Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: The X-Clamp Fix?

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    131
    Respekt
    17

    The X-Clamp Fix?

    Nu blir jag banne mig nojig ang detta med nya processorn samt kylning.
    Kommer lämna in nyinköpta boxen till psxcare för flashning vilken dag som helst och därmed kommer garantin skita sig. Efter vidare forskning så har min förmodligen den gamla kylningen även om den enligt en lista ev skulle ha den nya men icke.

    Är det värt att ev köpa ett sådant kit i förebyggande syfte eller är det bara att köra och hoppas RROD inte dyker om man kör måttligt.

    Vad pratar vi om för speltider för att en box ska bli överhettad även om det är bra ventilation runt boxen? Är fläktarna underdimensionerade?

    Man blev så bekväm med sin 1Xbox som bara gick å gick i över 4 år även om den var flashad. Är det värt att vänta tills nya processorn kommer eller är det rock on som gäller?

    Please är något förvirrad och vill verkligen inte köpa en PS3!

    Btw: har läst FAQ samt sökt på ämnet.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av gnuttes Visa Inlägg
    Nu blir jag banne mig nojig ang detta med nya processorn samt kylning.
    Kommer lämna in nyinköpta boxen till psxcare för flashning vilken dag som helst och därmed kommer garantin skita sig. Efter vidare forskning så har min förmodligen den gamla kylningen även om den enligt en lista ev skulle ha den nya men icke.

    Är det värt att ev köpa ett sådant kit i förebyggande syfte eller är det bara att köra och hoppas RROD inte dyker om man kör måttligt.

    Vad pratar vi om för speltider för att en box ska bli överhettad även om det är bra ventilation runt boxen? Är fläktarna underdimensionerade?

    Man blev så bekväm med sin 1Xbox som bara gick å gick i över 4 år även om den var flashad. Är det värt att vänta tills nya processorn kommer eller är det rock on som gäller?

    Please är något förvirrad och vill verkligen inte köpa en PS3!

    Btw: har läst FAQ samt sökt på ämnet.
    svårt att säga.. det går inte att gissa sig till en RROD.. den kommer när den kommer.. ventilation runt boxen är bra.. men det kanske inte hjälper.. om du får RROD så kan du rätt enkelt återställa maskinen och skicka den på service.. om du läst trådar här har folk lyckats bra med detta även om de inte ens brytt sig om att köpa nytt klistermärke eller flashat om den med orginal firmware. hos psxcare får du garanti på arbetet (kanske återställning för RROD retur med?).. vet inte om de erbjuder x-clamp fixar i nuläget.. för det är ju inte "flash" relaterat..

    får jag en RROD på min maskin så testar jag att skicka in den.. kommer den tillbaka utan något fixat så blir det clas ohlsson för x-clamp delar.. nya lösningar kommer varje dag.. du behöver inte oroa dig..

    ang. speltid.. jag tror inte det har så stor betydelse.. spelar du enbart 30min i ett varmt rum med dålig ventilation.. så har du en förklaring där.. sen är det nog 50/50 från box till box..

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    131
    Respekt
    17
    Dåså då är det bara att köra & hoppas på det bästa!

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    90% av alla 360 vi öppnar/flashar lyckas vi öppna utan att skada garantisigillet :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    131
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    90% av alla 360 vi öppnar/flashar lyckas vi öppna utan att skada garantisigillet :-)
    Kanon då anlitar jag er!

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    128
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    90% av alla 360 vi öppnar/flashar lyckas vi öppna utan att skada garantisigillet :-)
    hur gör du då om jag får fråga...

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag pressar upp plasten som klistermärket sitter på försiktigt och låter märket SAKTA släppa en halv millimeter i taget så brukar det lossna från plasten utan att bli skadat.

    Om vi vill ha loss det helt utan att skada det så åker varmluftlödstationen fram, bara värma lite så lossnar det så fint så.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18
    Hej, jag lånar tråden litegrann..
    Jag har nyss testat x-clamp fix...
    Från att inte ens kunna starta xboxen (fick tre röda på en gång)
    Har jag nu gått till 3 minuters speltid =)
    Sen lyser dom två vänstra dioderna = överhettning...
    Under dom 2-3 mintrarna jag kan spela så går fläkten jättetyst och fint i början men ökar succesivt i varvtal och låter till slut som ett gripen plan...
    Tips på åtgärd härifrån?
    Har bytt kylpasta också till artic silver men det blev ingen skillnad, körde med orginal först...

    Vet ni av några kylmoddar man kan testa sig på?

    Mvh
    Xbox360, Hitachi 0047DJ, Flashad med Maximus-Garyopa_XTRM-HITACHv2_3_Stealth
    Skicka gärna en spelinvite =)
    http://card.mygamercard.net/sig/vibban.png

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18
    haha det är jag som är kass bara.... glömde sätta dit det vita plasthöljet för luften... nu funkar boxen som en klocka....
    Xbox360, Hitachi 0047DJ, Flashad med Maximus-Garyopa_XTRM-HITACHv2_3_Stealth
    Skicka gärna en spelinvite =)
    http://card.mygamercard.net/sig/vibban.png

  10. #10
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    77
    Respekt
    19
    Var hittar man sånna kit på nätet?
    Instruktioner?
    Pris?

  11. #11
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    117
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av malajo Visa Inlägg
    Var hittar man sånna kit på nätet?
    Instruktioner?
    Pris?
    http://www.x-clamp-fix.com/catalog/p...x-DIY-Kit.html

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    67
    Respekt
    18
    Hur är det med den här x-clamp fixen - klarar den sig i princip lika länge som orginal xboxen när man väl använt sig av x-clamp metoden?

    Isf använder jag hellre det här x-clamp mojset än att skicka den till Tyskland om det betyder att den blir ordentligt fixad med x-clamp.

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Chsandberg Visa Inlägg
    Hur är det med den här x-clamp fixen - klarar den sig i princip lika länge som orginal xboxen när man väl använt sig av x-clamp metoden?

    Isf använder jag hellre det här x-clamp mojset än att skicka den till Tyskland om det betyder att den blir ordentligt fixad med x-clamp.
    jadu, gör du den riktigt så ska det fungera fint vad jag läst. det är väl ingen som har haft x-clamp någon längre tid.. år.. så det är svårt att svara på.. så länge den fixar kylningen bättre pga av bättre kontakt så är ju risken för överhettning mindre. den borde fungera som den ska. orginal boxen fungerar väl inte alls om man är tvungen att x-clampa den.. igentligen kanske man ska x-clampa en box innan man får rrod första gången för att undvika mer problem.. men vem vill det?

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2006
    Inlägg
    47
    Respekt
    18
    jasi, min box funkar inte längre... fungerade väl två veckor med clamp fix.. nu hänger sig skiten efter 1minut igen.. men inga 3rod
    Xbox360, Hitachi 0047DJ, Flashad med Maximus-Garyopa_XTRM-HITACHv2_3_Stealth
    Skicka gärna en spelinvite =)
    http://card.mygamercard.net/sig/vibban.png

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av kau Visa Inlägg
    jasi, min box funkar inte längre... fungerade väl två veckor med clamp fix.. nu hänger sig skiten efter 1minut igen.. men inga 3rod
    vad är felkoden?

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av kau Visa Inlägg
    Hej, jag lånar tråden litegrann..
    Jag har nyss testat x-clamp fix...
    Från att inte ens kunna starta xboxen (fick tre röda på en gång)
    Har jag nu gått till 3 minuters speltid =)
    Sen lyser dom två vänstra dioderna = överhettning...
    Under dom 2-3 mintrarna jag kan spela så går fläkten jättetyst och fint i början men ökar succesivt i varvtal och låter till slut som ett gripen plan...
    Tips på åtgärd härifrån?
    Har bytt kylpasta också till artic silver men det blev ingen skillnad, körde med orginal först...

    Vet ni av några kylmoddar man kan testa sig på?

    Mvh

    Om inte x-clamp fungerar så betyder det antagligen att det inte är GPU'n som sitter "löst" (ifall du får felkod 104). Testa med att byta kylningen på minnena. Jag skulle använt Zalman's vga ram kylare som inte kostar mer än 75kr
    Lycka till
    //Josef

  17. #17
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Hansi ska ni inte köpa in några sånnadär xclamp kit och fixa brickade 360?

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    jag tror hansi varken har tid eller lust med rrod och de diverse omjobb som kommer när de pajar igen köpa in och sälja kit vore en annan sak

  19. #19
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Varför inte, jag fick ju springa in och pröjsa 500kr för att dem skulle byta klistermärket och ändra firmware, jag pröjsar hellre 500kr så han ´kör xclamp grejen jag menar efter ett par gånger så tar det väl typ 10min för dem och göra det.

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av PhR34k Visa Inlägg
    Varför inte, jag fick ju springa in och pröjsa 500kr för att dem skulle byta klistermärket och ändra firmware, jag pröjsar hellre 500kr så han ´kör xclamp grejen jag menar efter ett par gånger så tar det väl typ 10min för dem och göra det.
    jo, men det är mer tidsödande att kolla om en x-clamp fungerar som den ska eller om en firmware är ok. ska man provspela eller pressa varje x-clamp efteråt blir det rätt jobbigt. tror det skulle bli en dyr historia om det vore möjligt.

  21. #21
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    jag tror hansi varken har tid eller lust med rrod och de diverse omjobb som kommer när de pajar igen köpa in och sälja kit vore en annan sak
    Vanligtvis så går dom inte sönder igen efter att ha lagats med X-Clamp osv.

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Jonor Visa Inlägg
    Vanligtvis så går dom inte sönder igen efter att ha lagats med X-Clamp osv.
    nej det är sant.. det är många lyckade resultat änsålänge.. däremot kan man inte direkt uttala sig om det fungerar då x-clamp inte varit ute sålänge. finns ju inlägg här med personer som har haft problem med det.. det beror iofs hur noga man vart med.. men du förstår nog min poäng..

    tiden får utvisa hur lyckad den är.. när folk kört med den 1 år eller så.. hittils ser det iaf ljust ut.. den dagen min box ger sig.. tänker ja x-clampa den direkt istället för att strula med ms support. boxen behöver ju vara där tre gånger innan de byter ut den helt.. och det är inte värt det om man kan fixa det själv rätt enkelt.. förbereder man sig med rätt verktyg, läser på, tar tid på sig.. så brukar allt gå vägen

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25

  24. #24
    Registrerade
    Dec 2007
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    nej det är sant.. det är många lyckade resultat änsålänge.. däremot kan man inte direkt uttala sig om det fungerar då x-clamp inte varit ute sålänge. finns ju inlägg här med personer som har haft problem med det.. det beror iofs hur noga man vart med.. men du förstår nog min poäng..

    tiden får utvisa hur lyckad den är.. när folk kört med den 1 år eller så.. hittils ser det iaf ljust ut.. den dagen min box ger sig.. tänker ja x-clampa den direkt istället för att strula med ms support. boxen behöver ju vara där tre gånger innan de byter ut den helt.. och det är inte värt det om man kan fixa det själv rätt enkelt.. förbereder man sig med rätt verktyg, läser på, tar tid på sig.. så brukar allt gå vägen
    Varför inte förebygga genom att byta ut X-Clampen nu?

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Jonor Visa Inlägg
    Varför inte förebygga genom att byta ut X-Clampen nu?
    jag har faktiskt tagit upp detta tidigare.. med förklaringen.. vem vill det igentligen det finns boxar som håller hur bra som helst även om de är gamla.. man kanske sitter på en sådan men visst man borde.. men ändå vill man veta att man får rrod så inte boxen dör pga något annat istället.. då vet man inte vad som var problemet..

  26. #26
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    nej det är sant.. det är många lyckade resultat änsålänge.. däremot kan man inte direkt uttala sig om det fungerar då x-clamp inte varit ute sålänge. finns ju inlägg här med personer som har haft problem med det.. det beror iofs hur noga man vart med.. men du förstår nog min poäng..

    tiden får utvisa hur lyckad den är.. när folk kört med den 1 år eller så.. hittils ser det iaf ljust ut.. den dagen min box ger sig.. tänker ja x-clampa den direkt istället för att strula med ms support. boxen behöver ju vara där tre gånger innan de byter ut den helt.. och det är inte värt det om man kan fixa det själv rätt enkelt.. förbereder man sig med rätt verktyg, läser på, tar tid på sig.. så brukar allt gå vägen
    Hårdtesta är väl att tag i, startar den så är det okej, då kan man ta hem den, börjar den jävlas så kanske man får gå tillbaks o titta på den, men vad jag läst så verkar ingen ha probs med det.

Liknande diskussioner

  1. 3 röda lampor-Ny fix
    By gamen in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 31
    Senaste inlägg: 2007-10-27, 09:01
  2. x-clamp fix blev till galna fläktar.
    By andreasalf in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 14:13
  3. Xeno ps fix?
    By Mrgrinder in forum Xeno PS
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 21:00
  4. Tray Fix?
    By Ramses in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 10:10
  5. Flashad 360 och fix för xbox1-spel
    By davnil in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 23:58

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •