Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 54

Diskussion: BENQ Flashat o klart

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    BENQ Flashat o klart

    Har flashat min BENQ med Benq ixtreme 1.1 och kan konstatera att det funkar! Jag använde mitt Via 6421 och dosflash32

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    133
    Respekt
    0
    Sweet, ska testa modda en polares BenQ nu med mitt 8237-chipset, återkommer om det funkar eller ej.

    (SATA-kortet sålt)

    Edit: Nån som vet hur många % av HDMI-enheterna som har 79FK:s i sig istället för BenQ:en? >_<
    Last edited by Drexon; 2007-10-28 at 22:33.

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    22
    Underbart!!!! :-)
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    42
    Respekt
    17
    Kan ni göra en guide hur man flashar en BenQ? pretty please

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    161
    Respekt
    20
    Jo det verkar behövas en svensk nybörjarguide! Nån som känner sig manad?
    Xbox 360 Premium HDMI
    BenQ iXtreme 1.5

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    42
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av kaffetandfen Visa Inlägg
    Jo det verkar behövas en svensk nybörjarguide! Nån som känner sig manad?
    bra att någon håller med mig xD

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Enkel guide för att flasha din Benq med Via6421

    Tanka hem DosFlash32 V1.3 Beta och senaste firmware i nuläge BenQ iXtremev1.1 !

    Steg 1
    Stäng av datorn och öppna din 360 och dra ur sata kabeln från din Benq och koppla in sata kabeln från ditt Via6421 "funkar med Via6420 med"
    OBS! Jorda mellan datorns och 360ns chassi Tex. med en strömkabel ,gärna med krokodilklämmor.
    Koppla gärna ur befintlig dvdrom från datorn så du inte flashar fel dvdrom!
    Har du kopplat ur alla dvdrommar ur datorn så kan du absolut inte flasha fel läsare!

    Steg 2
    Starta pcn och när xp har startat så slå igång 360n
    Starta Dosflash32 och då kommer det att stå "MTK Vendor Intro failed on port 0x0170. If you choose to resend the command...... blabla
    Tryck på Yes och slå av 360n ett par sekunder och slå på den igen
    då hittas den direkt och så är det bara att läsa ur firmwaret

    Steg 3
    Använd BenQ iXtremev1.1 för att göra om ditt firmware och sedan upprepa Steg 2 igen "behövs ingen omstart av datorn" men denna gång skicka in ditt nya firmware!


    Sedan är det bara och sätta sig tebax o njuta!
    Last edited by cpdeluxe; 2007-10-28 at 20:53.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    42
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Drexon Visa Inlägg
    PS. Om nån behöver ett VIA 6421 SATA PCI-kort, maila mig på hembakat@hotmail.com.
    Menar du 4free? Om ja PICK ME PICK ME

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    131
    Respekt
    17
    He he nu kommer jag låta Psxcare sköta den biten men är nyfiken för & nackdelar med att flasha alt chip.

    T,ex vill kunna köra XBox1 original spel
    Kanske kunna köra Live nån gång om man inte kan fixa Xlink alt Xbconnect.
    Köra backuper säkert
    Nja några grejer men kanske för mkt begärt?

    Om jag har missat någon tråd ang detta så får någon vara snäll och visa tråden !

    Kanske man hinner lämna in boxen efter jobbet, undra hur lång väntetid de har.

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    46
    Respekt
    21
    Flashar imorrn, orkar inte idag

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    42
    Respekt
    17
    Problemet är jag hittar inte/förstår inte hur man ska få sin BenQ iXtreme firmware -.-

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    108
    Respekt
    21
    Tanka på vanligt ställe och kör "Make iXtreme firmware.cmd" med din orig.bin
    Xbox 360: Samsung iXtreme - Xbox 1.6b: X3 - PS2: DMS3 - PSP: 3.71 M33

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    42
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av [-AzAZeL-] Visa Inlägg
    Tanka på vanligt ställe och kör "Make iXtreme firmware.cmd" med din orig.bin
    Så ja nu fick jag tag i firmwaren. Danke

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    133
    Respekt
    0
    Nu har även jag moddat en BenQ. Gick dock inte med dosflash32 som många på Xbox-scene rapporterat om, så jag fick gå den krångliga vägen och göra det med dosflash16. Var lite krångligare.. mycket krångligare, men jag fick det att funka till slut.

    Glöm inte radera flashen innan ni försöker flasha säger jag bara (efter ni gjort backups på originalfirmwaret såklart). :P
    Last edited by Drexon; 2007-10-28 at 23:27.

  15. #15
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    161
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Drexon Visa Inlägg
    Nu har även jag moddat en BenQ. Gick dock inte med dosflash32 som många på Xbox-scene rapporterat om, så jag fick gå den krångliga vägen och göra det med dosflash16. Var lite krångligare.. mycket krångligare, men jag fick det att funka till slut.

    Glöm inte radera flashen innan ni försöker flasha säger jag bara. :P
    RADERA !!!INTE!!! innan ni har dumpat firmwaret och sparat flera kopior på olika SÄKRA ställen för säkerhets skull !!

    (bara för att misstolkning inte ska uppstå)
    Last edited by kaffetandfen; 2007-10-28 at 22:55.
    Xbox 360 Premium HDMI
    BenQ iXtreme 1.5

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    108
    Respekt
    21
    Har ni någon koll på vad som gjort att inte dosflash32 har fungerat? Ska hjälpa en polare i veckan så skönt om man kan läsa på lite om det är så att man blir tvungen att köra med 16 istället
    Xbox 360: Samsung iXtreme - Xbox 1.6b: X3 - PS2: DMS3 - PSP: 3.71 M33

  17. #17
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    161
    Respekt
    20
    Här är en engelsk video tutorial! Klockren, garanterat bra för n00bs

    http://www.megaupload.com/se/?d=EFCK0YZS
    Xbox 360 Premium HDMI
    BenQ iXtreme 1.5

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    42
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av kaffetandfen Visa Inlägg
    Här är en engelsk video tutorial! Klockren, garanterat bra för n00bs

    http://www.megaupload.com/se/?d=EFCK0YZS
    Tack ska nog ta en titt

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    284
    Respekt
    19

    äldre firmware till benq

    Finns firmware till benq som gör att man kan spela äldre brännda spel utan stealthpatch.
    Har en hel del spel som jag inte kan spela med iXtreme och har fått en benq-läsare när jag skickade in 360:n på reparation.
    MVH
    Mikael Bäck

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    133
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av mikael.beck Visa Inlägg
    Finns firmware till benq som gör att man kan spela äldre brännda spel utan stealthpatch.
    Nej och kommer nog aldrig komma.

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    44
    Respekt
    19
    någon mer som provat ett par spel med benq ixtreme? jag tog hem min från psxcare idag...tycker laddningstiderna känns längre än förrut...ladda en bana i halo3 tog kanske ~2min

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Är det jag eller dosflash som strular? jag startar upp dosflash32 trycker Yes på rutan som kommer upp, stänger av 360 sätter sen på den nån sekund senare men inget händer! Dosflash står bara och tuggar Cpu, hur länge ska man vänta igentligen?
    Last edited by Krozz; 2007-10-29 at 23:14.

  23. #23
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    44
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av dzl Visa Inlägg
    någon mer som provat ett par spel med benq ixtreme? jag tog hem min från psxcare idag...tycker laddningstiderna känns längre än förrut...ladda en bana i halo3 tog kanske ~2min
    testat fler spel nu...halo3, bioshock, splintercell, sega rally....alla tar märkbart längre tid att ladda in t ex banor än va de gjorde på min gamla hitachi 5.2.
    är de benq som har problem med verbatim skivor eller tar benq 1.1 bara längre tid på sig att läsa?

  24. #24
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Krozz Visa Inlägg
    Är det jag eller dosflash som strular? jag startar upp dosflash32 trycker Yes på rutan som kommer upp, stänger av 360 sätter sen på den nån sekund senare men inget händer! Dosflash står bara och tuggar Cpu, hur länge ska man vänta igentligen?
    mm exakt samma för mej... någon som vet om de kommer ett nytt dosflash32 som funkar lite bättre ? :P

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av SniffieGamada Visa Inlägg
    mm exakt samma för mej... någon som vet om de kommer ett nytt dosflash32 som funkar lite bättre ? :P
    du har också 16-bit versionen som du kan prova.. annars funkar google... officiell sida: http://www.xboxhacker.net/index.php?topic=8788.0 eller här http://www.xbox-scene.com/xbox360-tools/DosFlash.php

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    133
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Krozz Visa Inlägg
    Är det jag eller dosflash som strular? jag startar upp dosflash32 trycker Yes på rutan som kommer upp, stänger av 360 sätter sen på den nån sekund senare men inget händer! Dosflash står bara och tuggar Cpu, hur länge ska man vänta igentligen?
    dosflash32 verkar strula för de flesta, kör på 16 istället, rätt lätt om man bara följer tutorial:n. Här är hur jag har gjort det iaf:

    Ta reda på din SATA-portkod (hah) genom att trycka på startknappen>kör>msinfo32, välj sen Components>Storage>SCSI (antagligen Komponenter>Lagring>SCSI för er som använder svenskt Windows XP). Ni hittar koden genom att kolla på bilden nedan.



    Skapa en diskett eller en USB-pinne som bootar till MS-DOS, lägg in allt som ligger i dosflash16-mappen i den samt allt som ligger under antingen 'fast' eller 'quiet'-mappen för ixtreme-firmware:t, dvs. firmtool, fw-foldern och "make ixtreme firmware.cmd". Byt namn på sistnämnda filen till "make.bat".

    Boota till MS-DOS med boot-diskett
    skriv "dosflash r xxxx 1 a0 1 4 a:\orig.bin 0" där "xxxx" är din SATA-portkod, läs vart du får fram den ovan. eftersom det nu är engelsk tangentbordslayout så finns ":" på shift-ö, "\" på '-knappen och "-" (behövs senare) på nån av de två knapparna ovanför å-knappen.
    svara ja på frågan
    slå på 360n (som är inkopplad med SATA-port och jordad såklart) och vänta tills statusen på skärmen ändrat sig från status 0x7F till att den växlar mellan 0x51 och 0xD1.
    slå av 360n, vänta 2sek
    slå på 360n, se hur den läser firmware:t. läser den inte firmwaret testa igen och vänta lite längre, annars kan ni testa byta SATA-port på moderkortet, dvs. att ni byter fysisk port om ni har mer än en, detta funkade för mig.
    slå av 360n.

    Nu startar du "make ixtreme firmware.cmd" som du förhoppningsvis bytt namn på till "make. bat". Det kommer stå "Success!" etc., om inte, så avbryt. make.bat har nu skapat en fil av ditt orig.bin som heter benq-ix.bin, denna bin ska snart flashas till BenQ:en.

    skriv "dosflash e xxxx 1 a0 1 4 d8 0", detta kommer radera flash-sektionen du behöver.
    svara ja på frågan
    slå på 360n
    nu kommer den radera flashen, och om den inte gör det, följ samma instruktioner som ovan (dvs. med att vänta 2sek etc).
    slå av 360n.

    skriv "dosflash w xxxx 1 a0 1 4 a:\benq-ix.bin 0" ("-" finns på nån av de två knapparna ovanför å-knappen)
    svara ja på frågan
    slå på 360n och flashar den inte, följ instruktionerna ovan.
    den kommer nu flasha, efter den flashat och inga fel uppstått, slå av 360n och du är klar. ta backups på allt och spela på.
    Last edited by Drexon; 2007-10-30 at 04:23.

  27. #27
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    ah tack.. kan inte med dehär men jag ska fan försöka :P

  28. #28
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    hmm.. kom så långt som när jag gjorde om orig.bin till xtreme firmware... skrev "make" i DOS sen gick de några sekunder så stog de "Runtime error" å massa siffror... men under stog de att "xtreme firmware created: benq-ix.bin"

    ska de stå så ? :P

    och en följdfråga... blir orig.bin borta när jag gjorde om den ? eller måste jag köra de första steget igen för att få en backup ?

  29. #29
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Uppsala
    Inlägg
    161
    Respekt
    20
    Flashade min BenQ igår, klara det på första försöket tack vare videotutorialen som jag postade tidigare i tråden. Så den rekomenderas varmt till alla som känner sig osäkra!

    Vill även tacka psxcare för den snabba leveransen av VIA kortet!
    Xbox 360 Premium HDMI
    BenQ iXtreme 1.5

  30. #30
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Någon som testat med XP x64? Vet att jag fick problem förut när jag flashade min gamla 360 med x64. Någon som vet om detta går med x64?

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Kommer det gå att flasha X360 Elite med Benq Firmwaren?
    By brownstone in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 18:40
  2. BenQ VAD6038 firmware
    By musse1 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 15:46
  3. BenQ drive, hur byter jag till Hitachi?
    By SWE_Nicke in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 22:36
  4. Hitachi läsare i BenQ 360
    By SniffieGamada in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 23:00
  5. När kommer den Tystare xbox 360 med benq drive till Sverige?????
    By dr_fredrik in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 15:34

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •