder nu efter lagningen? Jag menar, MS borde ha lärt sig att laga dem ordentligt eller?

    Eller ska jag spara till en ny istället?
    Rocka på med den gamla.
    Har för mig att man får en helt ny box om den gamla pajar en 3:e gång.
    Under 3 års-garantin förstås.

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Jag fick en helt ny box första gången jag skickade in min första maskin
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Köpa brända spel till nyflashat xbox.
    By fex in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 12:54
  2. Nedgraderare 3.50 till 1.50 ute nu :D
    By fr_3dd_3 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 01:22
  3. Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 20:16
  4. Får Dåligt ljud på mitt xbox 360 vad kan vara fel ?
    By Hartridge in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 22:04
  5. Lucif3r's Guide till din CS 1.6 Server
    By Lucif3r in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 33
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 20:45

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •